Bukefalos 28 år!

Skällig ridlärare

Sv: Skällig ridlärare

Hennes jobb är inte att bli tjurig, det är inte det hon får betalt för....
Att vara lärare innebär att kunna hantera alla sorters människor, en bra lärare kan det
 
Sv: Skällig ridlärare

Ska man öht vara hård får man ha fingertoppskänsla, vissa elever kan bli knäckta av hård behandling.
Jag tycker att barn lär sig och har roligt bäst i en miljö där dom tryggt kan utvecklas.
 
Sv: Skällig ridlärare

Ja. Dessutom fungerar det ju uppenbarligen inte om ridläraren måste skrika varenda lektion...
 
Sv: Skällig ridlärare

En riktigt bra pedagog kan locka fram det bästa ur varje elev. Vissa har låga trösklar vissa höga för vad dom kan tolerera. Jag tycker aldrig någonsin en lektion kan vara bra om någon elev känner sig gråtfärdig. För mig personligen när jag red på ridskola när jag var barn hade jag inte klarat av en sträng lärare som skällde, det hade gjort mig osäker och fått mig att prestera mindre, så fungerar min äldsta dotter också
 
Sv: Skällig ridlärare

Men du, vad menar du med utskällning egentligen? Jag har svårt att se att det hjälper någon att regelrätt bli utskälld, utskällningar brukar mest innefatta vad man gjort fel, diverse åsikter om en som person och vad som händer om man gör om det (och eventuellt just nu) allt levererat i betydligt högre ton än omständigheterna kräver (dvs skrik trotts att man är nära). Känslan efteråt är direkt är negativ. OBS det är min definition av utskällning, andra kan ha en annan.

Menar man att det är en utskällning att ridläraren undervisar, talar om vad man gjort fel och hur man borde göra så förstår jag bättre. Instuktioner i ridsammanhang är pga omständigheterna ofta ganska högljuda och det kan lätt bli rop över hela ridbanan utan att
 
Sv: Skällig ridlärare

Hennes jobb är inte att bli tjurig, det är inte det hon får betalt för....
Att vara lärare innebär att kunna hantera alla sorters människor, en bra lärare kan det

Men hur många varv ska det gå, var har jag skrivit att det är hennes jobb att bli tjurig?? jag har skrivit att jag inte tycker det är konstigt om hon blir tjurig, inte att hon ÄR konstant tjurig. (jag skrev däremot att hon är tysk, dvs bryter på tyska som är lätt att uppfatta som elakare än det är).

Detta är inte en av dom lärare som tar betalt för att stå och säga 'braa..' i 40 min, det finns andra tränare som gör, hon tar betalt för att lära eleven att rida (...inte att tjura) och när eleven helt struntar i instruktion, (även om man klart och tydligt förklarat och visat hur denna ska utföras och eleven visat att denna förstår) och ändå bara åker häst, tro fasen hon blir irriterad, spill inte min tid betyder det, betala någon annan för att berätta hur braaa dom rider, det är inte därför man är där. man är där för att lära sig något mer och utvecklas.

.. nu blir jag tjurig av att upprepa mig : P
 
Sv: Skällig ridlärare

Men det finns ju mellanting. Man kan korrigera i vanlig samtalston, man behöver inte skrika och skälla.

För egen del har jag väldigt svårt för otrevliga ridlärare. Självklart gör jag mitt bästa under lektionen, gör jag fel så är det för att jag inte kan bättre, inte för att reta ridläraren. Är det inte bra så säg det, på ett trevligt sätt. "Mer ytterskänkel" exempelvis går utmärkt att säga, man måste inte skrika "Nu får du för fan lägga till mer ytterskänkel, du rider ju helt fel!". Jag rider bäst när jag koncentrerar mig och är lugn, och det är jag inte om jag är förbannad på en elak ridlärare. Jag är för gammal för sånt, ridlektionerna ska vara kul och utvecklande. Jag betalar inte nån för att skälla ut mig, det går utmärkt bra att lära folk saker utan att skälla ut dem.
 
Sv: Skällig ridlärare

En duktig ridlärare kan anpassa sin undervisning efter elevens önskemål - utveckla de som vill utvecklas, och låta de som vill åka häst göra det. Utan att bli otrevlig mot någondera. De som hon "skäller ut" har ju också betalat henne, och har väl rätt till en lika givande lektion som alla andra, eller? Det är ju som att ICA-handlaren skulle skälla ut mig för att jag bara handlar mjölk, och inte drar nytta av allt fint som finns i affären och veckohandlar.
 
Sv: Skällig ridlärare

Hade en tränare ett tag som gav en 10min utskällning om man råkade rida en linje på fel antal galoppsprång 2 ggr i rad eller liknande. Jag gillade att träna för honom ändå, mann skärpte sig för att göra sitt bästa om man säger så och så blev man ju duktigare oxå. Men jag är sådan som kan ta lite utskällning/skrik utan att för den sakens skull bli ledsen, blir bara mer bestämd att rida korrekt nästa vända. :)
 
Sv: Skällig ridlärare

Vore det inte enklare att rida korrekt utan utskällning? Alltså, varför behöver man skäll för att kunna göra sitt bästa? Man är ju där för att lära sig rida, säger sig själv att man gör sitt bästa hela tiden. Att dessutom få en utskällning är bara onödigt, det är ju som att man skulle tro att hästen gick bättre om man rappade upp den och skrek åt den varje gång den gjorde fel.

Jag blir inte heller ledsen av att få skäll, men irriterad. Skället hindrar mig från att koncentrera mig på ridningen, och det är ridningen jag är där för.
 
Sv: Skällig ridlärare

Vilket slöseri med tid att ägan 10 min åt att skälla oavsett fel, jag gör massor av fel under en lektion och det hade inte blivit mycket tid över för undervisning. Ofta är ju felen av den arten att man inte gör optimalt, ridundervisning går mest ut på att förbättra saker inte lära sig nytt. Jag tar inte illa vid mig av kritik men skulle definitivt spänt mig om jag fått en utskällning om jag inte lyckats göra rätt. Och som andra här, jag gör ändå mitt bästa, ingen utskällning får mig att göra bättre.
 
Sv: Skällig ridlärare

Är det bara jag som tänker på Gordon Ramsey -Hells kitchen, när man läser det här?
Där är det ju samma sak. Han skriker och skäller lite på en.

Det du får tänka på är att inte ta åt dig, alls.
Du får tänka som så att hon säger åt dig pga av att hon vet att du kan bättre! Inte pga att du skulle rida dåligt på något sätt, utan att du har mer kapacitet helt enkelt!

Personligen skulle jag nog dock inte klara av att rida eller jobba för en sådan, jag är för mesig :p
 
Sv: Skällig ridlärare

Du får nog tåla att andra har en annan åsikt än du bara:)
 
Sv: Skällig ridlärare

Men hur många varv ska det gå, var har jag skrivit att det är hennes jobb att bli tjurig?? jag har skrivit att jag inte tycker det är konstigt om hon blir tjurig, inte att hon ÄR konstant tjurig. (jag skrev däremot att hon är tysk, dvs bryter på tyska som är lätt att uppfatta som elakare än det är).

Detta är inte en av dom lärare som tar betalt för att stå och säga 'braa..' i 40 min, det finns andra tränare som gör, hon tar betalt för att lära eleven att rida (...inte att tjura) och när eleven helt struntar i instruktion, (även om man klart och tydligt förklarat och visat hur denna ska utföras och eleven visat att denna förstår) och ändå bara åker häst, tro fasen hon blir irriterad, spill inte min tid betyder det, betala någon annan för att berätta hur braaa dom rider, det är inte därför man är där. man är där för att lära sig något mer och utvecklas.

.. nu blir jag tjurig av att upprepa mig : P

Jag skulle tröttna och rida för någon som tror att jag struntar i att följa instruktioner likväl som för en som bara säger braaa. Det finns liksom många mellanting.

Jag hade en körskollärare som knackade på rutan då och då, en gång såg jag att någon hejade tillbaks så jag trodde han helt enkelt hälsade på folk. Jag slutade på körskolan den dagen han skällde på mig för att jag inte tittade mig omkring tillräckligt väl trots att han påminde mig. Tydligen var det knackningarna på fönstret som var påminnelsen men han hade inte kommunicerat det en enda gång. Han tyckte nog jag var en synnerligen korkad elev.

Så länge folk vill lära så är det instruktörens jobb att hitta ett sätt att förmedla kunskapen till just den eleven och att motivera denne. Vissa personer är man dock inte kompatibel med och då är det bäst om man går skilda vägar.
 
Sv: Skällig ridlärare

Nej, det är verkligen inte samma sak. (Samma princip vore om du bokat en dietist att hjälpa dig att plocka ihop en bra veckomeny och du bara 'jaha?', hämtar en mjölk och checkar ut). Och det är ingen undervisning om man bara ska motionera ponnyn, det var det som var grejen. Det finns ingen möjlighet till en givande lektion om man inte är villig att ta åt sig annat än beröm. Och jag har fortfarande inte sagt att hon skällt ut någon, jag har sagt att hon låter barsk, hon skärper tonen. När de inte längre är undervisning då behöver dom inte varandra och tränar således inte längre. OK?

MamaJustify; jo, så är det ju, fast här verkar det inte vara så mycket delad åsikt, som måste skriva att jag har fel, eller att det är en dålig lärare : P

Delad åsikt är för mig mer om huruvida man svarar positivt eller negativt på en barsk lärare, detta verkar mer gå ut på att förklara för mig att tränaren (som för övrigt lett bl.a. tyska ponny landslaget) är en dålig (skrikig, opedagogisk, ser och hör inte eleven) ridlärare, endast baserat på min förklaring över att hon är tysk och blir tjurig när eleven inte rider lektion utan är där får att glida runt : P
 
Sv: Skällig ridlärare

Nej, det är verkligen inte samma sak. (Samma princip vore om du bokat en dietist att hjälpa dig att plocka ihop en bra veckomeny och du bara 'jaha?', hämtar en mjölk och checkar ut). Och det är ingen undervisning om man bara ska motionera ponnyn, det var det som var grejen. Det finns ingen möjlighet till en givande lektion om man inte är villig att ta åt sig annat än beröm. Och jag har fortfarande inte sagt att hon skällt ut någon, jag har sagt att hon låter barsk, hon skärper tonen. När de inte längre är undervisning då behöver dom inte varandra och tränar således inte längre. OK?

MamaJustify; jo, så är det ju, fast här verkar det inte vara så mycket delad åsikt, som måste skriva att jag har fel, eller att det är en dålig lärare : P

Delad åsikt är för mig mer om huruvida man svarar positivt eller negativt på en barsk lärare, detta verkar mer gå ut på att förklara för mig att tränaren (som för övrigt lett bl.a. tyska ponny landslaget) är en dålig (skrikig, opedagogisk, ser och hör inte eleven) ridlärare, endast baserat på min förklaring över att hon är tysk och blir tjurig när eleven inte rider lektion utan är där får att glida runt : P

Men nu pratar du om en viss instruktör, medan, i alla fall som jag uppfattat det, de andra i tråden pratar om instruktörer i allmänhet.
 
Sv: Skällig ridlärare

Ja vad jag vet har ingen uttalat sig om denne specifika instruktör, och ingen har förespråkat instruktörer som bara säger "braa" utan flertalet vill ha pedagogisk instruktörer som kan ge konstruktiv kritik på ett pedagogiskt sätt. Att vara barsk och krävande är knappast något som motsäger detta.
 
Sv: Skällig ridlärare

Har man en elev som rent av struntar i instruktionen och trots att man sa tydligt ex. att man inte skulle tränga med handen fortfarande gör det 7 gånger till (utan ansatts däremellan att göra rätt) tycker jag man har rätt att bli tjurig, varför komma hit och spilla både deras, föräldrarnas och framförallt tränarens tid om dom ändå inte kommer att göra som man säger?

Nej, det är klart alla lär sig olika fort, men när dom bara tar åt sig ca 2% av instruktionen så kan man inte säga att eleven gett ett ärligt försök att lära sig..

Då behöver man vara en tillräckligt duktig instruktör för att hitta ett sätt att få eleven att förstå varför den inte skall göra så och hitta ett alternativt sätt att få just den eleven att inte göra så.

Det är det som skiljer en bra instruktör från en dålig.
 
Senast ändrad:
Sv: Skällig ridlärare

Ett typiskt kännetecken på en dålig instruktör är att de ständigt upprepar vad man INTE skall göra, istället för att tala om vad man ska göra.
Tänk inte på en rosa elefant!

Hur gick det?

Har man sagt en sak två gånger så är det totalt meningslöst att upprepa det ytterligare en gång.
 
Sv: Skällig ridlärare

Jag ser rosa elefanter med gröna pricka överallt, jag förbjuder dig att tänka på dem eller vilken färg deras snablar kan tänkas ha.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 177
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 723
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 540
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp