Skadad fiskmås :(

Sv: Skadad fiskmås :(

Visst har du rätt i att man ska låta naturen ha sin gång, av samma anledning skänker jag aldrig pengar till offer för krig och naturkatastrofer, jag tror på den starkes överlevnad och hur många människor som än stryker med på kuppen spelar ingen roll. Mänskligheten är inte utrotningshotad så därför tycker jag att man ska låta trafikskadade, sjuka och svaga få dö ifred, möjligen att man ska förkorta deras lidanden, men inte hjälpa dem att blir friska. I synnerhet sjuka och förtidigt födda barn ska man inte lägga några som helst resurser på, de är kostsamma och ofta lönar det sig inte utan många dör ändå. :idea:

1. Du missförstod mig jag är inte alls alltid för att naturen ska ha sin gång, jag tycker tvärtom att man visst både kan gå in och ska gå in för att hjälpa, men beroende på djurslag.:), om inte annat i måsfallet så tycker jag man ska gå in och hjälpa med avlivning.
kan du tala om för mig varför måsen ska räddas när kommunen veckan efter ev. måsutsläpp lejer en yrkesmåsskjutare som skjuter hundratals och säkert gör en halvmiss på en och annan?, det finns ingen vettig förklaring alls till det.

2. Hur kan du jämföra med människor när du som människa är medskyldig till vårt sätt att använda djur, vissa mer, andra, kanske du, mindre, men likväl är du med och utnyttjar djur på ett sätt som människor inte nyttjas.
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Självklart ska ett svårt skadat djur avlivas, men du tycker alltså att ett djur ska avlivas oavsett även om det går att rehablilitera utan större lidande för djuret om det inte är av en hotad art? Jag är visserligen allätare men anser ändå att man inte ska avliva i onödan och jag gör aktiva val när jag köper mitt kött då det är viktigt för mig att djuret ska ha haft ett drägligt liv, blivit slaktat under minsta möjliga stress, undviker långa transporter i den mån det går och köper inte importerat kött eller ägg från burhöns. För mig var det gamla nyheter hur slaktsvinen i Danmark har det så jag har bojkottat danskt fläsk i ett par decennier. :grin:

Jag matar småfåglar, räddade igelkott, skatunge och rävunge förra året och kors i taket, jag hör till den lilla skara som faktiskt stannar och hjälper okända människor om de har problem eller är skadade vilket många här på buke inte gör. Empatin räcker faktiskt till för fler, den tar inte slut för att jag bryr mig om andra än min egen navel och jag inbillar mig att jag faktiskt gör skillnad för många, oavsett om det är en annan människa i nöd eller ett vanligt djur. :cool:
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Gränsen går väl där man själv sätter den, eller hur ? Gränser är tänjbara för en del, andra inte. Går ju liksom inte säga att: här går gränsen.
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Självklart ska ett svårt skadat djur avlivas, men du tycker alltså att ett djur ska avlivas oavsett även om det går att rehablilitera utan större lidande för djuret om det inte är av en hotad art? Jag är visserligen allätare men anser ändå att man inte ska avliva i onödan och jag gör aktiva val när jag köper mitt kött då det är viktigt för mig att djuret ska ha haft ett drägligt liv, blivit slaktat under minsta möjliga stress, undviker långa transporter i den mån det går och köper inte importerat kött eller ägg från burhöns. För mig var det gamla nyheter hur slaktsvinen i Danmark har det så jag har bojkottat danskt fläsk i ett par decennier. :grin:

jag tror nog inte jag skrev hotade arter som du menar jag gjort.och du svarade inte alls på min fråga, tycker du sanitära olägenhetersdjur som här en fiskmås, där det faktiskt skjuts av bestånd för de är för stora, att man ens ska slita med att rädda en av dem som har skadat sig? räddar du livet på en kloakråtta om det oxå går utan särskilt stort lidande( kanske en liten pc kur mot lunginflammationen):)?, nix jag gör det inte och efter att ha läst den andra måstråden så vet jag varför du resonerar som du gör:idea:, det är inte för att dhar empati som du menar utan mer brist på förstånd.
och även om du bojkottar visst kött och vissa ägg så använder även du dig av djurprodukter och orsakar djurs lidande, även om det såklart är bättre att göra något än inget alls,.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 912
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 762
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 803
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 990
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp