Skav på Fiffi! 😱

Nej, skav på sittbenen tror jag är jätteovanligt, aldrig hört någon som fått det. Det vanliga är väl just att man får skav på de ädlare delarna?
Jodå, det förekommer det med. Min syster blev alldeles skinnflådd på sittbenen när vi var på ridläger i somras. Compeed och gelpad blev räddningen där.
 
Nej, skav på sittbenen tror jag är jätteovanligt, aldrig hört någon som fått det. Det vanliga är väl just att man får skav på de ädlare delarna?
Jag har fått det, får sällan skav men när jag får det är det sittbenen och aldrig dom "ädlare delarna".
 
Nej, skav på sittbenen tror jag är jätteovanligt, aldrig hört någon som fått det. Det vanliga är väl just att man får skav på de ädlare delarna?

Min tanke när jag provade Derriere Equestrians ridtrosor var att de måste vara designade för att skydda sittbenen och inte de ädlare delarna. Hjälpte inte alls för mig. Var sämre än de vanliga trosor jag hittat som funkat bäst.
 
Block the Shock seat bone saver! Betydligt bättre än Heather Moffat. Jag har köpt från A Stable Environment. Man får alltså köpa från UK. Men det är det värt! Hjälper även ryggen, som är mitt problem.
 
Nej, skav på sittbenen tror jag är jätteovanligt, aldrig hört någon som fått det. Det vanliga är väl just att man får skav på de ädlare delarna?

Jag som har lång svanskota klämmer huden mellan sittbenen och svanskotan så jag får ordentliga skavsår. Gör stor skillnad på sadel och vilken häst jag rider. Men fiffiriet har intet varit ett skavproblem :D!
 
Jag som har lång svanskota klämmer huden mellan sittbenen och svanskotan så jag får ordentliga skavsår. Gör stor skillnad på sadel och vilken häst jag rider. Men fiffiriet har intet varit ett skavproblem :D!
Men hur lång svanskota har du? :eek: Svanskotan och sittbenen är ju typ en decimeter från varandra.
 
Men hur lång svanskota har du? :eek: Svanskotan och sittbenen är ju typ en decimeter från varandra.

Hittar inte bilden nu, men har nånstans en bild på sitsen i min sadel med tydliga avtryck från båda sittbenen och svanskotan. Det blir som för mycket "rumphud" mellan sittbenen och svanskotan som kläms. Är en väldigt märklig känsla. Har inte haft så mycket problem med det senaste åren, men nu har jag gått ner några kilo och då kom det tillbaka igen. Så lösningen för problemet är mer rumppadding :D.
 
Hittar inte bilden nu, men har nånstans en bild på sitsen i min sadel med tydliga avtryck från båda sittbenen och svanskotan. Det blir som för mycket "rumphud" mellan sittbenen och svanskotan som kläms. Är en väldigt märklig känsla. Har inte haft så mycket problem med det senaste åren, men nu har jag gått ner några kilo och då kom det tillbaka igen. Så lösningen för problemet är mer rumppadding :D.
Större rumpa alltså! 😂
 
Jag rider på ridskola och rider därför i alla möjliga olika sadlar, fler än vad en privatryttare i regel gör (såvida du inte har femton-tjugo olika sadlar till din häst).
:o ...joo har nog provat så många till var och en av mina hästar... ...och de flesta kuggat. En sak som är tydligt besvärande är när midjan är väldigt utstickande och hög i kombination me högt bakvalv som tvingar fast sitsen i ett läge. Då hjälper inte ens gelseat eller vaddering efter ett tag eftersom det handlar om ett punkttryck man inte kan komma ifrån.
Bättre är öppna säten, flata säten, låg midja och lågt bakvalv.
 
Hittar inte bilden nu, men har nånstans en bild på sitsen i min sadel med tydliga avtryck från båda sittbenen och svanskotan. Det blir som för mycket "rumphud" mellan sittbenen och svanskotan som kläms. Är en väldigt märklig känsla. Har inte haft så mycket problem med det senaste åren, men nu har jag gått ner några kilo och då kom det tillbaka igen. Så lösningen för problemet är mer rumppadding :D.
”Rumphud” :rofl:

Den här tråden är ju full av ”nya” ordkombinationer. - tror ni de kommer med i nästa utgåva av SAOL?
 
:o ...joo har nog provat så många till var och en av mina hästar... ...och de flesta kuggat. En sak som är tydligt besvärande är när midjan är väldigt utstickande och hög i kombination me högt bakvalv som tvingar fast sitsen i ett läge. Då hjälper inte ens gelseat eller vaddering efter ett tag eftersom det handlar om ett punkttryck man inte kan komma ifrån.
Bättre är öppna säten, flata säten, låg midja och lågt bakvalv.
Så skönt när man kunde köpa en sån sadel till sin egna häst :up:
 
Ridunderbyxor eller cykelunderbyxor. Alltså såna där vadderade.

Provade såna för några år sen, och blev helt såld. Jag förstår inte att inte fler rider med dem, i cykelsporten är de jättevanliga. Och då är cykelsadlar mindre skavsårsframkallande är hästsadlar.
Jag har letat mig framtill Castelli, men hur vet man vad som är underbyxor och vad som är "vanliga" cykelbyxor? Är det samma sak? Svindyra :o Tvättar man dem för hand var dag eller? Hur har du (eller ni andra) gjort för den delen?
 
Var tydligen inte så bra på att googla som jag trodde, nu har jag hittat rätt.

Jag har letat mig framtill Castelli, men hur vet man vad som är underbyxor och vad som är "vanliga" cykelbyxor? Är det samma sak? Svindyra :o Tvättar man dem för hand var dag eller? Hur har du (eller ni andra) gjort för den delen?
 
Jag har letat mig framtill Castelli, men hur vet man vad som är underbyxor och vad som är "vanliga" cykelbyxor? Är det samma sak? Svindyra :o Tvättar man dem för hand var dag eller? Hur har du (eller ni andra) gjort för den delen?
Man tvättar dem i maskin efter varje användning. Jag kör de vadderade korta cykelbyxorna, helt enkelt. Castelli är lyxvarianten, Endura t ex funkar också, men är lite varmare.
 
Hjälp mig! Hur undviker man att få skav på fiffis yttre delar under ridpassen? Har testat trosor utan söm, vaselin, cykelbyxor mellan trosa och ridbyxa mm. Fruktansvärt pinigt att få skavsår där!
Tycker det kan fungera ibland med att inte ha skoning i rumpan på byxorna. Dvs ha knäskodda ridbyxor och låta sig halka runt i sadeln, eftersom friktionen då kan hamna mellan sadel och byxor istället för mellan byxor och fiffi. Men det beror väl på vari problemet ligger. (Jag har haft jättetur nu i många år och inte haft fiffiskav).
 
:o ...joo har nog provat så många till var och en av mina hästar... ...och de flesta kuggat. En sak som är tydligt besvärande är när midjan är väldigt utstickande och hög i kombination me högt bakvalv som tvingar fast sitsen i ett läge. Då hjälper inte ens gelseat eller vaddering efter ett tag eftersom det handlar om ett punkttryck man inte kan komma ifrån.
Bättre är öppna säten, flata säten, låg midja och lågt bakvalv.
Jaa och de känns rent av sällsynta nuförtiden. Då kan man sitta lite vart man vill och bre ut sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 133
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 541
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 035
Senast: viltmilla
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp