Skiljas från sin älskade häst...

Fjordfrälst

Trådstartare
Okej, ny på forumet och min första startade tråd...men vill ha lite input inför val av avlivningsmetod....Min högt älskade gamla farbror ska innan sommaren tar vid få somna in och jag funderar på hur det hela ska gå till...Vill verkligen att avlivningen går så bra det bara kan göra, det får ju lixom inte misslyckas när ett liv ska tas!

Vår Shetland togs bort med djurambulans med bult våren 2002. Jag ledde in henne i transporten men gick innan hon föll (var "bara" 14,5 så orkade inte närvara). Sen har jag tacksamt nog sluppit stå inför detta tills för ett år sedan. Då var jag med när morfar akut avlivade sina två hästar till åren komna och den ena blev akut sjuk och den andra fick följa med). Jag har känt de hästarna nästan hela mitt liv så det var jobbigt men kunde ändå hantera det...Det värsta var smällen från bulten, det ältar jag om och om igen i mitt huvud!! Att se halsarna uppskurna och massa blod pumpa ut; det bekommer mig inte ett smack (pluggar till ssk så =P ). Mannen som tog bort hästarna påstod att det nya avlivningmedlet för häst är i det närmaste lika snabbt verkande som bulten ?!?!

Min foderhäst, 32 år, fick i slutet av januari hastigt tas bort i hagen då han ej kunde resa sig mer..ägaren och jag tyckte medicinsk avlivning då han redan låg ner, dock användes det gamla medlet och jag tryckte på om det nya men tyckte veterinären blev obekväm av min önskan. Häst somnade in lugnt och stilla, snabbt med min älskade herre som nu alltså ska vandra samma väg...innan sommaren tar sin början då hans mun (i november var munnen mkt fin för ålder, inga tänder tappade, inga lösa! fantatstiskt i sig då han var 36 år fyllda! :heart).

Idag, var det munkoll igen, nu snart 37 år (i juli) har munnen raserat så han har fått infektion i en rot samt att flera tänder satt sig lösa och vetten sa att det är dags att gå innan sommaren... Han har fått två år extra då jag har behandlat för den där j*kla cushings, och han har alltid varit otroligt fräsch för sin ålder, men som sagt. Nu är det bestämt att vi ska skiljas åt..men hur?

Förlåt rörig och lång text men vill ha lite input! Förr var bara bult ett alternativ för mig men nu räds jag för det...För ja, jag vill vara med hela vägen, min älskade gubbe jag haft mitt halva liv :heart.

Tack för ni orkar läsa och ge lite input hur ni har valt osv...:(.
 
Tillägg: shettisen var EXTREMT stickrädd att bult var det mest humana, min fjording är inte det minsta stickrädd...
 
Jag föredrar bult alla dagar, om hästen är orolig finns ju möjligt att ge lugnande innan.

Så varför, den äldre avlivningsvätskan tycker jag tar för lång tid och den nyare tycker jag är rent ut sagt så farligt att jag inte fattar hur det kan hanteras på ett säkert sätt ute i fält.
 
Tack för svar! Jo den gala vätskan vill jag inte ha, verkligen inte när han står upp! Nej,somsagt, det nya medlet är ju verkligen farligt för de som handhar detoch ev. spill är ju inte så bra...
 
Jag föredrar bult alla dagar, om hästen är orolig finns ju möjligt att ge lugnande innan.

Så varför, den äldre avlivningsvätskan tycker jag tar för lång tid och den nyare tycker jag är rent ut sagt så farligt att jag inte fattar hur det kan hanteras på ett säkert sätt ute i fält.
När min togs bort för två år sen fick veterinären lite på sig i ansiktet :nailbiting: och vi förstod inte varför hon hade så bråttom tillbaka till stallet. Hon förklarade sen. Jag trodde hon hade bult men nej det hade hon inte så det blev som det blev när hästen redan var lite sederad och port i venen. Hon blev inte skadad av vätskan fick jag veta sen.
 
När min togs bort för två år sen fick veterinären lite på sig i ansiktet :nailbiting: och vi förstod inte varför hon hade så bråttom tillbaka till stallet. Hon förklarade sen. Jag trodde hon hade bult men nej det hade hon inte så det blev som det blev när hästen redan var lite sederad och port i venen. Hon blev inte skadad av vätskan fick jag veta sen.

Tack för svar :). Läskigt! Nae verkar som de flesta veterinärer är oerfarna/vill ej använda bult, ska min häst bultas är det i så fall lantbrukstjänst som verkligen kan, som får göra det :)
 
Tack för svar :). Läskigt! Nae verkar som de flesta veterinärer är oerfarna/vill ej använda bult, ska min häst bultas är det i så fall lantbrukstjänst som verkligen kan, som får göra det :)
Jag var ju med flera hästar som bultades i stallet för att vara beredd när det var min tur sas. Och då blev det ändå så fel. Killen på lantbrukstjänst som hämtat tidigare var samma så han morsade och frågade och jag sa bara , han ligger där :cry:. DE kan jag verkligen rekommendera.
 
Mina avlivades med somulose (spruta). Det var lugnt och så fint som en avlivning kan vara. De var borta redan innan veterinären hunnit spruta in allt. En låg ner och en stod upp. Det var odramatisk när han föll. De andra hästarna fick se på och var helt lugna.

Skulle aldrig aldrig skjuta och avbloda, kan inte tänka mig ett värre avslut. :cry:
 
Är hästen orolig så får de lugnande innan. De får ju dessutom en kateter på plats först, det är inte så att veterinären tar fart och kastar sig fram med giftsprutan...
 
Jag har varit med och avlivat två st på senare år, båda med semoluse och jag skulle absolut välja det om jag blev tvungen att avliva min häst (ta i trä). De har fått lugnande först och sen medlet. Det har gått snabbt och känts lugnt för mig (som ändå är den som blev kvar) och jag har sluppit blodpölar som jag själv upplevde väldigt jobbigt när jag var yngre och var med vid avlivning, eller kom strax efteråt.
 
Okej, ny på forumet och min första startade tråd...men vill ha lite input inför val av avlivningsmetod....Min högt älskade gamla farbror ska innan sommaren tar vid få somna in och jag funderar på hur det hela ska gå till...Vill verkligen att avlivningen går så bra det bara kan göra, det får ju lixom inte misslyckas när ett liv ska tas!

Vår Shetland togs bort med djurambulans med bult våren 2002. Jag ledde in henne i transporten men gick innan hon föll (var "bara" 14,5 så orkade inte närvara). Sen har jag tacksamt nog sluppit stå inför detta tills för ett år sedan. Då var jag med när morfar akut avlivade sina två hästar till åren komna och den ena blev akut sjuk och den andra fick följa med). Jag har känt de hästarna nästan hela mitt liv så det var jobbigt men kunde ändå hantera det...Det värsta var smällen från bulten, det ältar jag om och om igen i mitt huvud!! Att se halsarna uppskurna och massa blod pumpa ut; det bekommer mig inte ett smack (pluggar till ssk så =P ). Mannen som tog bort hästarna påstod att det nya avlivningmedlet för häst är i det närmaste lika snabbt verkande som bulten ?!?!

Min foderhäst, 32 år, fick i slutet av januari hastigt tas bort i hagen då han ej kunde resa sig mer..ägaren och jag tyckte medicinsk avlivning då han redan låg ner, dock användes det gamla medlet och jag tryckte på om det nya men tyckte veterinären blev obekväm av min önskan. Häst somnade in lugnt och stilla, snabbt med min älskade herre som nu alltså ska vandra samma väg...innan sommaren tar sin början då hans mun (i november var munnen mkt fin för ålder, inga tänder tappade, inga lösa! fantatstiskt i sig då han var 36 år fyllda! :heart).

Idag, var det munkoll igen, nu snart 37 år (i juli) har munnen raserat så han har fått infektion i en rot samt att flera tänder satt sig lösa och vetten sa att det är dags att gå innan sommaren... Han har fått två år extra då jag har behandlat för den där j*kla cushings, och han har alltid varit otroligt fräsch för sin ålder, men som sagt. Nu är det bestämt att vi ska skiljas åt..men hur?

Förlåt rörig och lång text men vill ha lite input! Förr var bara bult ett alternativ för mig men nu räds jag för det...För ja, jag vill vara med hela vägen, min älskade gubbe jag haft mitt halva liv :heart.

Tack för ni orkar läsa och ge lite input hur ni har valt osv...:(.
Jag har tidigare bara tagit med bult, varit konstant nej sägare till spruta. Men efter att tagit två hästar med spruta så har jag vänt. Första hästen var kompisens häst, så fort och så fridfullt har jag aldrig upplevt en bultning, andra hästen var min, den låg redan och var jätte sjuk, det gick fort och smidigt för henne oxså. Idag skulle jag troligen välja spruta igen, tycker personligen att avblodningen är jobbig och de sprutningar jag varit med om varit enklare för hästen än de bultningar jag varit med om. Har varit med om att bulten tog fel, dom fick bulta tre ggr innan hästen föll så det kan gå fel med alla metoder. Välj det som känns bäst för dig, men som sagt jag har svängt i frågan.

/B
 
Tack ni alla för svar! :)

Babe; du låter som mig! Jag kunde absolut inte tänka mig spruta men nu efter att ha varit med,och jag vill absolut vara med min gamla grabb till slutet, så känns spruta som alltmer övervägande (därför jag ville som sagt få lite input eftersom jag börjat svänga efter erfarenheterna av båda). Låter otäckt med så misslyckad bultning :nailbiting: men som sagt;visst kan båda metoderna gå fel. Hu :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: BornAgain
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp