Skillnad i bedömning mellan domare

Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Men visst, bedömningssporter blir aldrig helt rättvisa. Så länge en domare som ligger lågt i bedömningen gör det på alla ryttare så är det ändå okej tycker jag. Det är inte säkert att det är den domaren som har fel heller. Vem säger att domaren med de högre siffrorna är den som dömer korrekt? Jag har stött på domare som dömt lite för snällt ibland också, vilket genererat att besvikelsen nästa gång blev ännu större då det var så stor skillnad på två ritter som för ryttaren kändes likvärdiga.


//LillaGubben

Jag menade inte att klanka ner på den domare som gav den lägre bedömningen, utan tyckte mesta att skillnaden mellan de två ritterna var anmärkningsvärd. Det var hälften av ryttarna i första klassen som även red andra och jämför man deras placeringar i förhållande till varandra så skilde det sig något, men det var inga flera riktigt extrema skillnader.

Min fundering var mest om det är vanligt med att det är stora skillnader mellan hur domarna dömer samt vad förbundet gör för att få så likvärdiga bedömningar som möjligt. Risken är nog ganska uppenbar att folk tröttnar på dressyren om resultatet man får mer känns som ett lotteri än en faktiskt bedömning av ritten. Fast är problemen bara högst marginella och enormt skiftande bedömingar sällsynta så är det jättebra. Jag frågar därför att jag inte är ute på så många tävlingar, så det vore intressant att få höra om era upplevelser.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Om det är tre domare och de %-mässigt skiljer sig markant åt så diskuteras det domare emellanåt efter att de har dömt klart.

Det finns väl några domare som är Buke-användare, de kanske kan tala om vilken återkoppling de får från distrikt/förbund på sina domarinsatser?
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Menar du på fullt allvar att det skilde 10 respektive 25 procentenheter?
Alltså att ekipage kunde få exempelvis 65% i första och 55% av andra domaren (tio procentenheter) för samma ritt???

I så fall verkligen skandalöst!

Sedan verkar det ju som om samma procent i resultat kan ge väldigt olika placeringar även i samma klass.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Ja, det skilde 25 %-enheter för en ryttare, vilket känns något anmärkningsvärt. Det skilde inte 10%-enheter mellan domarna annat än i toppskiktet, ser jag när jag tittar lite noggrannare på resultatlistan. Dock förefaller domarna inte helt överens om bedömningen, t.ex. pratade jag med en tjej där det skilde 6 %-enheter mellan ritterna som tyckte att den med den högre bedömningen kändes dålig och den med den lägre var personens bästa ritt någonsin.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Tror nog jag vet vilken tävling du menar.. Jag var inte där men såg resultaten för klasserna, tappade nog lite hakan.. Väldigt anmärkningsvärt, om nu ritterna var hyfsat lika. Dressyr är en bedömningssport, det är ju tydligt iaf.. ;)
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Jag förstår dig, var på samma tävling och red samma program....Förutom en miss som naturligtvis och helt rätt drog ner resultatet så känndes ritten riktigt bra, jag var nöjd tills jag hör att jag fått 54% :eek: Det är den sämsta % jag ridigt och långt ifrån vad jag räknade med. (någonstans runt 60-62 hade jag gissat med tanke på att jag såg att dommaren låg lågt på skalan...)
Till saken hör att jag några månader tidigare ridit samma program för samma dommare och fick då 67,8%. visseligen utan missen, men i övrigt kändes hästen bättre på 54% ritten.... Om jag inte varit ute och tävlat en del innan och fått en kännsla för var jag brukar landa och hur det "ska" kännas hade jag starkt funderat på att lägga av. Men eftersom jag tränar regelbundet för erfaren tränare och min kännsla på ryggen allt som oftast stämmer med dennes uppfattning från marken så litar jag på min kännsla.

Jag trycker det är tråkigt när det inte finns en röd tråd, när olika ritter inte går att jämföra alls.

Tack och lov finns det många andra dommare som faktiskt ligger jämt från tävling till tävling, tråkigt om man ska behöva kolla vilken dommare som ska dömma innan man bestämmer sig för att anmäla sig, det borde inte vara nödvändigt kan man tycka. :(
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Intressant att höra av någon som var på samma tävling och hade en liknande upplevelse. Jag är som sagt inte ute på så många dressyrtävlingar och om det är ett generellt problem att det inte finns någon röd tråd i bedömningarna, så är jag inte så sugen på att åka på många fler. Därför blir jag glad av att du normalt sett inte har upplevt dylika problem och att de flesta domare är konsekventa i sin bedömning. :)
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Även i mitt distrikt finns en domare som ligger ca 10%-enheter under de flesta alla. Ritter som är jättefina med ryttare som brukar ligga på 70+ % hamnar nånstans på 61-62%, och den stora massan rider runt 53-56%.

Hon dömer visserligen bra, och jag håller med henne om ordningen hon lägger ekipagen på, men det är trist att få tillbaka ett protokoll med 54%, även om man blir placerad på över delen av startfältet.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Jaha. Hon KAN ge höga poäng också. Jag hörde att hon konsekvent låg lågt och att folk brukade välja bort hennes tävlingar. Vi pratade också om det inför utvärderingen, att det var många som skulle skriva att de tyckte det var tråkigt när hon dömde så lågt. En av mina kompisar hörde hur hon beklagade sig på nivån i pausen mellan ritterna, och det är inte heller vidare proffsigt. Det var en lokal LB. Kanske var det tur att det inte var fler domare på plats. Det hade nog gett en väldigt konstig stämning! :p
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Jag var ju inte där hela helgen och lämnade inte in någon utvärderingsenkät, men jag hade stora funderingar på att ändå höra av mig till tävlingsansvarig.... men det gjorde jag inte. Istället så lutar det lite åt att jag i fortsättningen faktiskt kommer att tillhöra dom som väljer bort en del tävlingar. :( jag kan inte heller hålla med om att nivån var låg. Det var ju trots allt en LB, inte medelsvår dressyr precis, otroligt dåligt att sitta och beklaga sig på det viset oavsett nivån på det hela!

En parantes är ju även att om jag nu ridit så illa som 54% så skulle man vilja ha lite komentarer på vad som var fel och vad man ska rätta. Fick en kommentar på övre delen "något snabb" (övergång från skritt till trav) och en kommentar på sammanfattningen " kom ihop lite mer mellan hand och skänkel", om jag bara visste hur man får över filmen från telefon till datorn och hit så skulle jag lägga upp det. För som tur är filmade mamma ritten så jag ser ju att det inte var SÅ illa.

Nä, jag tycker att oavsett vilken klass så ska man kunna se på % från tävling till tävling och dommare till dommare ungefär hur ritten gick.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Kl

Lite OT men,
man får höra mycket som domarsekreterare :angel:

Bl.a. "Den här ponnyn äääär ju så tråkig", precis när ponnyn skrittade in på banan. Sen var bedömningen genomgående låg genom hela programmet...
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Det var tråkigt att höra.:( Vad förväntar sig domarna egentligen för nivå på en lokal LB? I min värld är det en tävling för gröna hästar och ryttare som behöver få tävlingserfarenhet samt för diverse glada amatörer som vill spendera en trevlig dag med sin häst och få en bedömning på hur träningen går.

Något jag upplevde som lite tråkig var att det inte skilde så mycket i poäng mellan rörelser som gick åt skogen och de som var bra. Det är roligare med domare som vågar använda sig av en större del av skalan.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Otroligt tråkigt..... har också suttit som dommarsekreterare och har bra erfarenheter av nästan samma sak.
" Å nu kommer X hoppas det går bra för dom bla bla bla" sen under programmet "ja det var ju synd, det här blir ju inte så bra" Så där dömde dommaren rättvist trots sina förhoppningar och "förutfattade meningar".
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Fast dressyren är ju en bedömningssport och alla domare är inte kloner av varandra. Det är sådant ni får stå ut med, om ni envisas med att fjanta runt på dressyrbanan istället för en mer lättbedömd sport ;)
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

ja det är det jag menar, en LB ska ju inte kräva ridning och form som medelsvårt program för att få bra bedömmning eller??!!
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Min fundering var mest om det är vanligt med att det är stora skillnader mellan hur domarna dömer samt vad förbundet gör för att få så likvärdiga bedömningar som möjligt. Risken är nog ganska uppenbar att folk tröttnar på dressyren om resultatet man får mer känns som ett lotteri än en faktiskt bedömning av ritten. Fast är problemen bara högst marginella och enormt skiftande bedömingar sällsynta så är det jättebra. Jag frågar därför att jag inte är ute på så många tävlingar, så det vore intressant att få höra om era upplevelser.

Min uppfattning efter egna iakttagelser är - ja, helt klart är det så.

Har t o m hört en instruktör som själv är domare trösta en elev som hade fått dåligt utfall på tävling med orden "men så red du för en skitdomare också". Så det verkar även vara ett känt fenomen domare emellan.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Självklart är det omöjligt att få alla domare att dömma exakt lika och kanske heller inte önskvärt. Men någon form av logik i bedömningarna måste det ändå vara, annars är det ju totalt meningslöst. Muttrar, och pallrar mig tillbaka till hoppbanan jag kröp fram ifrån.:p

Det lustiga är att den ryttare som det skilde så enormt i bedömningen för normal sett rider MSVC med ok resultat, så helt uselt kan knappast ekipaget ha varit. Nåja, sånt är livet.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

ja det är det jag menar, en LB ska ju inte kräva ridning och form som medelsvårt program för att få bra bedömmning eller??!!

Många förstår faktiskt inte hur bra man måste rida för att få bra poäng.. Nej inte form som Msv men du måste ju ändå rida lika bra som ryttare för att få bra poäng.. det är väl det många inte förstår.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Fast som domare måste man ändå räkna med att det finns fler gröna ekipage i en LB än i en MSV och att ridningen blir därefter och inte klanka ner på att alla rider så uselt jämfört med den där MSVB klassen man dömde helgen innan (eller vad man nu jämför med). Eller så kanske nivån på den här tävlingen var ovanligt dålig även för att vara en LB, det lämnar jag dock till någon annan att bedömma.
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 916
Senast: jemeni
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 219
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Jo det är så att jag hade tänkt starta första 100 snart men är lite velig till vilken klass jag ska välja. Har två tävlingar...
Svar
2
· Visningar
829
W
Tävling Hej! På min ridskola har vi två olika sorts "tävlingsformer". Den ena är blåbärshoppning, 6 stycken enkelhinder 1 fas bed. CL. Den...
Svar
4
· Visningar
1 441
Senast: Beatrize
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp