Bukefalos 28 år!

Skillnad mellan kiropraktor och naprapat

Och för att förtydliga så finns det fortfarande en hel massa sjukgymnaster kvar (betydligt fler än fysioterapeuter) så det går bra med en sådan också.
Jag är av uppfattningen att vi alla (kiropraktorer, naprapater, OMT-sjukgymnaster och MDT-sjukgymnaster) uppnår (eller iaf VILL uppnå ;)) på ett ungefär samma sak men med olika vägar dit, och kanske framförallt med olika förklaringsmodeller där vi sjukgymnaster aldrig "rättar till kotor och justerar bäcken som roterat" utan mer förklarar det som att vi återställer rörligheten i leden.
 
Både kiropraktor och naprapat kan ha avtal med landstinget (och därmed kosta som en sjukgymnast), i mitt län behövs remiss från läkare, jag vet inte om det är samma överallt.
 
Jo jag vet, är ju sjukgymnast- inte fysioterapeut. Men i tråden skrevs det fysioterapeut (fd sjukgymnast) och det stämmer ju inte riktigt, men behöver inte leta efter en fysioterapeut utan kanske mer troligt efter en sjukgymnast då väldigt få av oss "vanliga" i kliniska världen bytt namn och troligen inte lär göra det än på ett tag, jag tänker troligen aldrig göra det som det känns nu. Kanske kan bli den sista sjukgymnasten med lite tur och hälsan i behåll ;).
 
Jo jag vet, är ju sjukgymnast- inte fysioterapeut. Men i tråden skrevs det fysioterapeut (fd sjukgymnast) och det stämmer ju inte riktigt, men behöver inte leta efter en fysioterapeut utan kanske mer troligt efter en sjukgymnast då väldigt få av oss "vanliga" i kliniska världen bytt namn och troligen inte lär göra det än på ett tag, jag tänker troligen aldrig göra det som det känns nu. Kanske kan bli den sista sjukgymnasten med lite tur och hälsan i behåll ;).

Fast den nya officiella yrkestiteln är ju fysioterapeut, det var det jag avsåg. Det legitimeras inga nya sjukgymnaster och de som är leg. sjukgymnast kan ansöka om att bli leg. fysioterapeut. Men jag ser att hur jag formulerade mig kan riskera att missförstås eftersom yrkestiteln leg. sjukgymnast finns kvar för de som väljer att inte byta.
 
Ja, och jag förtydligade precis detta :). Jag tror att om man vill hitta någon med OMT 3 kompentens är det nog defintivt mer lätt att leta efter en sjukgymnast än en fysioterapeut. Det är inget jag kollat upp närmre visserligen, utan bara vad jag antar utifrån vad de ganska många kollegor runt om i landet jag har koll på har för yrkestitel. Mitt intryck är att de flesta som bytt namn är fackligt aktiva och troligtvis inte mobiliserat eller manipulerat en rygg på x antal år utan tycker det är viktigare att lägga 15 år på att få igenom ett namnbyte- men det är en helt annan historia om inte hör hemma i denna tråden;).

Uppdateringskuriosa då jag blev nyfiken;350 gamla sjukgymnaster heter numera fysioterapeut + ungefär lika många nyutexade så sammanlagt ca 700 stycken. Av de 350 är säkert största delen fackligt aktiva på högre nivå eller aktiva inom den akademiska världen. Sammanlagt i Sverige är vi ca 20000 sjukgymnaster. Så TS; behöver du hjälp nu och inte om 3-4 år så leta efter en sjukgymnast är mitt förslag!
 
Senast ändrad:
Ja, som rubriken säger: vad är det för skillnad på dem?
......
Vem ska jag anlita tycker ni? Naprapaten eller kiropraktorn?

Kiropraktor fokuserar på leder, skelettett och de kiropraktorer med utbildning och examen från Tyskland , USA eller England har 5 års utbildning i leder, skelettet.

Min kiropraktor har räddat mitt rörliga liv. Otroligt duktig, Examen från USA. Kiropraktorn har en standardiserad, utprovad metod som kontrollerar funktionaliteten i olika lemmar och utifrån min förmåga till funktionalitet, rörlighet, så ser han var skelettets låsningar mot nervbanor sitter och klämmer. Jag har också varit hos en kiropraktor utbildad från Tyskland som jag verkligen tror hade samma kompetens.

Dock alla har inte de problemen som jag har och folk kan absolut bli hjälpta av massage, osteopat, napraprat, sjukgymnast, beroende på problem.

PMa mig så kan du få min kiropraktors namn.
 
Och för att förtydliga så finns det fortfarande en hel massa sjukgymnaster kvar (betydligt fler än fysioterapeuter) så det går bra med en sådan också.
Jag är av uppfattningen att vi alla (kiropraktorer, naprapater, OMT-sjukgymnaster och MDT-sjukgymnaster) uppnår (eller iaf VILL uppnå ;)) på ett ungefär samma sak men med olika vägar dit, och kanske framförallt med olika förklaringsmodeller där vi sjukgymnaster aldrig "rättar till kotor och justerar bäcken som roterat" utan mer förklarar det som att vi återställer rörligheten i leden.
Fast vad ÄR det ni gör, rent medicinsk när ni "återställer rörligheten" som i mina oerfarna och skeptiska veterinäröron låter lika flummigt som "rättar till....och justerar..."
 
Det är ju oftast ingenting som iaf jag utger mig för att göra på ett besök utan ngt som kräver ett upprepat engagemang från patientens sida för att komma åt. Det allra enklaste exemplet är väl att mobilisera i en led som är stel och sedan uppmana patienten till att fortsätta mobilisera i den leden på egen hand i den nya rörligheten som finns efter terapeutövertryck. Nu arbetar jag mycket med ett koncept som bygger på upprepade rörelser, ffa i columna, men samma koncept tycks gå utmärkt att överföra på andra patienter.
För ex artrospatienter handlar det ju mycket om att hitta ett korrekt belastningsmönster och för en del har det med styrka att göra, för andra med rörlighet. Jag borde kanske uttryckt mig mer som att vi återställer "funktion" istället.
Och jag gör nästan aldrig det rent manuellt utan genom att instruera patienten i hur denne bör göra för att successivt komma tillbaka till att bättre rörelse och belastningsmönster. En del kollegor gör det först manuellt och instruerar sedan patienten.

Är det klarare nu?
 
Det är ju oftast ingenting som iaf jag utger mig för att göra på ett besök utan ngt som kräver ett upprepat engagemang från patientens sida för att komma åt. Det allra enklaste exemplet är väl att mobilisera i en led som är stel och sedan uppmana patienten till att fortsätta mobilisera i den leden på egen hand i den nya rörligheten som finns efter terapeutövertryck. Nu arbetar jag mycket med ett koncept som bygger på upprepade rörelser, ffa i columna, men samma koncept tycks gå utmärkt att överföra på andra patienter.
För ex artrospatienter handlar det ju mycket om att hitta ett korrekt belastningsmönster och för en del har det med styrka att göra, för andra med rörlighet. Jag borde kanske uttryckt mig mer som att vi återställer "funktion" istället.
Och jag gör nästan aldrig det rent manuellt utan genom att instruera patienten i hur denne bör göra för att successivt komma tillbaka till att bättre rörelse och belastningsmönster. En del kollegor gör det först manuellt och instruerar sedan patienten.

Är det klarare nu?
Kanske om jag får det på svenska, det var ganska många ord som jag inte förstodi det där. Jag menade inte något illa alls. Jag ville veta. Men du lär människan övningar som ska hjälpa helt enkelt?
 
ja, förenklat kan man säga så. Jag använde svåra ord eftersom jag trodde du var veterinär och vi har väl samma vokabulär hoppas jag. Iaf latinet, men önskvärt det mesta andra oxå..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 806
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 119
Senast: Alexandra_W
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp