Skadligt med för lite fosfor?

FruBieber

Trådstartare
jo det är såhär att jag har två pållar:
En D-ponny på 15 år som väger ca 400 kg och hobbyrids 4-6 dagar i veckan
Och en storhäst på 9 år som väger ca 550 kg och tränas och tävlas i hoppning på nationell nivå.
De går båda på lösdrift med fri tillgång till hö. Nu har jag fått köpa nytt hö då det tog slut. Fick köpa från en annan bonde då den jag brukar köpa från inte hade något hö kvar. Men det blir för lite fosfor i foderstaten, enligt foderstatsprogram får de i sig 3 g för lite och det skulle enligt de behövas 300 g (ca 1 liter) vetekli för att det skulle bli lagom mycket. Kan man ge så mycket? Har för mig att jag läst att vetekli innehåller massa stärkelse, vilket jag inte vill att de ska äta mer än nödvändigt av...

Så jag har egentligen två frågor:

1. Är det skadligt om de får i sig 3 g för lite fosfor?
2. Kan man ge 300 g vetekli eller blir det alldeles för mycket stärkelse?

Tusen tack för svar:bow:
 
1. Är det skadligt om de får i sig 3 g för lite fosfor?
2. Kan man ge 300 g vetekli eller blir det alldeles för mycket stärkelse?

Ja, det kan definitivt ha negativa konsekvenser att ha en brist på fosfor i foderstaten. Dessutom måste man ha koll på Ca:P-kvoten.

Särskild illa är det för din häst som “tränas och tävlas i hoppning på nationell nivå”.

Hästen använder energi som finns lagrat i de tre fosfatgrupper som är bundet vid adenosin i ATP. När energi frigörs omvandlas ATP till ADP och sedan till AMP. ATP måste dock hela tiden återskapas genom fosforylering vilket kräver tillgång till fosfor. Vid brist på fosfor kan inte denna process fortgå och kroppen kan inte frigöra den energi som behövs till hårt arbete. Det finns helt enkelt risk att din häst inte orkar genomföra en krävande hopprunda.

Nej, det är inget problem att ge 300 g vetekli såvida ingen av dina hästar är insulinresistenta (IR). Mycket av stärkelsen i vetekli är dessutom s.k. resistent stärkelse. Om D-ponnyn är IR kan du ge mononatriumfosfat som tillskott istället för vetekli.

Din tävlingshäst behöver dessutom socker och/eller stärkelse i foderstaten för att fylla på glykogenförråden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
649
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: skiesabove
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 471
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 421
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp