Skjuta upp mens med p-piller?

Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Aha, då blandar jag ihop dig med en annan användare, ber om ursäkt!

Jag vet faktiskt inte. Det måste ju finnas någon orsak till varför läkemedelstillverkarna skriver att man inte ska skjuta upp mensen eller äta hur många kartor som helst utan läkares godkännande. Mina citat ovan kom från Fass, och gällde Yasminelle och Desolett.

Ska fråga min gynekolog nästa gång!
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Jag skulle aldrig gjort det (när jag åt p-piller) iom att dels tycker jag inte mens är ett problem egentligen och dels råkade en faster som gjorde det under en resa ut för att blöda under ett par månader efteråt. (iofs många år sedan p-pillren är kanske bättre nu.) Men det blev tillräckligt mycket av ett helvete för att hela släkten skulle veta allt om det (inklusive alla småkusiner, inkl jag då, i 9-14 årsåldern).
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Vi får nog luska lite i det här! Det är konstigt hur vissa läkare absolut inte vill tillåta en äta mer än två kartor, medan andra tydligen säger helt tvärtom.

Undrar vad som ligger bakom.
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Vad som står i artikeln är ungefär vad jag har fått höra och jag har inte märkt av något negativt med att inte ha mens de senaste 15 åren heller.

Det enda som min gynekolog kunde komma på som "negativt" med att skjuta upp mensen var;
1, "man vill veta att allt fungerar", vilket man tydligen inte kunde märka om man inte blödde, och 2, "det är kvinnligt med mens", vilket inte kändes särskilt viktigt för mig heller, och 3, man kan inte märka att man är gravid pga utebliven blödning, men jag får lita till att man märker det på annat sätt :-)
 
Sv: Skjuta upp mens med p-piller?

Det kanske kan slå fel på vissa enstaka? (som min faster) Om läkemedelsbolaget då skriver att det är fritt fram så kan de bli stämda. Om de skriver att det inte är att rekommendera kan folk göra det ändå och det går bra för majoriteten, men de blir inte stämda av det lilla antalet där det går fel?
Sjukvårdspersonalen som enhet kanske enkelt och simpelt inte har den blekaste aning, dvs vissa läser på paketet och andra har läst på och testat.

(Vi glömmer ju ibland att det oftast är människor som är ungefär likadana som oss själva som sitter på alla positioner.)

Men även sidan jag länkade verkade tycka att lite mens här och var var bra. Risk för spotting osv annars.

(Själv kör jag ju helt p-piller fritt (har bara testat sammanlagt ett år, då ville folk inte umgås med mig ;) ) så jag borde inte skriva här alls :) )
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft Gestrina som p-piller under många år och det har funkat utmärkt, och jag har ingen mens. Nu är det restat igen och det...
Svar
1
· Visningar
276
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har ätit minipiller i flera år för att ta bort mensen eftersom jag inte klarar av att ha mens. Det ger mig en fruktansvärd ångest...
Svar
9
· Visningar
621
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 372
Senast: MiniLi
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 537
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp