Skillnad på hane och tik

Hanar är brötiga, kissar på allt, blir helt kokko när det finns en löptik inom en mils avstånd, juckar på allt och alla, luktar kiss osv osv.

Jag har tikar 😍
Hade jag fått uppfattningen om att hanar i en ras är på det sättet, då hade jag låtit bli att köpa hundar av den rasen. Det tyder på avel där utseende prioriteras över mentalitet och hundar som inte kan "fungera vettigt" (eller vad man nu ska säga) i närheten av andra hundar, oavsett tik/hane/ung/gammal/löp/skendräktighet är inte något jag vill ha att göra med.

Haha jag brukar följa med en del salukilopp på ovalbana och oftast tänka "dom tänker för mycket". Saluki verkar analysera och övertänka väldigt mycket, speciellt tikarna (ska jag springa om? Kanske jag tar utsidan? Fast nej, jag vet inte om jag vill springa så nära? Eller ja? Oj, nej den där hunden kom för nära, nu vill jag bromsa lite"😂
Det är jättevanligt också om de sprungit på lure coursing :) LCn är ju mycket mer lik deras riktiga jakt än vad kappen är. Det syns också jättetydligt när vi har haft släphareträning, där vi alltså bara drar trasan rakt fram på marken. De hundar som kört mycket LC har då legat och lurpassat lite på trasan, redo att sticka åt sidan eller så om trasan svänger av. Kapphundarna springer bara rakt på i full fart. Åtminstone till en början. När de vant sig mer och fullt ut förstått hur trasan kommer bete sig så ändrar de oftast taktik.

Yess, tål inte sådana hundar. Men mitt ex har ju en Dalmatiner som var så puckad med löptikar. Skitavel helt enkelt.

Tonto är tom bättre än Floki i det avseendet. Man märker aldrig om det finns löptik i närheten på honom. Floki kan bli intresserad om det är höglöp och inga får runt omkring. Helt ok.
Tonto är jätteduktig! Kommer ihåg när han låg i bur bredvid en av mina löpande damer (Ebrah var det väl då?) och var hur cool som helst. Hade hon varit i höglöp och raggat på honom hade han ju säkert reagerat osv, men när det inte var aktuellt så hade han inga som helst problem att koppla av.
 
Två av mina har inte alls "kan själv" attityden, dem är samarbetsvilliga, dock sällskapshundar. Deras mamma är min tredje hund. Hon har mer "du kan inte ta mig" attityd om man har henne lös eller hon lyckas rymma (hon får inte gå lös). Hon drar inte i kopplet eller försöker smita, men när hon inser att hon är lös springer hon. Hon är (enligt uppfödaren) shih tzu/ lhasa apso/ pappillion/ tibetansk terrier och hennes valpar samma.

Dem stora är (enligt uppfödaren) mestadels labrador och rottweiler, men även irländsk setter och cocker spaniel (jag förstår inte varför man korsar dem raserna). Hanen är enligt mig ganska mycket som en dålig setter, tiken har lockig päls på ryggen. Jag förstår att det är svårt att säga vad som är raserna när det är så många.

Hittils föredrar jag definitivt tikar, framför allt på vanliga promenader och hemma. Det kanske kommer ändras :)
Fast att de anser att de ”kan själva” är ju absolut inte en motsats till att vara samarbetsvilliga. Någon (@linnsan ?) beskrev dem som smartare tror jag, och det är väl också ett sätt att se på saken. Medan en hanhund kan lyda lite mer ”villkorslöst” så kan en tik fundera över alternativen. Det innebär ju inte att tiken inte lyder eller på något sätt är ovillig till arbete.
 
Fast att de anser att de ”kan själva” är ju absolut inte en motsats till att vara samarbetsvilliga. Någon (@linnsan ?) beskrev dem som smartare tror jag, och det är väl också ett sätt att se på saken. Medan en hanhund kan lyda lite mer ”villkorslöst” så kan en tik fundera över alternativen. Det innebär ju inte att tiken inte lyder eller på något sätt är ovillig till arbete.

Fast jag menar inte att de funderar på alternativen heller. Mina har tvärtom varit snabbare på att läsa av just vad jag vill på något vis. Men det där tror jag har mycket med ras och individ att göra också.

Men även i andra situationer har de varit mer fokuserade eller hur man ska säga. Jag har aldrig upplevt det där tramsiga och "ska bara lukta här också" med tikarna som jag gjorde med hanarna i yngre ålder.

Sen kan det ju ha med metoder osv att göra också. De har ändrats en del också genom åren.

Nu svamlar jag iväg känner jag :angel:
 
Fast jag menar inte att de funderar på alternativen heller. Mina har tvärtom varit snabbare på att läsa av just vad jag vill på något vis. Men det där tror jag har mycket med ras och individ att göra också.

Men även i andra situationer har de varit mer fokuserade eller hur man ska säga. Jag har aldrig upplevt det där tramsiga och "ska bara lukta här också" med tikarna som jag gjorde med hanarna i yngre ålder.

Sen kan det ju ha med metoder osv att göra också. De har ändrats en del också genom åren.

Nu svamlar jag iväg känner jag :angel:
Äh, jag tror det generellt är svårt att beskriva sånt här på ett bra sätt så det är tydligt för alla. :D Jag menar inte att de funderar så det ”märks” heller, men vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre. Men lite att hanhundar generellt i större utsträckning ”bara gör”, medan en tik också hade kunnat svara på frågan ”vad och varför”, typ. :laugh:
 
Jag föredrar tikar, men då har jag ju inte heller haft någon hane som är riktigt bra mentalt och älskar att träna. Jag hade säkert trivts bra med en sån hane.
 
Hanar är brötiga, kissar på allt, blir helt kokko när det finns en löptik inom en mils avstånd, juckar på allt och alla, luktar kiss osv osv.

Jag har tikar 😍

Jag är uppvuxen med hanar och det enda jag märkt i deras beteende att det finns en löptid i närheten är att de stannat lite vid en kissfläck som luktat lite extra gott. Inget annat. En av dem har till och med ignorerat en löptiks kissfläck under träning för att träningen är så rolig!
 
Fast att de anser att de ”kan själva” är ju absolut inte en motsats till att vara samarbetsvilliga. Någon (@linnsan ?) beskrev dem som smartare tror jag, och det är väl också ett sätt att se på saken. Medan en hanhund kan lyda lite mer ”villkorslöst” så kan en tik fundera över alternativen. Det innebär ju inte att tiken inte lyder eller på något sätt är ovillig till arbete.

Alltså jag känner inte igen mig i allt generaliserande i den här tråden. Beteendet är nog mer individuellt, rasbundet och baserat på träningen/uppfostran hunden fått än baserat på könet.
 
Alltså jag känner inte igen mig i allt generaliserande i den här tråden. Beteendet är nog mer individuellt, rasbundet och baserat på träningen/uppfostran hunden fått än baserat på könet.
Självklart, och det har ju folk påpekat också?
 
Men nä, det stämmer ju inte. Det är dålig avel isf..
Jag kan ha Ammo med löptik utan att det är problem, han är såklart intresserad men är likadan i träningen och äter som vanligt. Han blir inte pipigare heller eller för att han umgåtts med löptik. Kan ha honom lös med löptikar med (såklart ej höglöptstikar) utan problem med.
Jag blir lite ledsen över att man normaliserar ett översexuellt beteende faktiskt.
Ja jag med, jag har en hane som bor med mina tikar och det är endast under höglöp jag behöver sära på dom.
 
Ni med hanar, är dem kastrerade eller inte? Jag har inte tränat någon okastrerad hane, eller kastrerad tik. Jag har för mig att min mammas förra hund var kastrerad, men det var för några år sedan och jag höll nog bara i kopplet ibland. Hon var en mastiff, enda renrasiga hunden vi haft.
Min är inte kastrerad.
 
Håller helt med. Dålig avel och dålig uppfostran. Luktar en hanhund kiss är något fel. Jag har träffat ett fåtal som juckar och förutom de unghundar jag har haft som har gjort det en gång och sedan har fattat att det inte är okej har det faktiskt varit tikar som har juckat. En hund som juckar är helt enkelt dåligt uppfostrad eller extremt stressad.
Samma här jag har haft tikar som juckat en del under unghundstiden men aldrig haft en hane som gör så.
 
Vi har för tillfället två tikar och tre hanar. Tidigare har vi också haft både hanar och tikar.

Våra är inte det minsta översexuella. Juckar aldrig och stör inte tikarna annat än under höglöp, då hanarna får sova borta ett par nätter.

Men de kissar alltid på samma träd och det är väl självklart att det luktar där. Det är stora hundar vi pratar om.
 
Alltså jag känner inte igen mig i allt generaliserande i den här tråden. Beteendet är nog mer individuellt, rasbundet och baserat på träningen/uppfostran hunden fått än baserat på könet.
Håller med, jag har haft både tikar och hanar om vartannat och allihopa oavsett kön stämmer in på någons beskrivning av såhär är en hane eller såhär är en tik!! 😅
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 466
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 739
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
688
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 903
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp