Bukefalos 28 år!

Ska snart skaffa en kattunge tror jag men hjälp

E

Estelle

kan man verkligen ha en vanlig bondkatt inne utan att den kissar & bajsar/klöser ner hela huset ?
 
Visst kan du det. Man får lära den att gå på lådan. Vi har sex gårdskatter varav 4 är rumsrena så de kan vara inne när som helst. De andra två är ganska vilda så de är aldrig inne.
 
mm okej det är mest min mamma som är lite skeptisk, hon tror att den ska ha ner alla blommor och käka upp sladdarna :confused:
 
Vi har lagt av med blommor :smirk:...

Det går utmärkt att ha bondkatter inne. Mina två mår jättebra.

Men oavsett vilken katt du väljer kan du ALDRIG utgå ifrån att den lämnar blommorna i fred och att du inte måste kattsäkra elsladdarna.

mandalaki
 
Det viktigaste för att få en lugn och harmonisk katt är att den får stanna hos mamma tillräckligt länge, minst 12 veckor. Att man hör om fler huskatter med inne-problem än raskatter beror helt enkelt på att ma inte får sälja raskatter innnan 12 v, husisar flyttar ofta från 8 v, och det är att tigga om problem :mad:

Håller man sen låda (lådorna om katten vill ha fler) ren, och ger den en klösbräda och lite leksaker så borde det inte vara några problem. Sen är ju alla kattungar mer eller mindre livliga :bump: :bump: men det finns många raser som är värre än husisar på den punkten, om man ska generalisera... :angel:
 
jag har en bonnkatt och han kissar och bajsar inne i sin låda..
någon gång har han kissat utanför lådan men då har han gjort det på en platspåse...

och klöser gör han på sängen och soffan
 
"och klöser gör hon på sängen och soffan" ...jaha ? det låter ju lovande :D
 
Ni kan ju skaffa en vuxen katt. Alla kattungar är "gardinklättrare" :D Men alla djurungar är ju busiga! Erbjud klösplatser och visa kissen dom så ska den nog lära sig det!
 
Ta med din mamma till tex Sthlms katthem. Där finns många kattungar och vuxna katter. Ett utmärkt sätt att bearbeta en ovillig, när du väl får se alla sötnosarna är det vanligtvis kört!! Eftersom din mamma är orolig för blommor m.m så tycker jag att ni kan börja med att skaffa en vuxen katt. De har ju vanligtvis lagt av med "småbarnsfasonerna". En kattunge är ju inte heller kattunge speciellt länge så om man skaffar katt bara för att få ha en unge ska man tänka om.
Från ett katthem får ni mycket stöd, råd och hjälp och har möjligheten att träffa katten många gånger innan. Det är ju inte så vanligt vid privatköp. Där finns också många olika katter att välja mellan med olika temperament, färg och utseende. Sen dessutom gör nu ju en god gärning!!

Lite adresser till katthem i Sthlm:
www.katthemmet.nu (stockholms katthem)
www.kattvarnet.nu (katthem i haninge)
www.djurhjalpen.nu (katthem i vaxholm)
www.fisksatrakatthem.nu (katthem i nacka)
www.djurensratt.se/sodertalje/ (katthem i södertälje)

Ni kan ju iallafall gå dit och titta, disskutera lite med personalen och sen gå hem och fundera lite. Att skaffa katt är ett stort beslut och ingenting men gör bara så där. Lycka till i ditt kattletande!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
353
Senast: ufot
·
Övr. Katt Jag hittade ingen tråd om detta så startar en: Vad ska man som nybörjare tänka på när man tar hem en kattunge? Tips och råd? Vilka...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 659
Senast: Gimlan
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 503
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra. Tuva bajsar och kissar på köksgolvet, precis brevid lådan. Inte varje gång, men flera gånger i...
2
Svar
34
· Visningar
1 890
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp