Skaffa katt trots att jag är hundmänniska?

Nej det är inga will to please djur men de ser ju inte heller ner på människor de bor med. Även om det är ganska vanligt att vi skämtar om våra katter att vi är kattägda och slavar men inget djur gör ju något utan att få ut något av det. Katter kanske däremot har mer integritet som gör de ännu mindre will to please och det är nog kanske det jag gillar bäst med katter att de har starka personligheter och inte går med på vad som helst.
Jag kan inte bestämma över min katt men nog vill min katt vara med mig utan att få något i gengäld. Han möter mig i dörren när jag kommer hem, han ligger med mig i soffan och sover med mig i sängen. Det har alla mina katter gjort och de katter jag har träffat genom åren. Sociala katter är oftast där en själv är och hittar på en hel del annat där emellan.

Katt är ett ganska okomplicerat djur ändå. Du matar den och ger den rent vatten, ser till att den har en kattlåda, en transportbur, berikar deras miljö med klätterträd, leksaker, du ger den kärlek och ger den vård när den behöver det.
Det är inte kärnfysik att äga en katt och det tror jag vem som helst klarar av oavsett om man identifierar sig som katt- eller hundmänniska.
 
Här känner jag ingen som inte kastrerat sina stallkatter. Här är inte problemet stallkatter utan att stadsbor dumpar av kattungar vid stall när sommarlov och semester är över och dags att åka tillbaka till stan igen. Ett tips, ställ inte in kattunge i klubbstugan vid en ridklubb då du inte vet när någon kommer och öppnar dörren nästa gång :cry:
 
Jag har fått in möss i mitt hus. Det känns inget vidare, då de håller till i köket, där jag ska laga mat och äta. Inte ett dugg trevligt.
Har fått många tips att skaffa katt. Problemet är att jag aldrig har haft katt förut, plus att jag faktiskt är lite rädd för dem? Tycker de är lömska med sina vassa klor och tänder. Har sett alltför många kattägare med sönder rivna armar.

Men nu måste jag starta krigföring mot mössen i köket, och funderar på om jag inte borde skaffa katt ändå?
När jag var liten hade farmor en katt jag var mycket förtjust i. Han blev 24 år. Men sedan den katten dog, har jag inte träffat någon katt som jag fastnat för alls. Farmors katt dog på 80-talet, så ni förstår ju att jag inte alls är kattvan:D

Kom gärna med en massa fördelar att ha katt, för en som har lite katträdsla:)
Här är en häst/hund-människa 👋
Som skaffade katt nu i vuxen ålder utan att haft katt innan. Uppvuxen med hundar. Då i syfte att ha en musjägare främst.
Tvekade länge med beslutet att skaffa katt. Är så glad att det tillslut blev så! Var en i stallet som åkte med mig och hämtade katten och sen dess har vi hängt ihop. Hon är inte så värst bra musjägare men helt underbar oavsett!
 
Här är en häst/hund-människa 👋
Som skaffade katt nu i vuxen ålder utan att haft katt innan. Uppvuxen med hundar. Då i syfte att ha en musjägare främst.
Tvekade länge med beslutet att skaffa katt. Är så glad att det tillslut blev så! Var en i stallet som åkte med mig och hämtade katten och sen dess har vi hängt ihop. Hon är inte så värst bra musjägare men helt underbar oavsett!
Låter toppen, men jag är även nojig över att jag fäster mig jättemycket vid katten om jag skaffar en, och att katten springer framför en bil och blir påkörd.

För ett tag sedan kom grannen över, och berättade att en katt blivit påkörd nere i byn, och de undrade om jag sett deras katt, för den var försvunnen.....:(

Det är just detta jag är nojig över också. Att jag fäster mig vid katten, och sedan förlorar min nya vän, för att nån idiot inte ser var han kör.....:arghh:
 
Låter toppen, men jag är även nojig över att jag fäster mig jättemycket vid katten om jag skaffar en, och att katten springer framför en bil och blir påkörd.

För ett tag sedan kom grannen över, och berättade att en katt blivit påkörd nere i byn, och de undrade om jag sett deras katt, för den var försvunnen.....:(

Det är just detta jag är nojig över också. Att jag fäster mig vid katten, och sedan förlorar min nya vän, för att nån idiot inte ser var han kör.....:arghh:

Jag förstår din oro men kalla inte bilisterna som kör på katter för idioter som inte vet ser var de kör. Jag har kört på en katt en gång. Jag körde saktare än hastighetsbegränsning men katten bara kom farande i full fart! Det fanns inte en chans att varken hinna väja eller bromsa. Jag såg katten och sekunden efter kände jag att jag körde över den. Den sprang så otroligt snabbt ut i vägen! Det var hemskt!!

Dessutom ska man inte orsaka en trafikolycka pga en katt. Bromsar man in för kraftigt kan bilen bakom köra in i en. Jag hade en bil bakom. Och re t krasst, nä jag tänker inte köra av vägen ner i diket och riskera att krocka med ett träd för att undvika att köra på en katt.

Oavsett så är katter snabbare än människans reaktionsförmåga hinner med. Är det dessutom mörkt ute ser man de inte.
 
Jag älskar katter men är egentligen i grunden mer hundmänniska än kattmänniska men ja, vi har ingen hund men två katter sedan några år ;). Sambon är mer kattmänniska än hund; vi ville ha djur hemma och ja hade ett jäkla problem med möss i huset vi hyrde så vi skaffade katt för både nyttan och nöjet ;).

Katterna är verkligen sina egna helt klart och de flesta kör gärna över dig och gör dig till sin slav om du inte sätter ner foten, been there done that, haha. Men i alla fall. De är helt underbara allt som oftast, sååå mysigt när de vill soffhänga med oss, när de lägger sig samtidigt som oss eller när de följer med som trogna följeslagare ner till vedboden och tillbaka...Kan fortsätta i evighet men vi älskar våra katter och dela vår vardag och liv med dem :heart.
 
Låter toppen, men jag är även nojig över att jag fäster mig jättemycket vid katten om jag skaffar en, och att katten springer framför en bil och blir påkörd.

För ett tag sedan kom grannen över, och berättade att en katt blivit påkörd nere i byn, och de undrade om jag sett deras katt, för den var försvunnen.....:(

Det är just detta jag är nojig över också. Att jag fäster mig vid katten, och sedan förlorar min nya vän, för att nån idiot inte ser var han kör.....:arghh:

Det är en risk man får välja att ta eller inte. Men förstår vad du menar, usch så hemskt det är när något händer ! :heart
 
Jag förstår din oro men kalla inte bilisterna som kör på katter för idioter som inte vet ser var de kör. Jag har kört på en katt en gång. Jag körde saktare än hastighetsbegränsning men katten bara kom farande i full fart! Det fanns inte en chans att varken hinna väja eller bromsa. Jag såg katten och sekunden efter kände jag att jag körde över den. Den sprang så otroligt snabbt ut i vägen! Det var hemskt!!

Dessutom ska man inte orsaka en trafikolycka pga en katt. Bromsar man in för kraftigt kan bilen bakom köra in i en. Jag hade en bil bakom. Och re t krasst, nä jag tänker inte köra av vägen ner i diket och riskera att krocka med ett träd för att undvika att köra på en katt.

Oavsett så är katter snabbare än människans reaktionsförmåga hinner med. Är det dessutom mörkt ute ser man de inte.
Fy vad hemskt. Måste ha varit fruktansvärt jobbigt för dig. Jag tar tillbaka mitt olämpliga ordval.
 
Jag förstår din oro men kalla inte bilisterna som kör på katter för idioter som inte vet ser var de kör. Jag har kört på en katt en gång. Jag körde saktare än hastighetsbegränsning men katten bara kom farande i full fart! Det fanns inte en chans att varken hinna väja eller bromsa. Jag såg katten och sekunden efter kände jag att jag körde över den. Den sprang så otroligt snabbt ut i vägen! Det var hemskt!!

Dessutom ska man inte orsaka en trafikolycka pga en katt. Bromsar man in för kraftigt kan bilen bakom köra in i en. Jag hade en bil bakom. Och re t krasst, nä jag tänker inte köra av vägen ner i diket och riskera att krocka med ett träd för att undvika att köra på en katt.

Oavsett så är katter snabbare än människans reaktionsförmåga hinner med. Är det dessutom mörkt ute ser man de inte.
Jag hoppas att du tog ditt ansvar och stannade utan att tvärnita, gick tillbaka för att se så den verkligen var död och anmälde till polisen om det inte låg något hus i närheten. Även om det inte är anmälningsplikt på katter som det är på hundar är det fruktansvärt att inte vad som hänt den och en orolig ägare kan mycket väl kontaktat polis och hört sig för.
 
Alltså att katten blir överkörd, att nån djurplågare får tag i den, ett djur tar den. Det är risken med utekatt.
Jag kommer aldrig mer ha utekatt.
Finns så elaka människor i världen förutom alla andra faror.
Utekatter är ett intressant ämne.

Trivs katter med att vara inne i hela sitt liv?
Isåfall kan jag tänka mig att skaffa katt. Men eftersom jag vet att de är självständiga individer, och att de gillar att ströva lite som de vill, undrar jag om man kan ha en innekatt när man bor på landet, eller skulle de dö av uttråkning? Känns nästan på gränsen till djurplågeri att ha en katt inomhus hela kattens liv? Antar att detta också är väldigt individuellt katter emellan, men detta blir jag nyfiken på.

Jag kanske kan bygga någon sorts kattgård ute på tomten?
 
Utekatter är ett intressant ämne.

Trivs katter med att vara inne i hela sitt liv?
Isåfall kan jag tänka mig att skaffa katt. Men eftersom jag vet att de är självständiga individer, och att de gillar att ströva lite som de vill, undrar jag om man kan ha en innekatt när man bor på landet, eller skulle de dö av uttråkning? Känns nästan på gränsen till djurplågeri att ha en katt inomhus hela kattens liv? Antar att detta också är väldigt individuellt katter emellan, men detta blir jag nyfiken på.

Jag kanske kan bygga någon sorts kattgård ute på tomten?
Min är en siames som aldrig varit ute, hon är ute i koppel och är helt nöjd med det
Det gäller ju att ge katten stimulans inne precis som du aktiverar din hund.
 
Min är en siames som aldrig varit ute, hon är ute i koppel och är helt nöjd med det
Det gäller ju att ge katten stimulans inne precis som du aktiverar din hund.
Jaha, så det finns kattraser som trivs inne? Hur går det till att stimulera en katt? Sökövningar? Leta godis? Man kan göra mycket med en hund. Sök,spår,agility,personspår. Ursäkta min okunnighet om katter, men vad kan man göra med en katt för att stimulera den?
 
Mina älskade att vara ute sommartid, dagtid när jag var hemma. Låg jag ute och solade låg de alltid på eller bredvid mig, det blir rätt varm. 😅 De gick ut och in som de själva ville men kom alltid in på kvällen, även bondkatten. På vintern var siamesen och orientalen inte intresserade, förutom bondkatten. Hon var gärna med när jag beskar träden eller pysslade ute medan de andra låg och värmde sig. Alla var duktiga jägare utan att ha lärt sig hemifrån.
 
Utekatter är ett intressant ämne.

Trivs katter med att vara inne i hela sitt liv?
Isåfall kan jag tänka mig att skaffa katt. Men eftersom jag vet att de är självständiga individer, och att de gillar att ströva lite som de vill, undrar jag om man kan ha en innekatt när man bor på landet, eller skulle de dö av uttråkning? Känns nästan på gränsen till djurplågeri att ha en katt inomhus hela kattens liv? Antar att detta också är väldigt individuellt katter emellan, men detta blir jag nyfiken på.

Jag kanske kan bygga någon sorts kattgård ute på tomten?
Om de är vana att vara inne från de är små brukar de flesta katter trivas som innekatt :) har du möjlighet att bygga en liten inhägnad åt dem ute är det toppen, då får de mycket stimulans bara av att vara där :up: annars finns det olika aktiveringsleksaker för katter, eller en enkel laserpekare kan de ha jätterolig med (de jagar alltså ljuspunkten). Överlag är katter även bättre på att stimulera sig själva än hundar så om man inte hinner leka med dem så mycket någon dag går det ingen nöd på dem :)
 
Utekatter är ett intressant ämne.

Trivs katter med att vara inne i hela sitt liv?
Isåfall kan jag tänka mig att skaffa katt. Men eftersom jag vet att de är självständiga individer, och att de gillar att ströva lite som de vill, undrar jag om man kan ha en innekatt när man bor på landet, eller skulle de dö av uttråkning? Känns nästan på gränsen till djurplågeri att ha en katt inomhus hela kattens liv? Antar att detta också är väldigt individuellt katter emellan, men detta blir jag nyfiken på.

Jag kanske kan bygga någon sorts kattgård ute på tomten?
Ja många gör det. Mina barn fick varsin katt när de var små och vi bodde då så att det inte var lämpligt för dem att gå ut. När katterna var runt 3 år flyttade vi och där var det lämpligt för dem att gå ut, dvs. ingen trafik. Dörren kunde stå på vid gavel men de gick inte ut ändå. På ålderns höst gick ena katten ut ibland i flera minuter, hon var 16 år då och hade alltså levt hela sitt liv inne. Den andra katten kunde på sin höjd sätta sig på trappen om det var solsken men försökte man stänga dörren sprang hon snabbt in.

Min nuvarande katt köptes på katthem som stallkatt. Hon ville absolut inte vara inomhus och såldes därför som stallkatt. (Hon var ett varnvårdsfall och hade levt med enormt många katter i en liten lägenhet i hemsk misär så det var knappast konstigt att hon fick panik när hon kom in med det bagaget.) Hon kom hit vid påsk och levde hela sommaren ute (och i stallet då). När det började bli kallt blev hon sjuk och hon fick bo i pannrummet. Sedan skulle vi lägga om golvet där och hon flyttades till ett annat rum. Vi satte en barngrind för dörröppningen så att hunden inte skulle bli för på med tanken att hon kanske kanske skulle vilja vara inne, inte bara tvingas vara inne för att hon var sjuk. Dagen efter hittade jag henne på övervåningen. Hon hade bestämt att den var hennes och så fick det bli. Hon var inne hela vintern och har sedan dess bara gått rundor ute och kommer direkt när man kallar. I vintras gick hon ut en handfull gånger bara så även en katt som inte vill vara inne kan tycka att det är helt okej om förutsättningarna är rätt.

Det beror alltså både på katt, hur omständigheterna är men också vad man vänjer dem vid. En kattgård är en utmärkt lösning.
 
Mina har varit innekatter på heltid, även om när jag varit ute på landet så får de vara ute på sommaren när jag är ute och har koll, eg, visslar och kollar var de är. Så fort det blir skymning åker de in. Koppelpromenader är också jättekul, tyvärr med Megara är det själva på och av med selen som är hopplös. Vissa klickar sina katter. Någon här på Katt kör agility. Klätterträd, prasseltunnel, aktivitetsleksaker, det finns massor av saker som gör innekatter glada och nöjda. Om man bor så man kan ha en kattgård är det ännu bättre.

Sedan kräver olika katter olika mycket aktiviteter. Vissa lite äldre eller lugnare raser är nöjda med att sova på soffan eller i sängen. Andra, som en del korthåringar, behöver mer stimulans.

Att notera, om man skaffar katt för att få ner musbeståndet inomhus så icke att förglömma, en hel del utekatter kommer in med möss (och annat) som de antingen äter upp och lämnar resterna på diverse ställen, eller ännu värre tar in levande och sedan tappar bort så summan av kardemumman är fler möss inne än förut :D

@Mia_R försökte en av hennes katter generöst att lära sig jaga eftersom hon uppenbarligen var så usel på det. Så där blev det en levande mus i sängen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det! Jag har aldrig varit så...
2
Svar
25
· Visningar
2 710
Senast: Puffindog
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 418
Senast: hastflicka
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 641
Senast: Elina8
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 013
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp