Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lavinia när man skor med hel sula fyller man på med siliconfyllning mellan. Så det funkar bra och blir varken stumt eller tillåter ngn sorts skit att komma in. Det är inte billigt, men effektivt

Just nu är smärtlindring och inte återkommande ont vår prio. Vi får se vad hovis säger när han kommer ut.
Vad är hovis lösning?

När jag haft de som varit ömma av en eller annan anledning har steg ett alltid varit skor på. Och vid behov sulor på.

Det har alltid löst problemet. Sen beroende på grundorsak så har man kunnat ta av skorna (eller sulorna) eller så har hästen fått vara fortsatt skodd.

Vad är hovis lösning?

När jag haft de som varit ömma av en eller annan anledning har steg ett alltid varit skor på. Och vid behov sulor på.

Det har alltid löst problemet. Sen beroende på grundorsak så har man kunnat ta av skorna (eller sulorna) eller så har hästen fått vara fortsatt skodd.
Ja vi får se när hovis kommer ut vad han tror ska funka. Han kommer ut nån gång denna vecka har han lovat.

Vi skrittade ut idag. Lite pleg (0,5-0,7?) mest för mig men 20 min utan att han hoppade till. Det var en vinst att han inte drog iväg eller bråkade. För förra gången blev han jättearg när vi fick vända pga en traktor. I morgon ska vi ut på ett varv runt galoppbanan med ledarhästen i hans flock. Håller verkligen tummarna för att det går lugnt till. Jag vill ha tillbaka min lugna kille!

Vi skrittade ut idag. Lite pleg (0,5-0,7?) mest för mig men 20 min utan att han hoppade till. Det var en vinst att han inte drog iväg eller bråkade. För förra gången blev han jättearg när vi fick vända pga en traktor. I morgon ska vi ut på ett varv runt galoppbanan med ledarhästen i hans flock. Håller verkligen tummarna för att det går lugnt till. Jag vill ha tillbaka min lugna kille!
Hur går det för er? Ser han ok ut? ❤️‍🩹

Hur går det för er? Ser han ok ut? ❤️‍🩹
Han ser ok ut i höger varv men har tröttnat helt på att promenera så veterinären och jag enades om att han skulle få skritta ut också. Tyvärr har det ju regnat massa så vissa dagar har vi varit inne. Vänster varv är sådär, ngn halv grad på sin höjd? . Inte toppen men inte intresserad av att visa upp sig på lina (som han gör när han mår bra) så helt bra är han inte. Vi har någon konstig endagsförkylning som härjar i vårt stall så vi kommer ingen vart. Många hästar har haft feber en dag, ngn har varit snorig en dag, några har varit svullna två dagar i bakbenen. Då åker man ju inte iväg, så vi har inte kunnat åka till veterinären..,

Jag vet inte riktigt vad vi ska göra, han verkar ju inte läka fast de är snälla och stilla i hagen. Han har tappat alla muskler också. :( misstänker att det är ngt med halsen som spökar eftersom han stissar upp sig så när han är spänd? Men det kan ju vara mitt katastroftänk som är lite sånt nu när jag inte känner mig pigg i allmänhet.

Vi har klarat två hela varv runt galoppbanan (1900 meter) med sällskap. Ett varv igår och ett varv idag, igår snäll gubb-kompis och idag pigg och glad konvalescent-kompis. Ju piggare sällskapet var, desto lugnare var han. Det var lite intressant. När dagens kompis sackade efter på bortre långsidan (hopphäst med kort skrittsteg) då längde han ut och ville skritta snabbare. Han känns nöjd i psyket nu, det gör så mycket. Efter jul tror jag nog att vi vågar rida runt själva också. Det finns otroligt mycket djurspår på vår bana, både älgar i olika storlekar och massa hjortar och rådjur. Vet inte om grävlingar är vakna vid den här tiden på året för idag såg jag någon sorts konstiga spår där vi tidigare sett grävling.

Min Dio är behandlad båda bakknäna för en vecka sen. Han gick första promenaden som handhäst i lördags och gudars så skönt det är att sitta på en stadig häst när Dio är som en heliumballong🙄. Denna veckan blir det skritt 30 minuter som handhäst varannan dag och så står han under värmelampor och med rödljus på bakknäna 30 minuter/dag.

Nästa vecka får han börja gå på töm och ska gå bommar. Kommer lägga in några minuter trav/galopp redan då också för jag låter hellre honom pysa ut energi under kontrollerade former än i isig hage...

Innan återbesöket 15/1 ska han få ridas också men är inte jättesugen på att ut och skritta på honom uppsuttet🙈.

Jag blev helt varm i kroppen när veterinären igår, dagen innan julafton sa, ”det här blir årets bästa julklapp till dottern, när ponnyn friskförklaras” :love:
Vi ska göra vetcheck på henne inom/runt ett halvår.

Veterinären sa också att ponnyn svarat otroligt bra på behandling. Dubbelsidig kotledsinflammation som behandlades med kortison en gång. Nu ska vi bara få henne att hålla i framtiden :heart

Suck, Z har jobbat försiktigt på smärtstillande i några dagar, varannandagsjobb. Blivit sämre i ryggen av det och så har vädret slagit om. Så han har nog trots övertäckad tyckt det är kallt. Resultatet en väldig arg ponny som hatar världen, och åter exploderar vid intag. Julafton till ära råkade han smälla en hov i huvudet på mig när han reste sig vid intag. Jag hade hjälm så den tog smällen så ingen fara så mer än huvudvärk. Men blir så ledsen att se honom må så dåligt 🥺

Vi har haft sån himla otur de två senaste dagarna när jag försökt minska på plegget. Igår skrittade jag uppsuttet och då när vi kom mot den läskiga skogen så hörde vi att det var jakthundar som skällde. Han stannade upp men tack och lov att jag hann pusha honom innan han fick för sig att göra ngt mer. Sen red jag vidare med lite formad bål på hästen, och det blev inte värre just då. När vi sen var på "hemvägen" ser vi några rädda rådjur komma skuttande. Kanske inte så underligt tänkte jag om det är jakt i skogen. Men sen kom en tax efter dem i full fart. Skällandes och var väldigt läskig tyckte Mirre. Jag kastade mig av och lyckades få honom in i ridhuset utan allt för stora utsvävningar (mer än att han var asjobbig).

Idag var vi ute och skrittade för hand och det gick först jättebra, sen stannade han upp och tittade efter ngt. En räv visade det sig. Först gick det bra, men sen kom den efter oss. Den spanade och smög närmare och Mirre var så klart rädd. Det är en jättefin rävhane som bor runt vårt ridhus, så det vore fint om Mirre inte skulle vara livrädd för den, för vi ser den ganska ofta.

Vi som hade kommit så långt och han hade varit lugn ute i en typ vecka. Men nu är lugnet tydligen över. Och jag måste öka upp plegget igen. :(

Vi har haft sån himla otur de två senaste dagarna när jag försökt minska på plegget. Igår skrittade jag uppsuttet och då när vi kom mot den läskiga skogen så hörde vi att det var jakthundar som skällde. Han stannade upp men tack och lov att jag hann pusha honom innan han fick för sig att göra ngt mer. Sen red jag vidare med lite formad bål på hästen, och det blev inte värre just då. När vi sen var på "hemvägen" ser vi några rädda rådjur komma skuttande. Kanske inte så underligt tänkte jag om det är jakt i skogen. Men sen kom en tax efter dem i full fart. Skällandes och var väldigt läskig tyckte Mirre. Jag kastade mig av och lyckades få honom in i ridhuset utan allt för stora utsvävningar (mer än att han var asjobbig).

Idag var vi ute och skrittade för hand och det gick först jättebra, sen stannade han upp och tittade efter ngt. En räv visade det sig. Först gick det bra, men sen kom den efter oss. Den spanade och smög närmare och Mirre var så klart rädd. Det är en jättefin rävhane som bor runt vårt ridhus, så det vore fint om Mirre inte skulle vara livrädd för den, för vi ser den ganska ofta.

Vi som hade kommit så långt och han hade varit lugn ute i en typ vecka. Men nu är lugnet tydligen över. Och jag måste öka upp plegget igen. :(
Jag lider med er. Här har jag behövt sätta in det igen för intag, sen katastrofen på julafton. Fick nog en liten hjärnskakning då med, så inte kunnat göra något med honom heller vilket också spär på.

Jag håller tummarna du snart kan dra ner det igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat