Får man säga nej till sin hund?

Jag säger nej, har nog inte ens tänkt att jag inte skulle. Inget valpkursen informerat om att man inte borde.

Jag använder det nog mest som ett "sluta med vad du gör" och brukar nog lägga till något, typ kom, sitt eller loss.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
 
Det är väl allmängods.

Men nu talar vi om sammanhang med ordet nej. Som förekommer både i mänskliga och andra sammanhang. T.o.m. mina hästar begrep ett nej

Återigen. Våld och fysiska bestraffningar är inget för mig. Men ett specifikt ord har ingen betydelse för en hund. Det är ett läte, som vi gett innebörd.
Jag både nekar och fyar vid tillälle
Håller helt med.
 
Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
Bättre att börja lära in ett fungerande "Nej!" utan att blanda in tag nackskinnet, i en mer kontrollerad miljö.

Orsak till skällandet styr vilken typ av "metod" som ger bäst resultat, så mitt tips är att kontakta och boka en tränare/instruktör som då kan se och göra en bedömning av beteendet, komma på orsaken till att hunden skäller i de situationerna och därefter kan ge träningstips för att få bukt på det.
 
Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?

Tycker inte det är en okej metod. Många hundar som skäller vid hundmöten gör det av osäkerhet, att då skapa ett obehag för hunden gör ofta att osäkerheten förstärks ännu mer.
Du vill ha en bra och trevlig relation med din hund, inte att den ska undvika saker för att du blir obehaglig, osäkerheten finns fortfarande kvar i hunden.

Ta hjälp av en tränare istället, en positiv och trevlig tränare.

Börja gå andra kurser, vardagslydnad, rally, agility osv för att göra er relation bättre.
 
Jag skulle absolut kunna rycka tag i nackskinnet på mina hundar och vara väldigt hård mot dem fysiskt, om det var en nödsituation. Om de tex försöker kasta sig ut i trafiken efter en hare så gör jag vad som krävs för att stoppa dem. Däremot förväntar jag mig inte att de faktiskt lär sig något av det, och att försöka lära hunden något genom att skapa obehag är sällan ett vinnande koncept.

I de flesta fall som hundar inte beter sig som ägaren vill så beror det antingen på att de inte fått lära sig vad de förväntas göra istället, eller så är de osäkra. Inget av det blir bättre av att börja ta tag hårt i hunden eller på annat vis skapa obehag. Lär hunden vad du vill att den ska göra, "Gör såhär så får du något du gillar" och arbeta på att stärka hundens självförtroende och dess tillit till dig.

Har man en mjuk hund kan det såklart gå att träna med obehag också, men det är ofta onödigt och inget som förbättrar hundens relation till ägaren.
 
Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
Fast näe, det är inte ett fungerande konsept..tycker jag. Hunden ska inte reagera på ett nej pga att det blir obehagligt för den om den inte gör det, det ska och bör fungera som vilka andra kommandon som helst. Det ska alltid vara positivt för hunden att lyssna på en.

Sen får man såklart ta hundens uppmärksamhet ibland när den är i en annan värld och stänger ute en och man inte får någon kontakt. Men då inte genom att åsamka den obehag, bara vara lite mera handfast och tydlig.
 
Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?

Om min hund höll på att springa ut i gatan tex hade jag hojtat nej (eller snarare stopp för det har vi också tränat) och huggit tag i den men hellre i selen än i nackskinnet. Om hunden skäller vid hundmöten hade jag i stället tagit ut avstånd och fokuserat på att ta reda på var gränsen går, alltså på vilket avstånd klarar hunden ett hundmöte innan den börjar skälla och sedan jobbat från det. Min hund började som unghund skälla på både andra hundar och cyklar men vi har jobbat massor med avstånd och skvallerträning och nästan helt fått bukt med det. Nu vet vår hund vad vi förväntar oss av honom när vi möter en annan hund eller cykel och då kan jag säga nej om jag märker att han laddar för att börja skälla. Men det hade inte funkat under månaderna när han var som mest reaktiv kring detta för det var hans sätt att hantera situationen. Han hade inte förstått varför jag var otrevlig mot honom i en situation som han sannolikt redan uppfattade som obehaglig och det hade verkligen inte gjort att han hade slutat skälla.
 
Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
Tror inte på den metoden. Vad tänker du blir bättee av att ta den lugnt i nackskinnet? Behöver du hålla den fungerar väl halsband eller sele lika bra, men många hundar triggas ju också mer av "emothållandet" och det är bättre att försöka inte hamna i det läget.

Testat skvallerträning?
 
Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
Eneste svaret her er nei. I en krisesituasjon må man noen ganger være fysisk. For å lære hunden å ikke bjeffe på forbipasserende er det en glimrende metode for å gjøre problemet større.
 
Jag säger nej till min hund följt av det jag vill att han ska göra istället. Exempel, det flyger upp en hare framför näsan på honom och han skäller och gör ett rusande mot den. Jag säger nej, följt av "här, nu", samtidigt som jag pekar var jag vill att han ska vara vilket är till vänster strax bakom mig. Detta eftersom det är vad han behöver för att hitta lugnet igen. Han vet mycket väl att man varken skäller eller rusar emot men ibland blir triggern väl mycket och då händer det. Ibland behöver han sitta en stund för att lugna sig men vanligtvis inser han när han kommer på plats att just det, så gör man inte. Han går i flexi som sitter fast i hundförarbälte och i normalfallet tar jag inte i kopplet alls utan han vänder tillbaka ändå. Eftersom han inte är viltren och pga vildsvin och varg får han inte gå lös utan detta är vad som fungerar bäst för oss. Frihet under ansvar med extra säkerhet. (Jag går alltså i skogen, inte i stad/bebyggt område.)

Hur hade du själv reagerat om någon hade ryckt tag i håret på dig när hen säger nej till dig? Varför vill du vara fysisk mot hunden på ett negativt sätt? Självklart gör man vad man kan och tar tag i det man får tag i i en nödsituation men i vardagen? Varför?
 
Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
Det som förmodligen kommer att hända är att hunden associerar ordet nej med direkt efterföljande obehag och att det antingen eskalerar situationen eller att hen börjar springa undan från dig för att den förväntar sig det där hårda taget.
Jag tycker absolut inte att det är okej. Vad tror du hunden lär sig av det?
 
Att sätta gränser är inte fel men att använda sig av våld eller hot om våld genom att orsaka smärta/obehag är verkligen inte okej.

När du säger att inga andra metoder fungerar, vad har du provat och hur stor kunskap har du om resp metod. Har du bara gått valp kurser eller har du tagit hjälp av tränare som one - on - one kan hjälpa dig att ta fram en fungerande tränings plan?
 
Det känns som att man krånglar till det väldigt mycket om man inte kan kommunicera med sin hund på ett sätt som hunden förstår. Att gå genom livet och tro att man inte får lov att sätta gränser kommer ju leda till en helt ouppfostrad hund som inte förstår vad som är rätt och fel. Jag pratar inte om att misshandla sin hund, men ibland behöver man faktiskt säga till hunden att det den gör inte är ok. Om man väljer att använda kommandot NEJ (måste ju då vara inlärt så hunden förstår vad det betyder) eller ej är ju en smaksak. Jag har inga kommandon till mina hundar, utan de är vana vid att jag pratar med dem och de märker på mitt sätt vad jag är ute efter. Det enda ord som yngsta tiken förstår är "duktig" och då även när jag bakar in det i en mening "vilken DUKTIG Peggy du är!". Naturligtvis är tonfallet också en viktig del i det hela, men hon blir alltid så glad när hon får höra att hon är duktig.
 
Det handlar mer om tonläget/kraften i rösten än om ordet och man är inte automatiskt schysst bara för att man inte säger nej, eller vice versa.

Jag använder nej men tycker det finns situationer där ett nej är för diffust eller måste åtföljas av vad jag vill ska hända i stället, för att det ska vara en vits med att säga nej.
Håller med här!
Ibland är det bättre att visa vad man vill att hunden GÖR istället för bara ett nej.
 
Jag tänker lite triggerstapling som man gör med hästarna. Vart börjar de barka åt skogen för hunden? Vad klarar den av?
Såklart ska hundens behov va uppfyllda innan man börjar.

Den skäller vid hundmöten? Eller vad är felet?
Kan tycka att istället för att själv gå upp i stress/irritation med Nej och koppelryck får man hitta på något annat för hunden att fokusera på.
 
Använder nej då det behövs, men än mer försöker jag förebygga beteenden så att jag inte behöver använda nej mer än nödvändigt.

Som redan skrivits är det ju viktigt att hunden förstår vad som menas med nej.

Oftast säger jag "tack, det räcker" istället för nej.

Tycker det är så trist när vissa tjatar "nej, nej, nej" på hundar som varken förstår vad människan menar eller vet vad som förväntas av dem.
 
Självklart får man säga nej till sin hund! Precis som man får säga nej till sitt barn, sin häst, sin katt eller vem det nu är som gör något den inte ska! Däremot behöver det ju inte förknippas med obehag, utan kan vara just ett ord för "sluta med det du håller på med". 9 gånger av 10 som jag säger nej till Slyngeln är när han står i fönstret och skäller mer än enstaka skall på fåglar, bilar, människor eller vad som nu rör sig ute. Då blir det oftast "Nej" följt av "Kom här" och så något avledande som en leksak, lite gos eller liknande. Det har gått så långt att han självmant oftast kommer efter första "nejet" och själv letar upp en leksak :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 191
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 037
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 431
Senast: Dino
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp