Skiljas från sin älskade häst...

Lantbrukstjänst alla dagar i veckan. De som jobbar med det är så rutinerade och trevliga, och hästarna fattar verkligen ingenting förrän det är över. Däremot har jag gett de två sista rejält med lugnande innan, den ena för att hon var extremt huvudskygg och den andre för att han var 1.80+. Jag står med ryggen mot och håller och sen när skottet går så lämnar jag.
 
Nej jag vet, därför jag precis (eller snarare mamma då jag inte orkade med själv att ringa) har kollat upp vilka dagar lantbrukstjänst kör just i våra trakter om jag till slut väljer spruta...det är två fasta dagar i veckan och det är just för att slippa ha kroppen liggande som sagt. Ponnyn hade vi ju inget val då det skedde på en söndag men eftersom de åker förbi oss bla varje måndag behövde han inte ligga så länge iaf.
 
Jag har enbart positiva erfarenheter av bultning , men enda gången med avlivningsvätska var INTE rolig.
Det var en foderponny och ägaren propsade på injektion. Svårt att hitta ven, så stacks gånger flera, när väl injektionen till slut tog rätt ponnyn ryckte undan, stegrade, snubblade omkull, reste sig och raglade omkring och det var ganska kaotiska minut(er?) innan den till slut dog. Vidrigt var vad det var. Så ovärdigt slut för en gammal trotjänare.
Vid bultning har jag använt lantbrukstjänst som inte gör annat än avlivar. Det tror jag är stor skillnad mot en veterinär, som mer troligt blir nervös, vilket torde påverka hästen.
 
Så...då är det över:cry::cry: min farbror skulle tas bort denna månad men fick bli akut ikväll...Jag valde till slut injektion med somulose. Det enda var att det var bökigt med kanylen...det var lite struligt men då min gubbe är tålig tror jag inte han led för mycket av det! Försökte på gårdsplan men fickgå in i hans box och göra det, gick mkt bättre! Det var en modfälld häst jag ledde ut ur stallet för sista gången, han förstod säkert han skulle få gå....Sen gick allt så fort! Han fick medlet och injektionen hade den effekt man önskar; han föll ihop direkt! Allt gick fint,jag fick en (tack och lov! ) en bra erfarenhet av sprutavlivning! Min älskade och saknade finaste häst som blev nästan 37 år :love::love::love:
 
Så...då är det över:cry::cry: min farbror skulle tas bort denna månad men fick bli akut ikväll...Jag valde till slut injektion med somulose. Det enda var att det var bökigt med kanylen...det var lite struligt men då min gubbe är tålig tror jag inte han led för mycket av det! Försökte på gårdsplan men fickgå in i hans box och göra det, gick mkt bättre! Det var en modfälld häst jag ledde ut ur stallet för sista gången, han förstod säkert han skulle få gå....Sen gick allt så fort! Han fick medlet och injektionen hade den effekt man önskar; han föll ihop direkt! Allt gick fint,jag fick en (tack och lov! ) en bra erfarenhet av sprutavlivning! Min älskade och saknade finaste häst som blev nästan 37 år :love::love::love:

Jag beklagar sorgen :heart
Så fint att allt gick fort och bra. Jag tror det allra viktigaste är att man som djurägare känner att man tagit rätt beslut. För det allra mesta går ju både bultning och injektion bra, hästen somnar fort och lider inte mer. Du gav din älskade vän ett värdigt slut på ett ovanligt långt hästliv :heart
 
Tack snälla :heart. Jo, jag bad om somulose utan lugnande och det gick knall fall i backen! Perfekt! Killen från svensk lantbrukstjänst som hämtade kroppen idag berättade att nu är det visst tvunget att man ska bulta minst två gånger, nått nytt de kommit på precis nu O_o
 
Tack snälla :heart. Jo, jag bad om somulose utan lugnande och det gick knall fall i backen! Perfekt! Killen från svensk lantbrukstjänst som hämtade kroppen idag berättade att nu är det visst tvunget att man ska bulta minst två gånger, nått nytt de kommit på precis nu O_o

Jag var med så sent som idag när en häst bultades. Den bultades iallafall bara en gång, så det låter konstigt.
 
Vi fick ta bort en idag, galopphäst. Väljer alltid bult med mkt lugnande innan. Föredrar en hjärndöd häst än att hjärtat ska ge upp under nägra sekunder men hjärnan fungerar längre. Var med om avlivning med spruta och den hästen var inte död förrän efter en minut. Medvetslös ja men jag tyckte det tog för lång tid innan den var död.

Inga problem med hästar som är andras, men usch när jag ska ta bort min bästa vän. Men det blir inte förrän många många år hoppas jag!
 
Vi fick ta bort en idag, galopphäst. Väljer alltid bult med mkt lugnande innan. Föredrar en hjärndöd häst än att hjärtat ska ge upp under nägra sekunder men hjärnan fungerar längre. Var med om avlivning med spruta och den hästen var inte död förrän efter en minut. Medvetslös ja men jag tyckte det tog för lång tid innan den var död.

Inga problem med hästar som är andras, men usch när jag ska ta bort min bästa vän. Men det blir inte förrän många många år hoppas jag!

Lånar tråden för att fråga, hoppas det är okej för TS!
Men sett flera nu som pratat om bult med lugnande innan. Varför lugnande? Är hästen huvudskygg, eller beror det på något annat? Är det vanligt?
När jag varit med vid bultning har hästen kommit direkt från stall/hage, fått äta något mumsigt och så pang - borta. Inget lugnande eller något, allt har gått väldigt snabbt och smidigt, och hästen har inte vetat någonting.
 
Lånar tråden för att fråga, hoppas det är okej för TS!
Men sett flera nu som pratat om bult med lugnande innan. Varför lugnande? Är hästen huvudskygg, eller beror det på något annat? Är det vanligt?
När jag varit med vid bultning har hästen kommit direkt från stall/hage, fått äta något mumsigt och så pang - borta. Inget lugnande eller något, allt har gått väldigt snabbt och smidigt, och hästen har inte vetat någonting.
Upptäckt i höstas att en häst som inte varit rädd om huvudet under dom 15 åren hos mig ändå reagerade när bulten skulle mot pannan och det syntes tydligt på blodet efter åt att hon gått upp i stress, som tur var var den som bultade mycket rutinerad.
 
Upptäckt i höstas att en häst som inte varit rädd om huvudet under dom 15 åren hos mig ändå reagerade när bulten skulle mot pannan och det syntes tydligt på blodet efter åt att hon gått upp i stress, som tur var var den som bultade mycket rutinerad.

Hur syntes det på blodet? Det kanske är en dum fråga, men jag kan inte sånt.
 
Hur syntes det på blodet? Det kanske är en dum fråga, men jag kan inte sånt.
Ett djur som blir stressad ökar andningen för att syre sätta blodet som i sin tur få ut syre till muskler som behövs för att fly vilket gör blodet skummigt (olika mycket berodde på hur stressat djuret är) när djuret avblodas.
 
Ett djur som blir stressad ökar andningen för att syre sätta blodet som i sin tur få ut syre till muskler som behövs för att fly vilket gör blodet skummigt (olika mycket berodde på hur stressat djuret är) när djuret avblodas.

Aha, tack för förklaringen!
Jag har inte varit kvar vid avblodning, så jag vet inte hur det har sett ut hos de hästar jag varit med vid. Allt jag vet är att de utifrån sett verkat väldigt nöjda med att få mumsa i sig mat, och inte har reagerat när bultpistolen satts mot pannan.
 
Aha, tack för förklaringen!
Jag har inte varit kvar vid avblodning, så jag vet inte hur det har sett ut hos de hästar jag varit med vid. Allt jag vet är att de utifrån sett verkat väldigt nöjda med att få mumsa i sig mat, och inte har reagerat när bultpistolen satts mot pannan.
Var inte häller med vid avblodningen utan gick efter bultning men när lantbrukstjänst tagit med hästarna och åkt gick jag och la strö över blodet då det var mindre än 1m brevid vägen.

För mina 2 blev en stressad och en inte.
 
Var inte häller med vid avblodningen utan gick efter bultning men när lantbrukstjänst tagit med hästarna och åkt gick jag och la strö över blodet då det var mindre än 1m brevid vägen.

För mina 2 blev en stressad och en inte.

Okej. När jag har varit med har det varit en bit ifrån vägar och liknande, så jag har inte gått tillbaka förrän tidigast efter några timmar och då är det ju bara en mörk fläck kvar.
 
Så...då är det över:cry::cry: min farbror skulle tas bort denna månad men fick bli akut ikväll...Jag valde till slut injektion med somulose. Det enda var att det var bökigt med kanylen...det var lite struligt men då min gubbe är tålig tror jag inte han led för mycket av det! Försökte på gårdsplan men fickgå in i hans box och göra det, gick mkt bättre! Det var en modfälld häst jag ledde ut ur stallet för sista gången, han förstod säkert han skulle få gå....Sen gick allt så fort! Han fick medlet och injektionen hade den effekt man önskar; han föll ihop direkt! Allt gick fint,jag fick en (tack och lov! ) en bra erfarenhet av sprutavlivning! Min älskade och saknade finaste häst som blev nästan 37 år :love::love::love:
Beklagar sorgen efter farbror. Vad skönt att det gick smidigt och bra.
 
Vi fick ta bort en idag, galopphäst. Väljer alltid bult med mkt lugnande innan. Föredrar en hjärndöd häst än att hjärtat ska ge upp under nägra sekunder men hjärnan fungerar längre. Var med om avlivning med spruta och den hästen var inte död förrän efter en minut. Medvetslös ja men jag tyckte det tog för lång tid innan den var död.

Inga problem med hästar som är andras, men usch när jag ska ta bort min bästa vän. Men det blir inte förrän många många år hoppas jag!

Vid medvetslöshet lider ju inte hästen, däremot om den inte snabbt blir medvetslös vid en injektion då lider den, och det var det jag önskade slippa med sprutan, vilket det tack och lov alltså gjorde:). Vid bultning är ju hästen med medvetslös. Mannen som hämtade kroppen sa att han bultar men vid avlivning av sina egna hästar gör han kemiskt (vetten då såklart) för en lyckad sprutning och lyckad bultning är precis lika lite lidande båda två, det är hugget som stucket.
 
Lånar tråden för att fråga, hoppas det är okej för TS!
Men sett flera nu som pratat om bult med lugnande innan. Varför lugnande? Är hästen huvudskygg, eller beror det på något annat? Är det vanligt?
När jag varit med vid bultning har hästen kommit direkt från stall/hage, fått äta något mumsigt och så pang - borta. Inget lugnande eller något, allt har gått väldigt snabbt och smidigt, och hästen har inte vetat någonting.

Absolut lugnt för min del! :)

Förstår att man ibland kan vilja ha lugnande, men morfars hästar som jag var med när de bultades de fick inget lugnande, gick hur fint som helst :) Tacksam för att jag bara har goda erfarenheter av båda metoderna, och jag hoppas för allt i världen det dröjer åååååår nu för 3 avlivningar (4 hästar) på ett år räcker...:cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
715
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: BornAgain
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp