Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är snart dags för matkasse nummer två från Ica. Erfarenheten för första kassen var 1. Jag lagade faktiskt mat! 2. Jag behövde inte leta efter recept själv. 3. Maträtterna var rätt smaklösa 4. Det gick inte att välja ekologiska råvaror.

Det var både plus och minus alltså. Så jag har fortfarande inte bestämt mig om det här med matkasse är en bra eller dålig idé.

Kommande måndag är det recept till följande maträtter:

https://www.ica.se/recept/varrullar-med-jordnotsdipp-725295/
https://www.ica.se/recept/toskansk-bon-och-brodsallad-725297/
https://www.ica.se/recept/sparrispaj-med-vasterbottensost-och-persilja-725296/

Det enda receptet jag tror kan vara bra är pajen. I övrigt vet jag inte. Det är ju inte varm mat, förutom riset då som ska vara till vårrullarna. Så jag är med andra ord skeptisk till kommande veckas mat.

Jag ger det ett tag till men om recepten inte blir bättre än så här, så får jag leta reda på recept själv och försöka planera efter det.
 

Man kan även göra hummus av svarta bönor, det tycker jag är gott. Häll av bönorna lägg i en mixer/bunke, häll i en skvätt olivolja typ en matsked, pressa i citron eller ha i ca en msk vinäger, kläm i en klyfta vitlök, ha i lite tahini (som du väll fick med förra gången annars går det bra med sesamolja) ca en msk, salta efter smak. Mixa. Går att äta med tex ett stekt ägg eller på mackan eller som en sås till maten. Jag brukar ha på lite rökt paprikapulver med när den är klar vissa har i kummin. Man får smaka sig fram till vad man gillar. https://www.koket.se/hemgjord-hummus-se-gor
Här finns recept, men eftersom du har färdigkokta svarta bönor kan du skippa hela första delen med blötläggning och kokning.
 
I den här matkassen kom det också med en bonusprodukt. Det var en förpackning med svarta bönor. Om jag gör en sallad på det tillsammans med en överbliven tomat jag har och en lika överbliven sallad, vad ska jag då ha som dressing? Nån med tips?
Svarta bönor tycker jag är bra, de ger tillskott på både fibrer och proteiner, utan att egentligen smaka något särskilt.
OM jag hade svarta bönor, sallad och tomat, hade jag gjort en av mina snabbmatsfavoriter: Pitabröd fyllt med just sallad, tomat och svarta bönor, med orientdressing (Rydbergs) och kryddat med Kebabkrydda (Santa Maria). Värm i micro i ca 1 minut.
(står på jobbet och nu vattnas det i munnen... :p )
 
Nu har jag ätit vårrullar med jordnötsdipp.

Krångligare mat har jag nog aldrig stött på. det var lätt att göra i ordning maten men så superkrångligt att äta det. Smaken var heller inte så fantastisk att det var värt besväret. Jag överväger att bjuda över mina grannar för att få hjälp med att äta upp resten. Haken är väl att min middagstid blir rätt sen och jag tänkte åka iväg till hantverkscafét i kväll. Så det är inte läge helt enkelt.
 
Nu har jag ätit vårrullar med jordnötsdipp.

Krångligare mat har jag nog aldrig stött på. det var lätt att göra i ordning maten men så superkrångligt att äta det. Smaken var heller inte så fantastisk att det var värt besväret. Jag överväger att bjuda över mina grannar för att få hjälp med att äta upp resten. Haken är väl att min middagstid blir rätt sen och jag tänkte åka iväg till hantverkscafét i kväll. Så det är inte läge helt enkelt.

Jag TROR att vårrullar funkar rätt bra att frysa. Men blir enormt nyfiken på hur det kom sig att du tyckte det var så krångligt att äta?? Tar man inte bara vårrullen i handen og biter av i ena ändan?
 
Jag TROR att vårrullar funkar rätt bra att frysa. Men blir enormt nyfiken på hur det kom sig att du tyckte det var så krångligt att äta?? Tar man inte bara vårrullen i handen og biter av i ena ändan?
Det här var färska vårrullar, de kan vara lite knepiga att få att hålla ihop när man äter dom.
 
Jag TROR att vårrullar funkar rätt bra att frysa. Men blir enormt nyfiken på hur det kom sig att du tyckte det var så krångligt att äta?? Tar man inte bara vårrullen i handen og biter av i ena ändan?
De här vårrullarna var sladdriga då "omslaget" var svårhanterligt. Omslaget var alltså ett pappersliknande runt ark som man blötte i varmt vatten för att kunna vika det runt innehållet. Det var knepigt att vika då det blev sladdrigt och innehållet ramlade ut när man bet i den.
 
De här vårrullarna var sladdriga då "omslaget" var svårhanterligt. Omslaget var alltså ett pappersliknande runt ark som man blötte i varmt vatten för att kunna vika det runt innehållet. Det var knepigt att vika då det blev sladdrigt och innehållet ramlade ut när man bet i den.

Aha okej.
 
Sparrispajen var faktiskt god. Den gick hem. Jag var lite rädd för att sparrisen skulle vara trådig och träig, men den gick fint att äta.

Igår provade jag f.ö. att äta tempehn som jag fick som bonusprodukt förra gången. Det var inte gott, trots att jag försökte rädda det hela med sweet chilisås.
 
@Magiana ang att göra egen vinegrette så är det inte särskilt kinkigt - man får smaka av hur det blir med proportionerna men största delen olja (blir godare att blanda två olika oljor tex 2 delar raps/matolja och en del olivolja. Sen brukar jag vilja späda med en del vatten. Vinägern ang proportion smakar man av efter eget tycke.

Dijonsenap är en bra smaksättare allmänt att ha hemma som bas, samt salladskrydda, utöver vanligt salt och svartpeppar.
 
@Magiana ang att göra egen vinegrette så är det inte särskilt kinkigt - man får smaka av hur det blir med proportionerna men största delen olja (blir godare att blanda två olika oljor tex 2 delar raps/matolja och en del olivolja. Sen brukar jag vilja späda med en del vatten. Vinägern ang proportion smakar man av efter eget tycke.

Dijonsenap är en bra smaksättare allmänt att ha hemma som bas, samt salladskrydda, utöver vanligt salt och svartpeppar.
Igår provade jag att pimpa min tempeh med en allkrydda jag har i skåpet. Tempehn smakade ändå inte bra. Det säger väl mer om tempehn än om kryddan.

Att smaksätta med senap är helt nytt för mig. Det behöver jag nog recept till.
 
@Magiana dijonsenap som smaksättare i dressing är superbt. Tex utöver vinägrett kan du göra världens godaste variant på cesardressing på det. ;äggula, vitlök,olja, vatten, citron, vitvinsvinäger samt dijonsenap, ev lite pressad sardell från konservburk (håller sig hur länge som helst i sin lilla glasburk) salt.peppar - klart.
 
Jag TROR att vårrullar funkar rätt bra att frysa. Men blir enormt nyfiken på hur det kom sig att du tyckte det var så krångligt att äta?? Tar man inte bara vårrullen i handen og biter av i ena ändan?
Färska vårrullar görs på råa grönsaker, tror ärligt talat att de är katastrof att frysa.

Svarta bönor kan man ha till allt. Refried beans t ex -hacka lök och vitlök, stek i olja på låg temperatur tillsammans med salt, chilipulver, spiskummin och rökt paprikapulver. Efter tio min, blanda ner bönorna, fortsätt stek medan du mosar bönorna. Ät i mjuka tacobröd med en skivad avokado, eller stek ett ägg och ett par tomater till. Går bra att spara och värma resten senare, eller frysa in.
 
Igår provade jag att pimpa min tempeh med en allkrydda jag har i skåpet. Tempehn smakade ändå inte bra. Det säger väl mer om tempehn än om kryddan.

Att smaksätta med senap är helt nytt för mig. Det behöver jag nog recept till.
Haha, jag har bara ätit tempeh någon enstaka gång och tyckte det var ok (men kanske inte så mycket mer). Men spontant så tänker jag dock att allkrydda inte riktigt är kryddan för att pimpa just den maträtten med?
 
Haha, jag har bara ätit tempeh någon enstaka gång och tyckte det var ok (men kanske inte så mycket mer). Men spontant så tänker jag dock att allkrydda inte riktigt är kryddan för att pimpa just den maträtten med?
Sen provade jag att addera sweet chilisås och det blev inte bättre. Jag är inte peppad på att prova igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp