Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I måndags var osteopaten ute hos oss, Anna Gullberg. Jag fick dra hela historian från start till nu och vi kom överens om att hon känner igenom hela hästen från topp till tå och ser vad hon kan göra.

Och det gjorde hon, minst sagt! Målet var att få igång lite rörelse på de ställen som varit låsta och fast i förmodligen större delen av Agoras liv. Vänster framkota har vid alla böjprov varit väldigt stum och det fortsatte upp i hela bogbladet så där lossades det bland annat. Även länd, kors och hals jobbades det med.

Eftersom vi inte vet vad som är hönan och vad som är ägget började vi med det, sen kommer hon tillbaka om 4v och sen en gång till efter 4v och efter det gör vi en rörelsekoll och ser om Anna kan härleda lite mer vad som är vad, efter att vi fått igång lite rörelse.

Det kändes väldigt bra och Anna sa det var positivt att det gick att känna skillnad före mot efter, att det faktiskt hände något.

Jag är positivt inställd till det hela, eftersom jag inte tror på att ”bara spruta” på klinik. Ser jag till Agoras exteriör och den utveckling hon gjort tror jag mer på att hon har behövt förändra hela sitt rörelsemönster och arbeta genom hela kroppen, vilket hon är på god väg till. Funktionell biomekanik helt enkelt, eftersom hon alltid innan rört sig väldigt dysfunktionellt!

Så nu fortsätter vi arbeta på samma sätt som vi gjort sen i december och hoppas att det fortsätter gå åt rätt håll.

Det hade varit SÅ intressant att få veta vad Agora varit med om tidigare, varför hon varit i så dåligt skick som hon varit, men hittills har jag inte lyckats komma i kontakt med någon som vet om hennes historia.

Håller tummarna för er. Hoppas verkligen ni får ett fint resultat. Har själv använt Anna på både mig själv och häst men det var ett tag sedan. Men haft otroligt fina resultat både på mig själv och dåvarande häst. Tycker hon är duktig, inkännande och gärna vill ha "hela historien". Vill gå till grunden men vad som kanske kan vara ursprungsproblemet. Håller alla tummar för att det får fortsätta gå framåt för er!

Min har känts så fin sista tiden, hade två jättebra pass i påskhelgen. Hade planerat dressyrträning idag för första gången sen oktober! Tömkörde igår och reagerade på att han igen inte ville galoppera i tretakt.

Red fram inför träningen idag och första travsteget känner jag att nåt är fel. Visade sig att han är halt ena bak. Snopet!
Bara att betala och åka hem igen då.

Frågan är vad han har hittat på nu då?? Vi har ett sista (?) ultraljud planerat den 9:e.

Min och Wiljas saga tar slut här. 😭 Återbesök idag och jag hade så dålig magkänsla att jag pratade med lantbrukstjänst redan igår kring hur det såg ut nästa vecka. För det jag sett senaste veckorna är hur gnistan sakta dött. Hur världens socialaste och mest positiva häst blivit inåtvänd, sett ledsen ut och till och från haft pain face 💔

Jag ville dock åka in på åb ändå. Dels för om det är skadan i vb så kanske försäkringen täcker och jag får tillbaka en liten del av pengarna, och dels om det inte skulle varit det utan typ något helt annat som magsår av kortisonet typ

Hon är minst lika halt från vb som vid förra besöket. Både initialt och på böjprov. Hon har inte svarat alls. Idag var hon även böjöm och saknade motor i longeringen, en försämring sen sist. Veterinären reagerade också på hur loj och nedstämd hon var jämfört med tidigare.

Med tanke på att hon inte var halt eller annat än glad och solig ens när hon hade sitt vidriga sår i knävecket så tror jag tyvärr att hon har förjävla skitont nu, ont så en annan häst hade hoppat på tre ben.

Lilla gumman 🥺

Och våren är inte min årstid. Maj 2020 tog jag bort H, maj 2024 tog jag bort unghästen och nu Wilja 😭

Min och Wiljas saga tar slut här. 😭 Återbesök idag och jag hade så dålig magkänsla att jag pratade med lantbrukstjänst redan igår kring hur det såg ut nästa vecka. För det jag sett senaste veckorna är hur gnistan sakta dött. Hur världens socialaste och mest positiva häst blivit inåtvänd, sett ledsen ut och till och från haft pain face 💔

Jag ville dock åka in på åb ändå. Dels för om det är skadan i vb så kanske försäkringen täcker och jag får tillbaka en liten del av pengarna, och dels om det inte skulle varit det utan typ något helt annat som magsår av kortisonet typ

Hon är minst lika halt från vb som vid förra besöket. Både initialt och på böjprov. Hon har inte svarat alls. Idag var hon även böjöm och saknade motor i longeringen, en försämring sen sist. Veterinären reagerade också på hur loj och nedstämd hon var jämfört med tidigare.

Med tanke på att hon inte var halt eller annat än glad och solig ens när hon hade sitt vidriga sår i knävecket så tror jag tyvärr att hon har förjävla skitont nu, ont så en annan häst hade hoppat på tre ben.

Lilla gumman 🥺

Och våren är inte min årstid. Maj 2020 tog jag bort H, maj 2024 tog jag bort unghästen och nu Wilja 😭
Fy vad tråkigt, beklagar verkligen :cry::heart

Lilla gumman 🥺

Beklagar.
Så tråkigt!

Vår häst med avskuren sträcksena var på åb idag. 5 månader sedan skadan.
Vi har varit uppe på 15 min trav sista veckan. Idag var det både bättre och sämre. Den rörelsestörning som veterinären relaterade till skadan var bättre. Han kan ta lika långa steg på båda bakben. Men nu fanns en liten belastningshälta på samma bakben.
Blev bättre men inte 100% av att behöva kotled så teorin var att kotleden tagit stryk när benet inte rört sig normalt och att den del av hältan som inte släckte mer är stelhet från ärrvävnad.

Blev en behandling i kotleden och 10 dagar skritt.
Och sen behandlade sjukgymnasten ryggen där han var öm på samma sida som skadan. Troligen för att han trycker sadel och ryttare åt det hållet när han skjuter ifrån mer med sitt friska bakben. Så det ska vi försöka träna på i ridningen.

Känns segt att det tar sån tid att komma igång men ändå är jag såklart tacksam att det går framåt ❤️

I fredags var det dags för ultraljud igen. Det har fortsatt att läka och fylla i mycket bra så nu ansåg veterinären att det nog är i stort sett så läkt som det kan bli, man kan bara ana en viss skillnad i strukturen. Hon tror därför det har läkt på ett hållbart sätt och att vi ska kunna fortsätta med det vi gjorde innan. Däremot bör jag inte skola om Barka till galoppör, fälttävlanshäst eller hoppa högre än en meter, men det känns som ganska långsökt ändå. ;)

Vi har ett 10-veckors schema för att få henne tillbaka till full kondition, sen kan vi rida på som vanligt. Om det blir någon lektionsverksamhet eller ej får Barka bestämma, vi ska testa henne lite och se vad hon säger om det.

I fredags var det dags för ultraljud igen. Det har fortsatt att läka och fylla i mycket bra så nu ansåg veterinären att det nog är i stort sett så läkt som det kan bli, man kan bara ana en viss skillnad i strukturen. Hon tror därför det har läkt på ett hållbart sätt och att vi ska kunna fortsätta med det vi gjorde innan. Däremot bör jag inte skola om Barka till galoppör, fälttävlanshäst eller hoppa högre än en meter, men det känns som ganska långsökt ändå. ;)

Vi har ett 10-veckors schema för att få henne tillbaka till full kondition, sen kan vi rida på som vanligt. Om det blir någon lektionsverksamhet eller ej får Barka bestämma, vi ska testa henne lite och se vad hon säger om det.
Vad härligt!

Finns det helt friska hästar som är pigga och glada ute, men som tappar bjudningen i manege/paddock?

Nu är ju inte min frisk, men det är ingen som vet om/hur ont hon har vid aktivitet. Blir inte riktigt klok på den extrema skillnaden på henne vid uteritt jämfört med inne.
Jag tog över en häst för länge sedan som hade KS och grav sadeltvång, ägaren hade lagt många år på att försöka få rätsida på det. Reds därav inte ut. Upplevde att han både hade smärtminne samt var less på ridbanan, så vi red ut i ett halvår och la mycket tid på uppbyggnad. Den var till slut lika glad och positiv på banan, startade lite fälttävlan och såldes sedan som dressyrhäst, nuvarande ägare har haft honom i många år och han verkar fungera alldeles ypperligt nu.

Min dramaqueen var ohalt två dagar senare. Osteopaten var ändå förbi, och hon kollade honom lite snabbt utan att hitta nåt uppenbart. Hovis var där och skodde min andra så han kollade denna också. Ingen reaktion alls med visitertång. Ingen svullnad eller ömhet, inga sår.

Dagen efter levde han rövare i hagen så han fick gå ett pass i skogen på töm och var fin där så jag satt upp dagen efter och red utan att kunna känna nåt. :confused:

Förra gången han var halt under rehaben hade han ju skaffat sig en ny gaffelbandsskada bredvid den andra. :crazy:

Alltså. HUR ska jag kunna skilja på när han faktiskt är skadad på riktigt och när han bara är dramatisk?? :banghead:

Han har tidigare känts på liknande vis och då har han blivit helt bra efter att jag kratsat ur hovarna som hade lite lera inpackat. :bag:
Så det första jag gjorde när han kändes konstig inför träningen var ju att sitta av och kolla och kratsa ur hovarna, men då var det ingen skillnad.

:banghead::banghead::banghead:

Igår skodde vi utan domosedan, första gången på 1,5år. Hon har aldrig varit ”dum” utan mer att hon står och drar i bakbenen vilket gör det svårt för hovis att slå i söm (och eftersom vi velat göra det så behagligt som möjligt för henne). Det gick över förväntan, men vänster bak drar hon väldigt i. Vänster bak hade också flutit ut väldigt, så nu kommer hovis om 5v igen för att hålla hoven i schack. Hur lång tid tar det för att hoven ska visa den obalans som nu syns? Alltså det kommer väl av att hon belastar snett/fel uppifrån, och sånt tar tid för att visa sig i hoven tänker jag?

På måndag kommer Anna (osteopaten) ut igen för ny behandling.
IMG_1652.webp

Igår skodde vi utan domosedan, första gången på 1,5år. Hon har aldrig varit ”dum” utan mer att hon står och drar i bakbenen vilket gör det svårt för hovis att slå i söm (och eftersom vi velat göra det så behagligt som möjligt för henne). Det gick över förväntan, men vänster bak drar hon väldigt i. Vänster bak hade också flutit ut väldigt, så nu kommer hovis om 5v igen för att hålla hoven i schack. Hur lång tid tar det för att hoven ska visa den obalans som nu syns? Alltså det kommer väl av att hon belastar snett/fel uppifrån, och sånt tar tid för att visa sig i hoven tänker jag?

Visa bifogad fil 167081

Du har inte funderat på barfota/limskor? Så hoven kan flexa och fungera mer stötdämpande?
Tänker iom hennes andra problematik (som verkar mycket bättre)

Visa bifogad fil 167081
Det syns jättefort i hovarna är min erfarenhet. Så fort hästen inte belastar jämnt på hoven så kommer den direkt att sticka iväg eftersom den hela tiden växer. Så, det som händer med hoven mellan två skoningar beror på belastningen mellan två skoningar.

Det syns jättefort i hovarna är min erfarenhet. Så fort hästen inte belastar jämnt på hoven så kommer den direkt att sticka iväg eftersom den hela tiden växer. Så, det som händer med hoven mellan två skoningar beror på belastningen mellan två skoningar.

Det här är min erfarenhet också. En duktig hovslagare kan i sammarbete med veterinär diskutera både saker som uppstått (och som avviker från det normala för dne hästen) och skoningar dom kanske kan hjälpa hästen (både kort och långsiktigt) utifrån den hästens skador och problematik.

Ibland är ju hovslagaren (som dessutom sett hur hästen brukar röra sig/belasta hoven/slita skon) notera saker som veterinären kanske inte ser (som ser hästen mycket mer sällan).

Det enda som hänt mellan förra skoningen och nu är att osteopaten varit ute. Hon kommer på måndag igen så jag ska nämna det då

Det enda som hänt mellan förra skoningen och nu är att osteopaten varit ute. Hon kommer på måndag igen så jag ska nämna det då
Med vad som hänt menade jag hur hästen belastat. Dvs har hoven stuckit iväg under skoperioden så har hästen belastat ojämnt under skoperioden. Det syns direkt

Med vad som hänt menade jag hur hästen belastat. Dvs har hoven stuckit iväg under skoperioden så har hästen belastat ojämnt under skoperioden. Det syns direkt
Ja det är det jag tänker på, att om hoven varit på ett sätt i 1,5år och nu sedan senaste skoperioden stuckit iväg så det enda som förändrats i vår vardag är att osteopaten varit ute = förändrat något i hur hästen belastar

Ja det är det jag tänker på, att om hoven varit på ett sätt i 1,5år och nu sedan senaste skoperioden stuckit iväg så det enda som förändrats i vår vardag är att osteopaten varit ute = förändrat något i hur hästen belastar
Ah, jag förstod inte det var "bara" nu den dragit iväg. Men ja då skulle jag tänka precis som dig

Du har inte funderat på barfota/limskor? Så hoven kan flexa och fungera mer stötdämpande?
Tänker iom hennes andra problematik (som verkar mycket bättre)
Hon har alltid slitit mycket mer utsida bak, tar vi av skorna kommer hon slita själva hoven helt snett och inte av skon eller tänker jag fel? Med skor kan vi ändå försöka ge henne mer stöd där det behövs (vad jag förstått av hovis)

Förra sommaren när hon bara gick på bete juni-sep drog vi av skorna, hovis hade det kämpigt första skoningarna för att försöka få tillbaka en bra form

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka