Skabbräv på tomten

Lycanthrope

Trådstartare
Jag öppnade dörren och stod öga mot öga med en räv. Otroligt skabbig, ingen päls på bakdelen och endast ett par strån på svansen. Mager, ruggig och ful.

Förra vintern var rävarna jag såg bortanför hästhagen röda och vackra.

Vi måste få bort den/dom, iaf dom med skabb. Det är ett hot mot kaniner, hönor.. Stora katten stod väldigt nära räven idag och räven verkade mest intresserad av att äta i soppåsen den hade dragit bort en meter från ytterdörren.
Och så tänker jag ju på skabben, på våra hundar!

Kan det hamna smitta på gården som hundarna då kan drabbas av? :eek:
Vad kan vi göra?

Ska fråga lite jägare i närheten ang att skjuta av dom sjuka djuren.
 
Sv: Skabbräv på tomten

Jag vet inte hur du ska göra men trodde först att du menade att jultomten hade fått rävskabb :D
 
Sv: Skabbräv på tomten

Man ringer polisen (om man inte själv vet vem som är markägare) som kontaktar markägaren och den ordnar avskjutning.
 
Sv: Skabbräv på tomten

Jag hyr av markägaren så det är inget problem, har kontaktat hyresvärden.

Hur letar dom upp den aktuella räven?
 
Sv: Skabbräv på tomten

Man ringer polisen (om man inte själv vet vem som är markägare) som kontaktar markägaren och den ordnar avskjutning.

Är räven inne på tomten så lär man ju veta vem som äger ens tomt.

Till TS:
En jägare borde ju kunna fixa detta relativt lätt då räven p.g.a av sitt tillstånd inte verkar särskilt skygg. Så ifall man lägger ut lite lockmat till räven och ser till att hålla ens andra djur borta så borde ju jägaren få fritt skottfält.

En annan variant är ju att bygga någon sorts fälla. T.ex. en liten fålla av hönsnät som man kan stänga till med hjälp av ett rep när räven gått in för att kalasa på något man lagt där.
 
Sv: Skabbräv på tomten

Jag menade att polisen vet vilka som har jakträtten i området. Räven lär ju inte sitta kvar på tomten och vänta ;).

När jag jobbade på polisen ringde vi alltid eftersöksjägarna i området och de i sin tur ringde ut "rätt" jägare.
 
Sv: Skabbräv på tomten

Jag menade att polisen vet vilka som har jakträtten i området. Räven lär ju inte sitta kvar på tomten och vänta ;).

Jag ser väl ingen anledning att blanda in området utanför tomten.

Ifall räven lärt sig att det finns godis på tomten så lär den ju komma tillbaka. Särskilt i det skick som den verkar vara. Så att lägga ut lockbeten på tomten måste ju vara det absolut enklaste sättet att få räven inom skotthåll jämfört med att ge sig ut i skogen för att leta efter den.
 
Sv: Skabbräv på tomten

Jo, visst kan det smitta djuren, det räcker i princip med att hundarna styker sig mot någonting som även räven har strukit sig mot. Dock så är ju inte rävskabb någon särdeles farlig smitta för sällskapsdjur som lätt behandlas med Stronghold så är problemet ur världen :) Och grönsåpebad fungerar faktiskt jättebra förebyggande! Vi har inte fått någon skabb på hundarna trots att de jagar räv och i några fall har varit i närkontakt med skabbangripna rävar.

Ang jakt så är det lättaste antagligen att vakjaga dvs sitta på lämpligt ställe och vänta på att den kommer tillbaka. Men det beror förstås lite på hur man bor också och om det finns möjlighet att skjuta på tomten. Skabbangripna rävar blir närgångna eftersom de blir desperata efter mat. Har man sådant som "lockar" på gården som kaniner och höns och kanske någon väldoftande soppåse är det ett ganska säkert kort att den dyker upp igen. Men oftast på kvällen såklart så man behöver ju lite hjälp av ytterbelysning alt fullmåne om det jaktsättet ska vara tillämpbart.
 
Sv: Skabbräv på tomten

Ja, vi har sett den här 2 gånger idag. Har lagt lite köttslamsor i 2 olika fållor (hundgården som inte används och en stor hönsgård som inte används) som är lätta att stänga till om vi får syn på den i någon av dom.

Imorse stod den ju bara någon meter ifrån mig och stirrade på mig flera sekunder innan den travade iväg. Såg ut som en raggig terrier i ansiktet, stackarn :(
 
Sv: Skabbräv på tomten

Ja de lider ju fruktansvärt när det är långt gånget :( Vi hade en skabbis som gick i byn för några år sen, den förföljde folk som var ute och gick och var och rev i sopor osv. Slutade med att en granne sköt den alldeles utanför sin ytterdörr. Ju fortare man får slut på lidandet desto bättre!
 
Sv: Skabbräv på tomten

Jo, visst kan det smitta djuren, det räcker i princip med att hundarna styker sig mot någonting som även räven har strukit sig mot. Dock så är ju inte rävskabb någon särdeles farlig smitta för sällskapsdjur som lätt behandlas med Stronghold så är problemet ur världen :) Och grönsåpebad fungerar faktiskt jättebra förebyggande! Vi har inte fått någon skabb på hundarna trots att de jagar räv och i några fall har varit i närkontakt med skabbangripna rävar.
Vi hade en skabbräv som lagt sig ner och dött under ett tak på tomten, hunden fick koppeltvång och blev portad från den delen av tomten ett par veckor, vi högtryckstvättade och kalkade där räven legat men trots detta fick vår hund rävskabb.
Jag vill minnas att vår veterinär avrådde även för stronghold på vår hund som var en korsning med bc-inslag. Vi fick bada honom i omgångar med annat medel som jag inte kommer ihåg vilket. Så...har man en collietyp och har skabbräv i närheten ska man kanske vara extra extra jätteförsiktig.
 
Sv: Skabbräv på tomten

Man ska även undvika det på Chow-Chowar. Slår ut kroppen på den, levern framför allt. Inte trevligt att se sin hund tyna bort, pågrund av okunskap hos vetrinär. Fans inget att göra.

Nuvarande Chow, badas med ett blått loppmedel/schampo, när den får skabb. Köpt i djuraffär. Badas vid första misstanke. Har inte fått något riktigt utbrott, utan bara lättare.
 
Sv: Skabbräv på tomten

Fällfångst av räv är tillåtet men det måste vara en typgodkänd fälla, så det duger inte att själv snickra ihop nåt hemmabygge på måfå. Och som vid all levandefångst så måste fällan förstås vittjas enligt reglerna dvs minst en gång per dygn (på morgonen).
 
Sv: Skabbräv på tomten

Vi hade en skabbräv som lagt sig ner och dött under ett tak på tomten, hunden fick koppeltvång och blev portad från den delen av tomten ett par veckor, vi högtryckstvättade och kalkade där räven legat men trots detta fick vår hund rävskabb.
Jag vill minnas att vår veterinär avrådde även för stronghold på vår hund som var en korsning med bc-inslag. Vi fick bada honom i omgångar med annat medel som jag inte kommer ihåg vilket. Så...har man en collietyp och har skabbräv i närheten ska man kanske vara extra extra jätteförsiktig.

Ok det kände jag inte till, bara att man ska undvika ivomecpreparat till collieraser.
 
Sv: Skabbräv på tomten

Sebasil fick jag bada mina med när de hade skabb, det var iof 1997 :-). Jäkligt krångligt var det för man var tvungen att ha skyddshandskar och välventilerat utrymme när man höll på. Andra gången de fick skabb fick det tabletter (som inte är bra för colliehundar) och det var väldigt mycket enklare....
 
Sv: Skabbräv på tomten

Fällfångst av räv är tillåtet men det måste vara en typgodkänd fälla, så det duger inte att själv snickra ihop nåt hemmabygge på måfå. Och som vid all levandefångst så måste fällan förstås vittjas enligt reglerna dvs minst en gång per dygn (på morgonen).


Jag har svårt att se att en fälla bestående av hundgård/hönshus där man lägger ett lockbete och sedan personligen ser till att stänga dörren skulle kunna vara förbjuden. Jag förutsätter att räven avlivas på ett OK sätt relativt omedelbart och inte lämnas att svälta ihjäl.
 
Sv: Skabbräv på tomten

Man har aldrig hittat överkänslighetsgenen hos ngn renrasig BC .
Stonghold o Advocate är OK på hundar med överkänslighetsgenen om det appliceras korrekt.
PL
 
Sv: Skabbräv på tomten

Sebasil fick jag bada mina med när de hade skabb, det var iof 1997 :-). Jäkligt krångligt var det för man var tvungen att ha skyddshandskar och välventilerat utrymme när man höll på. Andra gången de fick skabb fick det tabletter (som inte är bra för colliehundar) och det var väldigt mycket enklare....

Det fick min också när hon fick det år 2000. Ett riktigt monster att bada så jag fick i alla fall inte skabb efter att ha badat henne!:D
 

Liknande trådar

B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 427
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Människor tycks vid den här tiden på året flyta runt i någon annan värld än den dom i själva verket lever i tack vare sommarens...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: Disen
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 939
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp