skaffa häst och bygga lösdrift

hemmamamma

Trådstartare
Hej!

Vi bor sedan några år på gård på landet med ca 1,5 ha mark och en gammal ladugård. Vi flyttade hit för att vi vill ge våra barn och oss själva chansen att leva med djur. Efter några års husrenovering och barnafödande är vi nu sugna på att gå vidare med djur och djurhållning. Vi vill nu gärna ha tips och råd om hur vi skall göra och vad vi ska tänka på.

Vi har tre barn under 8 år. Vi kommer tillsammans att arbeta max 150%, och närmaste 1,5 åren är en av oss helledig.

Vi vill ha en eller flera A-ponnyer som barnen kan rida på. Eventuellt en ridhäst, typ nordsvensk, haflinger, fjording eller liknande, till mig. En eventuell stor häst skall helst vara en arbetshäst, som vi skulle kunna dra timmer med, och göra annat småarbete på gården, fast bara för att det är roligt. Vi är även sugna på får och höns.

Jag tar tacksamt emot alla tips om hagstorlekar, ligghallstorlek, etc. Vad behöver vi? Vad har vi inte tänkt på?. Vilken ordning skall vi skaffa djuren?
 
Hej!

Vi bor sedan några år på gård på landet med ca 1,5 ha mark och en gammal ladugård. Vi flyttade hit för att vi vill ge våra barn och oss själva chansen att leva med djur. Efter några års husrenovering och barnafödande är vi nu sugna på att gå vidare med djur och djurhållning. Vi vill nu gärna ha tips och råd om hur vi skall göra och vad vi ska tänka på.

Vi har tre barn under 8 år. Vi kommer tillsammans att arbeta max 150%, och närmaste 1,5 åren är en av oss helledig.

Vi vill ha en eller flera A-ponnyer som barnen kan rida på. Eventuellt en ridhäst, typ nordsvensk, haflinger, fjording eller liknande, till mig. En eventuell stor häst skall helst vara en arbetshäst, som vi skulle kunna dra timmer med, och göra annat småarbete på gården, fast bara för att det är roligt. Vi är även sugna på får och höns.

Jag tar tacksamt emot alla tips om hagstorlekar, ligghallstorlek, etc. Vad behöver vi? Vad har vi inte tänkt på?. Vilken ordning skall vi skaffa djuren?

En sak att tänka på kan ju vara att om man vill att fåren och hästarna ska gå i samma hage (min morfar hade en jättebra lösning där fåren hade en separat "bo-hage" med hus och utfodringsplats, dit de kom genom att gå igenom en grindöppning med bara en hög tråd så att de fick vara ifred för hästarna men kunde samsas om betet, kanske svårt med småponnyer dock) eller växelbeta (bra för parasittrycket i markerna) är ju att då måste man ha stängsel som funkar för båda djurslagen!

Jag personligen hade nog börjat med ett par får, det känns som att det kan vara en lagom start, ett litet hus, en hage och en utfodringsplats och så behövs det inte så mycket mer. Så får man in fodringar i de dagliga rutinerna och får känna på hur det passar in i vardagen. Ingen utrustning som ska skaffas och passas in, inget motionskrav och hagarna kan man bygga ut efter hand.

1,5 ha är ju dock inte jättestort så för den sakens skulle kanske det kan vara svårt att få till separata hagar så då får ni ju fundera över om ni vill ha dem tillsammans eller i mindre separata hagar. Ska ni ha dem tillsammans kan det ju för den sakens skull också vara lämpligt att redan ha fåren hemma så att en ev. ponny skulle kunna tas på prov till att börja med, för att se så att den funkar med fåren.
 
Hej!

Vi bor sedan några år på gård på landet med ca 1,5 ha mark och en gammal ladugård. Vi flyttade hit för att vi vill ge våra barn och oss själva chansen att leva med djur. Efter några års husrenovering och barnafödande är vi nu sugna på att gå vidare med djur och djurhållning. Vi vill nu gärna ha tips och råd om hur vi skall göra och vad vi ska tänka på.

Vi har tre barn under 8 år. Vi kommer tillsammans att arbeta max 150%, och närmaste 1,5 åren är en av oss helledig.

Vi vill ha en eller flera A-ponnyer som barnen kan rida på. Eventuellt en ridhäst, typ nordsvensk, haflinger, fjording eller liknande, till mig. En eventuell stor häst skall helst vara en arbetshäst, som vi skulle kunna dra timmer med, och göra annat småarbete på gården, fast bara för att det är roligt. Vi är även sugna på får och höns.

Jag tar tacksamt emot alla tips om hagstorlekar, ligghallstorlek, etc. Vad behöver vi? Vad har vi inte tänkt på?. Vilken ordning skall vi skaffa djuren?

1,5ha är inte stort, jag skulle personligen inte skaffa både får o hästar då det blir högt tryck på marken oavsett. Man brukar ju säga att 1h för stor häst om sommaren för att de ska klara sig på betet. Är det bra dränerat? Om inte, dränera marken!! På så liten yta blir det lerbad och dålig/obefintlig tillväxt. Kan inget om får o antal i flock, men en shettis och ett kallblod hade jag tyckt var absolut max på den sammanlagda ytan med ligghall!
 
1,5ha är inte stort, jag skulle personligen inte skaffa både får o hästar då det blir högt tryck på marken oavsett. Man brukar ju säga att 1h för stor häst om sommaren för att de ska klara sig på betet. Är det bra dränerat? Om inte, dränera marken!! På så liten yta blir det lerbad och dålig/obefintlig tillväxt. Kan inget om får o antal i flock, men en shettis och ett kallblod hade jag tyckt var absolut max på den sammanlagda ytan med ligghall!

Jag är så trött på dessa argument. Det är jättelätt att sitta och prata om att man ska ha jättemycket mark men här där jag bor kostar 1 ha obebyggd mark 1.5 miljon. Det går hur bra som helst att ha djur på 1,5 ha och särskilt små ponnyer som inte ska ha en massa bete.
Jag har 5 hästar på 1,5 ha men så arrenderar jag ca 1 ha till så jag har bete till dem. det blir inte lerbad om man låter de gå på hela marken, Jag har valt att ha mindre vinterhagar och lägga ut mycket hö. Detta för att de ska kunna äta gräs tidigare på året.
 
Jag är så trött på dessa argument. Det är jättelätt att sitta och prata om att man ska ha jättemycket mark men här där jag bor kostar 1 ha obebyggd mark 1.5 miljon. Det går hur bra som helst att ha djur på 1,5 ha och särskilt små ponnyer som inte ska ha en massa bete.
Jag har 5 hästar på 1,5 ha men så arrenderar jag ca 1 ha till så jag har bete till dem. det blir inte lerbad om man låter de gå på hela marken, Jag har valt att ha mindre vinterhagar och lägga ut mycket hö. Detta för att de ska kunna äta gräs tidigare på året.
Fast det handlar ju i detta fallet om både får och häst. Lite väl snålt tycker jag också.

Det är ju ingen mänsklig rättighet att ha häst överallt, så att skylla på markpriser känns lite konstigt. Man får väl anpassa hästantalet till marken.
I dina trakter tycker jag man ser alldeles för ofta att hästarna går i lerbad upp till knäna med otroligt tråkig omgivning, väldigt väderutsatta. Ganska dyrt pris att betala som häst.
 
Jag är så trött på dessa argument. Det är jättelätt att sitta och prata om att man ska ha jättemycket mark men här där jag bor kostar 1 ha obebyggd mark 1.5 miljon. Det går hur bra som helst att ha djur på 1,5 ha och särskilt små ponnyer som inte ska ha en massa bete.
Jag har 5 hästar på 1,5 ha men så arrenderar jag ca 1 ha till så jag har bete till dem. det blir inte lerbad om man låter de gå på hela marken, Jag har valt att ha mindre vinterhagar och lägga ut mycket hö. Detta för att de ska kunna äta gräs tidigare på året.

De funderade på flera ponnyer, en "stor" till henne + får. JAG tycker att det är litet, alldeles för litet. Det fina med det är väl att dränera inte blir värst dyrt, vilket jag skulle ha gjort för att försäkra mig om att det inte blir just lerbad. Och att de fick hela ytan för att minimera risken för det. Du får bli hur trött du vill, men jag tycker fortfarande att det är alldeles för litet för så många djur de tänkt!
 
Ja det kan jag hålla med om men jag har haft både hästar och får på marken och det har gått bra. Tre tackor äter liksom inga mängder.
Jag tycker inte heller att det är en mänsklig rättighet att ha häst men att jämföra och tycka att hästar ska ha massor av ha kan ju flytta hit och försöka ordna det. Jag betalar ju nästan mer i arrende än vad det kostar att köpa ett ha på andra ställen.
 
Ja det kan jag hålla med om men jag har haft både hästar och får på marken och det har gått bra. Tre tackor äter liksom inga mängder.
Jag tycker inte heller att det är en mänsklig rättighet att ha häst men att jämföra och tycka att hästar ska ha massor av ha kan ju flytta hit och försöka ordna det. Jag betalar ju nästan mer i arrende än vad det kostar att köpa ett ha på andra ställen.

Vad är det man räknar då, är det inte 5 får på en häst om man ska växelbeta på marken o ha bete hela sommaren? Så 1 ha på en häst eller 5 får mao. Har man djur som inte behöver eller får äta mycket bete funkar det säkert (det är det väl ingen som ska egentligen), men ytmässigt kan de inte bli stort med 5 hästar o flera småhagar?
 
Har man djur som inte behöver eller får äta mycket bete funkar det säkert (det är det väl ingen som ska egentligen), men ytmässigt kan de inte bli stort med 5 hästar o flera småhagar?

Jo och då är mina hagar ändå större än många andra i området. Men hästarna går tillsammans och kan röra sig fritt och leka.
 
Tycker oxå att det är för liten yta. Du bör ju ha en vinter och en sommarhage även om du tänker fodra med Hö året runt. O då blir det Max 3/4 dels hektar per hage vilket räcker till Max 2 hästar tycker jag. Då är förutsättningen att dom inte betar sommartid utan får Hö. Eller iaf hö som stödfodring.
 
Är tomtens totala yta 1,5 ha eller är det bara hagmarken? Mkt stor skillnad. Om det är totala ytan och där även ska stå ett boningshus, ladugård, parkering för bilar, gödselhantering osv så blir inte stor del kvar till hage.

Hur ser marken ut? Är det plan betesmark eller är det kuperat, sten, sly, sump? All mark är inte lämplig hagmark.

Ang att kunna ha hästar trångt så ja, det går. Det finns ju stall där hästarna står i princip i sjukhage ute dagligen. Och det finns stall där man stänger igen sommartid och kör iväg hästarna för att de ska få äta gräs då det inte finns i de söndertrampade rutorna. Sen finns det ju skiftgång i hagen också där hagantalet inte räcker till antalet hästar. Så visst kan man överleva med alla möjliga dåliga förutsättningar men frågan är hur bra det är för folk eller fä? Och jag tror inte att det var vad TS hade tänkt sig med gårdslivet på landet...

Om man inte är en van hästmänniska är det såna frågor man måste sätta sig in i, vilket TS verkar ha för avsikt med tråden. Då måste man ju svara hästvänligt.
 
Jo och då är mina hagar ändå större än många andra i området. Men hästarna går tillsammans och kan röra sig fritt och leka.

Större än många i området säger ju inte så mkt. Våra hagar är större än många i området och ändå är de i minsta laget för vad jag tycker är okej för en vuxen häst. Jag hade aldrig velat ha en unghäst som ska bygga upp kroppen där... Då har vi ändå hagar med träd och saker att roa sig med, vilket vi är tämligen ensamma om. Alla grannstall i princip har järnhagar utan gräs året runt, inte en pinne i sikte att tugga på heller. I storleken att jag inte velat ha två stora hästar där även om det inte är ovanligt.
Jämfört med mitt förra grannstall är det ju dock himmelriket. Då de hästarna vistades på grusat 5x15 m en och en. Allt är relativt.
 
Jag har totalt tre hektar för två hästar och vinterhagarna (ca en hektar) blir rejält nertrampade och det blir inte mycket till grässvål som kan återhämta sig över sommaren tyvärr. Så, visst skulle två små och en större kunna gå på 1,5 ha, men något bete blir det ju inte att tala om i så fall. Hästarna klarar sig bra utan bete om man räknar med att fodra året runt, och det kanske till och med är en fördel med tanke på den typen av hästar ni tänkt er. nu säger du att ni har 1,5 ha mark. är det hela "tomtarean" ni räknar då? Jag menar att man måste räkna bort gårdsplan, hus och uthus för att få den mark som är aktuell som hagmark då. Kan det finnas möjlighet att arrendera några ha mark för sommarbete till fåren? kolla med grannar om det kunde vara en möjlighet i så fall. Ett par får är inte så hemskt komplicerat att ha, men de kräver dock sin skötsel de också med klippning av ull och ev. klövar, särskild vård vid lamning och så vidare (Läs boken "Får").

Om ni bestämmer er för att ha djuren så behöver ni en ordentlig ligghall som rymmer samtliga djur. En del i ligghallen kan man ha avdelad så att bara fåren kommer in där.

En skötselplats för djuren med plant golv och gärna hyggligt uppvärmt är viktigare än man tror. Det är inte kul att stå ute i snö och snålblåst (eller regn för den delen) och sköta hästarna. Hovslagaren kommer definitivt inte tycka det är okej i alla fall.

Hönsen är i allmänhet mycket lätta att ha. En liten isolerad byggnad med extra värme vid behov. Det finns en bok som heter "Höns i trädgård" som tar upp allt man behöver veta för att hålla höns på ett bra sätt. Läs den!

Utöver de här tipsen bör ni tänka på var ni ska förvara djurens strö och mat. Och hur gödseln ska tas om hand. Gödsel ska förvaras tätt oavsett hur många djur man har, så en traktorskopa, container eller liknande behöver ni om ni inte har någon gödselplatta.

Lycka till!
Jag såg nu att ladugård redan finns, men lite tips fick ni förhoppningsvis i alla fall :)
 
Senast ändrad:
Vi har fyra hästar och runt fyra hektar uppdelade på fyra hagar. Bra markförhållanden och hästarna kan äta gräs året om iprincip (ja alltså vi får ju stödutfodra ändå men de har ju att pilla med i alla fall)

Allt beror ju på markförhållandena..
 
Kan hålla med om att det blir lite mark, alla djuren kommer att behöva stödfodras året runt, för till bete räcker det inte. Men bortsett från det så visst kan det fungera, iaf om marken är bra och inte trampas sönder lätt.
Beror helt på hur man utnyttjar/stängslar marken. Min vinterhage är ca 1 ha, har tre hästar. Bete har jag ytterligare 3 ha, det räcker nätt och jämnt, mest beroende på att det är gammal vall (håller nu systematiskt på att så om).

Att hålla både hästar och får med köpt foder känns dyrt, men har man råd så...
 
Tusen tack alla, för alla kloka råd! Ni kommer med massa insiktsfulla påpekanden, och vissa saker har jag faktiskt inte tänkt på alls *skäms* Ett sådant exempel är gödselhanteringen. Jag hade tänkt att jag kunde mocka hagarna några gånger om året och kanske köra bort den gödsel som jag inte kan använda? Men det låter ju inte som att det kommer att funka? Det finns ett gödselhus i anslutning till ladugården. Tror ni att jag får använda det till gödselförvaring?

Ang mark, så är det inte 1,5 ha hagmark. Det är kanske 0.7 ha åker, och kanske 0.6 ha gles skog, och resten är gårdsplan och byggnader. Jag bor i norra Sverige, så i bästa fall finns bete juni, juli och augusti, ev lite mindre. Det ligger oftast snö oktober till slutet av april. (hemskt, jag vet). Jag hade tänkt fodra med hö, och ev något ytterligare om det behövs. Jag hade också tänkt att röja rejält i den gles skogen och ha hästar och får där. Är det dumt tycker ni? Jag tänkte att shettisar och en ev brukshäst skulle klara det bra, men jag kanske har tänkt fel?

Ang sommarbete finns ytterligare ca 10 ha åkermark i anslutning till vår gård, där jag har förhoppning om att hästarna ska kunna vara i sommarhagar tillsammans med ytterligare 4 hästar (islandshästar) Jag har ett muntligt löfte om det, men det skulle förstås behöva bli skriftligt och mer tydligt innan hästköp. De har tidigare stängslat ca 5 ha, och växlat område från år till år. Annars finns ca 1,5 ha åkermark åt andra hållet , men i anslutning till gården som jag hoppas få arrendera för sommarbete.

Kanske skall jag släppa mina fårdrömmar ett tag, och satsa på två shettisar? De borde jag väl klara på mitt begränsade utrymme?

Jag är otroligt tacksam för era ideer, och jag är glad att ni är så hjälpsamma och positiva!
 
Om det är så att "gödselhuset" (har aldrig hört benämningen förut faktiskt :p) är tätt, dvs har tak så kan du absolut använda det. att lagra gödseln i. Antagligen är det där som senaste djurhållaren förvarade gödseln också? Vänta en stund med fåren du. De kan man skaffa lite senare när man fått ordning på hästhållningen :)
 
Kanske skall jag släppa mina fårdrömmar ett tag, och satsa på två shettisar? De borde jag väl klara på mitt begränsade utrymme?
Jag sitter och gapar över de inlägg som gastar om att det är för lite utrymme för ett par ponnyer och några får.
Jag har just nu 11 hästar, varav merparten shetlandsponnyer och några av dem unga. Vi har ca 6 ha hägnade hagar på åkermark och många somrar har vi stora problem med att ens hålla hagarna nerbetade.
Vi hade får tidigare, men sålde dem då de började rymma och vi inte hade möjlighet att totalrenovera våra stängsel just då. Eftersom fåren betade hästarnas rator så räckte betet gott och väl till allihop, även den sommar då vi hade 13 tackor och ca 35 lamm...

Jag skulle vilja säga just att huruvida utrymmet räcker beror på hur många djur du tänker ha av varje sort.
 
Jag har två hästar och fem tackor i lösdrift på samma yta som du. Dock använder jag bara det som vinterhage. På sommaren betar de på annan mark.
I vinterhagen Är det sandmark och blir aldrig lerigt så här fungerar det iaf bra. :)

Mina får och hästar äter tillsammans och kommer bra överrens. De har tillgång till samma ligghall och där har det inte varit några problem utan de kan ligga där samtidigt och sova.

Jag har elstängsel med tre eltrådar. Det fungerar för både fåren och hästarna.
Jag fick göra när jag skaffade får att de kommer att rymma om jag inte har minst fem trådar, men de har aldrig gått utanför hagen. :)
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: Mezcal
·
Relationer Igår kom bomben, han vet inte om han vill ha barn eller inte öht.... Vad gör man? Vad är det värt? Känner att jag behöver Bukes...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 269
Senast: Hogstorp
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 513
Senast: Lady_A
·
Hästhantering Hej! Det är ju några år kvar innan man kan skaffa egen häst, men jag ville endå gärna ha svar på några frågor: (om det är okej;)) 1...
Svar
10
· Visningar
2 091
Senast: millan10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp