Skadade hästar och konvalescenter

Jag hade hoppats på att jag hade en positiv uppdatering att dela här 🙈 Men olyckligtvis blev han sparkad i hagen i förrgår och fick ett dumt sår (misstänker även att det är en sårficka) strax nedanför knäet som jag inte riktigt kunnat bedöma hur pass djupt det är då han verkar ha väldigt ont när man rör det benet vilket gör att jag blir orolig för att det ska vara mer än bara en sårskada:( men vi försöker få ut veterinären under dagen för en bedömning av det och se vad veterinären tänker och tror🙈 men innan dess var han i alla fall otroligt fräsch och trevlig. Han kändes rörlig och positiv:love: vi smög igång korta jogging sträckor och jag har nog aldrig känt honom så fräsch lugn och balanserad någonsin så läker bara såret så hoppas jag att jag har en otrolig fräsch liten häst sen❤️
 
En liten uppdatering om vad veterinären sa igår 🙈 Han tvättade och klippte rent runt såret efter att hästen fått sig en rejäl dos lugnande:angel: (han är inte alls fjantig när det kommer till sår *host host*).
Och mysteriet blev väldigt spännande då såret var såpass ytligt att det inte ens perforerade huden så det spännande frågan är vart allt blod kom ifrån:confused: jaja det lär förbli ett mysterium men han verkar iallafall fått ett överben på knäet eventuellt kan han ha fått två stycken då han har en knöl på framsidan av knäet men han får i alla fall 7 dagar metacam iom att han verkar störas av det så får vi se vad som händer framöver🙈 men han verkar iallafall vara vid gott mod även om han kommit på att kraftfodret inte duger till herrn längre:rofl:
 
Min ponny är inte bättre. Fortfarande omkring en grad halt. Finns det några solskenshistorier där hästar kunnat läka ut sina skador av aktiv vila? Eller lurar jag bara mig själv?
Obs! Det är alltså djurskyddsmässigt ok att låta honom gå så länge han inte blir sämre.
 
Min ponny är inte bättre. Fortfarande omkring en grad halt. Finns det några solskenshistorier där hästar kunnat läka ut sina skador av aktiv vila? Eller lurar jag bara mig själv?
Obs! Det är alltså djurskyddsmässigt ok att låta honom gå så länge han inte blir sämre.
En förre detta stall kompis häst blev utdömt och kommer inte ihåg vad (en del år sen), men halt och annat. Hon ville inte ta bort den, men skickade den på unghäst lösdrift i 1 1/2 år. Han blev ridhäst igen. Han rids fortfarande och ägs av henne :)
 
Min ponny är inte bättre. Fortfarande omkring en grad halt. Finns det några solskenshistorier där hästar kunnat läka ut sina skador av aktiv vila? Eller lurar jag bara mig själv?
Obs! Det är alltså djurskyddsmässigt ok att låta honom gå så länge han inte blir sämre.
Solskenshistorier och skräckexempel finns alltid.

Först behöver man ju hitta varför hästen är halt.
En del saker kommer bli bättre av behandling och förhållande vis kort vila andra behöver lååång vila för att bli bra allt från stående på box till vistelse i hage och tyvärr finns där ju även en del saker vi inte kan åtgärda.

Så länge hästen inte mår dåligt/har ont att bara gå i hagen och skrota så kan de absolut göra det. Finns ju en chans att den blir frisk men finns ju även en chans att de inte blir det eller att den blir bra (tror man) och när den sätts igång är man tillbaka på ruta ett.
 
Solskenshistorier och skräckexempel finns alltid.

Först behöver man ju hitta varför hästen är halt.
En del saker kommer bli bättre av behandling och förhållande vis kort vila andra behöver lååång vila för att bli bra allt från stående på box till vistelse i hage och tyvärr finns där ju även en del saker vi inte kan åtgärda.

Så länge hästen inte mår dåligt/har ont att bara gå i hagen och skrota så kan de absolut göra det. Finns ju en chans att den blir frisk men finns ju även en chans att de inte blir det eller att den blir bra (tror man) och när den sätts igång är man tillbaka på ruta ett.
Och nu frågade jag efter solskenshistorierna. Skräckexemplen kan jag för väl själv. Kort vila och behandling har inte hjälpt.

Det är djurskyddsmässigt ok att han går i hagen i nuvarande skick.
 
Min ponny är inte bättre. Fortfarande omkring en grad halt. Finns det några solskenshistorier där hästar kunnat läka ut sina skador av aktiv vila? Eller lurar jag bara mig själv?
Obs! Det är alltså djurskyddsmässigt ok att låta honom gå så länge han inte blir sämre.
Nu har jag inte koll på vad din hade för skada - men; jag hade en häst med en ligamentskada i hoven - den släppte jag i stor hage med en snäll och lugn kompis (stor hage för att uppmuntra rörelse rakt framåt - inte tighta svängar) i ett halvår. Läkte ut och blev ridhäst igen.

Hade även en annan häst med en riktigt ful skada som gick från hovledens sidoligament ända upp i kotledens stödjevävnader. Den fick ha sjukhage -först liten, men senare större hage fast ensam. Skadorna läkte väldigt fint och var helt läkta efter ett halvår - vilket överraskade veterinärerna som förväntade sig längre tid pga allvarsgraden.
 
Nu har jag inte koll på vad din hade för skada - men; jag hade en häst med en ligamentskada i hoven - den släppte jag i stor hage med en snäll och lugn kompis (stor hage för att uppmuntra rörelse rakt framåt - inte tighta svängar) i ett halvår. Läkte ut och blev ridhäst igen.
Tack ♥️
Vi har inte riktigt hittat orsaken (eftersom han inte svarat på behandlingen) men ligamentskada är en teori eftersom vi har en hög med andra saker som kunnat uteslutas.

Hans aktivitetsnivå är inte speciellt hög (snarare mer som en aktiv pensionär/barnhäst/lätt körning) men det vore så fint om han kunde fortsätta vara det.
 
Min ponny är inte bättre. Fortfarande omkring en grad halt. Finns det några solskenshistorier där hästar kunnat läka ut sina skador av aktiv vila? Eller lurar jag bara mig själv?
Obs! Det är alltså djurskyddsmässigt ok att låta honom gå så länge han inte blir sämre.
Min pensionärsponny har tydligen vilat i stor hage ett halvår tidigare i livet och han är fräsch än, det här är nog ca 15 år sen. Jag har dock ingen aning alls om vad det var för skada.

Är det något i hoven tror ni? Har en vän som gjorde MR för att veta vad som faktiskt skulle behandlas och hon var supernöjd med det beslutet ☺️
 
Min pensionärsponny har tydligen vilat i stor hage ett halvår tidigare i livet och han är fräsch än, det här är nog ca 15 år sen. Jag har dock ingen aning alls om vad det var för skada.

Är det något i hoven tror ni? Har en vän som gjorde MR för att veta vad som faktiskt skulle behandlas och hon var supernöjd med det beslutet ☺️
Ja, vi tror i hoven eller annat lågt. Hästen är 20 och oförsäkrad så MR är tyvärr inte aktuellt, gjorde det för drygt tio år sedan och då kostade det 20.000+
 
Jag och min kära häst ska förövrigt iväg till veterinären på återbesök och dennes osteopat nu på tisdag så hoppas vi att det går bra! Han får sista dosen metacam imorgon men är inte helt helt ren så jag hoppas att han håller sig ok även utan metacam.. jag är dock ganska att han inte kommer gå igenom ua tyvärr:angel: men han är åtminstone go och glad på promenaderna och tycker att matte är aaaalldeles för långsam:rofl: Han håller också på att få ett fint litet överben precis ovanför knäet där sparken antagligen träffade… så det kan bli lite spännande att se vad de hittar på tisdag;)
 
PPID/cushings så ska ta blodprov.
Det är lite smådetaljer som vi börjat pussla ihop som fått oss att fundera i de banorna.

Jag fick ju gjort PPID-prov på Ziggy i december som visade lite förhöjda värden, sedan började jag ge Prascend och det var ju först nu på återbesöket siste februari som svullnaden på gaffelbandet gått ner så inte omöjligt att där finns ett samband. Eller så har det bara gått väldigt långsamt, eller så beror det lite på tiden och lite på Prascend.

Jag har läst att PPID kan påverka nedbrytning av ligament också, så absolut värt att försöka - inte minst när det handlar om en lite äldre häst med knepiga symtom.

Jag hade inte sett några andra tecken som konstig päls på Ziggy men möjligen att han också druckit lite mer än förut. Det mesta vattenförbrukningen är i hagen och där delar han ju baljan med två ungdomar så kan inte individualisera vem som druckit hur mycket. Men det är lite oftare som han druckit mer också från hinken i boxen.
 
Jag fick ju gjort PPID-prov på Ziggy i december som visade lite förhöjda värden, sedan började jag ge Prascend och det var ju först nu på återbesöket siste februari som svullnaden på gaffelbandet gått ner så inte omöjligt att där finns ett samband. Eller så har det bara gått väldigt långsamt, eller så beror det lite på tiden och lite på Prascend.

Jag har läst att PPID kan påverka nedbrytning av ligament också, så absolut värt att försöka - inte minst när det handlar om en lite äldre häst med knepiga symtom.

Jag hade inte sett några andra tecken som konstig päls på Ziggy men möjligen att han också druckit lite mer än förut. Det mesta vattenförbrukningen är i hagen och där delar han ju baljan med två ungdomar så kan inte individualisera vem som druckit hur mycket. Men det är lite oftare som han druckit mer också från hinken i boxen.
Vi har inte heller haft några direkta symptom, men nu hade han det jag kallar "sommarhovar" fast det är vinter - de hade liksom växt ovanligt mycket och lite breddad lamellrand. Han har tyvärr en fånghistorik sedan innan min tid så hovarna är lite känsliga. Värt att testa i alla fall!
 
Står med en skada på ytliga böjsenan sen två veckor tillbaka. 🫠 Hästen är ohalt i skritt nu, men fortfarande lite tjock över senan, någon som vet hur länge det kommer sitta i?

Vi ska på återbesök i slutet av maj/början på juni, då får vi se om vi får ok med att börja gå promenader/skritta uppsuttet. Jag hade ju gärna haft henne skrittbar tills efter midsommar när de ska ut i sommarhagarna, även om hon kommer få en mindre hage och strippbetas gissar jag då hon sväller väldigt lätt, och ihop med att hon inte kommer kunna ridas fullt ut så… Jag vill inte ha fång på detta också. 🙈
 
Står med en skada på ytliga böjsenan sen två veckor tillbaka. 🫠 Hästen är ohalt i skritt nu, men fortfarande lite tjock över senan, någon som vet hur länge det kommer sitta i?

Vi ska på återbesök i slutet av maj/början på juni, då får vi se om vi får ok med att börja gå promenader/skritta uppsuttet. Jag hade ju gärna haft henne skrittbar tills efter midsommar när de ska ut i sommarhagarna, även om hon kommer få en mindre hage och strippbetas gissar jag då hon sväller väldigt lätt, och ihop med att hon inte kommer kunna ridas fullt ut så… Jag vill inte ha fång på detta också. 🙈
Av erfarenhet så skulle jag säga att det kan sitta i väldigt länge🙈 min hade sin ”fula” svullnad i ca 1-2 månader innan den började gå ner och var efter det väldigt känslig för överbelastning och svullnade lätt i ca 2-6 mån efter skadan🙈 om jag kommer ihåg rätt så jag hade inte varit superorolig över att den fortfarande är svullen..

Min fick faktiskt gå ut i stor hage relativt snart efter skadan då han blir knäpp av att gå själv..

Bild på senan plus sårskadan kommer här
57931B5E-F410-4086-A944-B306FBFF7EBA.jpeg
 
Av erfarenhet så skulle jag säga att det kan sitta i väldigt länge🙈 min hade sin ”fula” svullnad i ca 1-2 månader innan den började gå ner och var efter det väldigt känslig för överbelastning och svullnade lätt i ca 2-6 mån efter skadan🙈 om jag kommer ihåg rätt så jag hade inte varit superorolig över att den fortfarande är svullen..

Min fick faktiskt gå ut i stor hage relativt snart efter skadan då han blir knäpp av att gå själv..

Bild på senan plus sårskadan kommer härVisa bifogad fil 142198

Oj! Så svullen är inte min, men kanske sårskadan som ställde till det lite på din också? Min ser ut så här, orakade benet är när vi ska åka till veterinären, sen det rakade när vi kommer hem. Hon har inte varit extremsvullen, men hon är ju svullen ”bakåt” och på insidan.

Min trivs tack och lov att gå själv, hon är lugnet själv, och jag hade väll kunna ha henne i hela hagen egentligen, men eftersom hon var väldigt oren första dagarna så står hon litet nu så inget blir värre. Hon kan lufsa runt lite, men finns ingen yta för något brall om hon mot förmodan skulle dra ett sånt. Dock har vi plusgrader så jag gissar att jag kommer behöva öppna upp om ett par dagar för att undvika att hon trampar sönder den lilla hagen till lervälling. 🙈
 

Bifogade filer

  • BE5EC8A4-02BA-450B-9C88-0B272CF2D95F.jpeg
    BE5EC8A4-02BA-450B-9C88-0B272CF2D95F.jpeg
    500,3 KB · Visningar: 49

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
1 977
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 628
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp