Skaffa vänner som vuxen?

Nu har jag inte läst alla inlägg, men jag har också haft svårt att hitta nya vänner. Men nu har jag hittat några vägar in i alla fall.

1. Det ena var en grupp cyklister för tjejer som tränar för skojs skull som jag hittade via Facebook.
2. Den andra är en hundgrupp där vi låter hundarna träffas och vi snackar en massa. Finns även hundkurser där man kan lära känna varann.
3. Tredje var klättringscenter där folk kommer oftast ensamma och småsnackar med allt o alla och hjälper varann lyckas med de olika klätterproblem.

Via hästarna har jag sällan hittat vänner, men hamnar man i rätt stall kan det nog finnas folk.
 
Så frågan är nu, hur får man vänner som vuxen (30+) ?
Jag känner igen mig mycket i det du skriver dock har jag inga barn. Är också 30+.

Jag hade endel vänner när jag växte upp, de var inte många men vi hängde ihop. Sen flyttade jag till annan ort, tappade kontakten.
Fick nya vänner genom mitt ex, vi var ute och festade och hade kul ihop, sen tog förhållandet slut och tappade kontakten med dom vännerna.

Kände mig ensam, red på ridskola ett tag och fick lite nya vänner där, förvisso tappat kontakten med de flesta men en av dom har jag fortfarade sporadisk kontakt med.

I övrigt har jag inga direkta vänner förutom vissa kollegor på jobbet, som jag lärt känna. Umgås väldigt sällan utanför arbetstid.

Orten jag bor i är inte speciellt stor och alla känner alla.

Det jag själv märkt när jag träffar nya människor är att man behöver träffa dom flera gånger innan de öppnar upp så att säga. Speciellt om det rör sig om ett sammansvetsat gäng.

Jag är från början introvert men numera introvert extrovert och tack vare mitt jobb som gett mig övning att prata med okända människor nästintill dagligen, kan jag numera skita i om någon tittar på mig och undrar vad jag är för en och prata på, efter ett tag när de lärt känna mig släpper det.

Jag önskar ibland att jag hade fler nära vänner, precis som när jag växte upp men tiden räcker inte till, så jag känner mig ändå relativt nöjd med de få vänner jag har.
Resten löser jag med mina internet-vänner som finns över hela jordklotet.

Detta är vad jag kan dela med mig av, vet inte om det var till någon hjälp eller om det är någon slags ”tröst”, att veta att du inte är själv om att känna dig ensam. Oavsett vilket så hoppas jag att det vänder för dig.

Just ja, jag har även engagerat mig i en grupp på fb, där vi även haft träffar där har jag träffat nya potentiella vänner. Den gruppen handlar om något som intresserar mig, kanske kan det finnas något för dig också, gäller förstås att hitta dom. :)
 
Det kanske finns potentiella vänner bland ditt barns kompisars föräldrar. Är barnen vänner så är chansen stor att även föräldrarna kommer bra överens.
 
Sparka på den som ligger!!?? Väldigt otrevlig kommentar!

Jag själv är öppen, har massor med bekanta men bara få vänner. Saknar VÄNNER!
Är inflyttad till min ort för många många år sedan och det är INTE lätt att komma in i redan etablerade kompisgäng - hur öppen man än är.
Nej det var inte min mening alls. Förlåt. Utrycker mig nog klumpigt i skrift ibland bara
. Förlåts ts.
 
Man blir ju dock inte nära vänner med alla och det tar sin tid. Man får nog vara nöjd med bekantskap först och sedan kan vänskap utvecklas.
 
Bott här i 9 år.. har inte ens bekanta mer än ytliga på klubben för man står i samma stall.

Man kommer inte in i "gängen" som finns som outsider.
 
Jag har bott både på landet och i stad. Upplever det som betydligt mycket svårare att träffa nya vänner på landsbygden.
 
Jag har bott både på landet och i stad. Upplever det som betydligt mycket svårare att träffa nya vänner på landsbygden.

Ja när jag bodde i Sthlm var det inga problem men man for själv runt lättare och kunde lättare umgås med "större" område. Här på landet är det ju lilla "stan" bara där alla känner alla. Och alla snackar och skvallrar om allt och inget.
 
Har inte mycket hjälp att komma med utan mycket sympati. Jag har en grav hörselskada som gör umgänge väldigt svårt då längre avslappnade samtal blir väldigt svåra. Och jag vill lära känna nya människor, inte från "dövvärlden" som är så himla liten där alla känner alla. Men det är skitsvårt :(
Jag har nog inga vänner just nu, bara kollegorna som jag kan någorlunda kommunicera med i väldigt korta stunder och familjen (ingen partner eller barn dock).
Buke är nog det närmsta jag kan komma.

All kärlek :heart
 
Ja när jag bodde i Sthlm var det inga problem men man for själv runt lättare och kunde lättare umgås med "större" område. Här på landet är det ju lilla "stan" bara där alla känner alla. Och alla snackar och skvallrar om allt och inget.
Om du kan tänka dig att vara aktiv i någon facebookgrupp så skulle jag ha gjort ett inlägg i en sådan. Och så skrivit att du tex "vill göra X i område X " och fråga om folk vill följa med.
Jag tänker att om du tex är ledig på helger så kan du lägga det du vill göra på helgen. Så kanske folk kan tänka sig att åka? Är det på helgen och man har tillgång till bil så kommer man ju ganska långt om man kan tänka sig att åka en timme eller dåkanske det finns någon lite större stad inom en timme? Eller andra som också är inflyttade och sitter i någon annan by inom någon timmes radie?
 
Har inte mycket hjälp att komma med utan mycket sympati. Jag har en grav hörselskada som gör umgänge väldigt svårt då längre avslappnade samtal blir väldigt svåra. Och jag vill lära känna nya människor, inte från "dövvärlden" som är så himla liten där alla känner alla. Men det är skitsvårt :(
Jag har nog inga vänner just nu, bara kollegorna som jag kan någorlunda kommunicera med i väldigt korta stunder och familjen (ingen partner eller barn dock).
Buke är nog det närmsta jag kan komma.

All kärlek :heart

Jag kan vara din vän :heart Kanske inte bor på samma plats men vi kan prata :heart
 
Om du kan tänka dig att vara aktiv i någon facebookgrupp så skulle jag ha gjort ett inlägg i en sådan. Och så skrivit att du tex "vill göra X i område X " och fråga om folk vill följa med.
Jag tänker att om du tex är ledig på helger så kan du lägga det du vill göra på helgen. Så kanske folk kan tänka sig att åka? Är det på helgen och man har tillgång till bil så kommer man ju ganska långt om man kan tänka sig att åka en timme eller dåkanske det finns någon lite större stad inom en timme? Eller andra som också är inflyttade och sitter i någon annan by inom någon timmes radie?

Inget körkort :( Men ibland ledig helg så kan snoka lite vad som finns i vår håla. Tyvärr är bussar till närmaste storstad (haha större håla?) rätt sega på helger med.
 
Inget körkort :( Men ibland ledig helg så kan snoka lite vad som finns i vår håla. Tyvärr är bussar till närmaste storstad (haha större håla?) rätt sega på helger med.
Ok. men folk kanske kan åka till dig eller hämta upp dig? eller kolla var det finns för bussar?
Kan du tänka dig att ta kontakt via facebookgrupper? I såna fall finns ju chansen att nå ut till fler.
 
Ok. men folk kanske kan åka till dig eller hämta upp dig? eller kolla var det finns för bussar?
Kan du tänka dig att ta kontakt via facebookgrupper? I såna fall finns ju chansen att nå ut till fler.

Jo satt och funderade vad för FB grupper som finns. Är nog för feg för fråga rakt ut men tänkte snoka om det finns några sociala grupper i områden runt här med något ämne som kanske kan va intressant testa på :idea:
 
Jo satt och funderade vad för FB grupper som finns. Är nog för feg för fråga rakt ut men tänkte snoka om det finns några sociala grupper i områden runt här med något ämne som kanske kan va intressant testa på :idea:
Låter bra.
Sen kan du ju också utgå från något intresse när du söker grupper. Jag nämnde tidigare frilutfstliv som intresse. Men det kan ju vara vad som helst. Om det är stora grupper finns det ju chans att det finns några i ditt område eller någon som kan tänka sig åka dit.
Och sen lägga en fråga om någon vill ses och göra X i X stad..
Hoppas det ska funka! :)
 
Jag kan vara din vän :heart Kanske inte bor på samma plats men vi kan prata :heart
Snällt av dig! Jag är lite awkward socialt sett pga min hörselskada (och säkert pga personligheten också) då jag inte haft så mycket social träning.

Som just för såna här situationer :o är jag den enda som reagerar instinktivt med att dra mig undan? Det känns så knäppt när jag vet egentligen att jag saknar vänner ibland. Men när de dyker upp, på ett icke-spontant sätt, så känner jag ett sånt ... obehag? Absolut inget illa menat mot den andra personen (dvs dig), utan att det är något som bara sker inom mig. Som en försvarsmekanism?
Jag tror att jag automatiskt antar att det kommer att bli awkward, dvs typ katastroftankar, och därför drar mig undan. Vilket hjälper ju inte :rofl:
 
Snällt av dig! Jag är lite awkward socialt sett pga min hörselskada (och säkert pga personligheten också) då jag inte haft så mycket social träning.

Som just för såna här situationer :o är jag den enda som reagerar instinktivt med att dra mig undan? Det känns så knäppt när jag vet egentligen att jag saknar vänner ibland. Men när de dyker upp, på ett icke-spontant sätt, så känner jag ett sånt ... obehag? Absolut inget illa menat mot den andra personen (dvs dig), utan att det är något som bara sker inom mig. Som en försvarsmekanism?
Jag tror att jag automatiskt antar att det kommer att bli awkward, dvs typ katastroftankar, och därför drar mig undan. Vilket hjälper ju inte :rofl:

Nej jag vill dra undan med. Men vet inte varför, känner bara oro att ska jag duga eller folk tycka man är knasig. Du gör som mig och bygger upp något negativt innan det hänt. Men ja vill du ha nån skriva med tackar jag inte nej, så får vi se när katastroferna kommer :rofl::rofl:
 
Låter bra.
Sen kan du ju också utgå från något intresse när du söker grupper. Jag nämnde tidigare frilutfstliv som intresse. Men det kan ju vara vad som helst. Om det är stora grupper finns det ju chans att det finns några i ditt område eller någon som kan tänka sig åka dit.
Och sen lägga en fråga om någon vill ses och göra X i X stad..
Hoppas det ska funka! :)

Jag har velat prova geocatching? (Tror jag det stavas) men lite orolig kroppen inte ska palla pga min värk och rädd börja och sen sluta och folk tycker man är lat, bekväm eller bangar osv :(
 
Nej jag vill dra undan med. Men vet inte varför, känner bara oro att ska jag duga eller folk tycka man är knasig. Du gör som mig och bygger upp något negativt innan det hänt. Men ja vill du ha nån skriva med tackar jag inte nej, så får vi se när katastroferna kommer :rofl::rofl:
Hej katastrof :angel::rofl:
Man är åtminstone inte ensam om det!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 763
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 132
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 524
Senast: Imna
·
Relationer Hej! Skriver detta både för att få råd, men även för att skriva av mig. Jag är 30 år gammal, och det senaste har jag känt mig så...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 566
Senast: Elektronen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp