Skaffa barn med någon man inte är kär i?

Jag beskrev min tolkning om olyckliga människor i en relation som de inte har kompatibla förväntningar på. Du svarade ”vad är fel med det?”. Jag må ha helt fel, för jag läser bara vad som skrivs, men jag tolkar det inte som två personer som trivs med tillvaron tillsammans på ett sätt som kommer ge bra förutsättningar för ett barn att trivas. Två personer med låg självkänsla, svag integritet och kassa värderingar kring sex som i väntan på/hopp om bättre lever med varandra och har gjort en kort tid. Oddsen är ganska låga för att det inte blir bra för ett barn.

Med tanke på hur vår värld ser ut skulle jag tugga på naglarna varje dag av oro för ett sånt barns väl och ve.
Du är själv perfekt eller?
 
Det är ju ditt eget val att ditt liv ser ut så.

Testa att gå nån kurs? Prova på lite olika saker, hitta nya vänner den vägen och kanske bli inbjuden till fester och liknande där du kan hitta trevliga män.

Jag vet väldigt många som träffats på det sättet.
Jag kan inte skaffa nya vänner heller, försöker prata med folk, men sen blir jag aldrig medbjuden ändå så gett upp det
 
Tro mig, jag har haft sex med en man som med glädje stack kuken i vad som helst så länge personen var av kvinnligt kön och enbart behandlade mig som en uppblåsbar sexdocka (enda skillnaden är att jag tyvärr var kär i idioten), och det mår ingen bättre av. Du har bestämt dig för att du är ful och värdelös och måste nöja dig med det du får. Så länge du vägrar inse det och gå i terapi kommer inget förändras. Men du har valt att blanda in den här mannen i historien och funderar på att även dra in i ett oskyldigt barn, inser du inte hur skevt det är?

Jag har själv bestämt mig för att leva ensam, hellre än att ta ett tröstpris/substitut /whatever, och det gör inte mitt liv mindre värt än nån annans.
 
Jag kan inte skaffa nya vänner heller, försöker prata med folk, men sen blir jag aldrig medbjuden ändå så gett upp det
Som sagt: det bästa sättet att få en vän är att vara en vän.

Var inte för "på" i början, håll samtalen lätta och lagom långa. Var glad och trevlig, visa att du är mer intresserad av att lyssna på den andra personen än att prata om dig själv.
 
Vad hade du förväntat dig av den här tråden? Att få stöd för att köra över din partner för att han är en rövhatt som har sex med nån som uttryckt sin ovilja? Eller för att det bra pappamaterialet ska lära din dotter hur man ska ställa upp på sex när pojkvännen vill det? Eller sonen hur man ska se till att få sex med kvinnor som inte vill ha det?

I grundfrågan verkar svaret mest vara att det visst kan fungera att skaffa barn med någon man inte är kär i, så länge båda parter är helt överens om premisserna och premisserna är stabila. Som i en stabil vänskap utan romantik eller sedan länge avslutad romantik. Jag tycker inte det verkar som premisserna är vare sig överenskomna, kända för båda eller stabila. Så då är slutsatsen från min sida att ett barn absolut inte ska in i ekvationen.
 
Ännu angående att svara surt för att man får kommentarer man inte gillar: att försöka sänka andra för att må bättre själv, är sådant som folk som inte mår speciellt bra gör.

Det är väl ingen som sagt att man måste vara perfekt för att vara förälder. Men något slags minstanivå är det väl ändå bra om man uppfyller. Jag tycker att den minstanivån är att man har en sund relation och att man har en realistisk uppfattning om vad det betyder att ha barn.
Och att man är medveten om att barnen inte är till för att uppfylla ens känslomässiga behov.
 
För att jag är en hemsk människa

Det blir svårt att få ihop med att tycka att man skulle bli en bra förälder. Alltså just nu. De tankarna är inte riktigt kompatibla på min karta.

Men jag tror vare sig att du är hemsk eller måste bli en dålig förälder, även om jag tror att det vore extremt riskfyllt att sätta igång processen så länge du har den självbilden. Särskilt med så instabila förutsättningar runtomkring.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 857
Senast: Twihard
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 764
Senast: Mabuse
·
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
736
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 521
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp