Skillnad på teknikskydd och kotskydd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Myrinda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 267
M

Myrinda

Vi hade turen att få Mailn Baryard och Peder Fredriksson till våran ridskola. Under clinicen gick de igenom hästarnas utrustning. Om jag fatta det rätt så sa de att unghästar helst ska ha kotskydd. (för mig är kotskydd hårt skal på insidan av kotan och teknikskydd hårt runt om.)

Nu vill jag veta skillnaden på kotskydd och teknikskydd.
Och varför får inte unghästar tävla med teknikskydd?

Sv: Skillnad på teknikskydd och kotskydd?

Kotskydd är "vanliga" strykappor som täcker insidan av kotan och påverkar inte hästens hoppteknik.

Teknikskydd är skydd som kan användas för att förbättra hästens bakbensteknik vid hopppningen. Genom det tryck som de skapar öppnar de flesta hästar upp bättre med bak. Dessa skydd är utformade så de sitter både på in och utsidan av kotan (oftast högre än vanliga skydd,dvs går upp en bit över kotan!)och ska bara användas vid högre klasser. Dvs inget man ska rida runt med hemma. De flesta som använder dessa byter skydd precis innan de ska in på banan för att få ut bäst effekt av skydden. Det finns även teknikskydd med viktinlägg för att ytterligare förbättra tekniken.

Det sig sig självt med andra ord, varför unghästar inte ska gå med teknikskydd. det är inte schysst mot en ung häst som ännu håller på att lära sig och är oerfaren...hoppar låga klasser. dessutom kan användandet av teknikskydd göra att hästarna blir trötta i exempelvis ryggen eftersom dom tenderar hoppa med mer ryggverksamhet.
Hoppas du fick svar på din fråga:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 397
Senast: aprilia
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 270
Senast: scizofren
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 528
Senast: Cämz
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 658
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka