Skäller i bilen

F

Fjordan

Min hund är näst intill omöjlig att ha med i bilen.
Han skäller och skäller och skäller och skäller....och skäller...
Jag vet inte varför han gör detta, först tänkte jag att han kanske var åksjuk, men det tror jag inte längre för på 1 av 10 bilfärder är han lugn och ibland somnar han till och med.
Jag tror att det kanske beror på att han blir glad för oftast när han åker med händer det nåt kul, tex en sväng till sjön och bada, hälsa på nån kompis han tycker om, nya skogsrundor m.m.

Hursomhelst så är detta verkligen jobbigt för man kan inte koncentrera sig alls när man kör och till slut blir man irriterad.
Han tycker nog det är kul ändå för han älskar bilen när den står still, glömmer man att stänga den hoppar han gärna in och sätter sig.

Nån som har liknande problem eller har haft och har nån bra lösning???
 
forsök med anti skäll halsband.
varje gång den skäller får den en sprut upp i nosen med sitronspray.
 
Om hunden skäller för att han är glad och uppspelt, börja sänka förväntningarna på bilfärden. Ta med hunden i bilen så ofta du kan och låt 99 av 100 bilfärder vara tråkiga. Det kan vara rundor till affären och tillbaka. Åk till sjön, vänta en stund och åk hem igen utan att hunden har fått gått ur bilen. Gör samma sak med skogen, åk dit, gå ut bilen utan hund och åk sedan hem igen.
Så länge han skäller ska bilfärden bara leda till tråkiga saker.

Får du inte bukt med skällandet på det sättet så kan du och en medhjälpare stoppa hunden i bilen och åka en runda. När hunden skäller så sprutar medhjälparen en skvätt vatten på hunden. Blomspruta brukar funka bra. Sprutet ska komma oväntat och i rätt ögonblick, helst när hunden bara tänker tanken på att skälla.
Är du ensam kan citronhalsband vara ett bra hjälpmedel.

Du kan också stanna bilen var gång hunden skäller, men det är svårt om du befinner dig på allmän väg. Skäller hunden även när du stannat bilen och du är snabb som attan så kan du kila bak och läsa lusen av hunden var gång han skäller och du stannar.

Något som också kan hjälpa är att sätta hunden i en övertäckt bilbur. Det lugnar många hundar.
 
nej,inte alls hämskt,jag lovar,dom lär sig då att usj dom får näs sprut typ.
det är mycke effektivt och gör inte ont,det är bara obehagligt.du kan köa eller hyra en sådan,halsband på djur affär,alla butiker för djur vet vad det är.
den kostar att köpa 1200;-
derför rådar jag dig att hyra en för 100 kr ett dygn ( som det kostar her i västerås ) och prova om det funkar,det är många hundar som inte bryr sig,men till 80 % får folk bukt med skällandet.
det finns en grymmare variant jag vittnade min kompis hadde på sin pyrinee hund,moch det är halsband som ger ström,
stötar....det gillade jag inte,för det är GRYMT.

har du bur till han?om inte,forsök sätta den i bur i bilen,det funkar på vissa også
 
tack för tipsen, jag ska verkligen göra som du sa och åka "tråkiga" bilturer. :)
Det låter väldigt vettigt och jag tror att det kommer funka!!
Tack tack
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 945
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 330
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 071
Senast: _Taggis_
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 565
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp