Skällande hund i trädgård

macan

Trådstartare
En boende i mitt område släpper ut sina hundar på den instängslade tomten där de ofta är hela/ stor del av dagen och de skäller då väldigt mycket. Så fort jag går ut på tomten står de där och skäller vid staketet, likaså om de ser en hund eller människa passera. De drar igång varann och även andra grannars hundar. Jag har aldrig hört ägaren säga till hundarna eller sett hen vara ute och promenera med dem. Som ägare tycker jag nog att man borde förstå att ihållande skällande kanske inte uppskattas av alla och att det kan vara störande och att man kanske borde försöka göra något åt saken. Jag störs av detta ihållande skällande men tycker inte riktigt det är min sak att påtala det, vill inte riskera att tas för gnällig, så jag håller mig hellre inomhus eller går och muttrar för mig själv. Det är dock frustrerande när jag gör saker som kräver fokus/ koncentration. Hur resonerar en seriös hundägare?
 
Då har du gjort DITT VAL, du väljer att må dåligt av skällandet, och att inte påtala det?
Hur tror du då att ägarna ska fatta att det är störande?
Förlåt mej, men de är riktigt korkat!
Antingen säger du till, och HOPPAS att de blir bättre, eller så väljer du att inte störas.
För min del skulle jag berätta för ägarna på en gång att jag störs, och först efter det skulle jag låta skällandet ta min energi,
* Jenny*
 
För mig är det självklart att hundar inte ska okynnesskälla och att man säger till när de gör det. Trots att jag har kennel avskyr jag onödigt skällande.
Jag köper att hundar gör några voffande men tystnar vid tex besök, vilt vid tomten osv men inte att skälla i tid och otid.
Personligen tycker jag det är nonchalant mot omgivningen att inte ha den uppfostran på sin hund att den tystnar vid tillsägelse.

Nu resonerar väl inte alla lika dant så då får man ju påtala sin åsikt för grannen så den får en chans att lösa problemet. Den kanske inte alls förstår att hunden uppfattas som störande.
 
Då har du gjort DITT VAL, du väljer att må dåligt av skällandet, och att inte påtala det?
Hur tror du då att ägarna ska fatta att det är störande?
Förlåt mej, men de är riktigt korkat!
Antingen säger du till, och HOPPAS att de blir bättre, eller så väljer du att inte störas.
För min del skulle jag berätta för ägarna på en gång att jag störs, och först efter det skulle jag låta skällandet ta min energi,
* Jenny*
Japp, jag har gjort mitt val för nu. Jag kan ju inte välja att inte störas, däremot att försöka ignorera så gott det går, och det är det jag gör.
Det är så pass mycket skällande att vilken normal människa som helst borde förstå att det kan störa.
 
Påtala problemet för ägarna är en bra början och sen kan man ju också själv säga åt hundarna att vara tysta om man själv är ute när ägaren inte är det.
Bra förslag, om jag säger åt hundarna när ägaren är ute och hör så går ju budskapet fram utan att jag behöver ta det direkt med ägaren.
 
För mig är det självklart att hundar inte ska okynnesskälla och att man säger till när de gör det. Trots att jag har kennel avskyr jag onödigt skällande.
Jag köper att hundar gör några voffande men tystnar vid tex besök, vilt vid tomten osv men inte att skälla i tid och otid.
Personligen tycker jag det är nonchalant mot omgivningen att inte ha den uppfostran på sin hund att den tystnar vid tillsägelse.

Nu resonerar väl inte alla lika dant så då får man ju påtala sin åsikt för grannen så den får en chans att lösa problemet. Den kanske inte alls förstår att hunden uppfattas som störande.
Jag tänker precis som du. Är det okynnesskällande försöker man jobba bort det. Annars är det nonchalant. Men jag tänker att det kan vara andra orsaker också. Understimulans? Osäkerhet? Om det är så kanske tom hundarna inte mår så bra?
 
Bra förslag, om jag säger åt hundarna när ägaren är ute och hör så går ju budskapet fram utan att jag behöver ta det direkt med ägaren.

Fast varför inte ta det med ägaren?
Som hundägare skulle jag absolut bli irriterad på folk som gick och ryade åt mina hundar, medan en granne som tog kontakt och påtalade problemet vore varmt välkommen.
Med det inte sagt att jag tycker det är okej med okynnesskällande heller.
 
Men vore det inte enklare, och trevligare, att ta det med ägaren (iallafall till att börja med) istället för att gå hemma och må dåligt, bli upprörd, och till och med börja fundera på om hundarna inte mår bra?

Jag hade blivit skitirriterad om nån granne började försöka uppfostra mina hundar utan att ens ha försökt ta upp det med mig/någon i familjen.
 
Nu bor jag en bit ifrån mina grannar men mina hundar ska skälla om någon kommer. Om det så är cyklister, skurkar eller vildsvin. Och vissa dagar är det ett jäkla rännande förbi här, har väg över tomten - skulle jag gå ut varje gång så fick jag springa fram och tillbaka stup i kvarten. Jag hör ju på Humla om det är allvar eller bara hallåååå det är något här.
Sen brukar jag säga ifrån när Humla får tuppjuck på råbockarna. Då skällskäller hon. Då får hon gå in.
Men jag antar att du bor i lite mer tättbebyggt område. Och då är det ju störande.
 
Bra förslag, om jag säger åt hundarna när ägaren är ute och hör så går ju budskapet fram utan att jag behöver ta det direkt med ägaren.

Bättre att du säger till ägaren i stället för hundarna. De flesta hundägare blir sura, tom härskna om andra uppfostrar/korregerar deras hundar. Troligtvis lär hundarna inte ens fatta vad du är ute efter så det är meningslöst.
Jag råder dig att i stället helt sonika gå över till grannen nästa gång hundarna stimmar och säg att deras ihärdiga skällande stör dig och be med schysst ton och ordval att hen ska tysta dem fortsättningsvis.
 
En boende i mitt område släpper ut sina hundar på den instängslade tomten där de ofta är hela/ stor del av dagen och de skäller då väldigt mycket. Så fort jag går ut på tomten står de där och skäller vid staketet, likaså om de ser en hund eller människa passera. De drar igång varann och även andra grannars hundar. Jag har aldrig hört ägaren säga till hundarna eller sett hen vara ute och promenera med dem. Som ägare tycker jag nog att man borde förstå att ihållande skällande kanske inte uppskattas av alla och att det kan vara störande och att man kanske borde försöka göra något åt saken. Jag störs av detta ihållande skällande men tycker inte riktigt det är min sak att påtala det, vill inte riskera att tas för gnällig, så jag håller mig hellre inomhus eller går och muttrar för mig själv. Det är dock frustrerande när jag gör saker som kräver fokus/ koncentration. Hur resonerar en seriös hundägare?

Jag bor nu på en gård med många hushåll och många hundar. Samtliga utom min och en gammal labbe skäller och skäller oavsett tid på dygn.
Fick höra att min hund var så oootroligt snäll som aldrig skällde etc. Hon är förvisso snäll. Men att hon inte skäller beror ju på att jag inte vill ha en skällande hund och ser till att det hålls så.
Jag vill inte att vi stör andra. Och jag ser inte att det skulle vara trevligt för vare sig mig eller hunden om hon skäller och är i den energin det blir av sånt konstant gapande.
Jag ska flytta nu och ser fram emot att bo på egen gård. ;)

Blir du störd av det tycker jag absolut du kan försöka prata med hundägarna.
 
De flesta hundägare blir sura, tom härskna om andra uppfostrar/korregerar deras hundar. Troligtvis lär hundarna inte ens fatta vad du är ute efter så det är meningslöst.
.

Har man hundarna ute och inte är ute själv/är borta så får man nog acceptera att andra kan säga åt hundarna att lägga av, om de tomskäller i tid och otid.

Har aldrig haft en hund som inte begriper ett kommando att hålla käft oavsett vem det kommer från.

Mina får för övrigt inte stå och tomskälla "bara för att".
 
Har man hundarna ute och inte är ute själv/är borta så får man nog acceptera att andra kan säga åt hundarna att lägga av, om de tomskäller i tid och otid.

Har aldrig haft en hund som inte begriper ett kommando att hålla käft oavsett vem det kommer från.

Mina får för övrigt inte stå och tomskälla "bara för att".

Om man har hundar som står ute och skäller i tid och otid när man inte är hemma så är det i mitt tycke bättre att informera ägaren om detta så får de vara inne nästa gång ägaren åker iväg.

Är inte hundarna lärda att tystna på komando så kan folk gapa sig blå över dem, de lär snart vara igång igen. Bor granne själv med sånna hundar. Ett "tyst" varar i max 5 minuter och de skäller lika glatt (eller argt) nästa gång ett löv blåser förbi eller någon släpper en fjärt :meh:
 
Prata med ägaren. Tror inte det hjälper att säga till hundarna själv. Risken är att de blir sura/triggas och skäller ännu värre. Våra hundar skäller också ibland men tystnar vid tillsägelse. Om okända säger till dom blir de bara ännu värre.
Möjligtvis skulle det funka att spruta vatten från vattenslangen på din grannes hundar men då är nog grannsämjan förstörd för alltid.
 
Prata med ägaren. Tror inte det hjälper att säga till hundarna själv. Risken är att de blir sura/triggas och skäller ännu värre. Våra hundar skäller också ibland men tystnar vid tillsägelse. Om okända säger till dom blir de bara ännu värre.
Möjligtvis skulle det funka att spruta vatten från vattenslangen på din grannes hundar men då är nog grannsämjan förstörd för alltid.
Sprayar du vatten på en rädd hund, så kan (läs: kommer) problemet dessutom att förvärras :crazy:
 
Håller med ang att nån annan skulle lyckas hålla hundarna tysta genom att säga till är osannolikt, när inte ägarna bryr sig/tycker skällande i tid och otid är problematiskt.

Tyvärr finns det gott om hundägare som varken tycker skällande i sig är ett problem, eller förstår att det är oerhört störande för grannar.

Jag har hört och sett så mycket konstigt genom åren. Allt från folk som har huskeys i hundgård dygnet runt i trädgården, som inte ens är koppeltränade och aldrig fått gå på promenad ens, och som på rutin ylade flera timmar tidig morgon; till folk med corgies (rätt rutinerade hundägare enligt de själva) som skäller på exakt ALLT, HELA tiden, där ägarna bemött det med ”jomen de är vallhundar, de ska skälla”. 😎
Nämnda har alltid 3-4 corgies i hushållet och haft corgies i 40+ år, tävlar agility med dem sporadiskt . Hundarna promeneras i koppel endast ett varv runt gården alla samtidigt, på samtliga dygnets ”promenader” /rastning.
 
Senast ändrad:
Håller med ang att nån annan skulle lyckas hålla hundarna tysta genom att säga till är osannolikt, när inte ägarna bryr sig/tycker skällande i tid och otid är problematiskt.

Tyvärr finns det gott om hundägare som varken tycker skällande i sig är ett problem, eller förstår att det är oerhört störande för grannar.

Jag har hört och sett så mycket konstigt genom åren. Allt från folk som har huskeys i hundgård dygnet runt i trädgården, som inte ens är koppeltränade och aldrig fått gå på promenad ens, och som på rutin ylade flera timmar tidig morgon; till folk med corgies (rätt rutinerade hundägare enligt de själva) som skäller på exakt ALLT, HELA tiden, där ägarna bemött det med ”jomen de är vallhundar, de ska skälla”. 😎
Nämnda har alltid 3-4 corgies i hushållet och haft corgies i 40+ år, tävlar agility med dem sporadiskt . Hundarna promeneras i koppel endast ett varv runt gården alla samtidigt, på samtliga dygnets ”promenader” /rastning.


Corgis har väl en generellt låg skalltröskel och larmar villigt på allt. Därmed inte sagt att man måste låta dem hållas.
 
Corgis har väl en generellt låg skalltröskel och larmar villigt på allt. Därmed inte sagt att man måste låta dem hållas.

Nej verkligen. Dessa hundar har nog aldrig fått lära sig ”tyst” alls eftersom ägarna inte tycker det är ett problem som sagt. När de har ny valp inköpt tar det 2 veckor sen är den lika skälig som de övriga. Givetvis.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 863
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Jag blir så trött på att han skäller för minsta lilla. Och på att jag inte vet riktig hur jag ska jobba bort det. Om han skäller för...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 476
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 653
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Vad gör man då? Jag vet att det är min utmattningsdepression som talar nu. Men jag kan inte rå för att jag känner mig kvävd och låst av...
Svar
17
· Visningar
3 718
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp