Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag red idag igen, sist var en vecka sen. Nu kan jag med säkerhet säga att hon är sämre. Noll framåtbjudning igen, stannar helt om jag driver på henne lite.
Sist någon filmade åt mig var 10 april, då var hon hur fin som helst och det kändes som all vår rehab började ge något. Sedan kom osteopaten ut för första gången, och sedan dess har det börjat gå åt fel håll igen.
Är det möjligt att en häst blir sämre av osteopat-behandlingar? Känns så konstigt att det började bli mycket bättre och nu är vi tillbaka på ruta ett efter 3 besök av osteopaten. Som jag skrev i mitt senaste inlägg har jag känt så ett tag, så det är inget som kommit nu senaste veckorna.
Ja vem vet.. sist osteopaten var ute nämnde jag att hon inte är bättre och hon tyckte det var konstigt, att hon ”borde” vara bättre. Hon sa ju också att är hon inte bättre nu finns det nog inte mer hon kan göra. Hon skulle ringa mig efter det gått ett par dagar sedan sist behandlingen (vilket var i tisdags) så hon borde ringa snart och då ska jag fråga henne om det..Kanske osteopaten tagit bort en del kompensatoriska skydd som hon inte var redo att släppa? Har osteopaten någon teori eller idé om hur man hanterar sådana här resultat? Så tråkigt för er![]()
Jag tänker precis som @the_connemara att det har släppts på muskelförsvar som behövdes och ett grundproblem har kommit i dagen. Jag har varit med om det både på häst och på mig självJag red idag igen, sist var en vecka sen. Nu kan jag med säkerhet säga att hon är sämre. Noll framåtbjudning igen, stannar helt om jag driver på henne lite.
Sist någon filmade åt mig var 10 april, då var hon hur fin som helst och det kändes som all vår rehab började ge något. Sedan kom osteopaten ut för första gången, och sedan dess har det börjat gå åt fel håll igen.
Är det möjligt att en häst blir sämre av osteopat-behandlingar? Känns så konstigt att det började bli mycket bättre och nu är vi tillbaka på ruta ett efter 3 besök av osteopaten. Som jag skrev i mitt senaste inlägg har jag känt så ett tag, så det är inget som kommit nu senaste veckorna.
Hade veterinären rekommenderat osteopat? Sorry, inte helt insatt i alla vändor.Jag red idag igen, sist var en vecka sen. Nu kan jag med säkerhet säga att hon är sämre. Noll framåtbjudning igen, stannar helt om jag driver på henne lite.
Det låter logiskt..Jag tänker precis som @the_connemara att det har släppts på muskelförsvar som behövdes och ett grundproblem har kommit i dagen. Jag har varit med om det både på häst och på mig själv
På häst bland annat en som "alltid" var spänd och lite stel i halsen. Den fungerade fint men som sagt stel och spänd i halsen. Blev kort stift bättre av t ex massage men nästa besök lika spänd igen. När det tillslut släppte (av en extremt lång vila) var hästen sjukt fin och helt fantastiskt mjuk. Strax därefter började den pang poff utan förvarning skena vid flera tillfällen. Lång historia kort så den hade problem i nacke/halskotpelare och den skyddade området med spänningarna. När de togs bort kom en temporär förbättring och hästen kunde för hals och nacke fullt ut. Dessvärre triggade det smärta och sannolikt nervinklämning. Därav reaktionerna.
Även några mindre dramatiska fall där man fått fram en "sista" underliggande hälta när man fått bort muskelspänningar och kunnat behandla den.
Och på mig själv så har jag den hårda vägen lärt mig vilka muskelspänningar min kropp behöver för att skydda kroniska skador, och vilka som kan och bör släppas.
När ska du kolla upp, hur lång tid är det dit?Det låter logiskt..
Vad gör jag nu i väntan på att kolla upp bakknäna?
Fortsätter hålla igång när hon så tydligt visar att hon inte vill? Ställer av helt? Eller bara promenader?
Jag har inte bokat något än, så just nu är det oklart. Ska ringa dom imorgon.När ska du kolla upp, hur lång tid är det dit?
Jag skulle inte ställa av helt utan hålla igång. Men det kniviga är ju hitta rätt nivå så man inte vilar bort och inte pinar hästen i onödan.
Dock så om den blivit sämre efter osteopaten behöver det inte vara något nytt (t ex knäna), kan lika gärna vara något av de redan kända problemen. Tyvärr. Så jag skulle i ditt läge faktiskt fundera noga på hur mycket jag vill göra. Så du har det klart innan och inte lika lätt riskerar att "dras med" hos veterinären. Särskilt inte med tanke på att försäkringsbolaget troligen kommer krångla![]()
Jag hade inte hållt igång i det läget. Promenader om hon verkar tycka det är ok, och snabb veterinärtid om du bestämt dig för att utreda vidare.Det låter logiskt..
Vad gör jag nu i väntan på att kolla upp bakknäna?
Fortsätter hålla igång när hon så tydligt visar att hon inte vill? Ställer av helt? Eller bara promenader?
Jag tänker mer om knäna inte visar något men ni t ex har en hälta fram osv.Jag har inte bokat något än, så just nu är det oklart. Ska ringa dom imorgon.
Knäna blir det sista jag kollar på henne, då har vi uteslutit det mesta och hittat en del. Kommer inte gå vidare med ct eller mr av hela hästen för att hitta ännu fler saker, utan nu blir det koll av knäna och sen är det bra.
Visar knäna något som går att behandla lär jag testa det, men det blir en gång och om det inte blir bättre då har jag fanimej gjort allt.
Ja jag förstår vad du menar, men jag tänker att hittar de något i knäna och behandlar men det inte ger resultat så får det vara bra. Eller om det ger resultat men ett nytt problem dyker upp, då får det också vara bra. Eller om de inte hittar något i knäna utan istället fram, då testar vi att behandla en gång och dyker nått nytt upp efter det så får det med vara bra då. Jag vill egentligen bara utesluta knäna eftersom tanken ändå var på åb i Kungsbacka att fortsätta där. Men förstår vad du menar!Jag tänker mer om knäna inte visar något men ni t ex har en hälta fram osv.
Eller om det finns ngt i knäna, ni behandlar och hon blir bättre men det kvarstår hälta fram osv
Hästar som gått länge och skaffat sig kompensatoriska hältor och muskelförsvar har sällan "bara" problem på ett ställe och det är ofta lite som en lök - flera lager av problem som måste behandlas tills man når grundproblemet. Eller att flera saker måste behandlas samtidigt.
Ett enkelt men tydligt exempel
Hade en valack som kom in halt vb. Hältan släckte i knäet. Vä bakknä behandlades. På återbesök bra vb men halt hö bak. Släckte i knäet. Det behandlades. På återbesöket hö bra men halt på vb igen. Vad fan. Knä vb släcker all hälta. Men nu behandlades båda knäna. På återbesöket är hästen åter halt på vb - men nu från hasen. Och DÄR satt grundproblemet. Knäna var pga avlastning.
Ofta avlastar de ju på fram med så man får ännu mer leder inblandade
Det är därför jag tjatar om funderat igenom olika scenarion och hur man ställer sig till dem innan. För det är lätt att dras med. Och svårt att "sluta mitt i", särskilt om hästen blir bättre
Inte direkt rekommenderat, men vi bestämde att jag skulle fortsätta rehaba hemma efter besöket i december och då ingick alternativbehandlare i den diskussionen.Hade veterinären rekommenderat osteopat? Sorry, inte helt insatt i alla vändor.
Som hästbehandlare måste man ha rutin ihop med bra utbildning inom differentialdiagnosticering och feeling för att veta vad spänningar/låsningar kommer sig av och hur mycket man vågar släppa på dem och när.Jag red idag igen, sist var en vecka sen. Nu kan jag med säkerhet säga att hon är sämre. Noll framåtbjudning igen, stannar helt om jag driver på henne lite.
Ok, förstår. Men ja, osteopaten kan ju ha ställt till med något tyvärr. Det är nog inte uteslutet. Har dessvärre sett sådant på nära håll. Men självklart kan det även vara något annat. Hur som helst hoppas jag verkligen att det löser sig för er.Inte direkt rekommenderat, men vi bestämde att jag skulle fortsätta rehaba hemma efter besöket i december och då ingick alternativbehandlare i den diskussionen.
Nu känns det ännu värre.. att jag, i tron om att hjälpa hästen, förmodligen förvärrat allt genom att ta ut osteopat..Som hästbehandlare måste man ha rutin ihop med bra utbildning inom differentialdiagnosticering och feeling för att veta vad spänningar/låsningar kommer sig av och hur mycket man vågar släppa på dem och när.
Som flera sagt så kan hästarna via spänningar som kan leda till låsningar få dessa för att de skyddar skador/smärtområden. Där måste behandlaren kunna känna av om man ska plocka bort allt eller om man måste ta det gradvis/efter vet/ihop med bet-behandling.
Tyvärr är det rätt vanligt att hästbehandlare inte kan göra den bedömningen på ”luddigare fall”.
Min sambo är kiro för ekipage sedan många år och jag jobbar mkt inom rehab. Vi har jobbat en hel del runt såna rehabhästar. Då släpper han på saker lite gradvis medans jag jobbar dem mkt riktat a la sjukgymnastik. Vissa vågar vi släppa allt direkt och andra känner vi behöver gå gradvis.
Vi har också båda mött många behandlare som inte vet när de bör backa så att säga. Där man förvärrat problematik genom att släppa på saker innan vet behandlat och även innan kroppen både är stark nog, koordinerad nog etc för att bära korrekt och inte felbelasta/belasta skador etc.
Var inte så hård mot dig självNu känns det ännu värre.. att jag, i tron om att hjälpa hästen, förmodligen förvärrat allt genom att ta ut osteopat..![]()
Ja jag vet inte.. hon fick all bakgrund innan hon började behandla. Tror också det får bli så, ingen aktivering förrän vet. besök, så får vi se hur det blir med allt sen. Tack för peppVar inte så hård mot dig själv"Min" osteopat vägrar behandla en häst under vetutredning för att inte förvärra det o hon informerar om det när hon kommer ut, undrar varför din ändå valde att behandla? Jag hade gett hästen en tids vila att bara skrota i hage eller vad som fungerar efter dess förutsättningar o sen ta upp vetkontakten. Ingen ridning eller något fören hästen är kollad igen. Klandra inte dig själv
![]()
Lite nyfiken varför du tror osteopaten kan ställt till med något, och vad? Förutom då som diskuterats att ha släppt på låsningar som varit ett skyddOk, förstår. Men ja, osteopaten kan ju ha ställt till med något tyvärr. Det är nog inte uteslutet. Har dessvärre sett sådant på nära håll. Men självklart kan det även vara något annat. Hur som helst hoppas jag verkligen att det löser sig för er.![]()