Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Knäna är ultraljudade, minns att det hittades någonting på vb men jag minns inte vad. Så nästa steg hade nog varit att bedöva.
Alltså jag hade nog velat ha röntgen av just c3, kotorna efter är röntgade (c6c7) utan anmärkning men som du säger det drar iväg snabbt och behövs väl mer än bara en röntgenbild för att få svar på saker.
Om man ser inflammation på ultraljud så hade jag bett veterinären behandla bakknäna utan bedövning och ridprov. Även vid lindriga inflammationstecken. Bedövning och ridprov är säkert bra steg för att få mer info om helhetsbilden, men det springer ju också iväg i kostnad och för dig kanske det just nu mest är viktigt att få veta om en så "enkel" sak som inflammerade bakknän ställer till med problem?

Jag behandlade bakknän förra sommaren. Syntes väldigt lindrig inflammation på UL, men hästen var märkbart påverkad (som om bensinen var slut) och det blev en enorm förbättring efter behandling. Ingen bedövning utan vet gick på ultraljudsfynd + symtom.

Om man ser inflammation på ultraljud så hade jag bett veterinären behandla bakknäna utan bedövning och ridprov. Även vid lindriga inflammationstecken. Bedövning och ridprov är säkert bra steg för att få mer info om helhetsbilden, men det springer ju också iväg i kostnad och för dig kanske det just nu mest är viktigt att få veta om en så "enkel" sak som inflammerade bakknän ställer till med problem?

Jag behandlade bakknän förra sommaren. Syntes väldigt lindrig inflammation på UL, men hästen var märkbart påverkad (som om bensinen var slut) och det blev en enorm förbättring efter behandling. Ingen bedövning utan vet gick på ultraljudsfynd + symtom.

Ersatte försäkringsbolaget då? Två av mina vänner har fått avslag pga att veterinärerna inte bedövat innan. De uttryckte det som att de frångått rutinen eller något liknande.

Ersatte försäkringsbolaget då? Två av mina vänner har fått avslag pga att veterinärerna inte bedövat innan. De uttryckte det som att de frångått rutinen eller något liknande.
Ja de ersatte utan problem😊
Har hört att klinikerna blivit kinkiga kring detta, men här gick det bra. Kanske för att symtombilden var typisk?

Ja de ersatte utan problem😊
Har hört att klinikerna blivit kinkiga kring detta, men här gick det bra. Kanske för att symtombilden var typisk?
Klinikerna är nog inte kinkiga, bara försäkringsbolagen. Tycker det är super att hästen slipper ett extra ingrepp i form av bedövning om man kan lokalisera inflammation med ultraljud i stället.

Just knän har även jag fått ersättning för behandling utan bedövning när ultraljud visat inflammation (och hästen haft symptom såklart).

Katten (är en häst😅) med såret mellan ganascherna var inne på kliniken i måndags. Sprickor I käkbenet och ett löst fragment. Fragmentet gick tack och lov att få ut och förhoppningsvis slipper vi op. Ska tillbaka på tisdag igen för ny röntgen.

Det röda är området med sprickor. Lite läskigt att det är så nära tanden men veterinären påpekade att projektionen är snett underifrån så ser förhoppningsvis värre ut än det är. Det gröna området är såret och sårfickan...
20250609_152612.webp

Klinikerna är nog inte kinkiga, bara försäkringsbolagen. Tycker det är super att hästen slipper ett extra ingrepp i form av bedövning om man kan lokalisera inflammation med ultraljud i stället.
Skrev fel, menade försäkringsbolagen! Hjärnsläpp😅

Katten (är en häst😅) med såret mellan ganascherna var inne på kliniken i måndags. Sprickor I käkbenet och ett löst fragment. Fragmentet gick tack och lov att få ut och förhoppningsvis slipper vi op. Ska tillbaka på tisdag igen för ny röntgen.

Det röda är området med sprickor. Lite läskigt att det är så nära tanden men veterinären påpekade att projektionen är snett underifrån så ser förhoppningsvis värre ut än det är. Det gröna området är såret och sårfickan...Visa bifogad fil 169174
Fy vad läskigt! Någon aning om vad hon kan ha gjort?

@Emuliiaa och jag har pratat lite på pm och jag har tipsat om en person som kan hjälpa hen men förstår att det kanske är svårt att lita på random person på nätet som säger att det är galet i hovarna när dom man litar på säger att det inte finns ett problem. Därför föreslog jag att hen skulle prova att rycka dojjorna innan man gjorde något drastiskt. Så jag menar inte att varje hästägare ska gå och rycka dojjorna utan stöd från kunnig person. Tyvärr är det ju inte så lätt att få det som sagt eftersom det är oerhört dålig kompetens överallt tyvärr! Har sett så sjukt fula hovar på klinikerna och dom stackars hästägarna behandlar och behandlar utan att någon tar upp att hovarna kanske borde ses över. Har bara hört en veterinär nämna hovarna som orsak till problem två gånger under mina snart 40 år med häst. Ja om ma. Bortser från hovbölder och frakturer då, men orsak till hälta så tas det i princip aldrig upp. Däremot kan dom försöka sko med diverse sjukbeslag men fortfarande utan att åtgärda orsaken dvs obalansen..

Hovar är extremt viktiga, och det är ändå fint att det verkar ske något av ett paradigmskifte i världen där man inte längre räknas som en extrem, halvmilitant barfotata-taliban bara för att man har sin häst oskodd. Samma med folk som väljer bettlösa alternativ där jag märkt av liknande tendenser.

Rockley farm i Storbritannien sysslar med rehab och har hästarna barfota. Folk skickar ofta dit sina hästar som sista anhalt innan avlivning typ när specialskoningar och vetbehandlingar inte längre hjälper, ofta för rehab av strålbenshälta. Finns jättemycket matnyttigt att läsa och lära sig av dem, så kan verkligen rekommendera det. Jag ångrar extremt mycket att jag valde att avliva min unghäst med strålbenshälta för några år sen istället för att helhjärtat våga prova ha honom barfota :cry:

Ang @Emuliiaa hästs hovar - ja alltså, de ser rätt bedrövliga ut, men samtidigt, visst var det mkt fullblod i din häst, eller kanske tom ren fullblod? De är ju inte direkt kända för att ha bra hovar och kräver väldigt kunniga hovslagare, så väljer du att låta hästen gå barfota så får du förbereda dig på mycket jobb...

Det röda är området med sprickor. Lite läskigt att det är så nära tanden men veterinären påpekade att projektionen är snett underifrån så ser förhoppningsvis värre ut än det är. Det gröna området är såret och sårfickan...Visa bifogad fil 169174

Vad tusan har hon gjort, månne? 😳 Jag hade varit lite orolig över hur nära rotspetsen på tanden det där är ärligt talat 😬

Hovar är extremt viktiga, och det är ändå fint att det verkar ske något av ett paradigmskifte i världen där man inte längre räknas som en extrem, halvmilitant barfotata-taliban bara för att man har sin häst oskodd. Samma med folk som väljer bettlösa alternativ där jag märkt av liknande tendenser.

Rockley farm i Storbritannien sysslar med rehab och har hästarna barfota. Folk skickar ofta dit sina hästar som sista anhalt innan avlivning typ när specialskoningar och vetbehandlingar inte längre hjälper, ofta för rehab av strålbenshälta. Finns jättemycket matnyttigt att läsa och lära sig av dem, så kan verkligen rekommendera det. Jag ångrar extremt mycket att jag valde att avliva min unghäst med strålbenshälta för några år sen istället för att helhjärtat våga prova ha honom barfota :cry:

Ang @Emuliiaa hästs hovar - ja alltså, de ser rätt bedrövliga ut, men samtidigt, visst var det mkt fullblod i din häst, eller kanske tom ren fullblod? De är ju inte direkt kända för att ha bra hovar och kräver väldigt kunniga hovslagare, så väljer du att låta hästen gå barfota så får du förbereda dig på mycket jobb...

Vad tusan har hon gjort, månne? 😳 Jag hade varit lite orolig över hur nära rotspetsen på tanden det där är ärligt talat 😬

Rockley är verkligen inspirerande! Tänk om lite mer pengar kunde läggas på hästens vardagsunderlag i hagen än ridhus o ridbanor och att alla hästar fick den medvetna typen av uppbyggande arbete. Tror det påverkat statistiken för låga hältor massor 👌

Hon är 50% PRE och 50% tyskt varmblod. Rätt vanligt bland PRE’erna att växa uppåt har jag fått höra

Och @Vinur , vet verkligen inte vad hon gjort. Gick runt i hagen senast ikväll och kan inte för mitt liv förstå vad hon gjort. Hon har nyligen fått en kompis i hagen men har svårt att tro att en spark skulle ge hålet som blivit? Dessutom får han knappt komma i närheten av henne😅.

Och ja, just närheten till tandroten är läskig. Men som veterinären sa är det bara att vänta och se OM det blir problem.

Ikväll hade hon hög temp på 39.0. Förhoppningsvis "bara" för att det var precis innan hon skulle få sin flunipaste. Om inte tempen är normal imorgonbitti så får jag ringa kliniken för hjälp. Såret såsar rätt ordentligt nu och har fått order att bara tvätta runt det och låta den dränera naturligt. Använder bindor under såret så det ska suga upp att gojs. Använt snögg för att fästa men det sitter sådär trots flugluva över. Ikväll har jag testat att fästa med kinesiotejp istället. Tänker att det är elastiskt och kanske sitter bättre än snögg.

Mitt försäkringsbolag ersatte utan problem förra året på liknande underlag. Ultraljud och böjprov visade då inflammation o hälta höger bakknä, behandlades då med kortison i leden.

Tog några hovbilder idag, om de är tagna på rätt sätt vet jag inte 🫣
Visa bifogad fil 169211
Ser bra taget ut. Någon annan kan säkert säga mycket mer, men jag tycker att hon verkar ha rejält djup strålröta/"spricka" i strålen. Framförallt denna men också andra hoven. Jag hade inte räknat med att en häst med de hovarna rörde sig rent och villigt, men det verkar vara ett förvånansvärt vanligt problem som folk inte ser.

Ser bra taget ut. Någon annan kan säkert säga mycket mer, men jag tycker att hon verkar ha rejält djup strålröta/"spricka" i strålen. Framförallt denna men också andra hoven. Jag hade inte räknat med att en häst med de hovarna rörde sig rent och villigt, men det verkar vara ett förvånansvärt vanligt problem som folk inte ser.
Menar du upp mot ballarna?

@Emuliiaa Tycker de är bra tagna! Kul med bilder 😊

Fram hade jag velat hålla koll så att det inte är röta i mittstrålfåran. En frisk mittstrålfåra ska bara vara som en mjuk liten inbuktning att lägga tummen i typ, inga sprickor. Men det är också lite svårt att se med dött material kvar. Men är det fickor i den så är det alltid bra att försöka hålla rent och vid behov behandla så ev röta försvinner.

Personligen jag tänker att det viktigaste är ändå att hästen är bekväm med sina hovar i första hand. Framhovarna ser spontant ganska höga och oengagerade ut så jag hade kollat dem lite extra så att hästen inte undviker att landa på och belasta dem. Just för att då går/står de och "håller i sig" mer eller mindre och det blir ju väldigt slitsamt i längden. Vad jag och min häst kämpar med hela tiden 🙃

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka