Skillnad i bedömning mellan domare

Trolldruva

Trådstartare
Jag var på en dressyrtävling i helgen där jag uppmärksammade ett problem som blev aktuellt under EM, nämligen hur bedömingen kan skilja mellan två domare. I det här fallet gick två klasser med samma program (LB), med två olika domare som dömde de olika klasserna. Tittar man på resultatlistorna så verkar den ena domaren generellt ha legat ungefär 10 procentenheter lägre än den andra, vilket förvisso är suboptimalt men det går ändå att leva med.

Det jag regaerade på var hur olika de två domarna bedömde likvärdiga ritter. För att ta extremfallet så kom en ryttare 3:a i den ena klassen med en procensats på en bra bit över 70% för att sedan komma näst sist i andra klassen med en procentsats som låg 25 enheter lägre än bedömningen i den första (samma häst så klart). Enligt min stallkompis som såg båda ritterna var de relativt likvärdiga utan direkta missar, även om hästen hade varit något mattare i andra klassen.

Detta fick mig att lämna tävlingen med en något fadd eftersmak, så min fråga till er dressyrexperter är om liknande skillnader i bedömingarna är vanligt förekommande och vad förbundet gör för att bedömingarna ska bli så likartade som möjligt mellan domarna t.ex. genom fortbildning. Det är ju inte direkt så inspirerande att tävla i dressyr om skillanden i bedöming mellan två domare är så extremt stora.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Själv tyckte jag att överlag gick de flesta hästarna i riktigt dålig inne på drerssyrbanan. Hästarna var långa och flacka och vissa gick på bogarna till och med.
Inte för att jag själv skulle rida bättre men jag tävlar å andra sidan inte EM:)

Tycker kraven för ett EM skulle va högre än fjuttiga LB i alla fall LA, vad är kraven på ett SM då som är lägre än ett EM?? LC?

Några imponerade och visade upp riktigt allsidiga trevliga hästar där hästen verkade vara högt utbildad i dressyren kunde hoppa och samt gå ute i terrängen och uppvisade totalt orädsla för saker och ting.:)
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Det kan variera ganska mycket från domare till domare, men det är i sig inte ett superstort problem i lätta klasser. Värre är det i Msv där man ska kvala, då är procenten mycket viktigare än placeringen i klassen.

Eftersom procenten varierar så mycket har jag börjat se mina resultat som "näst bäst i klassen", "femma i klassen" "på övre halvan" osv.

Men visst kan man bli knäckt. I somras var jag iväg med medryttarhästen och red en LB:1. Jag var ganska nöjd och när vi kom ut tänkte jag att jag kanske, landar på 64-65 % motsvarande de tidigare ritterna med den hästen. Men INTE. Jag fick dryga 59 %, alltså inte ens godkänt. Visserligen hade han känts lite matt men så farligt som 5,5 på framåtbjudningen tyckte jag inte att vi var värda. När klassen var klar så visade det sig att vi kommit på tionde placering. Galet! Det känns ju inte riktigt som att en ritt som inte är godkönd ska kunna ge placering. O_o Efter den klassen var det ganska många som var knäckta. Och jag var glad att jag inte var en av de som red på 33 eller 27 %.

Å andra sidan har jag varit med om tvärtom också, med 71 % drygt efter en ritt med två ganska stora missar. Då skrattade vi bara...
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Självklart ska det vara större krav på både domare och ekipage i EM jämfört med en lokal LB, skam vore det annars. Men om problemen är stora på den nivån, är de då ännu värre i lättare klasser med mindre utbildade domare.

Det var inte skillnaden i procent mellan de två domarna jag reagerade på, utan skillnanden i placering.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Jag förstår inte riktigt hur du menar? Pratar du om Fälttävlans-EM?

Det EM som ts referarar till är väl dressyr-EM i Herning, där det blev diskussion om svenska domarens bedömning av ffa ett engelskt ekipage.

Så vad du tycker ang nivån på fälttävlansdressyren hör väl inte riktigt till denna tråden.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Precis dressyr EM var det jag tänkte på, där gick ju känslorna heta på sina håll. Jag får erkänna att jag inte var medveten om att det varit någon diskussion om bedömningarna i fälttävlans EM.:o
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Det har det inte varit heller, svenska domaren låg lite lägre på Ludwig än de andra två om jag minns rätt, vilket de kommenterade på tv-sändningen, men inga stora diskussioner egentligen. Men eftersom Niela började skriva om hoppning och terräng längre ner misstänkte jag att hon kanske missuppfattat :p.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Halvt kl

Det måste ha blivit ett missförstånd, tävlingen jag var på var en lokal LB dressyr och inte fälttävlans EM. Det var alltså resultaten i denna lilla lokala tävling jag reagerade på. Jag har också för mig att dressyren på fälttävlans EM motsvarar ungefär MSVB.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Var det samma svårighetsgrad på bägge programmen ryttaren red?
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

läste i min mobil och då blev det lite tokigt... hehe

Det är ju alltid ett problem med ojämn nivå men det blir ju uppenbart när det är samma RITT som bedöms väldigt olika.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

I de låga klasserna är det ju bara en domare, vilket gör det svårare att jämföra än i de högre klasserna när det är flera domare. Men som novis kan jag ändå tycka att det inte ska skilja så extrem mellan två ritter, med samma ryttare, häst, program och dag där ritterna tydligen såg rätt så likvärdiga ut från sidan. Förbundet måste ändå sträva efter att göra bedömningarna så lika som möjligt oavsett nivå på klassen?
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

I de låga klasserna är det ju bara en domare, vilket gör det svårare att jämföra än i de högre klasserna när det är flera domare. Men som novis kan jag ändå tycka att det inte ska skilja så extrem mellan två ritter, med samma ryttare, häst, program och dag där ritterna tydligen såg rätt så likvärdiga ut från sidan. Förbundet måste ändå sträva efter att göra bedömningarna så lika som möjligt oavsett nivå på klassen?

Alla domare måste ju döma ett visst antal klasser per år + fortbilda sig för att få fortsätta döma. Får man tillfälle att rida på domarfortbildning ska man ta den, det är intressant att se hur domare tycker/tänker.

Min personliga åsikt är att man får en jämnare bedömning ju högre klasser domarna dömer.

Upp till MsvB-nivå tycker jag ibland att subjektiviteten lyser igenom hos vissa:D. I varje distrikt finns det nästan alltid domare som är kända för att ligga lågt/högt.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Jag håller med om att det kan skilja en hel del på domares bedömningen. Red ett Lektionsmästerskap för ett par år sen och ponnyn ballade ur totalt på banan, fick rättvisa 52% och 53% av varsin domare, och 61% av den tredje. Som av en slump dömt oss veckan innan och öst beröm över min söta ponny ;) Så länge domaren är konsekvent i sin bedömning och den inbördes ordningen blir korrekt tycker jag inte att det gör jättemycket om domare ligger olika högt, men det är lite tråkigt när domare värderar ritterna olika. Minns inte vilka placeringar domarna på nämnda tävling ville ha mig på men det var typ 21, 22 och 7.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Nu låter jag kanske brysk, men jag vill nog hoppas och tro att domarna är bättre på att bedöma det som sker inne på banan än ev. kompisar, anhöriga osv.
Har kompisen fokuserat på uppvisningen på samma sätt som domaren, dvs inte tittat bort eller pratat med någon annan kompis under hela uppvisningen, eller tittat på något annat runt banan? Har kompisen sett hur pass rakriktad hästen är t.ex? Spårar den på medellinjen? Spårar den och är riktigt formad på voltspår? Har kompisen sett tydliga övergångar?

Förvånansvärt ofta klagas det också på den domare som ligger lägst i bedömningen. Vad är det som säger att inte den lägre bedömningen är den som är mest korrekt?

Ibland finns det förvisso saker att ifrågasätta, men man bör nog också kritiskt fundera över hur mycket man som publik egentligen har sett av den aktuella ritten.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Dessutom var det ju förmdligen inte så att samma 35 ekipage (eller hur många starter det nu var) red i båda klasserna? Det räcker ju att domare två ligger lite lägre i sin bedömning generellt och att det var fler duktigare ekipage i den klassen. Dessutom är det väldigt svårt att se för den som står vid sidan, kanske ryttaren slappnade av lite för mycket då det tidigare programmet gått bra och inte red lika aktivt, kankse de var lite trötta och inte uppvisade samma energi, kanske slarvades det lite med vägarna (eller som min häst brukar göra-han tycker att han kan vägen och hjälper till at svänga vilket brukar betyda att jag tappar hans yttersida lite och det blir en sämre rörelse/väg än första gången), rakriktning/spårning etc.

Men visst, bedömningssporter blir aldrig helt rättvisa. Så länge en domare som ligger lågt i bedömningen gör det på alla ryttare så är det ändå okej tycker jag. Det är inte säkert att det är den domaren som har fel heller. Vem säger att domaren med de högre siffrorna är den som dömer korrekt? Jag har stött på domare som dömt lite för snällt ibland också, vilket genererat att besvikelsen nästa gång blev ännu större då det var så stor skillnad på två ritter som för ryttaren kändes likvärdiga.


//LillaGubben
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Skillnad på EM och en LB kan jag tycka.

I EM skiljer det sig ju på samma sätt som åsikter kan skilja mellan två konstkritiker typ. Att båda kan vara lika kunniga och erfarna men ändå ha olika tycke och smak, olika prioriteringar i en bedömning. Det tycker jag är bra! Det måste finnas lite rum för personliga tolkningar eller olika kulturer.

I en LB handlar det kanske mer om att domarna är dåliga, ouppmärksamma eller oengagerade. Det är ju bara trist. Förstår din eftersmak.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Skillnad på EM och en LB kan jag tycka.

I EM skiljer det sig ju på samma sätt som åsikter kan skilja mellan två konstkritiker typ. Att båda kan vara lika kunniga och erfarna men ändå ha olika tycke och smak, olika prioriteringar i en bedömning. Det tycker jag är bra! Det måste finnas lite rum för personliga tolkningar eller olika kulturer.

I en LB handlar det kanske mer om att domarna är dåliga, ouppmärksamma eller oengagerade. Det är ju bara trist. Förstår din eftersmak.

Jag tycker inte att domarna är dåliga, ouppmärksamma eller oengagerade bara för att de dömer en LB? det är ju samma orsaker som gör att deras bedömning kan skilja sig som när det gäller EM-domare.
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 912
Senast: jemeni
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 219
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Jo det är så att jag hade tänkt starta första 100 snart men är lite velig till vilken klass jag ska välja. Har två tävlingar...
Svar
2
· Visningar
829
W
Tävling Hej! På min ridskola har vi två olika sorts "tävlingsformer". Den ena är blåbärshoppning, 6 stycken enkelhinder 1 fas bed. CL. Den...
Svar
4
· Visningar
1 441
Senast: Beatrize
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp