Bukefalos 28 år!

Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag har haft flertalet medryttarhästar under flera års tid och jag har aldrig varit betalningsskyldig på något sätt. När något gått sönder har jag informerat hästägaren och betalat om jag anser att jag var skyldig till det hela.

En av mina medryttarhästar gick omkull när jag longerade och fick en skada på hasen. Det var jättehemskt och jobbigt men nu i efterhand vet jag att jag inte var orsaken till vad som inträffade. Ingenting jag gjorde hade kunnat undvika olyckan. Så är det ju med hästar, ibland händer det olyckor. Tack och lov fick hästen ingen permanent skada av det även om det blev en skönhetsdefekt. Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag betalade någonting men jag har inget minne av att hästägaren försökte kräva mig på några pengar heller.

Jag anser att man som ägare har ansvaret för sin häst hela tiden. Kan man inte hitta folk man litar på som ska hantera ens häst får man helt enkelt göra det själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag bor i stad och i Sveriges tredje häst tätaste län och här är det väldigt vanligt att medryttare betalar i form av tjänst , dvd hästen blir riden, omhändertagen och box och mat fixas , i stället för pengar . Inte sällan är medryttaren även delaktig i att tex ta en fodring osv .

Jag håller inte med dig om att man som hästägare "helst" vill ha sin häst själv , väldigt många vill ha häst men inte vara låst 7 dagar i veckan året runt , samtidigt som man vill att hästen ändå ska ridas .

Så har det alltid fungerat när jag varit medryttare. Har tagit hand om allt som gäller hästen mina dagar, tagit jourer, ställt upp när hästägaren åkt på semester/jobbat över/varit sjuk och även vakat i stallet när hästar varit sjuka. Har istället för att betala med pengar betalt med min tillgänglighet och att hjälpa hästägaren när hen haft behov av det.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Heh, i sthlmsområdet förväntas man göra allt det där PLUS även betala en ganska hög summa.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Heh, i sthlmsområdet förväntas man göra allt det där PLUS även betala en ganska hög summa.

Tillgång och efterfrågan antar jag.

Har haft medryttarhäst i Uppsala också (kanske inte är stockholmsområdet iofs) och där var det samma sak.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Hoppsan! Jag trodde att den största fördelen med att ha egen häst var att man får bestämma själv vad man vill göra med den, även vad det gäller att ta hjälp... Vad fel jag hade!

Då är du inte ensam! Jag får nog ta och sälja min, för jag hade planerat redan innan jag köpte honom att jag skulle ha medryttare 2 dagar i veckan!
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Vad har en ADHD diagnos att göra med att någon inte anser saker ha värde? Är man slarvig är man slarvig, även utan ADHD diagnos!

Personligen skulle jag aldrig våga ha en sådan medryttare, vad händer den dagen när han/hon inte anser det är så noga med hästen heller? :crazy:
Men smaken är ju olika, det är bara min åsikt när det gäller mina hästar! :)
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag skulle inte ha något emot att en medryttare använde egna grejor på min häst! Så länge de passade hästen och var likvärdiga utrustningen jag hade på hästen. Tex så kunde jag ha invändningar mot helt annorlunda betsling än jag har på hästen utan att vi diskuterat det hela först.

Fräckt att låna saker utan lov! Och ännu fräckare att lämna tillbaka det smutsigt! Gäller åt båda håll tycker jag, jag vill inte ha skitiga grejor när medryttaren ridit, och jag skulle aldrig lämna tillbaka skitiga grejor till medryttaren.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Nja, det stämmer inte riktigt.
Visst finns det möjlighet att få såna medryttare här. Iom efterfrågan och iom höga kostnader att hålla häst i Stockholm så går det att få medryttare även om man har betalning OCH jobb som krav.
Men jag vet väldigt många som inte kräver endera. De vill att man rider hästen och ev mockar. Sen har vissa som deal att medryttarna tränar för vald tränare och på så sätt visserligen betalar. Men det är inte alltid för hästens utbildning då, utan för att medryttaren ska rida bra nog.

Jag har själv innan jag ens kunde så mkt om ridning/dressyr ridit många hästar gratis här.
I en del fall har ägare betalat mina lektioner. Just för att de tyckte de kunde lita på mig och tyckte att jag hade bra hand med hästarna. Sen red jag sämre än ägaren. Och därför ville den, för sin hästs skull, se till att jag lärde mig.

Det är kanske ovanligt! Men att man får rida gratis är inte omöjligt.
Är man dessutom rutinerad så är det nog rätt enkelt faktiskt.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag anser att man som ägare har ansvaret för sin häst hela tiden. Kan man inte hitta folk man litar på som ska hantera ens häst får man helt enkelt göra det själv.

Det händer dock att man tror som hästägare att man känner/litar på medryttaren tills den dagen man inser eller får höra på annat håll att man inte borde gjort det. Bland annat när man fått veta att personen inte varit vidare försiktig med sakerna.

Därför har jag en punkt i mitt avtal när jag haft medryttare som talar om att skador på häst och utrustning vid bla oaktsamhet om de kommer till skada ska ersättas i någon form och det kan då vara ny pryl, självrisk till försäkring eller exempelvis förbandsmaterial/medicin till hästen.

Jag har aldrig blivit hysterisk över saker som går sönder på högst normalt vis eftersom att det är ju häst det handlar om och troligtvis är hästarna orsaken till att sakerna går sönder när de gör det, men allt annat som inte hör dit har jag valt att jag vill ha ersättning för.

Ingen av de medryttare jag har haft efter mitt tillägg i avtalet har tyckt att detta har varit konstigt överhuvudtaget utan tyckt som jag, att det är sunt förnuft det också. De har som jag tyckt att de får tillgång till så otroligt mycket, för så liten peng om de jämfört med hur mycket det hade kostat dem att äga hästen och ha den på heltid.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Håller med. Har flera års erfarenhet av "medrytteri" åt båda hållen och vid sidan om.

Aldrig har vi betalat eller krävt betalt. Tvärtom, ibland har vi betalat träningar som tack för hjälpen och lånat ut till tävlingar. Omvänt har medryttarhästar lånats till tävlingar och träningar.

Upplever att med detta upplägg har vi fått/varit engagerade och ansvarsfulla medryttare som ställer upp vid sjukdom, resor etc. Därmed inte sagt att de som betalar inte är ansvarsfulla. Vissa har inte varit så engagerade som de sagt, men då har samarbetet i regel avslutats ganska snabbt. Har aldrig begärt ersättning för något som gått söner (sällan hänt), men det har hänt att medryttare har ersatt trasig utrustning eller köpt nytt för att de tycker det är kul. Presenter har förekommit/förekommer åt båda håll.


Har flera gånger sett att välrenommerade medryttare är mycket attraktiva, och de som ber dem om hjälp brukar varken kräva betalt eller ersättning för utrustning/skador.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Det låter inte alls som en bra deal, eller jo.. för hästägaren!

Jag hade aldrig drömt om att göra något sådant med min medryttare, jag var bara så jätteglad att jag hittat någon som stod ut med min stökpojk..:D Och hon var verkligen supernoga och jätterädd om både häst och utrustning, så hade något gått sönder på utrustning eller hästen så kan jag slå vad om att hästaskrället hade gjort det själv..:sneaky:

Nej, enda gången jag skulle få för mej att göra något sådant är om medryttaren medvetet varit oaktsam med utrustning eller tokridit min häst så den blev skadad. Men en sådan person vill jag ju inte ha i närheten av min häst ialla fall..

Mvh Domino_s
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Ber man någon om hjälp ska man inte stå för något som går sönder om man inte gör det med flit. Ber du däremot on att få hjälpa till kanske du kan betala en del av det hela.

Som t.ex mig jag soppade stallgången och kvasten gick sönder, ska jag då köpa en ny för att någon bett mig om att jag ska soppa stallgången? Då kunde jag lika väl varit jävlig och sagt att jag int behöver soppa stallgången mer och att ni använt kvasten minst lika mycket som dom. Då har vi slitit lika mycket på den.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Som t.ex mig jag soppade stallgången och kvasten gick sönder, ska jag då köpa en ny för att någon bett mig om att jag ska soppa stallgången? Då kunde jag lika väl varit jävlig och sagt att jag int behöver soppa stallgången mer och att ni använt kvasten minst lika mycket som dom. Då har vi slitit lika mycket på den.

Tycker alltid man har ansvar för andras grejer om man inte kommit överens om något innan. Jag köpte en ny grep till en när jag mockat dens box och grepen gick sönder trots att den frågat om jag kunde mocka den dagen pga tidsbrist. Det är ju inte den personens fel att jag hade sönder grepen. Nu behövde jag givetvis inte köpa en ny men det gjorde jag ändå pga att det var trots allt jag som hade sönder den.

Jag hade lika gärna kunnat säga att nej, jag vill inte mocka pga att jag inte har råd att köpa en ny ifall grepen går sönder. Tycker det är fel att avsäga sig allt ansvar för grejer bara för att man gör någon en tjänst.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Om utrustningen skadas pga oaktsamhet, anser jag att den som orsakade det ska ersätta det som skadats. T.ex. om sadeln hängs på en boxdörr eller ställs på golvet och en häst av någon anledning trampar på den så att bommen skadas ( = sadeln obrukbar). En olycka som visserligen är en olycka, men hade kunnat förebyggas lätt genom att hänga undan sadeln på sin plats. Trasiga saker pga rent slarv, helt enkelt.
Om sadelns bom får en likvärdig skada genom en ren olycka, t.ex. hästen blir väldigt skrämd av något och sticker, och då halkar omkull (is, nylagd asfalt..t.ex.), så är det i mina ögon just en olycka. Som säkert kunnat inträffa oavsett vem som red vid tillfället.

Vad gäller skador på hästen så är jag lite kluven. För visst, om det finns bevis (t.ex. vittnen som jag känner väl och litar på) för att hästen ridits oaktsamt, t.ex. full galopp över ett kalhygge utan stig (för att dra ett lite extremt exempel), då hade jag förmodligen velat ha någon form av ersättning. Å andra sidan, kan medryttaren å sin sida hävda att hästen stack och att denne då tappade kontrollen, dvs en olycka. Och om jag då inte tror på medryttaren, skulle jag säga upp denne med omedelbar verkan - en person som jag inte litar på, kommer inte i närheten av min häst.. Likadant om medryttaren istället för att ta det lugnt då jag bett om det, kör ett stenhårt pass och hästen överanstränger t.ex. en sena. Tack och adjö.
Att något händer så att hästen skadas, är en risk man tar, imo. Det kan hända, och det är upp till mig som hästägare att ha hästen försäkrad så att en sådan skada täcks, om jag inte vill slanta upp hela beloppet ut egen ficka. Krasst sett, kan hästen lika gärna bryta benet i hagen när som helst.
Tillägger att jag resonerar likadant kring om medryttaren (eller jag) skadar sig i en olycka med hästen: det händer, och det är upp till var och en att ha en försäkring som går in om olyckan skulle vara framme. Ridning sker frivilligt, och på egen risk.
Här går åsikterna säkert isär.. Vem som står för vad, bör göras upp skriftligt innan medryttaren börjar rida hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Om utrustningen skadas pga oaktsamhet, anser jag att den som orsakade det ska ersätta det som skadats. T.ex. om sadeln hängs på en boxdörr eller ställs på golvet och en häst av någon anledning trampar på den så att bommen skadas ( = sadeln obrukbar). En olycka som visserligen är en olycka, men hade kunnat förebyggas lätt genom att hänga undan sadeln på sin plats. Trasiga saker pga rent slarv, helt enkelt.
Om sadelns bom får en likvärdig skada genom en ren olycka, t.ex. hästen blir väldigt skrämd av något och sticker, och då halkar omkull (is, nylagd asfalt..t.ex.), så är det i mina ögon just en olycka. Som säkert kunnat inträffa oavsett vem som red vid tillfället.

Här visar du på något som är lite trist, vad som räknas som slarv eller normalt förfarande beror ofta på olika syn på saken beroende på vad man lärt sig, ens erfarenheter och ens inställning. För mig med min häst och som det ser ut på platsen så är det normalt att hänga ifrån sig sadeln en tillfälligt, medan man själv är i närheten, på en boxdörr eller motsvarande och vad jag vet har inte en enda sadel fått sin bom knäckt av det någon enstaka en repa eller så har kanske uppstått. De flesta gör så. I ett annat stall är det tabu och halshuggning och under vissa omständigheter är det enda valet (när jag varit på långritt är det det enda valet ibland).
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Ja, naturligtvis är det så, och därmed är det förstås också viktigt att det framgår redan från början. Att man har en dialog så att hästägare och medryttare är överens om vad som gäller.

Jag tog sadel på boxdörren som ett exempel, då jag själv har en westernsadel som (enligt min erfarenhet) är lätt att peta i backen om den hängs över något smalt. I förra stallet fanns det sadelhängare i stallgången, vilket verkade smidigt - tills min dåvarande dressyrsadel knuffades ner (ryttare som inte riktigt såg sig för) och närapå blev trampad på av en annan ponny.. När jag sadlar av hänger jag därför undan sadeln i sadelkammaren direkt, oavsett vilken typ av sadel jag använt för dagen. I nuvarande stallet ligger sadelkammaren bra till i förhållande till stallgången/boxarna, så det är minst lika smidigt som att hänga den någon annanstans.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Tillägg: Sadeln är den utrustning jag är mest rädd om (också en orsak till att den fick vara exempel). Jag är inte typen som går i taket för en repa (shit happens), eller för att ett par tyglar gått av. Jag har turen att kunna laga remtyg som gått sönder själv för en mindre slant, och skulle nog inte ens försöka kräva ersättning för en sådan skada. Men en sadel som plötsligt blir obrukbar, påverkar både min ekonomi och träningen av hästen.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag ville bara påpeka svårigheterna med att dra gränser, det en person anser är en olycka anser en annan vara ofölåtligt slarv, och det är omöjligt att avtala om allt på förhand.
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

Jag tycker det var ganska elakt sagt! För om du exvis skulle bli avkastad och hästen drar iväg o repar ner sadeln är det ju inte ditt fel! Jag tycker att man ska göra upp det där mellan sig och medryttaren, har man sönder något med flit så ersätter man det. Men saker pajar och i ridningen är det ganska vanligt att sånt förekommer, tyglar går av, spön går sönder osv. Det är rätt vanligt så förstår inte riktigt hur personen i fråga tänker, det är lite barnsligt resonemang tycker jag, för det är så självklart. Det är ju levande djur vi har o göra med o då händer olyckor ibland...
 
Sv: Ska medryttare betala utrustning och försäkring vid skada?

har du läst tråden? den är ganska gammal också.....
jag tycker faktiskt inte det är särskilt vanligt att tyglar går av/sönder, och än mindre sadlar. det händer i princip aldrig vid vanlig sund hantering, och ska defintivit inte hända i sig faktiskt. Händer det lär det vara en på hundra gånger normalt i mina erf. sen +35 år i hästvärlden. Därmed borde det vara troligt utifrån den statistiken att det faktiskt när det händer är ren och skär olycka, såvida det som sagt tidigare i tråden handlar om vettig hantering och sunt folk som kan hantera både hästar och utrustning.....
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 396
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 547
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
833
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: lindaf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp