Ja jag är medveten om det, men här är fördelarna att inte sko större och som sagt hade han varit öm hela tiden så är det ju en sak, han ömmar inte i stallgång eller på gräs. Han vill inte gå på grus.De bär ju 2/3 av vikten på framdelen så inte helt ovanligt börja med att sko fram. Alltså bara som svar för just det. Jag förstår dina skäl att inte sko. Prova med mjuk sula i bootsen och låt honom ha dem i hagen med? Då har du ju uppfyllt det med att skydda hovarna, men utan att behöva sko.
Är det en teori pga symptomen eller såg ni ärrvävnad från en tidigare läkt likadan skada?
Och finns det någon teori varför han är så övermusklad bak? (Bara nyfiken)
Håller tummarna han snart är återställd!![]()
Han har mjuk sula i bootsen redan. Efter han fick den kan ha gå fram precis överallt på även det grövsta grus utan att blinka minsta lilla.
Det som som tog mig på sängen här var nog att första slutsatsen var att mina problem med hästen berodde på att han var oskodd och det är lixom lösningen på allt. Jag sa det till djurvårdaren när veterinären gick iväg att jag kände rött dum som åkt hela vägen dit om allt bara handlade om att han behövde skos i slutändan. Nog för att hästen inte var nyverkad inför besöket för det fanns inte möjlighet för det men så illa ser det absolut inte ut. Då vet jag hästar som är i slutet på skoperioden som ser betydligt värre ut. Det finns lixom inget extremt att anmärka på. Men sen tänkte jag till lite, stod på mig om vänster bak fast jag fick nej från veterinären och ja jag hade ju rätt.
Jag är ju hovnörd men vill inte heller ifrågasätta en annars duktig veterinärs kompentens.
Ang dom enorma musklerna bak så är det för att han står och avlastar, spänner sig och ändrat sitt rörelsemönster. Dom försvann ju i höstas när han blev bra, sen kom dom tillbaka nu så det är väldigt tydligt att det hänger ihop.
Ja vi såg slitningar och vad som såg ut som det. Men den här skadan var ju relativt färsk så vi hade samtidigt lite tur för då gick det ju på försäkringen också.