Får man säga nej till sin hund?

AbsolutEnsam

Trådstartare
Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till Amichen bonding. Ingenting passar mig eller dena hunden. Vad gör jag för fel? Det enda som funkar är antiskallhalsband och retriverkoppel, samt blomspruta med vatten, dressyrhalsband med stop. Men det är ju fel att använda hårda metoder eller?


Sist vart jag så trött på hennes skällande utomhus att jag lugnt och tyst sa Nej och tog henne i nackskinnet samtidigt. Hon morrade men gav sig helt o blev tyst. Det funkade! men jag är rädd att folk ska kalla mig djurplågare ute. Det har gått så långt att jag bara vågar gå promenader på tomten. Mina föräldrar tar de längre promenader när det inte är varmt ute.

Vad gör jag för fel med denna hund? En enkel hundras. Jag har misslyckad helt med denn hund!

vad skulle du göra i min sits? Det är inte kul med hund längre!!!! Tack på förhand!
 
Det gör jag dagligen men sällan behöver jag säga mer än ett neutralt "Nej" eller "Låt bli". Sen berömmer jag när de visar ett beteende som är ok. Lyssnar de inte läger jag mer allvar i rösten. Om de skäller på någon som passerar så säger jag till dem att sluta och sen berömmer jag dem när de är tysta. Jag lär dem vad "Nej" betyder redan som små valpar utan att obehag är inblandat. Har aktiva brukshundar så att inte kunna bryta beteenden genom att säga nej är inte hållbart.

Tror inte att det finns "metoder" som funkar till 100% men tycker boken "Bra relation" innehåller många bra tankar om vår relation till hundarna i vardagen.

Överlag är det svårt att bryta självbelönande beteenden sol skällande när de väl uppstått. Ofta bättre att lära in ett alternativt beteende men det kräver en hel del av både förare och hund.
 
Ett nej är ett kommando helt enkelt. På samma sätt som sitt betyder att hunden ska sitta så betyder nej att den ska sluta med det den gör.

Vissa hundar väljer att bli lomhörda emellanåt :D Då får man förstärka. Ändra tonläge t.ex.
Mina hundar har lyckligt viftat på svansen när jag med mjuk röst sagt att de är de fulaste gräsligaste hundar som finns. Men slokat lite när jag barskt sagt Gullunge.

Min försöker rymma i perioder - han har precis kommit i tonåren. Jag vrålar STOPP ganska högt. Antar att halva byn hör. Han hör bara ibland..... Han har inte tagit den minsta mentala skada av att jag rusat efter honom vrålandes och lyft upp och burit hem.

Jag skulle råda dig att gå på kurs med hunden. T.ex. i vardagslydnad?
Altt går inte att lära sig via böcker och youtube :)
 
Tack alla för era svar!

Jag ha aldrig lärt henne nej i hennes långa liv. Trodde att man inte fick fick säga nej och ta tag i skinnet el rycka i kopplet lite lätt ( som ett litet knyck) för att alla sa på kurser att det fick man inte göra! Så har bara belönat med godis och avledat henne i allt. Det funkar inte helt enkelt inte att göra så med facit i hand.
 
Tack alla för era svar!

Jag ha aldrig lärt henne nej i hennes långa liv. Trodde att man inte fick fick säga nej och ta tag i skinnet el rycka i kopplet lite lätt ( som ett litet knyck) för att alla sa på kurser att det fick man inte göra! Så har bara belönat med godis och avledat henne i allt. Det funkar inte helt enkelt inte att göra så med facit i hand.

Nu tränar jag inte hund, men däremot häst med R+. Givetvis är det jätteviktigt att du får säga nej! Att du vet vars dina gränser går, och vilka som djuret/barnet behöver följa, och konsekvent visar det är superviktigt för att dom ska bli trygga i vad man får och inte får göra i olika situationer.

Vad är det för en relation liksom, där den ena parten aldrig säger nej till något?

Men säga nej behöver inte vara synonymt med våld och fysisk bestraffning. Du behöver inte rycka, nypa, morra eller slåss. Det gör du väl inte när du säger nej till din sambo, barn, eller kollega heller?
 
Det står i trådstarten. Skällande, bl.a.
Nei som betyr «slutt med det du gjør» er selvfølgelig ok. Men måten å håndtere bjeffing på lyder i hagen, og bjeffing på møtende på tur, er helt forskjellige. Når både retrieverbånd, og cintronhalsbånd blir nevnt er det ikke lett å se hva som er problemet. Det beste er å lære en hund hva den skal gjøre, ikke bare si at den ikke skal gjøre noe.
 
Tack alla för era svar!

Jag ha aldrig lärt henne nej i hennes långa liv. Trodde att man inte fick fick säga nej och ta tag i skinnet el rycka i kopplet lite lätt ( som ett litet knyck) för att alla sa på kurser att det fick man inte göra! Så har bara belönat med godis och avledat henne i allt. Det funkar inte helt enkelt inte att göra så med facit i hand.
Då är det märkliga kurser du gått på. I vilken regi har de varit?

Ta uppfostran av barn t.ex. Har du aldrig i ditt liv fått ett -nej så får du inte göra av dina föräldrar eller andra i din omgivning?

Under vissa syngelperioder av unga hundars liv känns det som jag säger nej oftare än jag klappar och berömmer :rofl: Men de perioderna går ju över, tack och lov.

Återigen, ta kontakt med t.ex. brukshundsklubben på din ort och gå en vardagslydnadskurs.
 
Jag tycker det är självklart att träna in ett brytord. Ett ord som kan vara mycket nödvändigt att nyttja vid fara men också annars. Själv använder jag just ordet Nej.
Däremot tar jag inte i nackskinn, rycker i kopplet mm. Nej går att träna in på trevligare sätt.
 
Tack alla för era svar!

Jag ha aldrig lärt henne nej i hennes långa liv. Trodde att man inte fick fick säga nej och ta tag i skinnet el rycka i kopplet lite lätt ( som ett litet knyck) för att alla sa på kurser att det fick man inte göra! Så har bara belönat med godis och avledat henne i allt. Det funkar inte helt enkelt inte att göra så med facit i hand.
Självklart får man säga nej. Nej är för mig bara ett av alla kommandon helt enkelt, ser jag att min hund är påväg att göra något jag helst inte vill så är ordet nej lika med att avbryt det du gör och gör det här istället.
 
Jag försöker nog att undvika ’nej’ och istället säga det kommandot som stämmer på det jag vill att hunden ska göra. Så om hunden skäller och jag vill att den ska vara tyst, så säger jag ’tyst’.

Gällande barn så visar studier att hjärnan hos små barn sållar bort negationer, tex om du säger till ett barn -spill inte! Så tar hjärnan bort ’inte’ så barnet uppfattar ’spill’ istället.
 
Det handlar mer om tonläget/kraften i rösten än om ordet och man är inte automatiskt schysst bara för att man inte säger nej, eller vice versa.

Jag använder nej men tycker det finns situationer där ett nej är för diffust eller måste åtföljas av vad jag vill ska hända i stället, för att det ska vara en vits med att säga nej.
 
Gällande barn så visar studier att hjärnan hos små barn sållar bort negationer, tex om du säger till ett barn -spill inte! Så tar hjärnan bort ’inte’ så barnet uppfattar ’spill’ istället.
Det är väl allmängods.

Men nu talar vi om sammanhang med ordet nej. Som förekommer både i mänskliga och andra sammanhang. T.o.m. mina hästar begrep ett nej

Återigen. Våld och fysiska bestraffningar är inget för mig. Men ett specifikt ord har ingen betydelse för en hund. Det är ett läte, som vi gett innebörd.
Jag både nekar och fyar vid tillälle
 
Jag säger nej ett antal gånger om dagen till min hund. Inte argt, absolut inget våld, ta i nackskinn och ryck i koppel räknar jag definitivt som våld.
Harry går fram till soppåsen, jag säger nej i helt normal ton, Harry stannar upp och får beröm.
Ligger på sin bräda i fönstret och börjar gruffa på något utanför. Först ett Haaarry 😑, skäller han blir det ett nej och sen beröm när han tystnar.
Använder även, det räcker, tex när han brottas med en katt och börjar bli lite vild.
 
Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till Amichen bonding. Ingenting passar mig eller dena hunden. Vad gör jag för fel? Det enda som funkar är antiskallhalsband och retriverkoppel, samt blomspruta med vatten, dressyrhalsband med stop. Men det är ju fel att använda hårda metoder eller?


Sist vart jag så trött på hennes skällande utomhus att jag lugnt och tyst sa Nej och tog henne i nackskinnet samtidigt. Hon morrade men gav sig helt o blev tyst. Det funkade! men jag är rädd att folk ska kalla mig djurplågare ute. Det har gått så långt att jag bara vågar gå promenader på tomten. Mina föräldrar tar de längre promenader när det inte är varmt ute.

Vad gör jag för fel med denna hund? En enkel hundras. Jag har misslyckad helt med denn hund!

vad skulle du göra i min sits? Det är inte kul med hund längre!!!! Tack på förhand!

Vad är det hon skäller på ute? Andra hundar? Människor?

Såklart kan man bryta en hund, använd "nej" eller "app-app" eller vilket ord som nu passar in. Men fundera kanske på situationen när hon drar igång och om det inte är enklare att lära in ett nytt beteende där istället. Skvallerträning kan vara jättebra för hundar som skäller för att varna. Då visar du henne ett alternativt beteende och tränar in det.

Sedan finns ju en del som har galet nära till skall och det är svårt att bli av med det helt.
 
Jag använder varianter av nej beroende på situation. Skäller eler vaktar hon på en hantverkare i huset till exempel, säger jag "Nu räcker det (betyder sluta med det där)", följt av exempelvis "gå och lägg dig (gör det här istället)". Är vi ute och går och hon hittar något intressant ätbart eller igelkott till exempel blir det "lämna den" följt av "nu går vi" eller "kom" till exempel. Det är ju som sagt inte ordet som spelar roll, det är huruvida hunden förstår vad det inlärda kommandot betyder och att man ger ett annat alternativ.

Jag skulle aldrig nypa i min hund, rycka i kopplet, spraya vatten eller liknande. Det skulle kännas som ett jätteminus i vår relation om jag i vardagen tog i henne så att hon kände sig tvungen att morra. Sedan har ju både människor och hundar olika gränser och språk, en del grumlar för allt och ingenting... men om jag grabbar tag i nackskinnet och hunden säger ifrån är det misskommunikation som skett.
 
Jag tycker också att en kurs låter bra! Kanske prova på någon sport för att bygga upp relationen och ha trevligt tillsammans? Det ska vara kul att ha hund, för både dig och jycken! :)
 
Jag tycker att det finns olika situationer. Ofta funkar det att avleda, ge ett annat kommando eller berömma något man vill att hunden gör istället, men så finns det gånger då det inte riktigt fungerar och då är ett skarpt nej eller fy eller både nej och fy användbart. Det viktiga där är att återfölja med positivt direkt det man nejat/fyat bryts och något annat görs.

Min envisa hund är av en erkänd självständig egensinnig ras som vägrar lydnad. Att bara motivera honom med positiva saker, beröm, godis osv har varit svårt- så många "fuck you, jag gör som jag vill" blickar jag har fått från honom. Jag har dock envist fortsatt, och satt vissa gränser. "Det här" och "det här" är saker som jag är stenhård nej till, andra saker är fortsatt avledning, positiv beröm osv. Det har givit resultat, han får ett nej, bryter och får då direkt positivt- både i form av beröm och sedan när han var lättare att bryta, även i form av godis, vilket gjorde att det där nejet blev allt mer sällan. Det blev till ett kommando istället.

I mitt fall var det skällandet tex. Att säga skarpt nej, att berömma vid minsta förändring, att avleda, att prata med honom ( för en stund sedan när han mötte två skälliga småhundar och han själv pep lite grann pratade jag bara med honom och sa "Du kan det här, det vet jag, det går bra, du är ju duktig" och han tystnade och hundarna gick förbi utan något mer. Bara några minuter tidigare överraskades vi av en schäfer som gjorde ett utfall (ingen av oss såg varandra förrän vi var nära) med skall och som han då besvarade med skall, jag tog genast in honom förstås och sa skarpt nej och han lugnade sig och blev istället tjurig för att jag tvingade honom till att sitta som avledning- han ogillar som sagt att göra saker på kommando när han inte känner för det och det får alla veta ;)
 
Jag säger nej/lägg av/ge dig till mina vid något tillfälle dagligen, hur ska de annars upphöra göra något som är oönskvärt?

Kan vara att någon är för exalterad vid frukost och flamsar runt, är på väg över till grannen/ut mot vägen, skäller, ligger på i kopplet, försöker öppna en skåplucka, tänker sig upp på köksbordet (Lillibus), gräver på olämpligt ställe, tuggar på nån växt etc etc etc etc.

Oftast räcker ett "nej" i normal samtalston, men ibland behövs mer tyngd i nej'et och nån sällsynt gång kan det behövas tas tag i för att undvika "katastrof".

Det är inte, jag upprepar inte djurplågeri att uppfostra en hund.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 168
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 037
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 431
Senast: Dino
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp