skaffa häst och bygga lösdrift

Glömde säga att jag mockar ett par skottkärror ur hagen varje helg.
Skulle jag bara mocka några gånger per år så skulle hagen svämma över av bajs.

Min hage består till största delen av skog. Vi har knappt röjt något där, det är fårens jobb och de sköter det bra.
 
Jag har elstängsel med tre eltrådar. Det fungerar för både fåren och hästarna.
Jag fick göra när jag skaffade får att de kommer att rymma om jag inte har minst fem trådar, men de har aldrig gått utanför hagen. :)
Det vet man aldrig egentligen vad fåren har för sig när man inte är där. Min häst stod i en hage med får en period och när jag kom tidigare än vanligt på morgonen ibland så visst var ett par av fåren utanför hagen och vandrade. Dock hoppade dom tillbaka in i hagen när dom såg mig..nästan så att dom visste att dom inte fick vara ute. Med andra ord så kunde dom komma och gå som dom ville när dom hade ullen då. Sa till stallägaren och dom klipptes och då var dom inte utanför hagen vad jag såg. Får är smarta små djur.
 
Jag vet att mina får inte rymmer. Jag ser till dem flera ggr varje dag, jag ser hagen från vardagsrumsfönstret, jag har grannar som kommer och matar dem flera gånger om dagen.
Om de hade en vana att gå utanför hagen ibland så är jag säker på att jag hade vetat om det vid det här laget.
De har respekt för elen och det är det viktigaste, precis som med hästarna.
 
Tusen tack alla, för alla kloka råd! Ni kommer med massa insiktsfulla påpekanden, och vissa saker har jag faktiskt inte tänkt på alls *skäms* Ett sådant exempel är gödselhanteringen. Jag hade tänkt att jag kunde mocka hagarna några gånger om året och kanske köra bort den gödsel som jag inte kan använda? Men det låter ju inte som att det kommer att funka? Det finns ett gödselhus i anslutning till ladugården. Tror ni att jag får använda det till gödselförvaring?

Ang mark, så är det inte 1,5 ha hagmark. Det är kanske 0.7 ha åker, och kanske 0.6 ha gles skog, och resten är gårdsplan och byggnader. Jag bor i norra Sverige, så i bästa fall finns bete juni, juli och augusti, ev lite mindre. Det ligger oftast snö oktober till slutet av april. (hemskt, jag vet). Jag hade tänkt fodra med hö, och ev något ytterligare om det behövs. Jag hade också tänkt att röja rejält i den gles skogen och ha hästar och får där. Är det dumt tycker ni? Jag tänkte att shettisar och en ev brukshäst skulle klara det bra, men jag kanske har tänkt fel?

Ang sommarbete finns ytterligare ca 10 ha åkermark i anslutning till vår gård, där jag har förhoppning om att hästarna ska kunna vara i sommarhagar tillsammans med ytterligare 4 hästar (islandshästar) Jag har ett muntligt löfte om det, men det skulle förstås behöva bli skriftligt och mer tydligt innan hästköp. De har tidigare stängslat ca 5 ha, och växlat område från år till år. Annars finns ca 1,5 ha åkermark åt andra hållet , men i anslutning till gården som jag hoppas få arrendera för sommarbete.

Kanske skall jag släppa mina fårdrömmar ett tag, och satsa på två shettisar? De borde jag väl klara på mitt begränsade utrymme?

Jag är otroligt tacksam för era ideer, och jag är glad att ni är så hjälpsamma och positiva!
OK, om du har tillgång till bete sommartid, så ser inte jag några problem! Kändes annars som att det skulle bli mycket slit och dyrt med foder året runt.
Angående gödseln, om hagarna står tomma sommartid kan ett alternativ vara att putsa dem vid torr väderlek, det minskar ju också parasittrycket.
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: Mezcal
·
Relationer Igår kom bomben, han vet inte om han vill ha barn eller inte öht.... Vad gör man? Vad är det värt? Känner att jag behöver Bukes...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 269
Senast: Hogstorp
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 513
Senast: Lady_A
·
Hästhantering Hej! Det är ju några år kvar innan man kan skaffa egen häst, men jag ville endå gärna ha svar på några frågor: (om det är okej;)) 1...
Svar
10
· Visningar
2 091
Senast: millan10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp