Skillnad i bedömning mellan domare

Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Jo men dom får ju poäng därefter oxå.. det måste man ju ändå vara medveten om när man ger sig ut och tävlar
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Å vad jag saknar att inte kunna lägga upp den lilla filmsnutt som jag har från tävlingen, klart svårt att kommentera utan bild ;)

Jag menar INTE styra runt en stjärnkikare, eller en ihopkrullad kuse. Klart jag inser att det kräver ridning. Jag är i alla fall glad åt att det finns flera bra dommare runt omkring, och då menar jag inte att dom dömmer högt, utan rättvist jämt och gärna kommenterar vad som är bra och dåligt med :)
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Fast som domare måste man ändå räkna med att det finns fler gröna ekipage i en LB än i en MSV och att ridningen blir därefter och inte klanka ner på att alla rider så uselt jämfört med den där MSVB klassen man dömde helgen innan (eller vad man nu jämför med). Eller så kanske nivån på den här tävlingen var ovanligt dålig även för att vara en LB, det lämnar jag dock till någon annan att bedömma.

Såklart är ekipagen mer orutinerade i en LB men hästarna ska ju ändå vara lösgjorda (inte bara böja på halsen), de ska t e x spåra i volterna, kunna visa längningar o s v. Och ryttarna ska rida noggranna vägar.
Sen behöver inte hästarna vara så samlade men det är en annan sak.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Inkompetens tror jag det heter ;) Försökte ladda över bilder till datorn men får bara felmeddelande hela tiden.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Fast som domare måste man ändå räkna med att det finns fler gröna ekipage i en LB än i en MSV och att ridningen blir därefter och inte klanka ner på att alla rider så uselt jämfört med den där MSVB klassen man dömde helgen innan (eller vad man nu jämför med). Eller så kanske nivån på den här tävlingen var ovanligt dålig även för att vara en LB, det lämnar jag dock till någon annan att bedömma.



Självklart ska ekipaget vara tränat och förberett för uppgiften. Har man sedan en dålig dag så är det bara att bita ihop och komma igen. Ett dåligt resultat kan bero på orutin. Mer rutin får man genom att tävla mer och mer, man får tävla mot sig själv.

Domaren ska försöka fungera som en spegel och återge det som sker inne på banan, oavsett vem som rider. För inte tycker du väl att domaren ska ge något slags tröstpoäng till "gröna" ryttare?


Jag tror det är en missuppfattning på många håll att LC-LB inte kräver någon eftergift eller vidare bra ridning för att ge bra betyg. Det blir måhända lättare om man tänker på utbildningsskalan, vad ska hästen kunna och hur ska den ridas på respektive nivå för att bli hållbar och trevlig och kunna utbildas vidare till nästa nivå. Om hästen t.ex. inte söker bettet, har lite svag framåtbjudning, inte riktigt kliver på bakifrån, ibland går på dubbla spår osv, så har man en del att jobba på för att det ska bli bättre och man ska komma vidare i utbildningen. Det ska visa sig i protokollet också.

(Nu säger jag inte att ovanstående gäller i det fall du nämnde i #1, det låter onekligen konstigt att lyckas rida ihop 75 resp 50 % i samma klass och på samma dag)
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Självklart ska hästen vara eftergiven, lydig och gå i en ändamålsenlig form även i de lätta klasserna och jag tycker inte heller ska man få några tröstpoäng. Men dock får nog domarna stå ut med att det kommer ut många lite sämre ekipage också, någonstans måste man ju börja. Jag tyckter mest det var lite dålig stil att stå och snacka skit om de som rider i paus om det nu var fallet.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Visst, ger man sig in i leken får man leken tåla.

Det vore väldigt spännande att varför det ibland skiljer sig så mycket mellan olika domare, rimligen måste de premiera olika saker. Är det någon domare här eller någon som har lite insikt om hur olika domare resonerar, t.ex. hur man ser på en häst som är flashig men där ritten har massa missar jämfört med en mer medioker häst med ett fläckfritt program. Frågan gäller främst bedömningen i lätt klass.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Visst, ger man sig in i leken får man leken tåla.

Det vore väldigt spännande att varför det ibland skiljer sig så mycket mellan olika domare, rimligen måste de premiera olika saker. Är det någon domare här eller någon som har lite insikt om hur olika domare resonerar, t.ex. hur man ser på en häst som är flashig men där ritten har massa missar jämfört med en mer medioker häst med ett fläckfritt program. Frågan gäller främst bedömningen i lätt klass.

Jag skulle gissa att det beror på hur de prioriterar olika brister. Någon domare kanske ser gapande mun som ett större fel än en annan domare, 1-2 poängs avdrag på de flesta bedömningsgrupper ger då stor skillnad i resultat. Till exempel.
 
Sv: Skillnad i bedömning mellan domare

Brister bedöms väldigt olika. Jag har fått etta och fyra på omslag i den förvända galoppen i LA:3. Sen upplever jag att domare imponeras av olika saker. Jag vet en domare som gillar stora mörka hästar, en som bara ger bra poäng till gångartshästarna och en domare som prisar korrekta ritter (detta är lätt klass).

Och ja: domaren som klagade på nivån på klassen som jag startade var oproffsig på många sätt. På prisutdelningen sa hon till oss att vi hade varit såååå duktiga. Speciellt jag, tänkte jag då, med tanke på att jag inte ens var godkänd. Hehe

Ska också nämnas att jag blev lite förvånad när jag fick nedslag på att Z var låg. Han var visserligen inte hög, men det var en LB;1 och jag har aldrig innan hört det när jag ridit i den formen på honom..
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 902
Senast: jemeni
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 219
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Jo det är så att jag hade tänkt starta första 100 snart men är lite velig till vilken klass jag ska välja. Har två tävlingar...
Svar
2
· Visningar
829
W
Tävling Hej! På min ridskola har vi två olika sorts "tävlingsformer". Den ena är blåbärshoppning, 6 stycken enkelhinder 1 fas bed. CL. Den...
Svar
4
· Visningar
1 440
Senast: Beatrize
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp