Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på att åka tillbaka till Kungsbacka hästklinik och be dom kolla bakknäna igen, ffa vb. Det har varit tal om det tidigare men så blev hon ju akut halt förra våren och vi skulle fortsätta med bland annat knäna vid återbesöket efter sommaren. Läser man om knäproblematik leder det ofta till ländryggspåverkan (vilket hon har), även stelhet/låsningar i halsen (då C3 som osteopaten lagt märke till). Även ev ta några plåtar på halsen.

Känner att jag måste utesluta allt innan jag kan ge upp på detta.

Fynden som Husaby gjorde kanske inte alls är grundproblemet..
Tror jag skrivit om det innan men vill isåfall återigen tipsa om att scint finns. Du får säkert åka en bit men det kan absolut vara värt det. Man kan köra hela hästen vid behov och då får man utpekat problemområden som man kan undersöka närmare. Kan bidra med mycket i svåra fall om man inte är säker på var hästen egentligen har ont.

Alltså absolut att det finns enorm förbättringspotential för de hovarna. MEN det finns gott om hästar som ser förjävliga ut i hovarna utan att vara märkbart halta och lytta av det. Hovarna påverkar säkerligen @Emuliiaa häst. Men det är nog synnerligen naivt att tro att rycka skorna skulle fixa allt. Mer sannolikt är att de kända problem som finns påverkas negativt av hovobalansen men att allt samverkar. Men vad som är vad är svårare att säga. En häst som pga skada/smärta belastar fel kommer få hovar som slits/växer snett med.

Så om man vill försöka vidare gör absolut en insats med hovarna. Men som @MiniLi skrev så bara rycka skorna kommer ju inte hjälpa. Utan det behövs ju en plan, och en kompetent utförare.

Alltså absolut att det finns enorm förbättringspotential för de hovarna. MEN det finns gott om hästar som ser förjävliga ut i hovarna utan att vara märkbart halta och lytta av det. Hovarna påverkar säkerligen @Emuliiaa häst. Men det är nog synnerligen naivt att tro att rycka skorna skulle fixa allt. Mer sannolikt är att de kända problem som finns påverkas negativt av hovobalansen men att allt samverkar. Men vad som är vad är svårare att säga. En häst som pga skada/smärta belastar fel kommer få hovar som slits/växer snett med.

Så om man vill försöka vidare gör absolut en insats med hovarna. Men som @MiniLi skrev så bara rycka skorna kommer ju inte hjälpa. Utan det behövs ju en plan, och en kompetent utförare.

Jag vill väl bara understryka att jag menade inte rycka skorna bara utan se över hovarna som en del i de stora hela och eventuellt oskodd/limskor i en väg av den rehaben som görs tillsammans med en hovslagare.

Det var ett förslag då jag märker att endel kliniker/veterinärer inte är såpass nyanserade än.

Jag vill väl bara understryka att jag menade inte rycka skorna bara utan se över hovarna som en del i de stora hela och eventuellt oskodd/limskor i en väg av den rehaben som görs tillsammans med en hovslagare.

Det var ett förslag då jag märker att endel kliniker/veterinärer inte är såpass nyanserade än.

Absolut. Samtidigt så behöver då @Emuliiaa hitta den hovslagaren. Vilket kan vara nog så svårt (jag gjorde den resan för några år sedan och det var i princip den ena katastrofen värre än den andra). Och vi talar minst ett års tid innan man egentligen kan utvärdera. På ett tidigare inlägg lät det som just ett "prova dra skorna innan du beslutar att avliva för allt kan bero på skorna". Så jättebra att du inte menar så.

Edit pga blandat ihop två inlägg/användare.

Senast ändrad:
Om det hade varit hovarna, borde hon inte vara sämre ute då på hårt underlag? Hon är mer framåt ute än i paddock/manege 🤔
Nej det har inte med det att göra, jag säger inte att hon har ont i hovarna perse utan att benställningen hon får pga felaktig balans i hovarna skapar spänningar i kroppen och sedermera hälta. Om hovarna är felaktiga så belastar hästen kroppen felaktigt och får massa följdsjukdomar såsom spänningar i nacke, rygg, bogar och rumpa etc. Hästar är tunga djur och helt beroende av sina hovar eftersom dom står på dom 24/7 i stort sett. Ofta står tex hästar med långa tår med bakhovarna lite under sig och kan inte hålla en avslappnad hållning sas. Problemen kommer ofta krypande och hästen får hältor som inte går över. Det går att få hyfsad ordning på även som skodd med rätt skor men då måste ju hovis ta problemen på allvar, vilket hovis inte verkar göra.. Det är ofta tyvärr så att barfotaverkare har bättre koll på balans än hovslagare, dock inte alltid så är ju tyvärr svårt, iom att hög tå är så fruktansvärt vanligt idag.
Men innan man avlivar hästen så tycker jag iaf att man ska prova. Är mycket billigare än massa utredningar men kräver ju engagemang från hästägaren.
https://www.equinetendon.com/sinking-soles-understanding-negative-plantar-angles-in-equine-hooves/

Absolut. Samtidigt så behöver då @Emuliiaa hitta den hovslagaren. Vilket kan vara nog så svårt (jag gjorde den resan för några år sedan och det var i princip den ena katastrofen värre än den andra). Och vi talar minst ett års tid innan man egentligen kan utvärdera. Som du skrev ditt tidigare inlägg lät det som just ett "prova dra skorna innan du beslutar att avliva för allt kan bero på skorna". Så jättebra att du inte menade så.

Ja jag har nog inte påstått att det är lätt utan det var ett förslag. Har en här som är väldigt kunnig i östergötland.
Tänker de borde bli fler?

Nja, jag har inte skrivit ”dra av skorna” 🙂 det var nog @super

Nej det har inte med det att göra, jag säger inte att hon har ont i hovarna perse utan att benställningen hon får pga felaktig balans i hovarna skapar spänningar i kroppen och sedermera hälta. Om hovarna är felaktiga så belastar hästen kroppen felaktigt och får massa följdsjukdomar såsom spänningar i nacke, rygg, bogar och rumpa etc. Hästar är tunga djur och helt beroende av sina hovar eftersom dom står på dom 24/7 i stort sett. Ofta står tex hästar med långa tår med bakhovarna lite under sig och kan inte hålla en avslappnad hållning sas. Problemen kommer ofta krypande och hästen får hältor som inte går över. Det går att få hyfsad ordning på även som skodd med rätt skor men då måste ju hovis ta problemen på allvar, vilket hovis inte verkar göra.. Det är ofta tyvärr så att barfotaverkare har bättre koll på balans än hovslagare, dock inte alltid så är ju tyvärr svårt, iom att hög tå är så fruktansvärt vanligt idag.
Men innan man avlivar hästen så tycker jag iaf att man ska prova. Är mycket billigare än massa utredningar men kräver ju engagemang från hästägaren.
https://www.equinetendon.com/sinking-soles-understanding-negative-plantar-angles-in-equine-hooves/
Just det att @Emuliiaa varit på flera kliniker men utan att (som jag minns det iaf?) hovarna adresseras som faktor i det hela visar ju på hur sjukt svårt det är just att få hjälp med obalanserade hovar etc. Vilket är sjukt tragiskt att det ska behöva vara så 2025.

Nyfiken fråga - hon en häst är dåligt skodd och verkad så borde det väl krävas mer än att ta av skorna? Borde väl krävas ett långsiktigt jobb med att justera hovar och vinklar? Oavsett om dem har skor eller är barfota?
Absolut men @Emuliiaa och jag har pratat lite på pm och jag tipsade om en person tidigare som jobbar med att hjälpa folk i processen så därför jag skrev som jag skrev.

Just det att @Emuliiaa varit på flera kliniker men utan att (som jag minns det iaf?) hovarna adresseras som faktor i det hela visar ju på hur sjukt svårt det är just att få hjälp med obalanserade hovar etc. Vilket är sjukt tragiskt att det ska behöva vara så 2025.
@Emuliiaa och jag har pratat lite på pm och jag har tipsat om en person som kan hjälpa hen men förstår att det kanske är svårt att lita på random person på nätet som säger att det är galet i hovarna när dom man litar på säger att det inte finns ett problem. Därför föreslog jag att hen skulle prova att rycka dojjorna innan man gjorde något drastiskt. Så jag menar inte att varje hästägare ska gå och rycka dojjorna utan stöd från kunnig person. Tyvärr är det ju inte så lätt att få det som sagt eftersom det är oerhört dålig kompetens överallt tyvärr! Har sett så sjukt fula hovar på klinikerna och dom stackars hästägarna behandlar och behandlar utan att någon tar upp att hovarna kanske borde ses över. Har bara hört en veterinär nämna hovarna som orsak till problem två gånger under mina snart 40 år med häst. Ja om ma. Bortser från hovbölder och frakturer då, men orsak till hälta så tas det i princip aldrig upp. Däremot kan dom försöka sko med diverse sjukbeslag men fortfarande utan att åtgärda orsaken dvs obalansen..

Funderar på att åka tillbaka till Kungsbacka hästklinik och be dom kolla bakknäna igen, ffa vb. Det har varit tal om det tidigare men så blev hon ju akut halt förra våren och vi skulle fortsätta med bland annat knäna vid återbesöket efter sommaren. Läser man om knäproblematik leder det ofta till ländryggspåverkan (vilket hon har), även stelhet/låsningar i halsen (då C3 som osteopaten lagt märke till). Även ev ta några plåtar på halsen.

Känner att jag måste utesluta allt innan jag kan ge upp på detta.

Fynden som Husaby gjorde kanske inte alls är grundproblemet..
Det är ju ett svårt läge för dig. Finns säker många undersökningar som är relevanta, frågan är väl vart du drar gränsen ekonomiskt iom krånglande försäkringsbolag?
Skulle de ersätta undersökning och behandling av bakknän eller blir det stopp där också?
Men ja det är ju en enkel grej att kolla med ultraljud. Och som du säger vanligt ihop med vissa ryggproblem..

Det är ju ett svårt läge för dig. Finns säker många undersökningar som är relevanta, frågan är väl vart du drar gränsen ekonomiskt iom krånglande försäkringsbolag?
Skulle de ersätta undersökning och behandling av bakknän eller blir det stopp där också?
Men ja det är ju en enkel grej att kolla med ultraljud. Och som du säger vanligt ihop med vissa ryggproblem..
Det beror på om vi hittar något eller inte, hittar man något som kan garanteras att det funnits innan köp/införsäkran ersätts det inte. Kan veterinären styrka att det uppkommit senare (eller inte kan styrka när det uppkommit) kan inte Dunstan neka.
Känner också att det är en rätt enkel grej att kolla, för att kunna utesluta om det inte är något knas där.

Det beror på om vi hittar något eller inte, hittar man något som kan garanteras att det funnits innan köp/införsäkran ersätts det inte. Kan veterinären styrka att det uppkommit senare (eller inte kan styrka när det uppkommit) kan inte Dunstan neka.
Känner också att det är en rätt enkel grej att kolla, för att kunna utesluta om det inte är något knas där.
Ja helt klart en enkel grej att både kolla och behandla! Blir ju några tusenlappar men det är ju inte så farligt i sammanhanget..

Bara en liten brasklapp. Om inte vet kan styrka när det uppkommit kan Dunstan hävda att det är en följd av de problem de anser fanns vi köp. Så räkna med att de inte ersätter oavsett vad vet säger, och se ersättning som bonus.

Ryggont ger ofta knäont - och omvänt. Så Dunstan skulle sannolikt nå framgång med att hävda att det är KS som gett problem i bakknän.

Bara så du inte gör av med pengar du inte har/vill göra av med.

Knäna skulle jag med absolut vilja ha ultraljudade. Men hur tänker du med halsen, vad det skulle göra för skillnad för dig alltså? Hals blir snabbt dyrt och det är extremt ont om tydliga, raka svar. Min unghäst hade ju problem i halskotpelaren. Blev en kortvarig historia när vi upptäckt det. Men röntgen av hals, ultraljud av hals samt behandling av facettleder plus återbesök med ultraljud gick på nästan 20 000 kr. För att verkligen få svar hade det behövts en CT med för att de om det fanns inklämning.

Bara en liten brasklapp. Om inte vet kan styrka när det uppkommit kan Dunstan hävda att det är en följd av de problem de anser fanns vi köp. Så räkna med att de inte ersätter oavsett vad vet säger, och se ersättning som bonus.

Ryggont ger ofta knäont - och omvänt. Så Dunstan skulle sannolikt nå framgång med att hävda att det är KS som gett problem i bakknän.

Bara så du inte gör av med pengar du inte har/vill göra av med.

Knäna skulle jag med absolut vilja ha ultraljudade. Men hur tänker du med halsen, vad det skulle göra för skillnad för dig alltså? Hals blir snabbt dyrt och det är extremt ont om tydliga, raka svar. Min unghäst hade ju problem i halskotpelaren. Blev en kortvarig historia när vi upptäckt det. Men röntgen av hals, ultraljud av hals samt behandling av facettleder plus återbesök med ultraljud gick på nästan 20 000 kr. För att verkligen få svar hade det behövts en CT med för att de om det fanns inklämning.
Knäna är ultraljudade, minns att det hittades någonting på vb men jag minns inte vad. Så nästa steg hade nog varit att bedöva.
Alltså jag hade nog velat ha röntgen av just c3, kotorna efter är röntgade (c6c7) utan anmärkning men som du säger det drar iväg snabbt och behövs väl mer än bara en röntgenbild för att få svar på saker.

Hittade detta i journalen, var visst från när vi röntgade
”översiktsbilder knäled hasled kotled, misstänkt lindrigt påbyggd med tibiaplatån vb samt misstänkt större lytiskt område
femur i höjd med patella, troligen ej klinisk relevans”

”Vid åb ridprov och bedövning bakknän som första bedövning.”

Men hon hann bli halt hf innan och sedan åkte vi till Husaby

Knäna är ultraljudade, minns att det hittades någonting på vb men jag minns inte vad. Så nästa steg hade nog varit att bedöva.
Alltså jag hade nog velat ha röntgen av just c3, kotorna efter är röntgade (c6c7) utan anmärkning men som du säger det drar iväg snabbt och behövs väl mer än bara en röntgenbild för att få svar på saker.
Inflammation brukar ses på ultraljud dock? Men bedöva och rida ger ju också svar.

Framförallt så om du så röntgar och så finns det en avvikelse. Var gör du med svaret? En avvikelse på röntgen säger ju inget om det ger problem eller hur mycket. Utan då måste man prova behandla osv. Och ganska ofta göra en CT för det är så mycket viktigt man inte ser på slätröntgen och ultraljud.

Så om du inte är endera vid att "är det nåt skit på röntgen så tar jag bort" ELLER "är det något i halsen skulle det ju kunna vara orsaken och då vill jag prova behandla det oavsett att det kostar" - strunta i röntgen tycker jag. Gör ett ultraljud om du vill göra något, då ser du iaf ev inflammation.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka