Skall skaffa höns, bra att tänka på?

sonjaa

Trådstartare
Hejj på er!

Jag och min familj har funderat på att skaffa höns till sommaren :)) Vi tyckte det skulle vara roligt och bra och framför allt... Charmigt! Om man har ett fint hus med trädgård passar det väll perfekt med en mindre flock fina frigående höns... Eller hur? Men iallafall finns det vissa saker som jag ännu funderar på: Tex. hur lönar det sig att bygga hönshuset (det kommer att vara ett sommar-hönshus) Vi har tänkt ha 5 stycken fina hönor :)) Hur stort ska det då vara om de går hela dagarna fria? Vad allt ska finnas där förutom reden, sittpinnar, matskål, vattenskål? Kan man använda vanlig hund matskål? Räcker det att ge matrester + att de hittar ju också eget gott :)) Sen ska de ju ha kalk... De får de väll från snäckskal? Hmmm... Var det nåt annat då?? Men överhuvudtaget, vad är bra att tänka på? :crazy: har nog läst en hel del men ville höra mer ändå (: Hoppas på svar snabbt!
 
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

Vad menar du med "de hittar ju också eget gott"? De kan inte förväntas gräva upp mask och sniglar så det räcker för utfodring... Satsa du på att ge ett hönsfoder som bas och sedan fylla i med matrester. I fodret finns också kalk så slipper du sådan hantering.

En hundmatskål välter dom bums, men givetvis går det att använda. För färdigfoder rekommenderar jag att köpa särskilda behållare, liknande dem för vatten, då räcker det att man fyller en till ett par gånger i veckan om man har bara fem stycken. Vatten bör du också ha i sådan behållare, annars får du byta ideligen då de antingen välter ut eller klampar i det.

Om du bara ska ha hönor över sommaren så hoppas jag du hittar någon som säljer värpklara "fina" hönor till dig. Får du bara tag i kycklingar så tar det ju annars 17-18 veckor innan de lägger ägg. Det går också ofta att få tag på hönor ur hönseri, då de byter besättning varje år. De duger utmärkt som gårdshöns, men är kanske inte vad du kallar för "fina".

Tänk på att kolla kommunens områdesbestämmelser så du är säker på att du får ha fina höns vid ditt fina hus med trädgård. I övrigt så rekommenderar jag att du lånar ett par böcker på biblioteket, där brukar finnas bra beskrivningar på hönshus. Även djurskyddsbestämmelserna kan vara nyttiga att kolla på.
 
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

Tack för ditt svar! Uppskattar det värkligen. Jag menade att de kanske kan hitta sånt de gillar, finns mycket mask här hos oss. Mamma tycker att vi ska bara ha dem över sommaren och sen nacka dem, men jag skulle vilja ha dem över vintern också. Som du sa så tar det ju en tid innan de börjar värpa, de är ju onödigt att nacka dem då de precis börjat värpa. Vi ska ju såklart kolla upp om det är ok att ha höns. Med maten så finns det inget speciellt hönsfoder här i djuraffären (vi bor i Finland) Så kanske det går med väte (har hört att det är omtyckt?) Men tack än en gång för ditt svar, hoppas på fler!:grin:
 
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

Med väte? Du menar vete antar jag...? Hel spannmål är svårt att tillgodogöra sig, svårsmält. Nog måste det finnas affärer även i Finland som säljer hönsfoder. Var köper ni hästfoder? I Sverige finns det på samma ställe...
 
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

Framförallt om du planerar att ha hönsen lösa på gården:
Förbered dig på att inte få behålla dem!

Tyvärr tycker räv o grävling oxå att höns är smaskens.. kanske även rovfåglar, vi lade iaf på tak för att skydda mot dem.
Vi hade höns i hönsgård men fick inte ha kvar dem ändå, det där härligt pittoreska försvinner lite när barnen hittar hönsen i två delar efter rävens besök. En bekant fick en mindre hjärtinfarkt när ett massivt takras drog ner i hönsgården! (Hönorna var inne och klarade sig tack och lov)

Förlåt, vill inte dra ner din fina bild, bara att du är beredd på att det inte blir som man tänkt sig alla gågner.. =)

Lycka till! Hoppas det går bättre för dig än för oss!
 
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

Jag tycker det verkar gå utmärkt att smälta hel spannmål. Jag fodrar inte med något färdigfoder förutom till små kycklingar. Mina lever på havre, korn och foderärt och verkar må lysnade av den dieten. Det syns inga större mängder hela korn i avföringen så det mesta mals ner i musklemagen.
TS Om du ska skaffa höns så bygg för året runt. Du kommer fästa dig vid djuren och det är nog tragiskt att behöva ta bort överskottstupparna utan att dessutom göra sig av med alla sina trevliga hönor. Bygg även en hönsgård. Räven är snabb och läraktig så även om du bara förlorar en höna så kommer du att få låsa in resten i huset en lång tid tills den inser att maten inte serveras på fat. Har du helt frigående höns så kommer du troligen inte tänka på annat än om de lever när du är borta och inte kan vaka över dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

Tack för svaren, båda två! Vi ska nog behålla dem och inte nacka dem. Och tänker också isolera hönshuset så de passar året runt. Alltså inom gården kommer de att försöka hållas, såklart tar vi in dem till hönshuset på kvällen och släpper ut dem på morgonen, då vi är borta så håller vi dem nog inhägnade på nåt sätt så vi inte behöver ha hjärtat i halsgropen :D Det låter kanske lite konstigt men vi vill föda upp dem "naturligt" liksom inte med hönsfoder för där finns också mycket som dom inte behöver typ tillsattsämnen och allt sånt, om ni alls förstår min point? Om man tänker på att när min mamma var ung och de hade höns så inte fanns det nåt specielt hönsfoder då. :) Tack än en gång för svaren!
 
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

Din plan låter bättre och bättre i mina öron.
När vi hade höns minns jag att vi ågnrade att vi inte grävde ner nät i backen och att taket inte var så stabilt som vi önskade, då dörren blev ngt svåröppnad. Kan vara värt att fundera på spec då det främst blir en frizon från rovdjur.

När jag var liten hade vi höns som fick egen spannmål och snäckskal, au natural som du tänkte. Det gick fint men jag har för mig att äggskörden blev bättre med hönsfoder. Har du kollat igenom vad hönsfodret innehåller? Det kanske inte är så mycket tillsatser som det kunde vara? Hur det är med växande kycklingar och vilket foder låter jag vara osagt, är långtifrån proffs.
Vill gärna ha uppdatering sen på söta hönor och det fina hönshuset!
 
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

Bra att höra ;) Vi tänkte mata dem just så, med lite spannmål, matrester och sen snäckskal :) Ska fortsätta läsa, läsa, och läsa ;) Och visst kan jag edan berätta hur det gott och sätta upp bilder om du vill, det gör jag gärna! Tusentack för svaret igen! :) Hos oss har vi aldrig någonsin sett andra djur en igelkott, hjort och hare... Men såklart kan det ju dyka upp en räv eller ett annat rovdjur.
 
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

Hos oss har vi aldrig någonsin sett andra djur en igelkott, hjort och hare...

VART BOR DU??

jag flyttar in i grannhuset! Vi hade tom. lodjur som tog en hare på tomten för nåt år sedan, gissa om vi blev oroliga för vår grå katt innan han hittades!!
Sedan dess har lodjuren blivit fler, rådjuren färre och förra veckan var junselevargen på genomresa.. :o
 
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

Vi bor iFinland på "landet" typ men ändå bilvägar ganska nära, skog finns det ju mycket av här men syns bara "snälla" djur här :)
 
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

det finns djur som inte ar sa snalla som inte syns sa ofta heller :) och ar varre an ett rav besok, blev av med alla vara hons forra helgen pga iller besok. (och han var sa "smart" att han forst brot sig in i forradsutrymmet bredvid och sedan gnagde hal i en plankvagg :crazy:). Det ar da man tanker att man hellre haft raven pa besok.

Fast vi har generellt haft ett skit ar nar det kommer tills hons, valdigt mysiga djur att ha pa garden! men pa det vanligaste satt jag kan saga det rekommenderar jag att nagon pa garden vet hur man nackar ordentligt och att det finns en bra yxa tillganglig. Battre att det finns och inte behover anvandas an att du har en akut sjuka hona som maste lida langre an den behover.

Vi fodrade vara med 2/3 korn och havre kross och 1/3 fullfoder, snackskal och matrester. Dem fodrades utan fullfodret ett tag, men dem verkade konstant hungriga och at sjukt mycket, och dem la valdigt lite agg. Har jag inte helt fel sa maste dem ha tillgang till smasten/grus om dem ska ha hela sadeskorn, dem har dessa i kravan for att hjalpa till med att krossa upp maten.

Ett annat tips ar att forsoka lana en klackare och kopa avelsagg att klacka fram. Levande kycklingar/hons kan tyvarr bara sig med ett antal olika smittor som ligger latent hos bararen och manga ganger leder till en valdigt plagsam dod for en smittad hona (nu tanker jag framst pa dem luftvags sjukdomar som florerar).

Anpassa storleken pa huset till antal hons, ar det for stort pa vintern sa ar det risk att det blir for kallt men dem behover ocksa utrymme att rora pa sig. Vi fann att det var bra att kunna gora isolerings celler ocksa, framst for att vi hade nagra tupp kycklingar som blev konsmogna och brakiga men ocksa for att vi kunde isolera honor som blivit skadade ett tag.
 
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

Med väte? Du menar vete antar jag...? Hel spannmål är svårt att tillgodogöra sig, svårsmält. Nog måste det finnas affärer även i Finland som säljer hönsfoder. Var köper ni hästfoder? I Sverige finns det på samma ställe...

Höns har kräva som de samlar sten i och därmed kan de mala hel säd.

Det är inte grisar utan höns.
 
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

Tack för ditt svar! Uppskattar det värkligen. Jag menade att de kanske kan hitta sånt de gillar, finns mycket mask här hos oss. Mamma tycker att vi ska bara ha dem över sommaren och sen nacka dem, men jag skulle vilja ha dem över vintern också. Som du sa så tar det ju en tid innan de börjar värpa, de är ju onödigt att nacka dem då de precis börjat värpa. Vi ska ju såklart kolla upp om det är ok att ha höns. Med maten så finns det inget speciellt hönsfoder här i djuraffären (vi bor i Finland) Så kanske det går med väte (har hört att det är omtyckt?) Men tack än en gång för ditt svar, hoppas på fler!:grin:

Man ska nog inte leta efter hönsfoder i djuraffären utan där de säljer foder för hästar och lantbrukets djur.


http://www.suomenrehu.fi/produktutveckling/produktutveckling-fjaderfa/
 
Sv: Skall skaffa höns, bra att tänka på?

Det är inte grisar utan höns.

Nähä? Jag vet det.... Jag vet också att man inte rekommenderar det som enda fodermedel eftersom det har för lågt proteininnehåll. Därför tror jag det kan vara smart att komplettera med ett färdigfoder. Men om det är viktigare med sörgårdsidyll så strunt samma....
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 761
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 236
Senast: alazzi
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 171
Lantbruksdjur Nu har det äntligen blivit klart att vi blir med höns på halvön i vår! Ingen av oss på gården kan någonting egentligen om höns, jag är...
2
Svar
22
· Visningar
4 570
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp