Skadade hästar och konvalescenter

Oj! Så svullen är inte min, men kanske sårskadan som ställde till det lite på din också? Min ser ut så här, orakade benet är när vi ska åka till veterinären, sen det rakade när vi kommer hem. Hon har inte varit extremsvullen, men hon är ju svullen ”bakåt” och på insidan.

Min trivs tack och lov att gå själv, hon är lugnet själv, och jag hade väll kunna ha henne i hela hagen egentligen, men eftersom hon var väldigt oren första dagarna så står hon litet nu så inget blir värre. Hon kan lufsa runt lite, men finns ingen yta för något brall om hon mot förmodan skulle dra ett sånt. Dock har vi plusgrader så jag gissar att jag kommer behöva öppna upp om ett par dagar för att undvika att hon trampar sönder den lilla hagen till lervälling. 🙈
Ja, det är ju viktigt vid senskador att underlaget är så fast som möjligt, så lervälling är inte bra alls. Vad gäller svullnad så blir det ofta ärrvävnad där senan varit skadad och den svullnaden försvinner i så fall aldrig. Min hade en senskada för åtta år sedan och senan är än idag lite förtjockad på det stället. Men det är då alltså ärrvävnad och känns ju helt annorlunda än svullnaden han hade då han fick skadan. Han blev i alla fall helt frisk och har aldrig mer haft någon känning av den skadan. Det tog dock åtta månader...
 
Står med en skada på ytliga böjsenan sen två veckor tillbaka. 🫠 Hästen är ohalt i skritt nu, men fortfarande lite tjock över senan, någon som vet hur länge det kommer sitta i?

Vi ska på återbesök i slutet av maj/början på juni, då får vi se om vi får ok med att börja gå promenader/skritta uppsuttet. Jag hade ju gärna haft henne skrittbar tills efter midsommar när de ska ut i sommarhagarna, även om hon kommer få en mindre hage och strippbetas gissar jag då hon sväller väldigt lätt, och ihop med att hon inte kommer kunna ridas fullt ut så… Jag vill inte ha fång på detta också. 🙈
Ska den alltså enbart gå i hage fram tills återbesöket? Jag trodde det nuförtiden var standard att skritta ganska direkt vid senskador, iaf sålänge de är ohalta i skritt. Rörelse i kontrollerad form med tät uppföljning med ultraljud för att se att man belastar lagom.

Kanske är något med just er skada som kräver så lång vila men det känns ganska omodernt?

Min har haft en skada på böjsenan men den hann läka innan vi hittade felet. När hon skadade gaffelbandet skrittades hon från start. Började trava så fort hon var ohalt i trav och det såg ok ut på ul. Ultraljud var tredje vecka hela tiden har jag för mig.
 
Ska den alltså enbart gå i hage fram tills återbesöket? Jag trodde det nuförtiden var standard att skritta ganska direkt vid senskador, iaf sålänge de är ohalta i skritt. Rörelse i kontrollerad form med tät uppföljning med ultraljud för att se att man belastar lagom.

Kanske är något med just er skada som kräver så lång vila men det känns ganska omodernt?

Min har haft en skada på böjsenan men den hann läka innan vi hittade felet. När hon skadade gaffelbandet skrittades hon från start. Började trava så fort hon var ohalt i trav och det såg ok ut på ul. Ultraljud var tredje vecka hela tiden har jag för mig.

Ja, jag fick ”normal hagvistelse, återbesök om 2 månader för nytt UL, och då kan ni nog börja skritta”
Hon var fortfarande väldigt halt i traven när vi var in, vet inte om det är därför han ville avvakta med mer motion än att bara gå i hage.
 
Ja, jag fick ”normal hagvistelse, återbesök om 2 månader för nytt UL, och då kan ni nog börja skritta”
Hon var fortfarande väldigt halt i traven när vi var in, vet inte om det är därför han ville avvakta med mer motion än att bara gå i hage.
Jag fick också vänta ett bra tag med att skritta uppsuttet, så även min vän som har en senskada på sin just nu. Dock skritt vid hand på hårt underlag ganska omgående.
 
Ja, jag fick ”normal hagvistelse, återbesök om 2 månader för nytt UL, och då kan ni nog börja skritta”
Hon var fortfarande väldigt halt i traven när vi var in, vet inte om det är därför han ville avvakta med mer motion än att bara gå i hage.
Min har fått promenera omgående trots rejäl hälta i trav, vid skadat gaffelband. Tycker det låter märkligt. Senor ska ju belastas lagom under läkning för att inte bli stela/korta.
 
Jag får väl hoppa in här i tråden. Min kille skadade sig igår i hagen, fick ett litet sticksår som igår inte såg så illa ut, han gick fint på benet och jag gjorde rent det. Imorse kunde han inte stödja på benet alls o verkade inte ha rört sig mkt i boxen under natten. Tar ut vet som konstaterar att det står vätska i leden så vi spolar rent det i 1,5h ska ev spola igen imorgon eller på torsdag beroende på hur det går. Deppigt :( Veterinären var väldigt försiktig med o säga mkt om prognos osv. Någon som har erfarenhet av att ha spolat led och hur det gick?
 
Jag får väl hoppa in här i tråden. Min kille skadade sig igår i hagen, fick ett litet sticksår som igår inte såg så illa ut, han gick fint på benet och jag gjorde rent det. Imorse kunde han inte stödja på benet alls o verkade inte ha rört sig mkt i boxen under natten. Tar ut vet som konstaterar att det står vätska i leden så vi spolar rent det i 1,5h ska ev spola igen imorgon eller på torsdag beroende på hur det går. Deppigt :( Veterinären var väldigt försiktig med o säga mkt om prognos osv. Någon som har erfarenhet av att ha spolat led och hur det gick?

Sett det två gånger. Ena gången gick det inte bra. Hästen repade sig för tillfället men fick gsnkda omgående artros i den påverkade leden och kom aldrig till ridning igen.

Häst nr 2 stod på penicillin i 1v och var igång och hopptränade 3v senare.
 
Sett det två gånger. Ena gången gick det inte bra. Hästen repade sig för tillfället men fick gsnkda omgående artros i den påverkade leden och kom aldrig till ridning igen.

Häst nr 2 stod på penicillin i 1v och var igång och hopptränade 3v senare.
Okej tack för svar. Vet du om de spolade i stallet eller inne på klinik? Veterinären sa något om att det kan va dödsdom, men vet inte hur det skulle utvecklas till det, är det om det blir en stor infektion eller så?
 
Okej tack för svar. Vet du om de spolade i stallet eller inne på klinik? Veterinären sa något om att det kan va dödsdom, men vet inte hur det skulle utvecklas till det, är det om det blir en stor infektion eller så?

Ja. Infektion i led är... jättedåligt.

Båda hästarna spolades på klinik (dock inte samma kinik).
 
Oj! Så svullen är inte min, men kanske sårskadan som ställde till det lite på din också? Min ser ut så här, orakade benet är när vi ska åka till veterinären, sen det rakade när vi kommer hem. Hon har inte varit extremsvullen, men hon är ju svullen ”bakåt” och på insidan.

Min trivs tack och lov att gå själv, hon är lugnet själv, och jag hade väll kunna ha henne i hela hagen egentligen, men eftersom hon var väldigt oren första dagarna så står hon litet nu så inget blir värre. Hon kan lufsa runt lite, men finns ingen yta för något brall om hon mot förmodan skulle dra ett sånt. Dock har vi plusgrader så jag gissar att jag kommer behöva öppna upp om ett par dagar för att undvika att hon trampar sönder den lilla hagen till lervälling. 🙈
Jo antagligen ställde sårskadan till det en hel del plus en kraftig lymfangit som var på håret att den blev kronisk :angel: 🙈 Min var också oren till och från en längre period (ca 2 månader men vet vägrade utreda längre upp tills vi bytte och fick någon som var intresserad av att se helheten och inse att senan bör vara läkt där och då och framförallt att han inte bör vara smärtpåverkad) men med facit i hand så var det ju antagligen artrosen som gjorde ont och inte senan medtanke på att senskadan var relativt lindrig..
 
Okej tack för svar. Vet du om de spolade i stallet eller inne på klinik? Veterinären sa något om att det kan va dödsdom, men vet inte hur det skulle utvecklas till det, är det om det blir en stor infektion eller så?

Vet bara en som fick broddspark så det gick in till leden, hon stod på ulltuna ca 1 vecka så jag gissar att den hästen fick infektion i leden. Tyvärr så togs hon bort efter ett tag pga fång, så vet inte hur leden hade fungerat i längden igen, men hon blev då friskförklarad från ledskadan och kom igång igen innan fången dök upp. Minns jag rätt så var det hasleden som var drabbad?
 
Okej tack för svar. Vet du om de spolade i stallet eller inne på klinik? Veterinären sa något om att det kan va dödsdom, men vet inte hur det skulle utvecklas till det, är det om det blir en stor infektion eller så?
Har spolat två leder på klinik, under narkos. Den ena fick jag ta bort pga läkte inte och den andra blev helt återställd.

När jag kom in med häst nr 2 till UDS sa veterinären ”det kommer kosta runt 50.000, hon kommer stå här ca en vecka och hon kommer med stor sannolikhet bli helt bra.”

7 dagar, 53.000kr och helt återställd efter typ 3 månader 😁
 
Okej tack för svar. Vet du om de spolade i stallet eller inne på klinik? Veterinären sa något om att det kan va dödsdom, men vet inte hur det skulle utvecklas till det, är det om det blir en stor infektion eller så?
Om man så snabbt som möjligt söver hästen och spolar leden liggande under narkos med artroskopi brukar det i de allra flesta fall gå bra. Då kan man även rensa upp ordentligt i leden vid behov. Spolning hemma/stående har förmodligen betydligt sämre prognos för atletisk funktion.
 
Jag får väl hoppa in här i tråden. Min kille skadade sig igår i hagen, fick ett litet sticksår som igår inte såg så illa ut, han gick fint på benet och jag gjorde rent det. Imorse kunde han inte stödja på benet alls o verkade inte ha rört sig mkt i boxen under natten. Tar ut vet som konstaterar att det står vätska i leden så vi spolar rent det i 1,5h ska ev spola igen imorgon eller på torsdag beroende på hur det går. Deppigt :( Veterinären var väldigt försiktig med o säga mkt om prognos osv. Någon som har erfarenhet av att ha spolat led och hur det gick?
Usch vad trist!

Jag hade en häst som kom in från hagen med en spik i hasleden. Stallägarna agerade snabbt och ringde veterinären innan de ringde mig så när jag kom till stallet var spiken redan ute och ledvätska kunde konstateras på spiken = punkterad led. Benet bandagerades och hästen kördes till klinik. Han blev kvar en vecka och spolades flera gånger. Blev helt återställd.
 
Tack för era svar :heart Min kille är bara en hobbyhäst så inga ambitioner att han ska funka till tävling eller någon form av hård träning, kan han bara vara smärtfri och fungera för turer i skogen vore det toppen! Tyvärr är han inte försäkrad, därför vi inte valde att åka till klinik... jag hoppas bara han slipper en infektion i leden. Nu får han metacam och antibiotika morgon och kväll en rätt stor dos. Usch :(
 
Återbesök igår för min kille :D

Vi gjorde först en rörelsekontroll på böjt o rakt spår, Hältan i frambenet är borta men kvar är hans rörelsestörning i höger varv där han går knepigt och ser konstig ut🙈 men i alla fall efter det så tog osteopaten över och bände och klämde och fixade sådär som de brukar och pratade sen ihop sig med vet och kom fram till att han kändes lite ”onormal” i bakknän och bogleder så där blev det ett ul bogleder UA men båda bakknäna var tydligt inflammerade så han fick kortison och tuppkam insprutat. (jag blir dock lite nyfiken på hurpass länge de varit inflammerade medtanke på att han just ätit 7 dar metacam) men vet verkade ändå vara lite lätt optimistisk om att det kan göra en förbättring av rörelse störningen då det är nästan det ända vi inte gjort som kan påverka rörelsestörningen🙈:D
Bild på min snygging som börjar se lite biffigare ut:love:❤️
807681DC-0308-4376-AEEE-6CE4D40A0BB8.jpeg
 
Tack för era svar :heart Min kille är bara en hobbyhäst så inga ambitioner att han ska funka till tävling eller någon form av hård träning, kan han bara vara smärtfri och fungera för turer i skogen vore det toppen! Tyvärr är han inte försäkrad, därför vi inte valde att åka till klinik... jag hoppas bara han slipper en infektion i leden. Nu får han metacam och antibiotika morgon och kväll en rätt stor dos. Usch :(
Förlåt om jag lät lite krass/hård, inte meningen. Om din häst var halt med ökad mängd ledvätska så hade/har han förmodligen redan en infektion i leden, det är väldigt klassiska symtom på det. Däremot kan man hoppas att ni var igång med behandlingen i ett så tidigt skede att det inte hade hunnit gå så långt än! Det är det allra viktigaste, att inte brosket eller andra viktiga strukturer hunnit skadas för mycket. Leder är väldigt känsliga och bakterier älskar tyvärr att växa i ledvätska. Men du gjorde absolut rätt som ringde veterinären och veterinären gör säkert allt hen kan utefter era förutsättningar! :heart Håller tummarna för att allt går bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 027
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 643
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 146
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp