Skaffa en hund till??

Sv: Skaffa en hund till??

Geezer skrev:
Nja, skulle jag vilja säga. Jag tycker att det där med att beteenden 'smittar' av sig är lite överskattat/överdrivet.

Enligt mig smittar det endast om det ändå finns, dvs rädslan, hos den andra hunden. För att ta ett enkelt exempel som skotträddhet. Bara för att en hund i familjen är skotträdd så blir inte automatiskt den nya hunden skotträdd. Den måste ha ett visst mått av rädsla redan innan för att det skall smitta av sig. Att skapa en rädsla hos en hund som i grunden inte är rädd är inte så lätt.

Problemet ligger snarare i att många hundar har redan från början med sig lite rädslor och osäkerhet. Men har man turen och skickligheten att få en riktigt stabil valp så tror jag att överförandet av rädslor är ganska lågt. Om jag tittar på mina två hundar som är väldigt olika när det gäller rädslor så har det snarare fungerat så att den yngre och stabilare hunden har 'tagit över' de situationer som min äldre hund ogillar. Den yngre tar till exempel helt automatiskt 'piken' vid hundmöten och den äldre är snabb på att falla in bakom den andra.

Jag tycker att det snarare är ett större problem att hitta de där riktigt stabila valparna :)

Hos Leo är det inte rädslor, han är inte osäker el rädd,
utan vill dominera andra hanar och även dominera
människor om han får tillfälle :crazy:

Det har vi fått "dokumenterat" av flera tränare och psykolog.

Men han är idag såpass lydig att han håller klaffen
för det mesta, det är en del träning kvar med han
innan han kan ignorera dem helt...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 831
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 385
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp