Får man säga nej till sin hund?

Alltså ja, man måste säga nej till sin hund.
En hund mår, precis som de flesta människor, bra av tydlig kommunikation.
Nej, det där vill jag inte att du gör - det här vill jag att du gör i stället.
Hundar vill förstå oss, och då måste vi hjälpa dem att göra det genom att vara så tydliga vi bara kan.
 
Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
Det låter väl inte direkt skadligt för hunden, men inte heller som en särskilt effektiv metod. Jag hade gått tillbaka till varför/i vilka situationer hunden reagerar problematiskt och tittat på hur man kan göra för att hjälpa hunden göra rätt istället. Kan du utföra hundmöten med längre avstånd och försäkra dig om att du befinner dig mellan din och den andra hunden? Kan du träna in något annat att koncentrera sig på vid möten? Går det att göra mötena snabbare så att din hund inte hinner reagera så mycket? Behöver du ha bättre redskap i form av annan sele/koppel/nosgrimma som hjälper dig att styra hunden bättre?

Man får ryta till åt sin hund och man får ta tag i den vid behov, men då behöver man tänka efter vad man vill uppnå.
 
Ursäkta sent svar! Har tagit till mig era råd och använder bara sele och koppel med vridbar hake. Det gjorde att jag slappnar av bättre vid hundmöten. Ingen risk att ena hunden tar sig ur allt. Även om hon är liten o snäll! Den andra hunden är okomplicerad i allt. jag Är så mesig att jag ej vill ta tag i hunden längre so. Jag har problem med. Tar ut avstånd och undviker triggers. Tack alla för era råd och funderingar! Jag var desperat när jag skrev tråden för några veckor sedan. Får se om jag kan hitta en privat tränare som kan hjälpa mig med hunden som jag upplever problem med.
 
Tonläge i det man säger till hunden är A&O. Vad orden sen är betyder egentligen mindre.
Kan t.ex. använda order gurka istället för nej

Använder rösten som mitt främsta redskap både som positiv förstärkning men också som korrigering. Att morra fram ett dovt nej/valfritt ord, eller att nästan med glad röst säga nej är två helt olika "ord"

Ibland behöver jag förstärka mitt "nej" och då kan jag peta till hunden i sidan med ett finger, vilket har bra effekt på mina åtminstonde.


Att säga ifrån och korrigera sin hund är inte fel, men du ska minst lika mycket uppmuntra och berömma när den bryter och gör rätt. Det är där du vinner på korrigeringen
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 180
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 037
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 431
Senast: Dino
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp