Skaffa en valp till?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 177

Bukefalos 30 år!

R

Raderad medlem 149531

Vi skaffade en valp i början på året, han är nu 7, snart 8 månader. Ras: Gråhund.
Har en mops tik på 12 år som börjar bli till åren. Ja eller hon är väldigt gammal, har artros och går enbart korta lugna promenader och gillar att sova bort dagarna. Gråhunden har lärt sig att man får leka lugnt och när hon vill och soffan är hennes fristad där får hon vara ifred. De sover gärna ihop och man märker hon tycker om honom, men hon orkar inte hålla hans tempo när de gäller lek. Han är väldigt fäst vid henne och blir orolig om hon inte är med honom eller om hon är iväg hos någon kompis osv. Han blir jätteglad när han sen träffar henne igen.

Då gråhunden är min sambos framtida jakthund så är de mest de som tränar ihop, han lyssnar knappt på mig utan är min sambos ord som gäller.

Jag är inne på en lancashire heeler, små men robusta hundar. Vill inte ha en som är för stor heller och vill ha en som klarar busa ordentligt med gråhunden utan att flyga iväg.

Har hittat en superbra uppfödare där valparna föds i början på oktober. Så valparna blir lev klara i slutet på november då är gråhunden ca 11 månader. Är de för tidigt med en valp till? Ska man vänta? Ja tänker att de är bättre att ha 3 om mopsen går bort inom de närmaste 2-3 åren så blir gråhunden inte ensam.

Hur hade ni gjort? Skaffat valp i år eller väntat till mopsen gått bort?

Jag har haft två hundar i samma ålder och det är egentligen inte förrän de blir gamla som det blir bekymmer. Eller ja man får kanske ha dem separerat ibland så det inte är bus non stop när nya valpen är liten. Två jämnåriga hanar kan också bli lite stökigt. Men nu har jag precis tagit bort en av gamlingarna och nästa lever nog bara några månader till på sin höjd. Det tycker jag är lite jobbigt faktiskt, trots att jag redan skaffat valp för att slippa stå helt utan hund.

Jag har haft två hundar i samma ålder och det är egentligen inte förrän de blir gamla som det blir bekymmer. Eller ja man får kanske ha dem separerat ibland så det inte är bus non stop när nya valpen är liten. Två jämnåriga hanar kan också bli lite stökigt. Men nu har jag precis tagit bort en av gamlingarna och nästa lever nog bara några månader till på sin höjd. Det tycker jag är lite jobbigt faktiskt, trots att jag redan skaffat valp för att slippa stå helt utan hund.
Tänkte skaffa en tik!

Jag ser inget problem med att skaffa en hund till. Gråhunden är ju, som du skriver, din sambos och det är han som ägnar sig åt den och ni verkar ju vara två hundvana personer som förmodligen inte kommer ha några problem med att ta hand om tre hundar.

Har ofta haft tätt mellan hundarna utan problem förutom nu senast då Spock och Tay inte rikttigt gillar varann sen Spock blev könsmogen. Tror inte det är åldersskillnaden egentligen utan tror det är personkemin. Bägge funkar bra med andra hanhundar i samma ålder men de gillar inte varann, tyvärr. Inget jätteproblem sen ena kastrerades men men. När jag hade tikar så hade de en tendens att ryka ihop kring löp annars funkade utmärkt.
En tik hane kombination är nog säkrare än ha av samma kön så tätt ihop.

Hur hade ni gjort? Skaffat valp i år eller väntat till mopsen gått bort?
Jag hade nog tagit bort en gammal trött skröplig hund innan valp 2 flyttar in. Det är himla trist att de ska leva sin sista tid i ett kaos (för det kan det ju bli när det blir flera unga hundar).

Två jämnåriga hanar kan också bli lite stökigt. Men nu har jag precis tagit bort en av gamlingarna och nästa lever nog bara några månader till på sin höjd. Det tycker jag är lite jobbigt faktiskt, trots att jag redan skaffat valp för att slippa stå helt utan hund.
Beroende på ras kan det ju gå bra eller vara en kass idé. Jag har haft 9 hanhundar samtidigt, varav flera kullsyskon från två olika årskullar, utan minsta problem. Men då är ju BCs sällan bråkstakar...

Vad gäller att ha flera hundar som åldras samtidigt så håller jag helt med. Det blir både dyrt med "seniorvård" och väldigt känslomässigt med flera pensionärer samtidigt. Plus att man står med flera hundar som är för gamla för att träna aktivt - har man då inte plats att ta in nya hundar får man pausa sitt träningsintresse tills gamlingarna är borta.

Jag hade nog tagit bort en gammal trött skröplig hund innan valp 2 flyttar in. Det är himla trist att de ska leva sin sista tid i ett kaos (för det kan det ju bli när det blir flera unga hundar).

Beroende på ras kan det ju gå bra eller vara en kass idé. Jag har haft 9 hanhundar samtidigt, varav flera kullsyskon från två olika årskullar, utan minsta problem. Men då är ju BCs sällan bråkstakar...

Vad gäller att ha flera hundar som åldras samtidigt så håller jag helt med. Det blir både dyrt med "seniorvård" och väldigt känslomässigt med flera pensionärer samtidigt. Plus att man står med flera hundar som är för gamla för att träna aktivt - har man då inte plats att ta in nya hundar får man pausa sitt träningsintresse tills gamlingarna är borta.
Kommer aldrig avliva min mops när hon är frisk för att skaffa en valp... Sålänge hon fortfarande är pigg, äter och är glad. Vi har varit noga med från början att visa valpen att hon är gammal att han inte får busa intensivt med henne. De är aldrig ensamma tillsammans heller då jag hela tiden vill ha koll så de inte blir för jobbigt för henne. Han trivs ute i sin hundgård så han är ute en hel del på dagarna.

Kommer aldrig avliva min mops när hon är frisk för att skaffa en valp... Sålänge hon fortfarande är pigg, äter och är glad. Vi har varit noga med från början att visa valpen att hon är gammal att han inte får busa intensivt med henne. De är aldrig ensamma tillsammans heller då jag hela tiden vill ha koll så de inte blir för jobbigt för henne. Han trivs ute i sin hundgård så han är ute en hel del på dagarna.
Jag sa inte att du skulle avliva en frisk hund, jag sa att jag inte hade skaffat valp nr 2 innan den gamla hunden var avlivad.

Åldersskillnaden borde inte vara några problem sålänge ni håller koll så att inte gråhunden skadar den lilla, och att mopsen inte brötas runt med. Hade heller inte bekymrat mig särskilt att de är nära i ålder när de bli gamla, de åldras ändå lite olika och det kan man nog inte förutspå. En del blir gamla (dåliga) när de är 14, andra vid 12. Så man får nog ha en ännu större skillnad om man vill vara säker på att de inte blir gamla samtidigt (och då finns fortfarande risken för skador och sjukdomar).

Liknande trådar

• Aktiviteter med sin valp
  • Ny valp
  • Valp 2027
  • Att skaffa hund nr2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat