Skav av bett, vad för bett ska jag använda?

Bukefalos 30 år!

Hejsan

Trådstartare
Hej!
Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte tidigt att hon hade gamla ärr från tidigare bett, inte något hon fått hos oss och troligen haft länge. Hennes högra mungipa är därför ”hårdare” som ärr kan bli och mer ”ömtåligt” och hon får lätt skav av vanliga bett. Mitt problem: jag rider henne bettlöst för tillfället, men i hoppningen blir hon väldigt stark för mig när jag inte har bett. Men vill inte att hon får skav/sår. Har ni något tips om bra mundel som minimerar risken för skav?
PS: Vi smörjer mungipor alltid innan ridning, hon går på tredelat metall med fasta ringar. Bästa bett hittills i hoppning har varit rakt baby-pelhamn av gummi.

Var exakt är det hon får skav? I själva mungipan? Isåfall är det nog inte skav utan trycksår, testa bettlyftare kanske? Annars hävstångsbett med spänd kedja som omväxling till tränsbett och variera bett ofta. Kan ta lång tid att läka ut så det kan vara en idé att fortsätta helt bettlöst ett tag till.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?