Ja verkligen. Och till sist får man ju bara stoppa in handen under täcket och känns efter. Och titta på hur hästen är i kroppen, om den är avslappnad eller spänd i musklerna.This! Det är otroligt stor skillnad stå i en hage med eller omgärdad av skog mot att stå i en hage mitt på en blåsig slätt utan ett träd på en mils radie.
Det är stor skillnad på fuktig rå kyla och på torr kyla
Det är stor skillnad om hästen har mat att tugga på i hagen eller ej. På en liten platt ruta till hage eller större hage som inbjuder till mer rörelse. Om den har kompisar och rör sig eller mest står still.
Och ovanpå det är de individer
Så det är därför det är så jättesvårt att gå utifrån någon allmängiltig tabell eller utifrån hur någon annan gör. Även med en frisk häst utan konstigheter.
I år har jag fått täcks varmare än vanligt, säkert pga fukten? Flera gånger har hennes beteende tydligt visat att hon varit kall, när jag inte trott det. Min blir arg som en kobra om hon varit kall och stått och spänt sig. När jag kommer till stallet och vill klappa så är det bara RÖR MIG INTE
Då är det bara att klä på mer, och hjälpa henne värma och slappna sv i musklerna igen. Likaså har jag flera gånger stuckit in handen under täcket och konstaterat att hon är svalare än önskvärt (klippt, så ska inte kännas helt sval) med ett tunnt täcke, eller precis lagom när jag gått och oroat mig för att hon kanske varit för varmt klädd..