Skitiga händer

B

B-uke

Självklart duschar jag och tvättar håret efter att jag varit i stallet. Resultat-aldrig någon frisyr. Däremot, händerna...De blir liksom aldrig riktigt 100% rena. Mina händer är alltid torra, fastän jag smörjer dem. Och smutsen liksom går ner i skinnet.....:crazy: :cry:

Försöker använda handskar när jag mockar och vid "grovgöra", men när jag borstar o småpysslar är de i vägen, så alltid funkar det inte med handskar.

Lite skämmigt att alltid se smutsig ut...:o

Snälla hästtjejer, säg att jag inte är ensam om att smutsig ut, berätta för mig hur ni gör?? (Jag är i de 30 och har ett arbete där jag "förväntas" ha fräscha, rena händer)

Sv: Skitiga händer

Tvätta i kallvatten är nummer ett. Varmt vatten gör att porerna öppnar sig, och då glider skiten ner i huden. Första tvätt i kallt vatten, sedan en omgång i varmt vatten. Grovsidan av en duschsvamp kan göra underverk.

Men på lång sikt tror jag att A & O är att hålla händerna mjuka och hela, då minskar risken för att skiten kommer ner i huden och man ser lortig ut. En rejält bra hudkräm i rikliga mängder vid t ex TV:tittandet, sedan ett bra lager vid sängdax. Fast det är ju inte så roligt om man läser innan nattlampan släcks :D

Resultatet av en riktigt bra handkräm förbättras ytterligare om du har tunna bomullshandskar på dig över natten:d

Ha alltid alltid gummihandskar på när du putsar och smörjer. När huden är lite fuktig efter svampandet drar den gärna åt sig smuts från lädret (och ibland även färg från färgat läder - lagom snyggt :mad:), men gummihandskarna omöjliggör det. Dessutom skyddar det naglarna från att delas.

Jag gillar inte heller att ha handskar när jag småpysslar men jag har fått lära mig. Jag har tunna bomullshandskar med noppror på insidan - efter två dagar slänger jag dem i tvättkorgen och tar ett nytt par. Eftersom de är relativt rena när jag byter, får de aldrig den där varma, mjuka, jobbiga känslan som smutsiga handskar får.

Har samma problem som dig. Ser alltid lite narig och smutsig ut. Har alltid tidigare varit lite stolt faktiskt över detta, dvs att jag är en jordnära och praktiskt lagd tjej. Men på senare tid har jag väl insett att det inte är jättesnyggt precis:D
Men hur jag än gör så har jag riktiga "arbetarhänder". Obs att jag har eget stall med flera hästar dvs mycket arbete med mockning, sopning osv

För att få en bra effekt av handcreme behöver du ge händerna en rejäl rengöring innan, och då inte bara med tvål och vatten. Jag rekommenderar en riktigt bra scrub för händer som du använder på kvällen, sedan smörjer du med en handcreme och har bomullshandskar på över natten. Ge händerna en scrub till på morgonen, och smörj igen, det här kan du upprepa några gånger i veckan för bästa resultat.

TACK för alla tips!
Min lilla sammanfattning:

-Rengöring med handscrub/kallvatten
-insmörjning
-tunna hanskar på natten
-Tunna handskar även vid småpyssel

Nåt mer o fylla på? :)

TACK för alla tips!
Min lilla sammanfattning:

-Rengöring med handscrub/kallvatten
-insmörjning
-tunna hanskar på natten
-Tunna handskar även vid småpyssel

Nåt mer o fylla på? :)

Mitt tips på handskar vid småpyssel är typ tunna monteringshandskar finns i det flesta butiker för arbetskläder, brukar vara lite dyrare men brukar hålla helt okej och fram för allt inte vara i vägen när man håller.
Det enda jag numera inte klara med handskar på är i stort sett att plocka fästingar och om jag ska pilla på något sår eller svullnad för då får jag inte samma känsla som utan.

/Camilla

Jag som är hovis får rena händer av att diska.
Astråkigt ;)men händerna blir rena och fina, skrubbar den med nagelborste efter disken när händerna är mjuka för att få bort lite döda hudceller.

Jag ska ge ett tips som min gubbe gör efter en dag i garaget.

Han tar ett par msk olja -raps eller oliv- och smörjer in i händerna och
sedan tar bort "smeten" med papper. All olja försvinner (fett löser fett) och han har nu lena mjuka händer.:love: De var nariga och spruckna innan han fick det tipset av en kompis efter mycket användande av starka tvålar och rengörningsmedel.

Jag vet inte om olja skulle fungera på smuts, men det skulle nog fungera efter smörjning av läder. Har faktiskt inte provat det själv:grin:
Kom på det nu när jag läste tråden

Astråkigt ;)men händerna blir rena och fina, skrubbar den med nagelborste efter disken när händerna är mjuka för att få bort lite döda hudceller.

Vänta lite nu, det här tipset ignorerar jag nog..:angel:

Nån hästatjej som vågat prova nagelförlängning,när vi ändå är inne på händer?
Jag skulle vilja. Inser att det dock inte är übersexigt med smutsbruna tippar :)

Jag gjorde en nagelförlängning som skulle sitta som berget... sa dom. Åkte till stallet, longerade en häst (med handskar). Hästen ryckte till. Och vips så hade jag 3 spruckna naglar några dagar efter att jag varit på salongen och gjort naglarna. :mad:

De menade nog att de sitter som berget, så länge man inte använder händerna :idea:

Jag skulle rekomendera en så naturlig handkräm som möjligt, utan alkohol och parfym.

Sedan undrar jag om inte tunna gummihandskar (typ sådana som finns på sjukhus) borde funka?

Jag instämmer, eftersom min största arbetsuppgift de senaste åren varit cafétjänst, så har det varit mkt tid i diskhon (vi har ingen diskmaskin). Tyvärr är jag dock slarvig med handcreme, så nariga händer har jag emellanåt. Jag har lovat mig själv att bättra mig på den punkten.

KL

Jag försöker ha handskar så mycket som möjligt, det är en vanesak. Jag har blivit "lärd" att ha handskar från när jag var liten. Pappa (lantbrukare) sa alltid: "Du ska ha handskar på dig så händerna håller sig fina för en vacker dag kanske du vill klappa nån." Jag tyckte han var fånig men nu är jag evigt tacksam :o:love:

Som någon annan nämnde så är det montagehandskar som gäller, inte vanliga arbetshandskar. Jag har dem både när jag rider och jobbar i stallet.

Nån hästatjej som vågat prova nagelförlängning,när vi ändå är inne på händer?
Jag skulle vilja. Inser att det dock inte är übersexigt med smutsbruna tippar :)

Det med smutsbruna tippar tycker jag man får mindre av ju längre naglarna är, och är dom tillräckligt långa så är det väldigt enkelt att med en annan nagel pilla bort det som fastnat på kanten ;)

/Camilla

Det med smutsbruna tippar tycker jag man får mindre av ju längre naglarna är, och är dom tillräckligt långa så är det väldigt enkelt att med en annan nagel pilla bort det som fastnat på kanten ;)

/Camilla

Så kanske det är. Jag har alltid jättekorta naglar (van sen barnsben och lagårdsjobb, och det fortsatte vara en fördel när man satt vid dator, spelade piano och senare fiol). Och det räcker att de blir någon millimeter långa så har man raskt dessa "sorgkanter" som är för bedrövliga!

Själv använder jag en tvål med inbyggd skrubb = sandtvål! Den köpte jag på "Lush". Den är också så återfettande att jag nästan aldrig behöver smörja in extra - men om så behövs tar jag helst kokosolja.

Bara en liten kant är helt värdelöst då får dom direkt sorgkanter, men är dom lite längre behöver inte vara jättelånga så blir det en viss skillnad. Och har man bara vant sig vid att ha dom långa så tycker jag inte det gör så stor skillnad varken i stallarbetet eller här hemma vid dator.

/Camilla

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 384
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något... 2
Svar
32
· Visningar
5 849
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 354
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 038
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..