Bukefalos 28 år!

skillnad på brösta, hopp och förbygel??

Seabaz

Trådstartare
Vad är skillnaden på dessa?

förbygel?

hoppbrösta?

resårbrösta?


förbygeln vet jag det går ju som nån läderrem över mankammen framför sadeln? ofta finns avtagbar martingal på.
resårbröstan sätts väl direkt från ring till ring bara fram i sadeln. går att kombinera med martingal.


Men vad är en hoppbrösta? är det när man sätter i sadelgjorden? och nåt mer fäste eller??


någon som har bilder på dessa?
 
Sv: skillnad på brösta, hopp och förbygel??

Svårt att förklara.
Sök på förbygel på google.
hoppbrösta går bara från spänne till spänne på sadeln, alltså, knäpp i sadeln, runt halsen och knäpp i sadeln..
resårbrösta eller bara brösta kan man säga för de kan vara i läder. Den knäpper du runt sadelgjorden, jämt precis under kåpan på båda sidor sen så går det en rem över halsen från sida till sida. Används oftast inom trav/galoppsporten.

Förbygel med avtagbar matingal.
28380072.jpg

Hoppbrösta, syns dåligare om man gör bilden större. men den går i alla fall från sida till sida.
26107645.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: skillnad på brösta, hopp och förbygel??

Här hittade jag en gammal bild från sommaren 1984 när jag hade brösta på min hopphäst....

21838757.jpg


En förbygel kan se ut på en massa olika sätt, men det som är gemensamt är att dom alltid går från sadelgjorden upp MELLAN hästens framben och fäster i sadeln.
Den kan alltså ha flera fästpunkter i sadeln och med eller utan rem över manken.

En brösta har en rem som går från ena sidans sadelgjord/sadelgjordsstroppar rakt över bringa till andra sidans sadelgjord/sadelgjordsstroppar och har en rem över manken som fäster på var sida av den rem som går runt bringan. Se bilden.

Hoppbrösta/resårbrösta är helt gjord i resår och går från sadelns ring straxt nedanför framvalvet runt halsen infäste i kroppen till andra sidans ring straxt nedanför framvalvet.
 

Liknande trådar

Hoppning Jag letar efter en 3-punkts förbygel men är lite osäker på det faktiska och praktiska. Vad är egentligen skillnaden på en 'hel' med rem...
Svar
19
· Visningar
1 558
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 722
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp