Skaffa nya vänner som vuxen. Går det?

Embla

Trådstartare
Hej!

Skriver detta både för att få råd, men även för att skriva av mig.
Jag är 30 år gammal, och det senaste har jag känt mig så oerhört ensam. Missförstå mig rätt- jag har en jättefin kille och en bra relation med mina föräldrar, men det känns som att jag har tappat bort mina vänner det senaste.

De senaste åren har jag jobbat oerhört mycket, och min lediga tid har jag lagt i stallet och på min kille. Det verkar jag få betala för nu…

Jag har haft två mycket nära vänner, som jag började tappa kontakten med redan för 2 år sedan. Mycket pga att de var vän med mitt ex som jag absolut inte ville umgås med (och som ofta var medbjuden i alla sociala sammanhang), och en av mina nära vänner berättade för mig, när jag var nedbruten av sorg efter separationen, att mitt ex hade börjat ligga runt massor direkt efter vi gjort slut. Blev superledsen över att hon valde att säga det. Hon menade att jag hade "rätt att få veta".
Båda mina vänner är väldigt utåtriktade och ibland kan jag känna att jag blir överkörd av dem.

Jag tror att jag i början tog avstånd från dem för att jag var besviken och ledsen över saker som hade gjorts i samband med den separationen. Dumt nog så sa jag aldrig något om detta då.
Jag tackade nej till sociala aktiviteter. Nu blir jag väldigt sällan medbjuden längre och det sårar mig. Har påtalat detta för mina vänner som säger att de ska tänka på det, men ändå sker ingen förändring. Dock så är jag en ganska introvert person som har ett stort behov av ensamtid, det här hjälper såklart inte till heller.

Kanske är jag redo att släppa de här vännerna? Eller ska jag göra ett till försök att prata med dem?

Men hur gör man, när man är 30 år och saknar nära vänner och socialt sammanhang utanför jobbet?
Har ni vågat prova att skaffa nya vänner som vuxna? Hur har ni hittat dem? Och vad har ni sagt?
Jag är väldigt rädd att bli avvisad. Dessutom blir jag lätt osäker i sociala sammahang som är nya och där jag inte känner mig helt trygg.

Vad har ni för råd och tankar? Vore så tacksam för respons.
 
Oj vad jag känner igen mig!
Är också 30 år och har helt tappat kontakten med alla vänner. Lägg till att vi dessutom flyttat 30 mil ifrån varandra..

Jag har precis flyttat tillbaka hem och behöver nytt umgänge. Har medvetet brutit med många från min uppväxt pga dåliga minnen.

Nu tänkte jag bygga ett nytt nätverk. Men det är svårt. Har inga trevliga kollegor att bonda privat med, ingen social hobby och är allmänt introvert.
Jag ska engagera mig i lokala westernridningsklubben som funktionär. Där lär jag träffa likasinnade och kanske bli kompis med nån.

Annars har jag ingen plan eller tips att dela med mig av.
 
Det är nog inte så stor skillnad om man kan få vänner i olika åldrar.
Skillnaden ligger nog mer i hur och var?

Som barn, ung så tråffade man (jag) människor i skolan, i sport och föreningar, på fester. Det gik snabbare och var kanske mer flykigt? Man blev nära eller inte. Viisa blev kvar andra försvann.

Som äldre träffas man på jobb, i föreningssammanhang och alla andra ställen där man möter människor.
Jag har skapligt nya vänner fast jag är närmare 60.
 
Hej!

Skriver detta både för att få råd, men även för att skriva av mig.
Jag är 30 år gammal, och det senaste har jag känt mig så oerhört ensam. Missförstå mig rätt- jag har en jättefin kille och en bra relation med mina föräldrar, men det känns som att jag har tappat bort mina vänner det senaste.

De senaste åren har jag jobbat oerhört mycket, och min lediga tid har jag lagt i stallet och på min kille. Det verkar jag få betala för nu…

Jag har haft två mycket nära vänner, som jag började tappa kontakten med redan för 2 år sedan. Mycket pga att de var vän med mitt ex som jag absolut inte ville umgås med (och som ofta var medbjuden i alla sociala sammanhang), och en av mina nära vänner berättade för mig, när jag var nedbruten av sorg efter separationen, att mitt ex hade börjat ligga runt massor direkt efter vi gjort slut. Blev superledsen över att hon valde att säga det. Hon menade att jag hade "rätt att få veta".
Båda mina vänner är väldigt utåtriktade och ibland kan jag känna att jag blir överkörd av dem.

Jag tror att jag i början tog avstånd från dem för att jag var besviken och ledsen över saker som hade gjorts i samband med den separationen. Dumt nog så sa jag aldrig något om detta då.
Jag tackade nej till sociala aktiviteter. Nu blir jag väldigt sällan medbjuden längre och det sårar mig. Har påtalat detta för mina vänner som säger att de ska tänka på det, men ändå sker ingen förändring. Dock så är jag en ganska introvert person som har ett stort behov av ensamtid, det här hjälper såklart inte till heller.

Kanske är jag redo att släppa de här vännerna? Eller ska jag göra ett till försök att prata med dem?

Men hur gör man, när man är 30 år och saknar nära vänner och socialt sammanhang utanför jobbet?
Har ni vågat prova att skaffa nya vänner som vuxna? Hur har ni hittat dem? Och vad har ni sagt?
Jag är väldigt rädd att bli avvisad. Dessutom blir jag lätt osäker i sociala sammahang som är nya och där jag inte känner mig helt trygg.

Vad har ni för råd och tankar? Vore så tacksam för respons.
Visst kan man det. Jag har hittat vänner både genom buke och andra forum. Jag har hittat tre vänner genom jobbet, en på varje arbetsplats.
Jag har utöver flera nya bekanta, hittat en som har god potential att bli vän genom en ny hobby jag började med förra våren.

Och jag är verkligen inte socialt kompetent eller extrovert, snarare tvärtom. ;)
 
Hade släppt dom.

Jag har fått vänner bl.a via jobb, sen gillar jag att ha fester och ber folk bjuda in sina vänner :)

Gick även med i en grupp (på Facebook) som är som ett underforum till en blogg jag läser, där har jag också hittat nya!

Är också introvert och behov av mycket ensamtid.
 
Visst kan man det. Jag har hittat vänner både genom buke och andra forum. Jag har hittat tre vänner genom jobbet, en på varje arbetsplats.
Jag har utöver flera nya bekanta, hittat en som har god potential att bli vän genom en ny hobby jag började med förra våren.

Och jag är verkligen inte socialt kompetent eller extrovert, snarare tvärtom. ;)
Många 30-40 åringar har fullt upp med barn, mitt tips är att leta efter folk som är lite nördiga, har brinnande intressen och/ eller är yngre och äldre.
Jag har vänner som är 25 och vänner som närmar sig sextio.
 
Jag har skaffat flertalet vänner i vuxen ålder. Vissa ramlar man på och andra hittar man genom gemensamma intressen. Släpp dina gamla vänner.
 
Jag tycker också det är svårare att skaffa vänner nu när man blivit äldre. Fast det handlar kanske lite om inställning också, jag ska försöka bli mer öppen!

I nuläget har jag tre vänner jag umgås med (hade 4 eller 4,5 kan man säga, men de flyttade) + min bästa vän, som dock bor 25 mil bort.

Är otroligt tacksam över de vänner jag har!

Har bett en vän ta med sina vänner snart då jag ska ha födelsedagsfika, får se om de kan komma.

Säger som nån annan att många i vår ålder börjar ju få fullt upp med familj också nu...

Men tycker du ska släppa de gamla vännerna. Ibland måste man, fast det gör ont och känns svårt.

Lycka till!
 
Jag har ju flyttat en del nu senaste åren och då flyttat från mina vänner. Jag är 38 år och upplever ändå att det absolut går att träffa vänner i min ålder, trots ev småbarn etc folk kan ha. Man kan ju ha flera olika vänner som man träffar olika ofta och i olika sammanhang. Så har de småbarn eller hobby eller jobb som tar mkt tid är det lugnt iom att det finns fler att hänga med.

Jag har mött folk i stallet, via jobbet, grannar etc. Och en del genom min sambo. Sen kan man ju träffa folk genom vänners vänner, sambons kompisars och deras partners etc.

Jag har ju kvar många av mina vänner i Stockholm. Men vi hinner inte ses så mkt pga avstånd, jobb, familjer etc. Så iom att jag inte är förtjust i att vara själv jämt eller med sambon endast så har jag ju sett till att hitta andra att umgås med på nya orterna.

Tips kan väl vara hästaktiviteter om du gillar det, kurser, tävlingar, stall öht. Kanske kan du eller du och sambon gå några kurser eller träna i grupp etc? Kanske göra ngt volontärjobb?
Har sambon några kompisar som är kul? Kanske har de i sin tur kul kompisar/partners etc?

Man kan ju bjuda med någon kollega/stallkompis på fika/middag/drinkar/promenad/shoppingtur/bio/whatever. Kolla om stallkompis vill komma över och glo på hästsändningar a la hoppning.

Och om folk tackar nej behöver det inte betyda att de inte vill hänga med dig. De kan ha fullt. Ta det inte som ett personligt nederlag. :)
 
@tanten jag upplever att det är stor skillnad.
Det faller sig inte naturligt att bli kompis med folk nu. Speciellt inte som de någorlunda jämnåriga har fullt upp med barn och hus.. För mig är det ett hinder, jag vill inte umgås med barn.

Jag är inte heller något fan av att umgås med barn. Mina kompisar med barn tycker det är skönt att umgås utan barnen som tur är. Vi spelar spel, dricker vin, går på bio osv och däremellan hörs vi på messenger 😊
 
Jag känner igen mig. Fram tills jag var 15 hade jag några vänner jag umgicks med, men sen har det varit tunt. Ibland har jag fått kontakt med någon men så har det runnit ut i sanden. Jag har ju träffat en del folk då jag varit medryttare på rätt många ställen vid det här laget, men det är ingen jag bondat med. Kanske beror det på att jag omedvetet gått och bett om ursäkt för min existens och det är inget vinnande koncept.

Hur som helst så har jag numera kontakt med senaste medryttarhästens ägare. Vi ses inte så ofta men kan höras ibland. Och sen är det en granne jag umgås lite med. Vi träffades genom att hon frågade om jag ville hjälpa henne att rida hennes häst. Sen har jag träffat några via Buke. Det blir mest sms-kontakt och ibland något samtal (som oftast blir ett långsnack) och så kanske man ses någon gång per år.

Det är nog lite svårare att träffa nya vänner när man är introvert. Samtidigt som det är lugnt och skönt att sitta ensam hemma, så finns det ändå ett behov att träffa andra.
 
Vad räknas som "gamla" vänner?

Från skoltiden? Jag har kvar två.

Barndomsvänner? Typ en.

Eftergymnasial utbildning? Ingen jag har kontakt med men en jag ska försöka träffa (har vi tänkt i typ 4 år..., bor nära).

Resten har jag främst träffat via buke och alltså det gemensamma hästintresset. En via min tränare. Eller på mitt nuvarande (första efter min utbildning) jobb. Här kanske jag räknar in typ 10 jag träffar IRL och kanske 10 till jag hörs med på Messenger.

Hade släppt de gamla vännerna. Är också introvert och trivs bra med att höras lite över Messenger och slippa sociala sammankomster som inte involverar hästar. Svarar oftast inte ens om någon av mina vänner ringer mig. En av dem vill helst ringas och hen ringer nog upp typ 20-30 gånger över kanske 1-2 månader innan jag ringer tillbaka och då anstränger jag mig för att göra det O_o
 
OJ vad jag känner igen mig i allt du skriver. Att hitta nya vänner i 30 årsåldern är inte lätt, alla är upptagna med partner och småbarn. Samma med gamla vänner de försvinner när de får barn och har aldrig tid att ses...
 
Jag är också ofrivilligt ensam. Förfärligt ofrivilligt och förfärligt ensam.
Bor du i närheten av Uppsala eller så, så har jag all tid i världen p.g.a sjukskrivning.
Dock ingen superekonomi (vilket troligtvis också bidrar till utanförskapet) att åka för, men...ja.

Ingen kontakt med gamla "vänner"/"bekanta" över huvud taget då de inte var varken vänner eller bekanta, så här i efterhand.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 089
Senast: Whoever
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 305
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Ja, jag kan inte vara den enda? Jag verkar ha träffat en kille, jättefin på alla sätt och vis och jag känner mig faktist alldeles...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 721
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 626
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp