Skärmproblem

MissFideli

Trådstartare
Jag köpte idag en VGA-sladd för att kunna se datorn på TV'n istället. Min dator är gammal och har ingen HDMI.
Men jag fick inte alls till inställningarna, för bilden på TV'n var ungefär lika stor (kanske lite större) än datorn. TV'n är 42", så tanken var ju att få upp bilden på hela. Testade lite olika inställningar, men inget förstorade upp bilden. Gick in på windows support, men det som stod där stämde inte med hur det såg ut? Använder Vista.
Och när jag gav upp och drog ur sladden ur datorn, så är bilden på datorn inte alls bra! Den har hamnat i låååg upplösning och går inte att ändra tillbaka. Stort och suddigt :cry: Hoppas det blir bättre när jag stänger av den för natten nu.

Kan nån det här med sånt här som kan hjälpa mig?

Sv: Skärmproblem

kan vara så enkelt att grafikkortet inte klarar av att köra den upplösningen.
Men har du priovat att just ändra upplösningen?

Har du en svart "ram" runt på tvn?

Ja, den är svart. Och nej, det kan vara så med grafikkortet i och för sig.

Skärmen på datorn blev bättre efter att ha varit avstängd, men problemet på TV'n kvarstår då. Om det nu går att fixa.

kolla antingen i datorn vad det heter eller på något kvitto eller liknande och kolla sen så din drivrutin är uppdaterad.

ATI Radeon xpress 1250 heter det. Vet inte hur jag hittar drivrutinerna till det, söker, men får inga vidare bra svar av datorn heller :p

troligen så har du lyckats klicka i klona skärmens bild istället för att låta operativsystemet och grafikdrivrutinen hantera skärmen som en separat enhet. det är mååånga år sedan ett grafikkort inte klarade av att visa sake i 1920x1080, vi pratar de gamla voodoo2 korten som introducerade den upplösningen (på den tiden vanvettigt hög upplösning, halflife gick bara att köra i 1024x768 om man använde dubbla grafikkort...)

kolla igenom grafikdrivrutinens hjälpfil angående vad det står om flera skärmar/dubbla skärmar/extra skärmar så borde du hitta inkopplingshjälp och inställnignar för att få allting att se bra ut. personligen skulle jag ställa datorn vid tv:n och pensionera den gamla skärmen om du har möjlighet till det. det blir en HELT annan upplevelse...

Jag har en laptop, så ingen skärm att kassera. Men jag vet inte hur jag ska ställa in? Försökte med skärminställningar, men det blir inte bra trots det.
Kan ni hjälpa mig och berätta vad och hur? Jag sökte på hjälpavsnittet, men som sagt så stämmer det konstigt nog inte med hur det ser ut på riktigt. Gärna om nån kan hjälpa mig med skärmdumpar eller liknande.

Datorn är köpt 2006 eller 2007 tror jag.

Datorn är en Acer TravelMate 5520 med Vista Home Premium tror jag. Vista är det i alla fall. Det följde med datorn.

Jag köpte idag en VGA-sladd för att kunna se datorn på TV'n istället. Min dator är gammal och har ingen HDMI.
Men jag fick inte alls till inställningarna, för bilden på TV'n var ungefär lika stor (kanske lite större) än datorn. TV'n är 42", så tanken var ju att få upp bilden på hela. Testade lite olika inställningar, men inget förstorade upp bilden. Gick in på windows support, men det som stod där stämde inte med hur det såg ut? Använder Vista.
Och när jag gav upp och drog ur sladden ur datorn, så är bilden på datorn inte alls bra! Den har hamnat i låååg upplösning och går inte att ändra tillbaka. Stort och suddigt :cry: Hoppas det blir bättre när jag stänger av den för natten nu.

Kan nån det här med sånt här som kan hjälpa mig?

Klarar din TV Full-HD (1920x1080) eller HD-Ready (1366x768)?
Finns det inställningar för att täcka hela bildrutan?
Har din dator DVI-kontakt?
dvi_connector_types.gif

Nu är jag kanske helt ute och cyklar men på min arbetsdator (Think Pad X220) så måste locket vara stängt för att bilden skall anpassa sig till skärmen. Jag har vanligtvis min i en docka och så fort jag öppnar locket går skärmbilden ner till originalstorlek. Men jag kanske har fel inställning också. Annars kör jag två stora widescreen med hög upplösning kopplade till den.

Min går automatiskt ner i viloläge när jag stänger den, så även i detta fall märkte jag när jag testade. Men tack ändå!!

Liknande trådar

IT & mobiler Moderkort: ASUS Z87-A Z87 S-1150 ATX Processor: Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor RAM: 16 GB DDR3 Nätagg: Thermaltake Smart M850W...
Svar
3
· Visningar
778
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 906
Senast: Mitra
·
IT & mobiler för ungefär ett halvår sen så hade jag virus på min dator, blev efter rådan från en datorbutik tvungen att ta bort allt från hårddisken...
Svar
3
· Visningar
841
Senast: slice
·
C
IT & mobiler Sitter vid min mammas dator, internet har inte fungerat på månader, nu har jag fått igång det (tillfälligt, mycket strul, går inte att... 2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Ragatan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka