Bukefalos 28 år!

skaffa ny häst!

K

knasenknas

När man är kollar på en ny häst, vad är det då man ska:
*fråga om? alltså vilka fråga ska jag ställa!
*vad ska man kolla på själva hästen?
*vilka papper ska man få be och kolla på?
*när man provrider, vad ska man testa hästen på?
*något man ska tänka på som man ska undvika?
vet att nån sa en gång att man inte ska låta hästens ägare rida fram hästen stämmer de?

snälla skriv ner allt som man kan tänkas behöva veta när man är och provrider en häst!
tack på förhand :bump:
 
Sv: skaffa ny häst!

När man är kollar på en ny häst, vad är det då man ska:
*fråga om? alltså vilka fråga ska jag ställa!
*vad ska man kolla på själva hästen?
*vilka papper ska man få be och kolla på?
*när man provrider, vad ska man testa hästen på?
*något man ska tänka på som man ska undvika?
vet att nån sa en gång att man inte ska låta hästens ägare rida fram hästen stämmer de?

snälla skriv ner allt som man kan tänkas behöva veta när man är och provrider en häst!
tack på förhand :bump:
köp sista ridsport där står de om en människa som blev lurad och betala 200tusen Blablabla. Men där skriver iallafall juristen vad man ska tänka på. Lycka till.
 
Sv: skaffa ny häst!

När man är kollar på en ny häst, vad är det då man ska:
*fråga om? alltså vilka fråga ska jag ställa!
*vad ska man kolla på själva hästen?
*vilka papper ska man få be och kolla på?
*när man provrider, vad ska man testa hästen på?
*något man ska tänka på som man ska undvika?
vet att nån sa en gång att man inte ska låta hästens ägare rida fram hästen stämmer de?

snälla skriv ner allt som man kan tänkas behöva veta när man är och provrider en häst!
tack på förhand :bump:

Först måste man vara säker på vad för häst man vill ha och vad man ska använda den till..skogsmulle eller kanske inrikning åt dressyr/hopp/western/distans:smirk:

Det är bra om man kan ta hjälp av någon hästkunnig person tex vid provridning mm...o ja, det är bra om ägaren kan rida och visa upp hästen för dig innan du prova den. Aldrig fel att se hur den är att lasta.

Viktigt att kolla upp att just den personen som säljer hästen är den rätta ägaren, och köp aldrig en häst utan att skriva ett köpeavtal och kvitto.Pass ,vaccinationer osv...

Hästen ska besiktas av någon vet/klinik som du tycker är bra och var med så du kan ställa frågor om ngt är oklart innan du köper/betala hästen.

Köp inte ngn häst med problem, kan kosta mer än vad det smaka;)
 
Sv: skaffa ny häst!

vet att nån sa en gång att man inte ska låta hästens ägare rida fram hästen stämmer de?

Är själv ute efter ny häst. Jag ser gärna att ägaren eller någon annan som rider hästen regelbundet, visar den först under ryttare. Värmer upp och visar lite vad den kan och berättar om den och hur den är riden. Sedan tar jag över och provar. Återkommer jag och vill rida hästen fler gånger vill jag dock rida den utan att någon annan ridit den innan. Bra att testa när den är "kall" också. Men som svar på din fråga, jag ser den gärna först under ryttare när jag provrider första gången.

När det gäller övriga frågor, så är det bara att fråga om ALLT som du tycker är viktigt. Juristens tips i ridsport är bra, likaså de svar du redan fått här.
 
Sv: skaffa ny häst!

Om du går in på Agrias hemsida (www.agria.se)
så kan du klicka på HÄST överst på sidan. Därefter får du upp en
meny på höger sida, där du kan klicka på "Att köpa häst". Då får du upp
bra grejer att läsa, som t.ex. Hur går det till? Dags att provrida,
besikta hästen osv.

Lycka till!
 
Sv: skaffa ny häst!

Du har fått en del goda råd - jag instämmer i att det viktigaste är att du själv vet vad du vill använda hästen till. Vill du tävla? Ja då är ju utbildningsnivå, resultat och exteriör mycket viktigt. Kolla gärna upp om angivna tävlingsresultat stämmer. Vill du ha en skogsmullekompis? Ställ massor med frågor om hur hästen är att rida ut - ensam och i grupp - hur den brukar reagera i olika situationer osv. Söker du en läromästare - kolla noga hur hästen går under sin vanliga ryttare - svarar den för lätta hjälper - kan de enkelt prestera det säljaren säger att hästen kan? Har den varit sjuk eller skadad? Rids den på vanligt tränsbett eller är den oftast "uppbetslad"? När jag har köpt mina hästar har jag vid första titten velat se ägaren handskas med sin häst (borsta, sadla osv) och sedan rida. Sen har jag provridit. Om jag blivit intresserad har jag bett att få komma tillbaka och då göra "allt" själv, dvs borsta, sadla, värma upp, rida och ta en tur i skogen. Sen ska man inte förakta sin "magkänsla" - får du förtroende för säljaren, känns rätt även om ridningen inte går "klockrent" vilket det sällan gör när man provrider, ny häst, lite nerver osv så kan man slå till ändå.....
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 059
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
1 965
Senast: casio01
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är jag in låst på bup igen. Och vi har en väldigt tydlig plan att få ordning på maten och sömnen igen och ha koll på vissa symtom så...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 109
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp