skäller eller inte......

marieka

Trådstartare
Varför skäller bra vissa hundar när dem blir lämnade utanför tex. en affär?
Är dem otrygga, kaxiga, eller vad beror det på?
 
I grund och botten handlar det om hur lätt de har för skall. En hund där skallet finns nära till hands väljer att skälla då den ska ge uttryck för frustration, rädsla, glädje osv. En hund som har närmare till grävande sätter igång och gräver.

Om man går upp en nivå och tittar på orsaken till handlingen (gäller alla handlingar) så kan det vara separationsångest, frustration över att bli kvarlämnad, stress, återkallande, uttråkad osv. Vissa har befäst sitt skall såpass att de inte ens är medvetna om att de skäller. Sådant här kan styras med uppfostran.
 
Jag är själv för feg för att lämna min lilla tuss utanför en affär :o
Men jag har provat att binda upp henne och gå runt knuten.
Hon skäller :crazy:

Dem som inte skäller, tycker dem ingenting om att bli lämnade ensamna?
 
Det kan de göra. Vissa väljer en annan handling än skallet. Min hade långt till skall (innan vi tränade det momentet, nu skäller hon hipp som happ) och närmre till tugga/gräva så hon kunde gräva för glatta livet då det blev jobbigt.

Många hundar är dock tränade till att ligga plats och vänta och de bryr sig inte så hemskt mycket om att föraren går. De är trygga i platsen och vet vad som kommer att hända. Även hundar med lätt för skall ligger då helt tyst. De har helt enkelt lärt sig vad som gäller.
 
mina är tränade sedan tidiga år och jag har aldrig haft några problem. kanske funkar det om du gör med avledningsmanövrar. typ tuggben? och hälsa aldrig aldrig på hunden när du kommer tillbaka, bara knyt upp kopplet och gå som om inget har hänt.
 
Hur ska man träna det ?
Komma tillbaks så fort hon börjar skälla?
Ligg kan hon. I 2 sek :angel:

Det är här hemma jag har provat att binda upp henne och gå runt knuten, här borde hon väl känna sig trygg och inte behöva skälla?
Känner att jag vill träna lite på det här, så du får gärna ge mig lite tips.
 
Träna först in sitt/plats och stanna kvar. Själva bindandet av hunden är en ren säkerhetsgrej, för den ska vara styrd av kommandot och lika gärna kunna sitta lös. Då hunden kan sitta/ligga säkert då du står/sitter vid sidan, framför och bakom är det dags att börja öka avståndet. Gå bara någon meter i början och stanna vänd mot hunden. Beröm på avstånd och upprepa kommandot i samband med det (ex. bra-plats-duktig-plats osv). Hunden ska inte resa sig förrän du ger tillåtelse. Reser sig hunden kan du antingen säga nej och kommendera plats igen eller lugnt gå tillbaka till hunden, lägga ned den och gå bort igen. Jag föredrar att kommendera hunden tillbaka till platsen på avstånd, men det kräver att hunden kan det också.

Då du kommit så långt fortsätter du bara i samma stil. Du utökar avståndet mer och mer. Lek med bollar för dig själv, hoppa runt, prata med en annan människa och var ett allmänt störande moment. Din hund ska trots det ligga kvar och glöm inte bort att berömma. Då man gjort allt detta och hunden nu ligger skitbra plats så kan man låta folk börja gå runt hunden, andra hundar kan få passera på olika avstånd, grupper av människor kan samtala alldeles bredvid hunden. Fixar hunden det också, så vet den vad plats är för något och då kan du gå och gömma dig. Ha en medhjälpare som kan tala om för dig om hunden ligger tyst och stilla. Gör den inte det kan medhjälparen gå in och korrigera hunden eller så tittar du själv fram och gör det. Jag föredrar medhjälpare eftersom min blotta närvaro blir en belöning för hunden och jag vill ju inte belöna pip, gnäll och rörelse.

Det här behöver inte alls genomföras som momentet platsliggning enligt tävlingsreglerna utan hur som helst och var som helst. Grunden är att hunden ska kunna ligga bredvis dig och slappna av när du till exempel kollar på en fotbollsmatch, fikar med vänner osv.

För skälliga hundar är det också smart att lära in kommandot tyst. Då kan du kommendera det om hunden börjar gnyla när du tränar platsen.

En annan metod som fungerar på hundar som inte är envisa i sitt skällande är att helt enkelt placera dem i en hage av kompostgaller och gå iväg. Låt hunden skälla och gnyla, men kom inte tillbaka förrän den är tyst och gör ingen stor affär av det. Då hunden är tyst och lugn i hagen kan man ta bort den och binda upp istället.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 171
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag jobbar hemifrån och streamar höjdpunkter från älgvandringen 2023 för att få lite bakgrundsljud. Doris tycker att örnen var väldigt...
2
Svar
25
· Visningar
1 576
Senast: Reville
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp