Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du vågar inte lägga ut bild? För tyvärr ska jag erkänna att jag inte har något som helst förtroende för klinikhovisar eller veterinärer när det kommer till hovar! Har sett så många fula hovar på klinikerna så du anar inte. Det är sådan enorm kunskapsbrist där ute så man blir på riktigt mörkrädd!
Kolla den här filmen, det är två hovisar, en från Australien och en från England, dom har tom blivit hotade pga deras kritik, filmen är jätte lång men sååå nyttig!

Även forskaren Lars Roepstorf menar ju att det är brist på kunskap hos hovslagarna!: "Det är brist på vetenskapligt baserad kunskap bland yrkesverksamma inom näringen när det gäller detaljer kring hovfunktionen och hur den påverkar belastningsförhållanden internt i nedre delen av benet. Det finns mycket erfarenhet och det tänks självklart mycket på hur man ska sko och verka beroende på olika problem, men orsak/verksambandet när det gäller skoningen och hur olika anatomiska strukturer belastas finns väldigt lite kunskap om, menar Lars Roepstorf."
Källa forskningen som Agria gjorde tillsammans med bla Peder Fredriksson
Bild från hagen maj 2025
IMG_2087.webp

Du vågar inte lägga ut bild? För tyvärr ska jag erkänna att jag inte har något som helst förtroende för klinikhovisar eller veterinärer när det kommer till hovar! Har sett så många fula hovar på klinikerna så du anar inte. Det är sådan enorm kunskapsbrist där ute så man blir på riktigt mörkrädd!
Kolla den här filmen, det är två hovisar, en från Australien och en från England, dom har tom blivit hotade pga deras kritik, filmen är jätte lång men sååå nyttig!

Även forskaren Lars Roepstorf menar ju att det är brist på kunskap hos hovslagarna!: "Det är brist på vetenskapligt baserad kunskap bland yrkesverksamma inom näringen när det gäller detaljer kring hovfunktionen och hur den påverkar belastningsförhållanden internt i nedre delen av benet. Det finns mycket erfarenhet och det tänks självklart mycket på hur man ska sko och verka beroende på olika problem, men orsak/verksambandet när det gäller skoningen och hur olika anatomiska strukturer belastas finns väldigt lite kunskap om, menar Lars Roepstorf."
Källa forskningen som Agria gjorde tillsammans med bla Peder Fredriksson
Översta bilden sommaren 2023 nästan precis efter hemkomst till mig, understa juni 2025. Inte tagna i ”visa skoningen-syfte” 😅
2E99B901-C8B8-461B-8791-61E4C01E22C1.webp

Hur landar hon på sina hovar och landar hon tryggt och bekvämt då @Emuliiaa ? Det ser spontant ut som att hon belastar tårna mycket men kan ju vara hur hon står/vad hon gör på bilderna också.

Mest jämförbara bilderna som är enklast att ta som hästägare är:
1. Hyfsat rekangulärt uppställd häst, rakt från sidan, telefonen helt på marken, gärna 2x zoom (tar bort fisheyeeffekten som oftast finns mer eller mindre även i 1x) och försök sikta kameran mot hovleden (en tredjedel av ner längs kronranden från tån sett).

2. Upplyft hov, 2x om man får till avståndet, så plant man kan mot sulan och sikta på den "optimala" mitten dvs strax nedanför mittstrålfåran oftast där strålen ofta är lite "bullig" innan den smalnar av ner till strålspetsen.

Det hjälper mycket att bara föra telefonen fram och tillbaka innan man har fått en känsla för planen, där det ser minst desorienterat ut brukar man ha hittat någon form bra bild av det verkliga tillståndet 😊

Hittade en vanlig beskrivning:
1749060386743.webp

Senast ändrad:
Ja juni 2025 längst ner. Jag kan inte mycket om hovar men det är väl ändå bättre än den övre? Även om det såklart är långt ifrån som det ”ska” vara!

När jag tittar på just "bara hovarna" så funderar jag mest över vad de visar att de är bekväma med och inte. Eftersom det kommer i alla lägen bestämma hur belastningen blir. Och det kommer påverka hovarnas vidare utveckling och tillväxt. De "ska" tillåta hästen att röra sig komfortabelt alltid för annars tar andra strukturer skada när hästen inte använder deras stötdämpande strukturer. Det är viktigt att vi tänker på att hovar är otroligt anpassningsbara och lika nödvändiga att träna långsiktigt som resten av hästens kropp.

Spontant ser det ut som att din häst inte är så bekväm i sin bakre del av hoven och då kan man kapa av trakterna hur mycket man vill eller sätta hur höga kilar man vill och allt däremellan, men hästen kommer fortfarande inte tryggt våga landa på trakten och belasta den mer som det biomekaniskt är tänkt. Om det är förståeligt? 😅

Översta bilden sommaren 2023 nästan precis efter hemkomst till mig, understa juni 2025. Inte tagna i ”visa skoningen-syfte” 😅
Visa bifogad fil 168732
Väldigt hög i hela hoven, trakterna ihoptryckta och strålen kan inte jobba som den ska. Den där skåran är ett tecken på osunda trakter. Kolla filmen jag länkade till, den förklarar allt väldigt bra. Med tanke på hovarna så finns det absolut orsaker till att hästen inte är fräsch!

Väldigt hög i hela hoven, trakterna ihoptryckta och strålen kan inte jobba som den ska. Den där skåran är ett tecken på osunda trakter. Kolla filmen jag länkade till, den förklarar allt väldigt bra. Med tanke på hovarna så finns det absolut orsaker till att hästen inte är fräsch!
Så vem vänder jag mig till för att få rätt på hovarna? Hur vet man vilken hovslagare som är rätt 🤔

Så vem vänder jag mig till för att få rätt på hovarna? Hur vet man vilken hovslagare som är rätt 🤔

Säg till när du listat ut det 😅 Jag hittade i alla fall en veterinär som såg samma obekvämhet som jag och höll med om att hästen inte heller var nöjd med klinikskoningen.

Mvh hästen fick kroniska skador trots en faktiskt duktig hovis jag fortfarande har kvar.

Har inte tillgång till äldre bilder i mobilen men två hyfsat jämförbara på min häst. Om man fyller ut hoven med något (som på den övre) eller har trakthöjden i höjd med strålen så fyller elastiska putan, hovbrosk och övriga mjukdelar ut utrymmet mera och syns "ovanför" kronranden. På den övre bilden är de defacto mer "upptryckta" än på den undre (det är mer luft mellan stråle och golvet så strålen trycks inte upp). Ändå har de inre mjukdelarna fyllt ut mer i hoven på den nedre bilden. De har möjlighet att utvecklas när hästen landar och belastar sina hovar mer gynnsamt. Din hästs hovar ser spontant lite tomma och höga ut @Emuliiaa, något jag kämpar emot med min också. Så att hans skadade ligament får så mycket support som möjligt av övriga strukturer.
1000020501.webp

Random äldre bild från höst 2020. Det behöver liksom inte vara en per automatik dålig hovis tycker inte jag men ibland finns inte förutsättningar att "sko bättre". För min var det tappskor, ömhet, reagerade mycket på om man "tog för mycket trakt" osv. Har testat en herrans massa genom åren och som syns på bilden nedan har han (i större perioder tyvärr) ofta belastat hovarna otroligt mycket i tån.

Men jag ska sluta spamma nu 😅 Hovar är ett aber verkligen.

1000020503.webp

Random äldre bild från höst 2020. Det behöver liksom inte vara en per automatik dålig hovis tycker inte jag men ibland finns inte förutsättningar att "sko bättre". För min var det tappskor, ömhet, reagerade mycket på om man "tog för mycket trakt" osv. Har testat en herrans massa genom åren och som syns på bilden nedan har han (i större perioder tyvärr) ofta belastat hovarna otroligt mycket i tån.

Men jag ska sluta spamma nu 😅 Hovar är ett aber verkligen.

Visa bifogad fil 168747
Ja dom belastar ju tyvärr tån mycket om trakterna är osunda. För då gör det ju ont att gå på trakten. Vanliga skor gör ju heller inget för att hjälpa trakten iom att dom är öppna baktill så hela bakre delen av hoven sas ramlar ner mellan skoarmarna sas.

Ja dom belastar ju tyvärr tån mycket om trakterna är osunda. För då gör det ju ont att gå på trakten. Vanliga skor gör ju heller inget för att hjälpa trakten iom att dom är öppna baktill så hela bakre delen av hoven sas ramlar ner mellan skoarmarna sas.

Precis! Han har ju heller aldrig varit bekväm i vanliga skor eller med enklare sulor heller så det blir ju en ännu ondare spiral. Hade jag haft ork hade jag fortsatt limma honom ett tag. Upplever hittills att han gärna vill ha lite skydd men inte planverkas eller ha skor med metallkärna samt att det är viktigt för honom hur trakterna verkas. Kanske tom viktigare än själva trakthöjden just nu. Han reagerade väldigt negativt senast hovis verkade dem (mycket sparsamt) men har sedan funkat bättre för mig trots att trakterna naturligt har kommit lite mer tillbaka och ner. Ett pussel verkligen.

Ber om ursäkt också för mitt inhopp mitt i tråden, trodde jag skrivit i denna tidigare men det var tydligen i en äldre konvalescenttråd 😅 Min häst har alltså skadade inre sidoligament till båda hovlederna fram konstaterade på MRI 2022 men blev hältfri på en behandling och var ännu finare på senaste vetchecken 2024 men motioneras mycket sparsamt sedan diagnosen.

Precis! Han har ju heller aldrig varit bekväm i vanliga skor eller med enklare sulor heller så det blir ju en ännu ondare spiral. Hade jag haft ork hade jag fortsatt limma honom ett tag. Upplever hittills att han gärna vill ha lite skydd men inte planverkas eller ha skor med metallkärna samt att det är viktigt för honom hur trakterna verkas. Kanske tom viktigare än själva trakthöjden just nu. Han reagerade väldigt negativt senast hovis verkade dem (mycket sparsamt) men har sedan funkat bättre för mig trots att trakterna naturligt har kommit lite mer tillbaka och ner. Ett pussel verkligen.

Ber om ursäkt också för mitt inhopp mitt i tråden, trodde jag skrivit i denna tidigare men det var tydligen i en äldre konvalescenttråd 😅 Min häst har alltså skadade inre sidoligament till båda hovlederna fram konstaterade på MRI 2022 men blev hältfri på en behandling och var ännu finare på senaste vetchecken 2024 men motioneras mycket sparsamt sedan diagnosen.
Jag tycker det är jätte bra om fler får upp ögonen och börjar ifrågasätta hovslagare/hovvårdare när hästen inte blir fräsch trots att man provat det mesta. Hovarna är ju så otroligt viktiga och jag upplever att många i branschen behandlar hovar lite slentrianmässigt och inte verkar inse eller bryr sig om hur mycket dom faktiskt påverkar. Vet förr när jag frågade hovisar om allt var ok och fick svaret att allt är bara bra fast man kände innerst inne att det gnagde. Man kände sig så hjälplös för det fanns ingen att fråga. Idag finns det så mycket info om man bara vågar söka. Sedan får man ju naturligtvis sålla en hel del men infon finns där om man bara söker. Tycker även att det borde bli mer prioriterat med hovar på veterinärutbildningen och att dom faktiskt tar olika perspektiv i beaktande inte bara hovslagares!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka