Ska man dra öronen åt sig?

Sv: Ska man dra öronen åt sig?

Fast ändå jag sa att jag var intresserad men behövde diskutera med sambon vilket de tyckte vad ok. Hörde sedan av mig inom 1 dygn och sa att vi var fortsatt intresserade. Ska man då behöva bestämma sig på stående fot? Utan att diskutera med övriga familjen först? En ponny är ändå ett ganska stort inköp och kräver angagemang både av mig som mamma men även till vissdel av pappan.

Nej, man har självklart rätt att få fundera! Det tycker jag att man ska också och inte stressa fram ett hästköp.

När jag sålde min häst fick jag så många svar att jag fick sätta upp dem i turordning på en lista. Första som provred bestämde sig för hästen, men eftersom att man vet hur det är så sa jag inget till övriga förrän köpet var klart. Då hade flera redan bokat in provridningar som jag fick ringa till och säga som det var, att första familjen ville ha hästen och att hon var såld.

Det är lite lustigt att nästan ingen tillämpar husköparprincipen när de säljer häst. Dvs i annonsen skrivs ett utgångspris in och om flera spekulanter är intresserade blir det budgivning. Det borde hjälpa hästmarknaden litegrann, utbud och efterfrågan liksom.
Men jag har aldrig hört någon som fått buda om en häst de varit intresserade av. Folk som har prutat har man ju hört talas om men inte tvärt om...
Någon annan med erfarenhet av detta??

*kl*

:eek: Såg jag ut när jag öppnade min mail i dag. Hade i går mailat på en shettis. Fick svar om höjden och ansåg helt klart att 95 cm shettis är för lite när den kortaste sonen är 116 cm. Sedan är de iofs jämnstora grabbarna men i alla fall.

Mailade då tillbaks i går kvälls att tyvärr så är han i minst laget så vi är inte intresserade.
Får mail i dag:
Hans rygg är stark så några småungar kan han väl bära runt på då och då. Men vill ni inte ha han så slipp då.

Skrev då tillbaks att han är får låg pga barnens längd och då och då är en definitionsfråga då det säkert kommer handla om några dagar i veckan och vi vill att barnen ändå ska kunna ha roligt med honom mer än ett år.

Var jag dum som skrev detta svar eller otrevlig i mitt första svar? Upplevde henne som otrevlig i sitt svar mot mig men det kanske hon inte var är lite överkänslig i dag.

jag skulle inte ens bemödat mig att svara.

Angående den första hästen tycker jag du skulle ringt andra gången eftersim de tydligt bett om det iatället för att skicka mail igen.

Bara att leta vidare igen.

Själv föredrar jag telfen alla gånger, har inte varken tid eller lust att sitta o skriva mail till hejsan o svejsan, är man seriös så ringer man enligt mig. Då får man svar direkt o märker om det är ngt intressant direkt.

jag skulle inte ens bemödat mig att svara.

Angående den första hästen tycker jag du skulle ringt andra gången eftersim de tydligt bett om det iatället för att skicka mail igen.

Bara att leta vidare igen.

Själv föredrar jag telfen alla gånger, har inte varken tid eller lust att sitta o skriva mail till hejsan o svejsan, är man seriös så ringer man enligt mig. Då får man svar direkt o märker om det är ngt intressant direkt.

Men trådstartar hästen om man säger så ringde jag faktiskt och prata med dem efter första mailet. Det var då jag fick info som jag behövde diskutera med sambon. Vi sa då att när vi diskuterat klart skulle maila eller ringa så de visste hur vi ville ha det.

Har några till på gång som jag väntar svar ifrån så vi får se. En väntar jag bara på att ägaren ska höra av sig coh tala om vilken dag det passar henne att jag kommer och tittar

Jag budade på min första.Vi var två stycken som ägaren ansåg sig villig att sälja till. Båda två hade varit fodervärdar till hästens mamma. Hästen var född och stod 9 mån hos den andra intressenten men uppväxt hos mig. Vid tidpunkten var han 3 år.

Ägaren gjorde klart för fodervärd nr 1 att om de ville köpa hästen så hade de förköpsrätt på den slutgilltiga prislappen.

Till saken hör väl att vi båda väldigt gärna ville ha denna häst och kände den. Ägaren ville egentligen inte sälja men var tvungen av ekonomiska skäl samtiigt som hon ville styra lite vart hästen kom. Hon hade aldrig tillåtit budgivning av okända. Nu ansåg hon väl att vi var lika "vettiga" köpare båda två.

Ägaren sa ett grundpris, fodervärd nr 1 höjde och jag lade på 5000 varpå de lade sig. Summa sumarum så gav jag ändå inget överpris för hästen så det kändes ok. Säljaren var jättenöjd att hästen stannade i kompiskretsen.

gløm ponnyn, de værkar ju inte riktigt kloka.
struliga sæljare skulle jag vela kalla det.

*kl*

:eek: Såg jag ut när jag öppnade min mail i dag. Hade i går mailat på en shettis. Fick svar om höjden och ansåg helt klart att 95 cm shettis är för lite när den kortaste sonen är 116 cm. Sedan är de iofs jämnstora grabbarna men i alla fall.

Mailade då tillbaks i går kvälls att tyvärr så är han i minst laget så vi är inte intresserade.
Får mail i dag:
Hans rygg är stark så några småungar kan han väl bära runt på då och då. Men vill ni inte ha han så slipp då.

Skrev då tillbaks att han är får låg pga barnens längd och då och då är en definitionsfråga då det säkert kommer handla om några dagar i veckan och vi vill att barnen ändå ska kunna ha roligt med honom mer än ett år.

Var jag dum som skrev detta svar eller otrevlig i mitt första svar? Upplevde henne som otrevlig i sitt svar mot mig men det kanske hon inte var är lite överkänslig i dag.

Ja jösses vad denna säljare som jag skrev om här uppe var ilsk. Hon skicka ännu ett mail som jag ignorerat. Hon tyckte i princip att jag var dum i huvudet för att jag inte köper hennes ponny. Men varför köpa en förliten?

Svara att du nyss fått djurförbud :D

För att rädda den stackars ponnyn från ägarna :angel:

Ja det skulle väl vara det då. För inte sjutton kan mina barn som är ganska långa ha någon glädje av en ponny på 95 cm?
Eller missförstå mig rätt glädje kan man ju ha ändå men de kan ju inte rida honom i flera år

Jag vill inte ha mailsvar o det betyder inte att andra kanske tycker det är ok. Jag ska inte behöva ringa upp en ev. köpre om de är intresserad av min häst

Jag vill inte ha mailsvar o det betyder inte att andra kanske tycker det är ok. Jag ska inte behöva ringa upp en ev. köpre om de är intresserad av min häst

Fast det behöver du ju inte eller? Jag är sådan att jag gärna vill ta första kontakten via mail. PÅ det sättet får jag veta det basic som jag vill veta för ett första urval eftersom de som skriver annonserna är värdelösa på det och utelämnar väsentliga saker som kön, ålder, och mankhöjd tex. Sedan vill jag gärna veta också om hästen är trafiksäker och lite andra viktiga saker för att den ska fungera hos mig. När jag fått dessa svar och hästen fortfarande är intressant så ringer jag. Är inte hästen intressant längre så mailar jag iväg ett tack för upptagen tid men tyvärr passar inte hästen.

INte kräver jag att säljaren ska ringa upp utan första mailkontakt för att jag i lugn och ro ska kunna välja ut de som verkar fungera. Som nu tex i helgen har jag mailat på säkert 12 annonser. Av dessa tolv har det blivit 4 kvar bara av urval jag gjort på mina basic krav. Och då har jag kunnat sitta i lung och ro klcokan 23 på kvällen coh läsa igenom ordentligt och fundera, anteckna och sedan göra ett vettigt urval. Och vilken säljare vill sitta upp 23 på kvällen för att prata med eventuell köpare? Dessutom har jag garanterat tjänat in minst 4 timmars onödigt prat

Alltså nu måste jag få fråga är jag puckad som funderar på en shettis? Fick just höra det av en bekant. Men de små grabbarna är ju inte så stora och en stor shettis då är ju kanske inte fel eller?

Ärlig så hade jag nog sattsat på ett russ i stället. Superroliga små hästar. Red russ länge eftersom jag är lite kort och gud vilka roliga år. Många är ju inkörda och de är tåliga och roubusta allround-ponnys. Tror ni har glädje i fler år med russ.

Welsarna är härliga med men inte så många som är inkörda och det verkar ju du önska. Lycka till

Kram Voff

På samtliga mailsvar jag fått har en ev. köpare lämnat sitt mobinr där de önskat bli uppringda för mer info. Sen säljer inte jag en häst genom mail. Första kontakten vill jag ha via telefon, att man sen mailar är helt ok, lättare att skicka bilder o filmer så. Jag förkastar inte mailen helt men vill som sagt ha första kontakten via telefon

Ärlig så hade jag nog sattsat på ett russ i stället. Superroliga små hästar. Red russ länge eftersom jag är lite kort och gud vilka roliga år. Många är ju inkörda och de är tåliga och roubusta allround-ponnys. Tror ni har glädje i fler år med russ.

Welsarna är härliga med men inte så många som är inkörda och det verkar ju du önska. Lycka till

Kram Voff

Bra att du är ärlig det ska man vara. Det jag tänker lite på är att om det visar sig att mina barn inte är så intresserade som det visar nu när det helt plötsligt blir fri tillgång på ridning då står jag med en ponny som jag måste ta hand om och jag är extremt förtjust i just shettisar. Men absolut jag har tittat på b-ponnyer inkörningen kan jag sköta själv så det är inga problem. Problemet är att mina barn lånade en islänning att rida på ibland (stallkompisens) den är 135 tror jag det är och den tycker ungarna är klart för stor även om de gillar att rida på honom. De hanterar honom gärna inte eftersom de tycker han är stor även om han är snäll. Och ajg vill att de ska kunna vara med och hantera ponnyn också

På samtliga mailsvar jag fått har en ev. köpare lämnat sitt mobinr där de önskat bli uppringda för mer info. Sen säljer inte jag en häst genom mail. Första kontakten vill jag ha via telefon, att man sen mailar är helt ok, lättare att skicka bilder o filmer så. Jag förkastar inte mailen helt men vill som sagt ha första kontakten via telefon

Men det är väl ingen som sagt att du ska sälja hästen enbart baserat på mailkontakt. Man ringer ju och pratar med varandra och sedan åker man och tittar på hästen. Jag som har telefonskräck tycker att det är skitjobbigt att ringa folk jag inte känner. Då är det skönt om man redan har fått en liten uppfattning via mail först så man vet om det ens är värt besväret att ringa i och med att det är så jobbigt och jag efteråt sitter med svettningar och skakningar i typ 15 minuter

Du kan inte rädda alla ponnyer med konstiga ägare som du stöter på.

Nej det är helt sant och han får helt enkelt stå kvar hos sin ägare tills någon annan köper honom. Blir ruskigt irriterad på sådana människor. Trots allt så baserar jag mitt beslut på den infon jag får om hästen adderat med den infon jag har om min familj och vad vi vill ha hästen till

Det beror kanske också VAD man säljer för häst. När jag sålde min halvblodsvallak fick jag 52 svar. Ett var en kinky gubbe som ville träffa mig istället. Tur att man inte tog det på telefon:crazy:. Aldrig att jag suttit i telefon med alla dem. Då hade väl hästen hunnit dött av ålder :D

Gav mycket info i annonsen sen fick folk maila om sig, tala om vad de var ute efter för häst mer i detalj, ställa frågor om hästen osv. Gallrade bort så ca 10 blev kvar. Resten fick ett standardmail om att min häst inte var vad de sökte eller de var inte vad jag sökte till min häst. Resten ombads ringa mig i ett mail. Det var inte särskilt mycket jobb och lite jobb ville jag gärna lägga ner.

Av de som ringde blev tre kvar som fick film, kort osv och provred. Bästa potensiella ägaren fick köpa.

Tog inte hänsyn till den som bestämde sig först utan gick på personkemi och hur min häst hanterades. Antar att jag var en krånglig säljare men jag sålde mitt hjärta och jag ville kunna leva med med gott samvete vart jag skickat honom.

Sen ogillar jag att sätta ut något av mina nr i annaonser. Känns för privat. Finns många kinky idioter där ute. Jag vill heller inte bli ring i tid och otid om massa småfrågor. Min telefon är rätt privat.

Men givetvis så ska både en tät telefonkontakt och minst ett helst flera besök stå för resten av affären.

Men jag fördömmer absolut inte att du vill ha telefonkontakt direkt. Funkar det för dig så kör på tjejen. Nu annonserar jag väldigt sällan så det kanske är annorlunda. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 863
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 311
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
180
· Visningar
23 110
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 968
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka