Ska man dra öronen åt sig?

Mysaan

Trådstartare
Mailade i fredags iväg på en ponny som jag upplevde enligt annonsen skulle kunna passa mina barn. Både storleksmässigt och åldersmässigt osv.
Fick ett mail tillbaks på kvällen att de ville jag skulle ringa för mer info vilket jag gjorde ganska omgående.
POnnyn lät bra även om det fanns några bitar jag ville diskutera med min sambo också. Vi diskutera på lördags förmiddagen och sambon tyckte det lät bra men överlämnade det slutgiltigta beslutet till mig eftersom jag har mest hästkunskap i familjen.
Så i går på eftermiddagen mailar jag tillbaks igen och säger att ja vi vill ha ponnyn och jag ska bara lösa transporten.
Fick svar tillbaks i dag: Vi vänta på svar från dig men eftersom vi inte hörde något har vi sålt honom. Men eftersom köparen verkar strulig så hör vi gärna av oss igen om det skiter sig.

Så ska jag nu då vänta och hoppas eller skita i det? TYcker ju att vi faktiskt hörde av oss igen inom ett dygn och det känns inte kul att de då tror att vi inte var intresserade. Känns väldigt stressigt. Ungarna såg bild på ponnyn coh tyckte den var söt. Så vad tycker ni? Ska man inte ha ens 1 dygn på sig att diskutera saken? Utan då upplevas som ointresserad?

Sv: Ska man dra öronen åt sig?

Jag tycker absolut inte att du ska köpa ponnyn utan att åka och titta på den, provrida och veterinärbesiktiga med egen veterinär. Allt det där hinner man knappast med på ett dygn. Låt det ta den tid det tar, försöker köparen stressa dig så finns det hundratals andra lämpliga ponnyer till salu.

Oftast är det något fel på hästen om säljaren försöker få till ett så snabbt avslut.

En seriös säljare vill också se vad köparen är för några och hur de passar ihop med hästen.

Det är därför jag inte gillar det här med mailkontakt. Personligen varken jag lånar ut eller säljer hästar genom mail. Tycker det ger ett oseriöst intryck, med detta är enbart min åsikt. Orkar man inte ta upp telefonen så ska man heller ingen häst ifrån mig ha. Dock skriver jag alltid i annonsen att jag inte vill ha mailsvar, men oftast får jag enbart sånna ändå, där folk vill att jag ska ringa upp.

ja, tyvärr är det väl så i de flesta affärer: först till kvarn!

Dåligt kan man ju tycka i det här fallet eftersom du informerat om att du ville ha ponnyn.
Jag tycker du ska leta vidare men inte dra örona åt dej om de ringer upp och talar om att ponnyn är till salu igen, vem vet, det kanske är just den som är Den med stort D! Lycka till i köpardjungeln!

P.S Att ponnyn var söt är nog inget problem för att hitta en ny, de flesta ponnyer är ju ursöta;)

Själv svarar jag inte på annonser där de enbart vill ha telesvar. Tycker det är mycket enklare att få svar på mail för att kunna jämföra och göra en första sortering och jag gillar inte att prata i telefon - det har inte med att jag inte orkar plocka upp telefon att göra. Andra kontakten och själva köpet sköter jag gärna via telefon eller personlig kontakt däremot.

Jag tror inte det här hade slutat annorlunda med telefonkontakt heller.

Jag säljer till den som hämtar och betalar först, förutsatt att det är nån jag vill sälja till alls. Slutar inte sällan med att man står utan köpare annars.

Låter som ganska lustiga säljare, ett dygn är ingen lång betänketid.

Jag hade glömt den hästen och letat vidare.

Det finns väldigt många ponnyer till salu. Hade ni tänkt köpa utan att ens titta på den först?

Kanske de haft många som sagt att de ska höra av sig ang besked och sen inte gjort det, så de tog första som bestämt sig.
Jag skulle nog inte köpa häst till barn utan att ha kollat den först.

Det är därför jag inte gillar det här med mailkontakt. Personligen varken jag lånar ut eller säljer hästar genom mail. Tycker det ger ett oseriöst intryck, med detta är enbart min åsikt. Orkar man inte ta upp telefonen så ska man heller ingen häst ifrån mig ha. Dock skriver jag alltid i annonsen att jag inte vill ha mailsvar, men oftast får jag enbart sånna ändå, där folk vill att jag ska ringa upp.

Jag kan bara hålla med dig!! Jag har precis sålt en häst och det var precis samma visa.. Man får mail om "ring upp mig om din häst finns kvar" man ringer upp och den andra är jätteintresserad och vill ha film, man fixar en film och skickar iväg, sen går det inte att få tag på människan igen.. Nä... Nu vart det så att första som ringde, åkte 35mil och tittade och nu åker hästen till dom på lastbil på tisdag..

Samma visa? Du pratade ju med intressenten i telefon.

Jag är superseriös som köpare, tycker inte man kan säga att köpare inte är seriösa för att de väljer en första kontakt via mail. Sen om man som köpare inte vill det är en annan sak.

Själv tycker jag den första grundkontakten är kanon att ta via mail. Har märkt att dessa samtal man först ringer snabbt far i väg om ditten och datten och blir långa och ointressanta gällande köpet. Sen glömmer man av i allt babbel att ställa de viktigaste frågorna. Endel säljare är helt makalösa på att prata och göra reklam för sin fanastiska häst.

I ett mail kan man få mer raka besked och redad där sålla bort en hel del hästar som på något sätt inte lever upp till önskemålen.

Har man väl hittat en häst som har de grundkriterier man eftersträvar sköter man resten via telefon och möten.

Många gånger när man letar häst (eller något annat man vill köpa) så sitter man sent på kvällen och letar när ungarna lagt sig. Då är det inte läge att ringa. Att dra iväg ett mail som säljaren kan ta ställning till i lungn och ro tycker jag inte är en korkad eller lat idé.

I ett mail kan man få mer raka besked och redad där sålla bort en hel del hästar som på något sätt inte lever upp till önskemålen.

Har man väl hittat en häst som har de grundkriterier man eftersträvar sköter man resten via telefon och möten.

Många gånger när man letar häst (eller något annat man vill köpa) så sitter man sent på kvällen och letar när ungarna lagt sig. Då är det inte läge att ringa. Att dra iväg ett mail som säljaren kan ta ställning till i lungn och ro tycker jag inte är en korkad eller lat idé.
Jag håller med!
Jag föredrar första kontakten via mail oavsett om jag köper eller säljer.

Däremot har det hänt att jag ringt om jag verkligen varit superintresserad av något och inte vill riskera att gå miste om det :D

Håller med dig angående mejlkontakt först. Jag uttrycker mig oftast mycket bättre i skrift, har tid att fundera på vad jag vill säga och vad jag vill veta. Det är också bra att ha ett mejlsvar att återkomma till om man vill dubbelkolla något som man frågat säljaren om. Info man får per telefon är lätt att glömma. Låter en häst sedan intressant, och jag känner att jag vill komma och titta, så ringer jag upp säljaren. Känner mig knappast oseriös när jag mejlar!

Det finns inga regler, säljaren bestämmer. Är man villig att sälja på "postorder" så är man nog inte så nogräknad med vem som köper, den som bestämmer sig först får hästen.

OT - Men snälla köp inte en ponny till barnen utan att provrida eller åtminstone titta på den på plats. Okej att du gör det till dig själv om du vill ta risken men till barnen? Det kan ju bli så fel med rädda och ledsna barn om ponnyn inte är den rätta.

Som främst säljare, så är jag både för och emot mail.
Främsta nackdelen är att jag inte får något personligt intryck av personen som hör av sig,
jag vill veta vem det är jag bjuder in för visning och provridning.
På ponnysidan är det tyvärr många småflickor som mailar med knasiga frågor,
senaste jag fick var en flicka som undrade vad låten hette som spelades i videon jag lagt upp på ponnyn.
Och så har vi alla dessa som vill utbilda mina ponnyer under sommaren ...

Fördelen är att de som mailar, och sedan ringer, verkligen är intresserade, och inte har som hobby att åka och provrida ponnyer för gratis ridning. (Det fenomenet har jag också stött på)

Som köpare just nu hade jag gått på vad magkänslan säger, och letat vidare.
Det är köparens marknad just nu bland ponnyer och hästar, ha is i magen och låt letandet ta sin tid, det är ju viktigt att det blir helt rätt ponny åt dina barn!

Tack för era svar!
Självklart skulle vi åka och titta på honom och inte köpa på postorder. Men vi blev tvugna att kolla först om det ens var möjligt att lösa transportdelen.

Att jag köper på postorder åt mig själv bryr jag mig inte så mycket om. TRots allt får jga skylla mig själv om det inte fungerar.

Men att vi inte hade ens 1 dygn på oss att diskutera och tänka igenom de upplysningar vi fått vid samtal känns skumt.

Jag tar gäran första kontakten via mail eftersom jag lider av telefonfobi. Men är jag sedan vidare intresserad så ringer jag givetvis upp säljare och pratar.

Men att vi inte hade ens 1 dygn på oss att diskutera och tänka igenom de upplysningar vi fått vid samtal känns skumt.

Jag hade sett det som att det nog inte var meningen att jag skulle ha den hästen och letat vidare... Det finns, som sagt, många ponnyer till salu!

Jag säljer till den som första vettiga som bestämmer sig. Det skulle aldrig fungera om man skulle hålla en häst till alla som hörde av sig och som sa sig vara superintresserade. Ett fåtal av dessa är säkert seriösa, men de flesta hör man aldrig av mer.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 311
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
181
· Visningar
23 429
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 968
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka