Skav på Fiffi! 😱

Tantcomeback

Trådstartare
Hjälp mig! Hur undviker man att få skav på fiffis yttre delar under ridpassen? Har testat trosor utan söm, vaselin, cykelbyxor mellan trosa och ridbyxa mm. Fruktansvärt pinigt att få skavsår där!
 
En sadel som passar din anatomi är det dyra men tyvärr enda vettiga svaret. Trosor av glidigare material vet jag hjälper endel men är sitsen på sadeln fel utformad för ens egen anatomi så hjälper det inte nämnvärt.
 
Kanske andra ridbyxor? Fick ibland skav vid sittbenen när jag red i helskodda, det var på ridskola och medryttarhäst, så sadel kunde jag inte göra något åt heller. Om du har "glattare" ridbyxor så att du kan glida med i sadeln lite liksom? Om du nu har helskodda alltså :)
 
En sadel som passar din anatomi är det dyra men tyvärr enda vettiga svaret. Trosor av glidigare material vet jag hjälper endel men är sitsen på sadeln fel utformad för ens egen anatomi så hjälper det inte nämnvärt.
Fast så enkelt är det inte. Efter att ha fött barn så är fiffin väldigt annorlunda och jag får skav oavsett sadel. Jag har även gjort en justering av fiffin för att ta bort det som hängde och slängde utanför locken. Det problemet hade jag inte innan jag blev uttäjmd vid förlossningarna. Då red jag obehindrat i massa olika sadlar.

Jag rider ibland tretimmarspass i skog. Det som fungerar är att jag har klippt ut vadderingen från en cykeltrosa som jag lägger i ridbyxan innan jag sitter upp. Klarar inte av att mocka i cykeltrosan.
Salva och se till att vadderingen sitter rätt under passet.
 
Fast så enkelt är det inte. Efter att ha fött barn så är fiffin väldigt annorlunda och jag får skav oavsett sadel. Jag har även gjort en justering av fiffin för att ta bort det som hängde och slängde utanför locken. Det problemet hade jag inte innan jag blev uttäjmd vid förlossningarna. Då red jag obehindrat i massa olika sadlar.

Jag rider ibland tretimmarspass i skog. Det som fungerar är att jag har klippt ut vadderingen från en cykeltrosa som jag lägger i ridbyxan innan jag sitter upp. Klarar inte av att mocka i cykeltrosan.
Salva och se till att vadderingen sitter rätt under passet.
Har man skador är det såklart en annan sak men en sadel som inte passar ens anatomi gör ju inte saken bättre.
 
Under vinterhalvåret tycker jag att en rumpvärmare i fårskinn är guld mot skavsår. Annars har jag testat att ha på glidmedel istället för vaselin, och tyckte nästan det fungerade bättre. Skriver även under på välsittande ridbyxor och trosor.
 
Hjälp mig! Hur undviker man att få skav på fiffis yttre delar under ridpassen? Har testat trosor utan söm, vaselin, cykelbyxor mellan trosa och ridbyxa mm. Fruktansvärt pinigt att få skavsår där!

Jag har fårskinnspad hela tiden, hjälper enormt mycket. Och tygskodda mjuka ridbyxor, jag upplever att jag får mer skav av skodda ridbyxor.

Har läst att vissa distansryttare (som ju rider läääänge) har vanliga strumpbyxor under ridbyxorna, alltså inga trosor. Tvättar allt helt enkelt efter ridpasset.

Also: "fiffi" :rofl: Har jag aldrig hört
 
Jag har haft en del elever med sånt problem. Det har funkat med rätt sadel.
Tror någon blivit hjälpt av gelpadd när de inte kunnat välja sadel.
 
Efter mååånga års ridning av olika hästar och med olika sadlar så började jag få skavsår av en specifik sadel. Problemet med den var nog kombinationen av syntetsadel, tunna ridbyxor och för stor sits, dvs jag hamnade för långt fram mot framvalvet. Även om jag hoppade bak och satt rätt så gjorde en trippig och pigg unghäst att jag snart satt lika jävligt igen :grin:

Så jag säger också att sadeln kan vara en del av problemet ...
 
Jag fick bra tips i min tråd när jag skulle på intensiv träningsridresa och till varje pris behövde undvika minsta början på skav .

https://www.bukefalos.se/threads/ri...intensiv-traningsvecka.1445996/#post-18232909

Jag skaffade vadderade cykelbyxor samt hade gelpad på sadlarna. Funkade toppen .

Sen utöver det är jag benägen att hålla med de som reflekterat här i tråden ang sitsen/positionen i sadeln. Även om det handlar om millimetrar så behöver man sitta rätt - dvs per trepunktsits där sittbenen är primära, samtidigt som man inte kniper med överskänkeln och verkligen har öppnat upp bäckenet. Annars hamnar man lätt i spänning och då blir det lätt skav!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 143
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 542
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 036
Senast: viltmilla
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp