Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
This! Det är otroligt stor skillnad stå i en hage med eller omgärdad av skog mot att stå i en hage mitt på en blåsig slätt utan ett träd på en mils radie.

Det är stor skillnad på fuktig rå kyla och på torr kyla

Det är stor skillnad om hästen har mat att tugga på i hagen eller ej. På en liten platt ruta till hage eller större hage som inbjuder till mer rörelse. Om den har kompisar och rör sig eller mest står still.

Och ovanpå det är de individer

Så det är därför det är så jättesvårt att gå utifrån någon allmängiltig tabell eller utifrån hur någon annan gör. Även med en frisk häst utan konstigheter.
Ja verkligen. Och till sist får man ju bara stoppa in handen under täcket och känns efter. Och titta på hur hästen är i kroppen, om den är avslappnad eller spänd i musklerna.
I år har jag fått täcks varmare än vanligt, säkert pga fukten? Flera gånger har hennes beteende tydligt visat att hon varit kall, när jag inte trott det. Min blir arg som en kobra om hon varit kall och stått och spänt sig. När jag kommer till stallet och vill klappa så är det bara RÖR MIG INTE😡
Då är det bara att klä på mer, och hjälpa henne värma och slappna sv i musklerna igen. Likaså har jag flera gånger stuckit in handen under täcket och konstaterat att hon är svalare än önskvärt (klippt, så ska inte kännas helt sval) med ett tunnt täcke, eller precis lagom när jag gått och oroat mig för att hon kanske varit för varmt klädd..

Har läst täckesdiskussionen med intresse. Barka är ju (peppar, peppar) igång just nu, men magproblemen vid ridning (vill stanna och bajsa, men det kan ta väldigt många försök innan nåt kommer ut) har kommit tillbaka som ett brev på posten i och med hösten. Men den här diskussionen får mig att fundera över om det skulle kunna vara en kombination av mage och stel rygg? Hon är kollad över ryggen ganska nyligen och visade då inga tecken på smärta från ryggen, men om det är något som bara kommer då och då skulle man ju kunna missa det. Kanske långsökt, men jag får känna efter när jag tar in henne om hon känns kall under täcket.

Sen hatar hon ju tyvärr att ha täcke på, hon försöker hugga på riktigt när man sätter på det. Men om hon behöver mer så får hon nog stå ut med det.

Min får metacam och går på lösdriften och ter sig rätt nöjd. O_o Kom i galopp på inkallning igår. Allt känns så overkligt. Sitter vid mitt köksbord och ser mina två hästar beta tillsammans i hagen utanför. Borde gå och rida den andra innan det blir mörkt, men så svårt att motivera mig trots att vi har träning i morgon och tävling på söndag. Novemberutmaningen blev ju inte lättare av det här.
IMG_0932.webp

Tack för bra svar, då testar jag nog att börja med metacamen imorrn och hoppas på att det kan hjälpa något..
ska även skriva till vet. gällande pleg
Jag bad min veterinär att skriva ut smärtstillande till min häst sista tiden så han kunde gå fullt i hagen utan att ha ont, det var inga problem och han var så glad han kunde vara dom sista veckorna. Han fick ganska så starkt smärtstillande, eller så starkt det går att ge hemma.

Jag kunde till och med ta lugna ridturer det sista då han kunde slappna av mera så det gav oss en fin sista tid när varken jag eller han behövde tänka på skadan.

Minus 2 grader idag. 100 + 100 grams täcke samt ofodrad hals. Hästen sval under täckena. Så han fick ett 250 gr med 150 gram hals istället. Och var "varken varm eller kall" under täcket när han kom in. Rejält pälsad samt fet. Det är verkligen fascinerande vad ryggont samt sjukhage (mest stå stilla) kan göra med frusenheten.

Återbesök igår. Z har haft flera jättebra dagar efter varandra, förvånande men såå skönt. Han hade en synnerligen bra dag hos veterinären med vilket är tacksamt men gör veterinärens jobb svårare såklart.

De goda och förväntade nyheterna - senan läker fint och är 90% läkt. Fortfarande förtjockad osv men skadan har fyllt i fint med ärrvävnad. Veterinären ser ingen hälta alls men AI plockar fortfarande upp en liten rörelsestörning på senskadebenet.

Ryggen så han är mindre öm men har fortfarande nedsatt rörlighet i ländryggen, ffa höger sida. Han fick prova galoppera ett varv åt varje håll på lina (första gången sen senskadan) och galoppen var bättre än innan, men motorn är fortfarande kaputt

Ultraljud SI-leder och röntgen rygg visade sig vara en utmaning. Röntgen pga att det tydligen är svårt när de har bred rygg, även om de inte är tjocka. Z både har otroligt bred rygg och är tjock 🙈 Ultraljudet mer oklart varför man inte fick ordentlig bild. Men för att få bättre svar avseende ländrygg och SI-leder skulle man behöva göra en scint och/eller CT 🥺

Utifrån symptom, utveckling, alternativ mm valde vi att behandla SI-ledsområdet och fortsätta rehaben både för senan och ryggen. Och så (med hänsyn till senan såklart) sätta igång och se vad som händer. Om 2 v ska jag introducera uppsutten skritt. Om 5 v ska jag prova trava uppsuttet, i ridhus och en långsida till att börja med. Och se hur han känns. Så nu måste jag lösa det med ridhus, inte det lättaste i detta hästmässiga U-land trots flera ridhus nära.

Jag hoppas hoppas att behandlingen ska göra skillnad och att det ska märkas positiv skillnad när jag får sitta upp. Jag vill också tro att han kommer vara snäll med sin matte när hon får sitta upp. Min omgivning har antagligen dold vadslagning om antal sekunder jag kommer sitta kvar. De har sett hans rodeoutbrott i snöre och på töm 🙈

Håller tummarna att han funkar fint med rehab och igångsättning!
man kunde inte bedöma någonting på ryggen alltså?
Jo, men man ser väldigt begränsat. Om du tänker dig att idealiskt så ser man både tornutskott, hur det ser ut nedanför tornutskotten, facettleder, revbens infästning osv (jag har dålig koll på vad allt heter). På Z:s ländryggsbilder får man bara med tornutskotten (längre fram på ryggen syns mer på bilderna). Så man kan "bara" bedömma tornutskotten. Inte resten.

Jo, men man ser väldigt begränsat. Om du tänker dig att idealiskt så ser man både tornutskott, hur det ser ut nedanför tornutskotten, facettleder, revbens infästning osv (jag har dålig koll på vad allt heter). På Z:s ländryggsbilder får man bara med tornutskotten (längre fram på ryggen syns mer på bilderna). Så man kan "bara" bedömma tornutskotten. Inte resten.
Ja okej, rackarns. 😮‍💨

Återbesök igår. Z har haft flera jättebra dagar efter varandra, förvånande men såå skönt. Han hade en synnerligen bra dag hos veterinären med vilket är tacksamt men gör veterinärens jobb svårare såklart.

De goda och förväntade nyheterna - senan läker fint och är 90% läkt. Fortfarande förtjockad osv men skadan har fyllt i fint med ärrvävnad. Veterinären ser ingen hälta alls men AI plockar fortfarande upp en liten rörelsestörning på senskadebenet.

Ryggen så han är mindre öm men har fortfarande nedsatt rörlighet i ländryggen, ffa höger sida. Han fick prova galoppera ett varv åt varje håll på lina (första gången sen senskadan) och galoppen var bättre än innan, men motorn är fortfarande kaputt

Ultraljud SI-leder och röntgen rygg visade sig vara en utmaning. Röntgen pga att det tydligen är svårt när de har bred rygg, även om de inte är tjocka. Z både har otroligt bred rygg och är tjock 🙈 Ultraljudet mer oklart varför man inte fick ordentlig bild. Men för att få bättre svar avseende ländrygg och SI-leder skulle man behöva göra en scint och/eller CT 🥺

Utifrån symptom, utveckling, alternativ mm valde vi att behandla SI-ledsområdet och fortsätta rehaben både för senan och ryggen. Och så (med hänsyn till senan såklart) sätta igång och se vad som händer. Om 2 v ska jag introducera uppsutten skritt. Om 5 v ska jag prova trava uppsuttet, i ridhus och en långsida till att börja med. Och se hur han känns. Så nu måste jag lösa det med ridhus, inte det lättaste i detta hästmässiga U-land trots flera ridhus nära.

Jag hoppas hoppas att behandlingen ska göra skillnad och att det ska märkas positiv skillnad när jag får sitta upp. Jag vill också tro att han kommer vara snäll med sin matte när hon får sitta upp. Min omgivning har antagligen dold vadslagning om antal sekunder jag kommer sitta kvar. De har sett hans rodeoutbrott i snöre och på töm 🙈
Med tanke på sista raden så ta hjälp och rid inte själv! Var rädd om dig och risketa varken kroppen eller att du blir rädd om han åker iväg❤️.

Sista lösspringet ihop med kompisen ❤️‍🩹
A har varit så lugn och tillfreds senaste dagarna. Om det beror på metacamen eller att hon fick blåsa ur ordentligt ons+tors eller en kombo vet jag inte men det spelar ingen roll. Har fortsatt promenera dagligen sedan dess och hon har skött sig otroligt bra. Imorgon är vår sista dag ihop innan det är dags att åka till kliniken tidigt på torsdag morgon. Min älskade vän ❤️
IMG_4962.webp

Med tanke på sista raden så ta hjälp och rid inte själv! Var rädd om dig och risketa varken kroppen eller att du blir rädd om han åker iväg❤️.
Det är svårt att be någon om hjälp när jag ska "känna efter om det är någon skillnad". Ja alltså om någon ens hade velat då, det är ont om folk som ens vill ta in honom sen han visat hur han kan göra då 🙈

Men - jag tänker att jag hunnit se hur han är i övrigt innan det är dags. Är vi kvar på att behöva sedera för att kunna promenera och han fortfarande exploderar på töm tänker jag inte sitta upp. Och jag tänker be om trav på töm först. Känns det inte bra kommer jag inte sitta upp. Eller, sitta upp ska jag ju i skritt långt innan. Men det kan jag ju göra sederat om så krävs. Så - kommer inte be om trav uppsuttet om det inte känns okej.

A har varit så lugn och tillfreds senaste dagarna. Om det beror på metacamen eller att hon fick blåsa ur ordentligt ons+tors eller en kombo vet jag inte men det spelar ingen roll. Har fortsatt promenera dagligen sedan dess och hon har skött sig otroligt bra. Imorgon är vår sista dag ihop innan det är dags att åka till kliniken tidigt på torsdag morgon. Min älskade vän ❤️
Visa bifogad fil 177178
Vad skönt att det ändå blev harmoniska dagar, oavsett exakta anledningen ❤️

Visa bifogad fil 177178
Kram :heart

Har broddat på ponnyn fyra brodd fram och två bak men funderar nu utifrån hennes kotledsinflammation om det är bättre att ha två fram också istället för två pga glidmomentet?
Någon som har erfarenhet?

Har mailat min veterinär men väntar på svar fortfarande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat